Kaník porušil predpisy, nakrúcal sa počas jazdy

Prejav na kameru za volantom auta odpútava pozornosť od šoférovania viac ako telefonovanie, hovorí psychológ.

Vodič tak zamestnáva zrak, sluch a myseľ činnosťami, ktoré nesúvisia s vedením vozidla.

Poslanec Národnej rady Ľudovít Kaník z SDKÚ nahrával svoje posolstvo za volantom auta. Za takúto činnosť hrozí pokuta.

Účastník premávky: "Na blog SME.sk prispel poslanec Kaník videonahrávkou, ktorú nahral počas jazdy, keď viedol vozidlo.

V zmysle zákona je vodič povinný plne sa venovať vedeniu vozidla a má zakázané činnosti, ktoré bezprostredne nesúvisia s vedením vozidla. Nahrávanie blogu jednoznačne s vedením vozidla nesúvisí.

Na nahrávke je jasne vidieť, ako Kaník odvracia zrak z vozovky a pozerá sa do kamery. Priestupková imunita bola zrušená a videonahrávka ho jasne usvedčuje z priestupku. Bude polícia riešiť tento priestupok, alebo Kaník môže ohrozovať účastníkov premávky beztrestne?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Z videonahrávky je zrejmé, že poslanec sedí za volantom vozidla a šoféruje. Trasenie kamery a záver nahrávky naznačuje, že kameru držal v rukách, alebo s ňou minimálne po skončení nahrávania manipuloval, keď vypínal nahrávanie.

Aj keby porušil predpisy, mal imunitu

Predpisy v tejto súvislosti od vodiča vyžadujú

  • venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke a
  • zakazujú počas vedenia vozidla používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím systému "voľné ruky" alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla.

Ak poslanec skutočne manipuloval počas jazdy s kamerou, porušil dopravné predpisy. Do 1. marca sa však naňho vzťahuje priestupková imunita.

Ak by vás pristihli policajti používať zariadenia, pričom to nemá súvis s jazdou, hrozila by vám pokuta na mieste do 60 eur. Nemusíte pritom telefonovať.

To, že poslanec rozprával do kamery, by mohol byť problém z hľadiska predpisov, ak by mu dokázali, že mu to bránilo sledovať situáciu v premávke a venovať sa plne vedeniu vozidla. Mnohí vodiči za volantom sa však rozprávajú s posádkou.

Nahrávanie odvádza pozornosť od šoférovania

Aj keď si niektorí povedia, že nahrávať sa na kameru v aute nemusí byť problém, psychológ si to nemyslí.

"Pri vedení motorového vozidla vodič zapája skoro všetky svoje zmyslové orgány. Najdôležitejší je zrakový a sluchový orgán. Snímanie na videokameru počas jazdy odpútava najmä zrak, lebo vodič kontroluje nielen cestu pred sebou, ale aj technický záznam a svoj výzor na zázname," upozornil Karol Kleinmann, dopravný psychológ z pracoviska dopravnej psychológie Salvus.

Problémom je podľa psychológa aj to, že sluch je plne zaujatý kontrolou hovorenej reči a úlohu zohráva aj predstavivosť, ktorou si hovoriaci prevádza reč do obrazov alebo symbolov. To tiež odpútava pozornosť. Nie je pritom dôležité, či telefonuje s telefónom pri uchu alebo s "hands free".

"Používanie videokamery na osobnú prezentáciu počas jazdy motorovým vozidlom je oveľa nebezpečnejšie ako používanie hands free systému. Takíto vodiči, ako keby chceli prezentovať , že ich posolstvo je cennejšie ako dodržiavanie základných dopravných cestných pravidiel," hovorí Kleinmann.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 036
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 540
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 603
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 872
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 092
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 951
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 846
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 805
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 704
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 300

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vianočný dôchodok získa viac ľudí, Slováci v Rakúsku však nie

Najchudobnejší dôchodcovia znovu dostanú sto eur navyše, nemení sa to už štvrtý rok.

EKONOMIKA

Firma, ktorej zadržali kamióny: Hľadáte problém tam, kde nie je

North Sea Express je podozrivá z vykorisťovania.

PRIMÁR

Viac nočných môr a najmä zvuky. Ako snívajú nevidiaci

Čo sa sníva ľuďom, ktorí nikdy nevideli okolitý svet.

Neprehliadnite tiež

Tesla míňa 8000 dolárov za minútu a nedarí sa jej s Modelom 3

Musk musí čoskoro začať zháňať nové prostriedky.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.