Kaník porušil predpisy, nakrúcal sa počas jazdy

Prejav na kameru za volantom auta odpútava pozornosť od šoférovania viac ako telefonovanie, hovorí psychológ.

Vodič tak zamestnáva zrak, sluch a myseľ činnosťami, ktoré nesúvisia s vedením vozidla.

Poslanec Národnej rady Ľudovít Kaník z SDKÚ nahrával svoje posolstvo za volantom auta. Za takúto činnosť hrozí pokuta.

Účastník premávky: "Na blog SME.sk prispel poslanec Kaník videonahrávkou, ktorú nahral počas jazdy, keď viedol vozidlo.

V zmysle zákona je vodič povinný plne sa venovať vedeniu vozidla a má zakázané činnosti, ktoré bezprostredne nesúvisia s vedením vozidla. Nahrávanie blogu jednoznačne s vedením vozidla nesúvisí.

Na nahrávke je jasne vidieť, ako Kaník odvracia zrak z vozovky a pozerá sa do kamery. Priestupková imunita bola zrušená a videonahrávka ho jasne usvedčuje z priestupku. Bude polícia riešiť tento priestupok, alebo Kaník môže ohrozovať účastníkov premávky beztrestne?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Z videonahrávky je zrejmé, že poslanec sedí za volantom vozidla a šoféruje. Trasenie kamery a záver nahrávky naznačuje, že kameru držal v rukách, alebo s ňou minimálne po skončení nahrávania manipuloval, keď vypínal nahrávanie.

Aj keby porušil predpisy, mal imunitu

Predpisy v tejto súvislosti od vodiča vyžadujú

  • venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke a
  • zakazujú počas vedenia vozidla používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím systému "voľné ruky" alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla.

Ak poslanec skutočne manipuloval počas jazdy s kamerou, porušil dopravné predpisy. Do 1. marca sa však naňho vzťahuje priestupková imunita.

Ak by vás pristihli policajti používať zariadenia, pričom to nemá súvis s jazdou, hrozila by vám pokuta na mieste do 60 eur. Nemusíte pritom telefonovať.

To, že poslanec rozprával do kamery, by mohol byť problém z hľadiska predpisov, ak by mu dokázali, že mu to bránilo sledovať situáciu v premávke a venovať sa plne vedeniu vozidla. Mnohí vodiči za volantom sa však rozprávajú s posádkou.

Nahrávanie odvádza pozornosť od šoférovania

Aj keď si niektorí povedia, že nahrávať sa na kameru v aute nemusí byť problém, psychológ si to nemyslí.

"Pri vedení motorového vozidla vodič zapája skoro všetky svoje zmyslové orgány. Najdôležitejší je zrakový a sluchový orgán. Snímanie na videokameru počas jazdy odpútava najmä zrak, lebo vodič kontroluje nielen cestu pred sebou, ale aj technický záznam a svoj výzor na zázname," upozornil Karol Kleinmann, dopravný psychológ z pracoviska dopravnej psychológie Salvus.

Problémom je podľa psychológa aj to, že sluch je plne zaujatý kontrolou hovorenej reči a úlohu zohráva aj predstavivosť, ktorou si hovoriaci prevádza reč do obrazov alebo symbolov. To tiež odpútava pozornosť. Nie je pritom dôležité, či telefonuje s telefónom pri uchu alebo s "hands free".

"Používanie videokamery na osobnú prezentáciu počas jazdy motorovým vozidlom je oveľa nebezpečnejšie ako používanie hands free systému. Takíto vodiči, ako keby chceli prezentovať , že ich posolstvo je cennejšie ako dodržiavanie základných dopravných cestných pravidiel," hovorí Kleinmann.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 19 577
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 951
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 507
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 034
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 571
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 508
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 495
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 406
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 334
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 267

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

BRATISLAVA

Prestavba stanice sa blíži, Bratislava o obmedzeniach mlčí

Najskôr musia dokončiť modernizáciu električkovej trate na Špitálskej ulici.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

KULTÚRA

Nové Káčerovo lahodí oku. Pravé dobrodružstvo však neukázalo

Animované seriály za tridsať rokov vyrástli.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.