Kaník porušil predpisy, nakrúcal sa počas jazdy

Prejav na kameru za volantom auta odpútava pozornosť od šoférovania viac ako telefonovanie, hovorí psychológ.

Vodič tak zamestnáva zrak, sluch a myseľ činnosťami, ktoré nesúvisia s vedením vozidla.

Poslanec Národnej rady Ľudovít Kaník z SDKÚ nahrával svoje posolstvo za volantom auta. Za takúto činnosť hrozí pokuta.

Účastník premávky: "Na blog SME.sk prispel poslanec Kaník videonahrávkou, ktorú nahral počas jazdy, keď viedol vozidlo.

V zmysle zákona je vodič povinný plne sa venovať vedeniu vozidla a má zakázané činnosti, ktoré bezprostredne nesúvisia s vedením vozidla. Nahrávanie blogu jednoznačne s vedením vozidla nesúvisí.

Na nahrávke je jasne vidieť, ako Kaník odvracia zrak z vozovky a pozerá sa do kamery. Priestupková imunita bola zrušená a videonahrávka ho jasne usvedčuje z priestupku. Bude polícia riešiť tento priestupok, alebo Kaník môže ohrozovať účastníkov premávky beztrestne?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Z videonahrávky je zrejmé, že poslanec sedí za volantom vozidla a šoféruje. Trasenie kamery a záver nahrávky naznačuje, že kameru držal v rukách, alebo s ňou minimálne po skončení nahrávania manipuloval, keď vypínal nahrávanie.

Aj keby porušil predpisy, mal imunitu

Predpisy v tejto súvislosti od vodiča vyžadujú

  • venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke a
  • zakazujú počas vedenia vozidla používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím systému "voľné ruky" alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla.

Ak poslanec skutočne manipuloval počas jazdy s kamerou, porušil dopravné predpisy. Do 1. marca sa však naňho vzťahuje priestupková imunita.

Ak by vás pristihli policajti používať zariadenia, pričom to nemá súvis s jazdou, hrozila by vám pokuta na mieste do 60 eur. Nemusíte pritom telefonovať.

To, že poslanec rozprával do kamery, by mohol byť problém z hľadiska predpisov, ak by mu dokázali, že mu to bránilo sledovať situáciu v premávke a venovať sa plne vedeniu vozidla. Mnohí vodiči za volantom sa však rozprávajú s posádkou.

Nahrávanie odvádza pozornosť od šoférovania

Aj keď si niektorí povedia, že nahrávať sa na kameru v aute nemusí byť problém, psychológ si to nemyslí.

"Pri vedení motorového vozidla vodič zapája skoro všetky svoje zmyslové orgány. Najdôležitejší je zrakový a sluchový orgán. Snímanie na videokameru počas jazdy odpútava najmä zrak, lebo vodič kontroluje nielen cestu pred sebou, ale aj technický záznam a svoj výzor na zázname," upozornil Karol Kleinmann, dopravný psychológ z pracoviska dopravnej psychológie Salvus.

Problémom je podľa psychológa aj to, že sluch je plne zaujatý kontrolou hovorenej reči a úlohu zohráva aj predstavivosť, ktorou si hovoriaci prevádza reč do obrazov alebo symbolov. To tiež odpútava pozornosť. Nie je pritom dôležité, či telefonuje s telefónom pri uchu alebo s "hands free".

"Používanie videokamery na osobnú prezentáciu počas jazdy motorovým vozidlom je oveľa nebezpečnejšie ako používanie hands free systému. Takíto vodiči, ako keby chceli prezentovať , že ich posolstvo je cennejšie ako dodržiavanie základných dopravných cestných pravidiel," hovorí Kleinmann.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 315
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 639
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 573
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 258
  5. Kam do tepla v januári? 1 876
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 829
  7. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 715
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 629
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 480
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 922

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

KOMENTÁRE

Babiš rovná sa ANO, ANO rovná sa Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.