Kaník porušil predpisy, nakrúcal sa počas jazdy

Prejav na kameru za volantom auta odpútava pozornosť od šoférovania viac ako telefonovanie, hovorí psychológ.

Vodič tak zamestnáva zrak, sluch a myseľ činnosťami, ktoré nesúvisia s vedením vozidla.

Poslanec Národnej rady Ľudovít Kaník z SDKÚ nahrával svoje posolstvo za volantom auta. Za takúto činnosť hrozí pokuta.

Účastník premávky: "Na blog SME.sk prispel poslanec Kaník videonahrávkou, ktorú nahral počas jazdy, keď viedol vozidlo.

V zmysle zákona je vodič povinný plne sa venovať vedeniu vozidla a má zakázané činnosti, ktoré bezprostredne nesúvisia s vedením vozidla. Nahrávanie blogu jednoznačne s vedením vozidla nesúvisí.

Na nahrávke je jasne vidieť, ako Kaník odvracia zrak z vozovky a pozerá sa do kamery. Priestupková imunita bola zrušená a videonahrávka ho jasne usvedčuje z priestupku. Bude polícia riešiť tento priestupok, alebo Kaník môže ohrozovať účastníkov premávky beztrestne?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Z videonahrávky je zrejmé, že poslanec sedí za volantom vozidla a šoféruje. Trasenie kamery a záver nahrávky naznačuje, že kameru držal v rukách, alebo s ňou minimálne po skončení nahrávania manipuloval, keď vypínal nahrávanie.

Aj keby porušil predpisy, mal imunitu

Predpisy v tejto súvislosti od vodiča vyžadujú

  • venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke a
  • zakazujú počas vedenia vozidla používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím systému "voľné ruky" alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla.

Ak poslanec skutočne manipuloval počas jazdy s kamerou, porušil dopravné predpisy. Do 1. marca sa však naňho vzťahuje priestupková imunita.

Ak by vás pristihli policajti používať zariadenia, pričom to nemá súvis s jazdou, hrozila by vám pokuta na mieste do 60 eur. Nemusíte pritom telefonovať.

To, že poslanec rozprával do kamery, by mohol byť problém z hľadiska predpisov, ak by mu dokázali, že mu to bránilo sledovať situáciu v premávke a venovať sa plne vedeniu vozidla. Mnohí vodiči za volantom sa však rozprávajú s posádkou.

Nahrávanie odvádza pozornosť od šoférovania

Aj keď si niektorí povedia, že nahrávať sa na kameru v aute nemusí byť problém, psychológ si to nemyslí.

"Pri vedení motorového vozidla vodič zapája skoro všetky svoje zmyslové orgány. Najdôležitejší je zrakový a sluchový orgán. Snímanie na videokameru počas jazdy odpútava najmä zrak, lebo vodič kontroluje nielen cestu pred sebou, ale aj technický záznam a svoj výzor na zázname," upozornil Karol Kleinmann, dopravný psychológ z pracoviska dopravnej psychológie Salvus.

Problémom je podľa psychológa aj to, že sluch je plne zaujatý kontrolou hovorenej reči a úlohu zohráva aj predstavivosť, ktorou si hovoriaci prevádza reč do obrazov alebo symbolov. To tiež odpútava pozornosť. Nie je pritom dôležité, či telefonuje s telefónom pri uchu alebo s "hands free".

"Používanie videokamery na osobnú prezentáciu počas jazdy motorovým vozidlom je oveľa nebezpečnejšie ako používanie hands free systému. Takíto vodiči, ako keby chceli prezentovať , že ich posolstvo je cennejšie ako dodržiavanie základných dopravných cestných pravidiel," hovorí Kleinmann.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 159
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 662
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 200
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 176
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 033
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 448
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 283
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 176
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 156
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 644

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.