Kaník porušil predpisy, nakrúcal sa počas jazdy

Prejav na kameru za volantom auta odpútava pozornosť od šoférovania viac ako telefonovanie, hovorí psychológ.

Vodič tak zamestnáva zrak, sluch a myseľ činnosťami, ktoré nesúvisia s vedením vozidla.

Poslanec Národnej rady Ľudovít Kaník z SDKÚ nahrával svoje posolstvo za volantom auta. Za takúto činnosť hrozí pokuta.

Účastník premávky: "Na blog SME.sk prispel poslanec Kaník videonahrávkou, ktorú nahral počas jazdy, keď viedol vozidlo.

V zmysle zákona je vodič povinný plne sa venovať vedeniu vozidla a má zakázané činnosti, ktoré bezprostredne nesúvisia s vedením vozidla. Nahrávanie blogu jednoznačne s vedením vozidla nesúvisí.

Na nahrávke je jasne vidieť, ako Kaník odvracia zrak z vozovky a pozerá sa do kamery. Priestupková imunita bola zrušená a videonahrávka ho jasne usvedčuje z priestupku. Bude polícia riešiť tento priestupok, alebo Kaník môže ohrozovať účastníkov premávky beztrestne?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Z videonahrávky je zrejmé, že poslanec sedí za volantom vozidla a šoféruje. Trasenie kamery a záver nahrávky naznačuje, že kameru držal v rukách, alebo s ňou minimálne po skončení nahrávania manipuloval, keď vypínal nahrávanie.

Aj keby porušil predpisy, mal imunitu

Predpisy v tejto súvislosti od vodiča vyžadujú

  • venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke a
  • zakazujú počas vedenia vozidla používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím systému "voľné ruky" alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla.

Ak poslanec skutočne manipuloval počas jazdy s kamerou, porušil dopravné predpisy. Do 1. marca sa však naňho vzťahuje priestupková imunita.

Ak by vás pristihli policajti používať zariadenia, pričom to nemá súvis s jazdou, hrozila by vám pokuta na mieste do 60 eur. Nemusíte pritom telefonovať.

To, že poslanec rozprával do kamery, by mohol byť problém z hľadiska predpisov, ak by mu dokázali, že mu to bránilo sledovať situáciu v premávke a venovať sa plne vedeniu vozidla. Mnohí vodiči za volantom sa však rozprávajú s posádkou.

Nahrávanie odvádza pozornosť od šoférovania

Aj keď si niektorí povedia, že nahrávať sa na kameru v aute nemusí byť problém, psychológ si to nemyslí.

"Pri vedení motorového vozidla vodič zapája skoro všetky svoje zmyslové orgány. Najdôležitejší je zrakový a sluchový orgán. Snímanie na videokameru počas jazdy odpútava najmä zrak, lebo vodič kontroluje nielen cestu pred sebou, ale aj technický záznam a svoj výzor na zázname," upozornil Karol Kleinmann, dopravný psychológ z pracoviska dopravnej psychológie Salvus.

Problémom je podľa psychológa aj to, že sluch je plne zaujatý kontrolou hovorenej reči a úlohu zohráva aj predstavivosť, ktorou si hovoriaci prevádza reč do obrazov alebo symbolov. To tiež odpútava pozornosť. Nie je pritom dôležité, či telefonuje s telefónom pri uchu alebo s "hands free".

"Používanie videokamery na osobnú prezentáciu počas jazdy motorovým vozidlom je oveľa nebezpečnejšie ako používanie hands free systému. Takíto vodiči, ako keby chceli prezentovať , že ich posolstvo je cennejšie ako dodržiavanie základných dopravných cestných pravidiel," hovorí Kleinmann.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 637
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 785
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 767
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 651
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 847
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 761
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 304
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 256
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 196
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 803

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.