Na R1 evidujú už desiatky zrážok so zvieratami

Oká na oplotení, ktoré lemuje R1, sú v rôznej veľkosti. Na niektorých úsekoch vraj oplotenie úplne chýba.

Na R1 sa dostalo deväť diviakov. Poškodili tri autá.(Zdroj: Polícia)

NITRA. Na novej rýchlostnej ceste zaznamenali už desiatky zrážok so zvieratami. Na R1 sa dostali napriek tomu, že ju lemuje oplotenie, ktoré má zabrániť ich stretu s vozidlami. Väčšinou sa to skončilo len smrťou zvieraťa, diviaky však vážne ohrozili vodičov. Poškodili im autá.

„Pristúpili sme k opätovnej kontrole stavu a funkčnosti oplotenia pozdĺž celého 46-kilometrového úseku,“ reagovala Lenka Kubejová zo spoločnosti Granvia Construction, ktorá R1 postavila.

Dodala, že ďalšie kroky upresnia až po vyhodnotení stavu, „nie však skôr ako v druhej polovici februára“.

Deväť diviakov, tri autá

„Na každú cestu sa môžu dostať zvieratá, ale na R1 by som to nečakal. Ešte v decembri sa tam napríklad v noci objavil jeleň. Keby prišlo k zrážke, skončila by sa tragicky. Našťastie, zviera ušlo do lesa,“ povedal nám vodič z Nitry.

Informáciu o jeleňovi potvrdila aj polícia. Nadránom 17. decembra vydala varovanie, ktoré sme mailom dostali aj my do redakcie: „Upozorňujeme všetkých vodičov jazdiacich po R1 v 82. kilometri pri Tekovských Nemciach, v smere na Nitru, že na danom úseku behá splašený jeleň...“

„O jeleňovi nemáme záznam, ale na cestu sa dostalo viacero druhov zvierat - líška, zajac, mačka, ale aj diviaky. Tie 20. decembra po polnoci spôsobili nehodu,“ povedal nám Robert Kišš zo spoločnosti Granvia Operation, ktorá je správcom rýchlostnej cesty.

Skupina deviatich diviakov sa dostala na cestu v blízkosti križovatky Čaradice (v 80.-81. km v smere na Banskú Bystricu). „Zrazila sa s nimi jedna dodávka a jedno osobné auto. Diviaky uhynuli, na vozidlách bola materiálna škoda, osoby sa nezranili,“ dodal Kišš.

Podľa polície vbehli diviaky dvom vodičom do jazdnej dráhy. Jedno zviera pritom náraz odhodil do vedľajšieho jazdného pruhu, kde malo kolíziu s tretím autom.

Jedno z áut, ktoré poškodila zrážka s diviakmi. Foto: Polícia

Z mrazničky do kafilérie

Na 46-kilometrovom úseku R1, ktorý otvorili koncom októbra, zaznamenali už niekoľko desiatok zrážok so zvieratami. Povedal nám to Robert Kišš.
„Cesta je oplotená, ale napríklad zajac dokáže preskočiť dvojmetrovú výšku, niektoré zvieratá sa dokážu podhrabať. Diviaky sa dostali na cestu pravdepodobne po príjazdovej vetve na čaradickú križovatku.“ Podľa Kišša sú kritické križovatky a najmä úsek Beladice - Tekovské Nemce, kde je blízkosť lesov.
Uhynuté zvieratá z cesty odstraňujú hliadky. „V plastových vreciach ich uložia do mrazničky v našom Stredisku správy a údržby Selenec a napokon končia v kafilérii.“

Francúzi analyzujú stopy

Nová rýchlocesta prechádza katastrálnym územím osemnástich obcí, vrátane mesta Nitra. Správca sa chystá osloviť všetkých starostov a primátora s dotazníkom.

„Budeme sa ich pýtať, ako cesta vplýva na životné prostredie obcí a ich okolie. Chceme osloviť napríklad aj poľovné a občianske združenia, prípadne nadácie, ktoré sa zaoberajú ochranou životného prostredia, aby sme v ďalších sezónach mohli prijať účinné opatrenia na zamedzenie prieniku zveri na cestu,“ povedal Kišš.

Ako zaujímavosť uviedol, že vo Francúzsku, kde je sídlo materskej spoločnosti Granvia Operation, robia aj analýzy stôp zvierat. Na základe nich zistia, kadiaľ migrujú.

„Podľa toho vysádzajú pri ceste vhodnú vegetáciu, aby usmernili pohyb zvierat napríklad popod mosty, kadiaľ môžu bezpečne prejsť. Vytvárajú sa takzvané biokoridory.“

Rýchlostnú cestu lemuje oplotenie. Má zabrániť zvieratám vniknúť na cestu. Foto: Robert Kišš

Úrad žiada nápravu

Legislatíva prikazuje urobiť pri výstavbe ciest také opatrenia, ktoré minimalizujú strety zvierat s autami.

„Nová cesta Pribina do veľkej miery spĺňa naše požiadavky z hľadiska možnej migrácie zveri a jej ochrany. Oplotenie a zabezpečenie však nie je úplné a technicky urobené takým spôsobom, aby sa zabránilo vnikaniu zvierat na cestu,“ povedal Viktor Sidor z Obvodného úradu životného prostredia v Nitre.

Dodal, že v určitých úsekoch oplotenie chýba a aj veľkosť ôk je rôzna. „Väčšie zvieratá (diviaky, srny, jelene) sa dostanú na R1 v jej neoplotených častiach a následne sa pohybujú po ceste. Keďže je uprostred betónová zátarasa, na druhú stranu neprejdú. Drobnejšie zvieratá (obojživelníky, ježe, zajace, bažanty, kuny, líšky a podobne) sa na cestu dostanú cez dostatočne veľké oká v pletive, respektíve jeho prelezením či podhrabaním sa.“

Obvodný úrad životného prostredia bude trvať na dodatočnom oplotení konkrétnych úsekov.„Určite oslovíme zhotoviteľa diela s požiadavkou na doriešenie nedostatkov a v prípade, že nebude možná dohoda s ním, obrátime sa aj na ministerstvo životného prostredia,“ povedal nám Viktor Sidor.

ico

Štatistika je nepresná

Obvodný úrad životného prostredia monitoruje aj zrazené zvieratá na cestách. Len v okrese Nitra ich bolo v roku 2009 zistených 308. Vodiči nahlásili 47 dopravných nehôd, ktorých účastníkmi boli zvieratá. Situácia v roku 2010 bola lepšia - počet mŕtvych zvierat na cestách klesol na 77. Hlásených bolo 49 nehôd. Za minulý rok eviduje obvodný úrad ŽP 48 zvierat a 18 hlásených nehôd.

„Môžeme však s plnou zodpovednosťou povedať, že uvedená štatistika nezahŕňa strety áut so zverou, ktoré vodiči nehlásia. Takže k úhynom zveri na cestách dochádza určite v oveľa vyššom počte,“ povedala Monika Medovičová, prednostka Obvodného úradu životného prostredia v Nitre. Až polovicu zvierat, ktoré zahynú na cestách, tvorí srnčia zver. Nasledujú diviaky a jelenia zver.

(mh)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  2. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  3. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  4. Slováci rozhodli o najlepšom!
  5. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  6. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  7. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  8. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  9. Dobrodružstvo s vodou
  10. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne
  1. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 7 988
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 7 183
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 936
  4. Aký bude váš doplnkový dôchodok 5 731
  5. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 024
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 4 607
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 4 200
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 717
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 556
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 438

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Rokovania zlyhali, štrajk chcú pritvrdiť. Čo čaká Volkswagen

Výroba bude podľa odborov zastavená aj cez víkend, ďalší termín vyjednávaní si s vedením nedohodli.

ŠPORT

Slováci vyškolili majstrov Európy. Akú majú šancu postúpiť?

Z druhého miesta postúpi iba najlepší tím.

ŠPORT

Bola to veľká jazda, zhodnotil Hapal výhru nad Švédskom

Švédi sa trénerovi zdali byť unavení.

Neprehliadnite tiež

Airbus vyvíja lietajúci taxík. Ukázal, ako si predstavuje prepravu budúcnosti

Projekt Vahana ukazuje spôsob, ako si Airbus predstavuje budúcnosť mestskej premávky.

Jaguar ukázal prvý detail nového SUV E-Pace

Briti pokračujú v útoku na segment SUV, čoskoro predstavia ďalší model.

Ruskí majstri vytvorili fidget spinner z troch áut

K dvom autám zvareným chrbtami k sebe pridali tretie.

Čaro Dacie Duster spočíva v jednoduchosti (test)

Nízka cena nie je jedinou výhodou obľúbeného SUV, hodí sa do mesta aj do terénu.