Na R1 evidujú už desiatky zrážok so zvieratami

Oká na oplotení, ktoré lemuje R1, sú v rôznej veľkosti. Na niektorých úsekoch vraj oplotenie úplne chýba.

Na R1 sa dostalo deväť diviakov. Poškodili tri autá.(Zdroj: Polícia)

NITRA. Na novej rýchlostnej ceste zaznamenali už desiatky zrážok so zvieratami. Na R1 sa dostali napriek tomu, že ju lemuje oplotenie, ktoré má zabrániť ich stretu s vozidlami. Väčšinou sa to skončilo len smrťou zvieraťa, diviaky však vážne ohrozili vodičov. Poškodili im autá.

„Pristúpili sme k opätovnej kontrole stavu a funkčnosti oplotenia pozdĺž celého 46-kilometrového úseku,“ reagovala Lenka Kubejová zo spoločnosti Granvia Construction, ktorá R1 postavila.

Dodala, že ďalšie kroky upresnia až po vyhodnotení stavu, „nie však skôr ako v druhej polovici februára“.

Deväť diviakov, tri autá

„Na každú cestu sa môžu dostať zvieratá, ale na R1 by som to nečakal. Ešte v decembri sa tam napríklad v noci objavil jeleň. Keby prišlo k zrážke, skončila by sa tragicky. Našťastie, zviera ušlo do lesa,“ povedal nám vodič z Nitry.

Informáciu o jeleňovi potvrdila aj polícia. Nadránom 17. decembra vydala varovanie, ktoré sme mailom dostali aj my do redakcie: „Upozorňujeme všetkých vodičov jazdiacich po R1 v 82. kilometri pri Tekovských Nemciach, v smere na Nitru, že na danom úseku behá splašený jeleň...“

„O jeleňovi nemáme záznam, ale na cestu sa dostalo viacero druhov zvierat - líška, zajac, mačka, ale aj diviaky. Tie 20. decembra po polnoci spôsobili nehodu,“ povedal nám Robert Kišš zo spoločnosti Granvia Operation, ktorá je správcom rýchlostnej cesty.

Skupina deviatich diviakov sa dostala na cestu v blízkosti križovatky Čaradice (v 80.-81. km v smere na Banskú Bystricu). „Zrazila sa s nimi jedna dodávka a jedno osobné auto. Diviaky uhynuli, na vozidlách bola materiálna škoda, osoby sa nezranili,“ dodal Kišš.

Podľa polície vbehli diviaky dvom vodičom do jazdnej dráhy. Jedno zviera pritom náraz odhodil do vedľajšieho jazdného pruhu, kde malo kolíziu s tretím autom.

Jedno z áut, ktoré poškodila zrážka s diviakmi. Foto: Polícia

Z mrazničky do kafilérie

Na 46-kilometrovom úseku R1, ktorý otvorili koncom októbra, zaznamenali už niekoľko desiatok zrážok so zvieratami. Povedal nám to Robert Kišš.
„Cesta je oplotená, ale napríklad zajac dokáže preskočiť dvojmetrovú výšku, niektoré zvieratá sa dokážu podhrabať. Diviaky sa dostali na cestu pravdepodobne po príjazdovej vetve na čaradickú križovatku.“ Podľa Kišša sú kritické križovatky a najmä úsek Beladice - Tekovské Nemce, kde je blízkosť lesov.
Uhynuté zvieratá z cesty odstraňujú hliadky. „V plastových vreciach ich uložia do mrazničky v našom Stredisku správy a údržby Selenec a napokon končia v kafilérii.“

Francúzi analyzujú stopy

Nová rýchlocesta prechádza katastrálnym územím osemnástich obcí, vrátane mesta Nitra. Správca sa chystá osloviť všetkých starostov a primátora s dotazníkom.

„Budeme sa ich pýtať, ako cesta vplýva na životné prostredie obcí a ich okolie. Chceme osloviť napríklad aj poľovné a občianske združenia, prípadne nadácie, ktoré sa zaoberajú ochranou životného prostredia, aby sme v ďalších sezónach mohli prijať účinné opatrenia na zamedzenie prieniku zveri na cestu,“ povedal Kišš.

Ako zaujímavosť uviedol, že vo Francúzsku, kde je sídlo materskej spoločnosti Granvia Operation, robia aj analýzy stôp zvierat. Na základe nich zistia, kadiaľ migrujú.

„Podľa toho vysádzajú pri ceste vhodnú vegetáciu, aby usmernili pohyb zvierat napríklad popod mosty, kadiaľ môžu bezpečne prejsť. Vytvárajú sa takzvané biokoridory.“

Rýchlostnú cestu lemuje oplotenie. Má zabrániť zvieratám vniknúť na cestu. Foto: Robert Kišš

Úrad žiada nápravu

Legislatíva prikazuje urobiť pri výstavbe ciest také opatrenia, ktoré minimalizujú strety zvierat s autami.

„Nová cesta Pribina do veľkej miery spĺňa naše požiadavky z hľadiska možnej migrácie zveri a jej ochrany. Oplotenie a zabezpečenie však nie je úplné a technicky urobené takým spôsobom, aby sa zabránilo vnikaniu zvierat na cestu,“ povedal Viktor Sidor z Obvodného úradu životného prostredia v Nitre.

Dodal, že v určitých úsekoch oplotenie chýba a aj veľkosť ôk je rôzna. „Väčšie zvieratá (diviaky, srny, jelene) sa dostanú na R1 v jej neoplotených častiach a následne sa pohybujú po ceste. Keďže je uprostred betónová zátarasa, na druhú stranu neprejdú. Drobnejšie zvieratá (obojživelníky, ježe, zajace, bažanty, kuny, líšky a podobne) sa na cestu dostanú cez dostatočne veľké oká v pletive, respektíve jeho prelezením či podhrabaním sa.“

Obvodný úrad životného prostredia bude trvať na dodatočnom oplotení konkrétnych úsekov.„Určite oslovíme zhotoviteľa diela s požiadavkou na doriešenie nedostatkov a v prípade, že nebude možná dohoda s ním, obrátime sa aj na ministerstvo životného prostredia,“ povedal nám Viktor Sidor.

ico

Štatistika je nepresná

Obvodný úrad životného prostredia monitoruje aj zrazené zvieratá na cestách. Len v okrese Nitra ich bolo v roku 2009 zistených 308. Vodiči nahlásili 47 dopravných nehôd, ktorých účastníkmi boli zvieratá. Situácia v roku 2010 bola lepšia - počet mŕtvych zvierat na cestách klesol na 77. Hlásených bolo 49 nehôd. Za minulý rok eviduje obvodný úrad ŽP 48 zvierat a 18 hlásených nehôd.

„Môžeme však s plnou zodpovednosťou povedať, že uvedená štatistika nezahŕňa strety áut so zverou, ktoré vodiči nehlásia. Takže k úhynom zveri na cestách dochádza určite v oveľa vyššom počte,“ povedala Monika Medovičová, prednostka Obvodného úradu životného prostredia v Nitre. Až polovicu zvierat, ktoré zahynú na cestách, tvorí srnčia zver. Nasledujú diviaky a jelenia zver.

(mh)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 218
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 23 999
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 510
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 519
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 016
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 521
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 4 055
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 209
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 963
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 2 957

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Brancov začali riešiť po rokoch, pozrie sa na nich prokuratúra

Minister obrany Gajdoš čaká, čo na polovojenskú organizáciu povie Generálna prokuratúra. Potom chce zmenu zákonov

ŠPORT

Írsky expert: Saganovi po zmene systému nemá kto konkurovať

Podľa žurnalistu je Slovák najlepším cyklistom sveta.

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

PEZINOK

V Limbašskej doline odhalili vinníkov čiernych skládok

Jedným z vinníkov je operný spevák z Bratislavy.

Neprehliadnite tiež

Kontroverzný šéf Fiatu je vážne chorý a predčasne končí vo funkcii

Zdravotný stav Sergia Marchionneho sa rapídne zhoršil.

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.