SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Na R1 evidujú už desiatky zrážok so zvieratami

Oká na oplotení, ktoré lemuje R1, sú v rôznej veľkosti. Na niektorých úsekoch vraj oplotenie úplne chýba.

Na R1 sa dostalo deväť diviakov. Poškodili tri autá.Na R1 sa dostalo deväť diviakov. Poškodili tri autá. (Zdroj: Polícia)

NITRA. Na novej rýchlostnej ceste zaznamenali už desiatky zrážok so zvieratami. Na R1 sa dostali napriek tomu, že ju lemuje oplotenie, ktoré má zabrániť ich stretu s vozidlami. Väčšinou sa to skončilo len smrťou zvieraťa, diviaky však vážne ohrozili vodičov. Poškodili im autá.

„Pristúpili sme k opätovnej kontrole stavu a funkčnosti oplotenia pozdĺž celého 46-kilometrového úseku,“ reagovala Lenka Kubejová zo spoločnosti Granvia Construction, ktorá R1 postavila.

Dodala, že ďalšie kroky upresnia až po vyhodnotení stavu, „nie však skôr ako v druhej polovici februára“.

Deväť diviakov, tri autá

„Na každú cestu sa môžu dostať zvieratá, ale na R1 by som to nečakal. Ešte v decembri sa tam napríklad v noci objavil jeleň. Keby prišlo k zrážke, skončila by sa tragicky. Našťastie, zviera ušlo do lesa,“ povedal nám vodič z Nitry.

Informáciu o jeleňovi potvrdila aj polícia. Nadránom 17. decembra vydala varovanie, ktoré sme mailom dostali aj my do redakcie: „Upozorňujeme všetkých vodičov jazdiacich po R1 v 82. kilometri pri Tekovských Nemciach, v smere na Nitru, že na danom úseku behá splašený jeleň...“

„O jeleňovi nemáme záznam, ale na cestu sa dostalo viacero druhov zvierat - líška, zajac, mačka, ale aj diviaky. Tie 20. decembra po polnoci spôsobili nehodu,“ povedal nám Robert Kišš zo spoločnosti Granvia Operation, ktorá je správcom rýchlostnej cesty.

Skupina deviatich diviakov sa dostala na cestu v blízkosti križovatky Čaradice (v 80.-81. km v smere na Banskú Bystricu). „Zrazila sa s nimi jedna dodávka a jedno osobné auto. Diviaky uhynuli, na vozidlách bola materiálna škoda, osoby sa nezranili,“ dodal Kišš.

Podľa polície vbehli diviaky dvom vodičom do jazdnej dráhy. Jedno zviera pritom náraz odhodil do vedľajšieho jazdného pruhu, kde malo kolíziu s tretím autom.

Jedno z áut, ktoré poškodila zrážka s diviakmi. Foto: Polícia

Z mrazničky do kafilérie

Na 46-kilometrovom úseku R1, ktorý otvorili koncom októbra, zaznamenali už niekoľko desiatok zrážok so zvieratami. Povedal nám to Robert Kišš.
„Cesta je oplotená, ale napríklad zajac dokáže preskočiť dvojmetrovú výšku, niektoré zvieratá sa dokážu podhrabať. Diviaky sa dostali na cestu pravdepodobne po príjazdovej vetve na čaradickú križovatku.“ Podľa Kišša sú kritické križovatky a najmä úsek Beladice - Tekovské Nemce, kde je blízkosť lesov.
Uhynuté zvieratá z cesty odstraňujú hliadky. „V plastových vreciach ich uložia do mrazničky v našom Stredisku správy a údržby Selenec a napokon končia v kafilérii.“

Francúzi analyzujú stopy

Nová rýchlocesta prechádza katastrálnym územím osemnástich obcí, vrátane mesta Nitra. Správca sa chystá osloviť všetkých starostov a primátora s dotazníkom.

„Budeme sa ich pýtať, ako cesta vplýva na životné prostredie obcí a ich okolie. Chceme osloviť napríklad aj poľovné a občianske združenia, prípadne nadácie, ktoré sa zaoberajú ochranou životného prostredia, aby sme v ďalších sezónach mohli prijať účinné opatrenia na zamedzenie prieniku zveri na cestu,“ povedal Kišš.

Ako zaujímavosť uviedol, že vo Francúzsku, kde je sídlo materskej spoločnosti Granvia Operation, robia aj analýzy stôp zvierat. Na základe nich zistia, kadiaľ migrujú.

„Podľa toho vysádzajú pri ceste vhodnú vegetáciu, aby usmernili pohyb zvierat napríklad popod mosty, kadiaľ môžu bezpečne prejsť. Vytvárajú sa takzvané biokoridory.“

Rýchlostnú cestu lemuje oplotenie. Má zabrániť zvieratám vniknúť na cestu. Foto: Robert Kišš

Úrad žiada nápravu

Legislatíva prikazuje urobiť pri výstavbe ciest také opatrenia, ktoré minimalizujú strety zvierat s autami.

„Nová cesta Pribina do veľkej miery spĺňa naše požiadavky z hľadiska možnej migrácie zveri a jej ochrany. Oplotenie a zabezpečenie však nie je úplné a technicky urobené takým spôsobom, aby sa zabránilo vnikaniu zvierat na cestu,“ povedal Viktor Sidor z Obvodného úradu životného prostredia v Nitre.

Dodal, že v určitých úsekoch oplotenie chýba a aj veľkosť ôk je rôzna. „Väčšie zvieratá (diviaky, srny, jelene) sa dostanú na R1 v jej neoplotených častiach a následne sa pohybujú po ceste. Keďže je uprostred betónová zátarasa, na druhú stranu neprejdú. Drobnejšie zvieratá (obojživelníky, ježe, zajace, bažanty, kuny, líšky a podobne) sa na cestu dostanú cez dostatočne veľké oká v pletive, respektíve jeho prelezením či podhrabaním sa.“

Obvodný úrad životného prostredia bude trvať na dodatočnom oplotení konkrétnych úsekov.„Určite oslovíme zhotoviteľa diela s požiadavkou na doriešenie nedostatkov a v prípade, že nebude možná dohoda s ním, obrátime sa aj na ministerstvo životného prostredia,“ povedal nám Viktor Sidor.

ico

Štatistika je nepresná

Obvodný úrad životného prostredia monitoruje aj zrazené zvieratá na cestách. Len v okrese Nitra ich bolo v roku 2009 zistených 308. Vodiči nahlásili 47 dopravných nehôd, ktorých účastníkmi boli zvieratá. Situácia v roku 2010 bola lepšia - počet mŕtvych zvierat na cestách klesol na 77. Hlásených bolo 49 nehôd. Za minulý rok eviduje obvodný úrad ŽP 48 zvierat a 18 hlásených nehôd.

„Môžeme však s plnou zodpovednosťou povedať, že uvedená štatistika nezahŕňa strety áut so zverou, ktoré vodiči nehlásia. Takže k úhynom zveri na cestách dochádza určite v oveľa vyššom počte,“ povedala Monika Medovičová, prednostka Obvodného úradu životného prostredia v Nitre. Až polovicu zvierat, ktoré zahynú na cestách, tvorí srnčia zver. Nasledujú diviaky a jelenia zver.

(mh)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 489
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 954
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 314
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 041
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 927
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 552
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 203
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 073
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tank Leopard 2A6.

Nemecko nechcelo dodať tanky z historických dôvodov.


27. jan
Na snímke je slovenská lyžiarka Petra Vlhová.

Svetový pohár v zjazdovom lyžovaní - Špindlerov MlynŽeny - slalom, 1.


Sportnet 9m
Profesor Jiří Horáček.

O psychedelikách hovorí expert Jiří Horáček.


27. jan
Tomáš Suslov.

Ako by mohol vyzerať tím slovenských mladíkov na ME vo futbale do 21 rokov 2025?


28. jan

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll
  2. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Perkelt v kombinacii sóje s mäsom a cícerové špecle
  3. Martin Sústrik: Kobrí efekt
  4. Ján Šeďo: Ak chce volič, aj "famózny výsledok" môže byť potupnou prehrou.
  5. Ctirad Klimčík: O svojráznej poézii priamej voľby prezidenta
  6. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  7. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 485
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 022
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 162
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 023
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 790
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 718
  7. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 547
  8. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 308
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu