SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Prvý test sedanu STi na Slovensku: Subaru oprášilo legendu

Vyskúšali sme novinku v porovnaní s jediným unikátnym Subaru svojho druhu na Slovensku. V generačnom súboji.

S novým sedanom si na snehu dobre zajazdí aj amatér. Modrý sedan si zachoval čaro predchodcu, hoci je ťažší, väčší a komfortnejší.S novým sedanom si na snehu dobre zajazdí aj amatér. Modrý sedan si zachoval čaro predchodcu, hoci je ťažší, väčší a komfortnejší. (Zdroj: TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Vyskúšali sme novinku v porovnaní s jediným unikátnym Subaru svojho druhu na Slovensku. V priamom súboji dvoch generácií dokázal nový sedan obhájiť legendárnu značku WRX STi.

TELGÁRT. Kedysi výsostne športovo orientovaná značka núka hlavne naftové motory a tiež modely na každý deň. Fanúšikovia sa však trasú strachom, aby Subaru neprišlo o svoj športový duch zrodený v automobilových súťažiach rely. Najmä teraz, keď sa z názvu kráľovského športového modelu WRX STi vytratilo označenie Impreza.

Subaru totiž pred štyrmi rokmi skúsilo tradičný sedan Impreza zmeniť na päťdverový hatchback. Čo bolo dobré vo všeobecnosti pre európskeho zákazníka hľadajúceho auto na každý deň, to nemuselo sedieť športovej verzii WRX STi a ani nesedelo.

Hlas fanúšikov automobilka vypočula a v roku 2011 sa po boku päťdverovej Imprezy objavil športový sedan WRX STi bez označenia Impreza. Ako prvej redakcii na Slovensku sa nám podarilo novinku vyskúšať a navyše porovnať s posledným vyrábaným sedanom WRX STi.

SUBARU_JAZDA.jpg
V starom Subaru WRX STi sa vodič cíti trochu lepšie spätý s autom. Aby však jazdil efektívnym šmykom na snehu, potrebuje viac skúseností a viac sa natrápi než pri novinke. FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Chceli sme zistiť, či to nie je od Subaru iba prázdne gesto a či sa návrat podaril. Aby to nemala novinka ľahké, stretla sa na upravenej zasneženej ploche so špeciálnou verziou starého modelu Petter Solberg Edition III, pomenovanou po majstrovi sveta.

Má to v krvi

Nový sedan naživo očarí asi každého. Mohutným predným nárazníkom, vystúpenými blatníkmi a silou, ktorá z auta vyžaruje.

K dokonalému odkazu minulosti chýba už len zlatá farba diskov, ktorú nahradili striebornou. Racionálne stránky ako vysoká cena ale tiež mimoriadne široká výbava vrátane bezkľúčového vstupu idú bokom, pretože podstata je v tom, čo WRX STi dokáže.

SUBARU_KRIDLO_STARE.jpg

Verzia Solberg Edition III bola známa WRC krídlom, aké sa používalo v Majstrovstvách sveta rely. Je to ozdoba, ktorá má v rýchlosti funkčný význam, ale spotrebe neprospieva.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Napríklad stačí pomaly brázdiť ulice mesta a auto s tvrdými tlmičmi, zvukmi od prevodového ústrojenstva a troch diferenciálov vydáva zvuky, ktoré potvrdzujú príbuznosť z rely. Stačí ísť po diaľnici povoleným tempom a nové STi napriek výraznému odhlučneniu dá najavo svoj rodokmeň.

A to si spokojne môžete zapnúť tempomat a nechať navolený inteligentný režim jazdy. Ľudia sa otáčajú a uznanlivo kývajú hlavou aké krásne auto.

Nový má rýchlosť

V režime Sport Sharp Impreza zmení civilizované správanie za tvrdšie, ľahšie ide do otáčok a keď raz zistíte ako piští boxer motor, keď dáva pri 6000 otáčkach 300 koní, nechcete sa toho vzdať. V podstate pod 4000 otáčkami sa absolútne nič nedeje, ale potom je to už zábava.

Akurát, že prvá nádrž vydrží 300 kilometrov, druhá 200. Sneh a STi si tak sadnú, že nikto nepochybuje o tom, že sú zrodené pre seba. Lenže to už ruky zabudli, aký bol posledný sedan druhej generácie.

SBARU_SI_DRIVE.jpg
Za všetkým je elektronika. Systém SI DRIVE obohatil klasické nastavovanie medzinápravového diferenciálu o jazdné režimy. Inteligentný riadi auto tak, aby bolo komfortné, malo nižšiu spotrebu a jemné reakcie. V režime Sport veľkú zmenu necítite ale v Sport Sharp áno. Vtedy sa charakter auta zmení na tradičné Subaru: rýchle reakcie na plyn a ochota motora ísť do otáčok.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Keď sa do areálu približuje sedan vo verzii Petter Solberg Edition III, odfukuje pretlakovým ventilom a hrdo nesie súťažné krídlo vzadu, nadšenie bledne.

Už z blízka vidieť alkantarou obšitý interiér, bezrámové okná dverí, doplnkové merače na palubnej doske a samozrejme to krídlo vzadu. Keď dostane človek možnosť šoférovať jediné takéto auto na Slovensku, cíti výkon až 375 koní a krútiaci moment 550 Nm, začína pochybovať o novinke.

Sedadlá sklamali

Akurát po prvom ošiali z unikátneho auta nastáva jazdenie na snehu a nový sedan si nádherne „ľahá“ do zákrut. S predchodcom treba trochu bojovať, využívať výkon, poriadne tlačiť na plyn a dávať pozor na nájazdy. S novinkou príde zábava a istota oveľa rýchlejšie.

INTERIER_STARY.jpg
Verzia Petter Solberg má interiér obšitý alkantarou a vyhotovenie, za aké by sa nemuselo hanbiť ani Porsche GT3.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Nie je tak dravá a tak surová ale na snehu rýchlejšia a bezpečnejšia. Všetka česť starému sedanu, ale ten nový je lepší a drží tradíciu. Nový sedan je jedno úžasné auto, ale štandardné základné sedadlá sú slabé s naozaj nevýrazným bočným vedením.

SUBARU_OBE.jpg
Subaru vždy so zadkom experimentovalo a hľadalo vhodný tvar. Od peknej prvej generácie Imprezy trvalo až doteraz, kým môžeme opäť povedať, že je pekná.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Rovnako ruky vodiča na volante necítia cestu tak ako by bolo treba.
Brutalita vlastná druhej generácii je preč, ale radosť z jazdy ostala, navyše teraz je auto predvídateľnejšie.

Kupujem – nekupujem

Stačí vidieť auto naživo a človek si povie, to chcem. Aj jazdné vlastnosti tomu napovedajú. Ak sa pohybujem v predstavách, že na to mám, tak to chcem.
Rasťo Chvála


Subaru WRX STi – základné údaje

Cena modelu od (eur) 48 490
Motor boxer, preplňovaný, benzín
Verzia WRX STi
Objem motora (cm3) 2457
Výkon (kW(k)) 221 (300)
Pri otáčkach (ot./min.) 6000
Krútiaci moment (Nm) 407
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Max. rýchlosť (km/h) 255
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 5,2
Spotreba v teste (l/100 km) 15,6
Objem kufra (l) 420
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 381
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 590
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 856
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 244
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 078
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 324
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 403
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 082
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 358
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 271
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.

Prezidentka Zuzana Čaputová na stretnutí s náčelníkom generálneho štábu Danielom Zmekom a veliteľom operácie Spoločná zodpovednosť Ivanom Pachom.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.
Prezidentka Zuzana Čaputová.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N