SME

Prvý test sedanu STi na Slovensku: Subaru oprášilo legendu

Vyskúšali sme novinku v porovnaní s jediným unikátnym Subaru svojho druhu na Slovensku. V generačnom súboji.

S novým sedanom si na snehu dobre zajazdí aj amatér. Modrý sedan si zachoval čaro predchodcu, hoci je ťažší, väčší a komfortnejší.S novým sedanom si na snehu dobre zajazdí aj amatér. Modrý sedan si zachoval čaro predchodcu, hoci je ťažší, väčší a komfortnejší. (Zdroj: TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Vyskúšali sme novinku v porovnaní s jediným unikátnym Subaru svojho druhu na Slovensku. V priamom súboji dvoch generácií dokázal nový sedan obhájiť legendárnu značku WRX STi.

TELGÁRT. Kedysi výsostne športovo orientovaná značka núka hlavne naftové motory a tiež modely na každý deň. Fanúšikovia sa však trasú strachom, aby Subaru neprišlo o svoj športový duch zrodený v automobilových súťažiach rely. Najmä teraz, keď sa z názvu kráľovského športového modelu WRX STi vytratilo označenie Impreza.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Subaru totiž pred štyrmi rokmi skúsilo tradičný sedan Impreza zmeniť na päťdverový hatchback. Čo bolo dobré vo všeobecnosti pre európskeho zákazníka hľadajúceho auto na každý deň, to nemuselo sedieť športovej verzii WRX STi a ani nesedelo.

SkryťVypnúť reklamu

Hlas fanúšikov automobilka vypočula a v roku 2011 sa po boku päťdverovej Imprezy objavil športový sedan WRX STi bez označenia Impreza. Ako prvej redakcii na Slovensku sa nám podarilo novinku vyskúšať a navyše porovnať s posledným vyrábaným sedanom WRX STi.

subaru_jazda.jpg
V starom Subaru WRX STi sa vodič cíti trochu lepšie spätý s autom. Aby však jazdil efektívnym šmykom na snehu, potrebuje viac skúseností a viac sa natrápi než pri novinke. FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Chceli sme zistiť, či to nie je od Subaru iba prázdne gesto a či sa návrat podaril. Aby to nemala novinka ľahké, stretla sa na upravenej zasneženej ploche so špeciálnou verziou starého modelu Petter Solberg Edition III, pomenovanou po majstrovi sveta.

Má to v krvi

Nový sedan naživo očarí asi každého. Mohutným predným nárazníkom, vystúpenými blatníkmi a silou, ktorá z auta vyžaruje.

K dokonalému odkazu minulosti chýba už len zlatá farba diskov, ktorú nahradili striebornou. Racionálne stránky ako vysoká cena ale tiež mimoriadne široká výbava vrátane bezkľúčového vstupu idú bokom, pretože podstata je v tom, čo WRX STi dokáže.

SkryťVypnúť reklamu
subaru_kridlo_stare.jpg

Verzia Solberg Edition III bola známa WRC krídlom, aké sa používalo v Majstrovstvách sveta rely. Je to ozdoba, ktorá má v rýchlosti funkčný význam, ale spotrebe neprospieva.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Napríklad stačí pomaly brázdiť ulice mesta a auto s tvrdými tlmičmi, zvukmi od prevodového ústrojenstva a troch diferenciálov vydáva zvuky, ktoré potvrdzujú príbuznosť z rely. Stačí ísť po diaľnici povoleným tempom a nové STi napriek výraznému odhlučneniu dá najavo svoj rodokmeň.

A to si spokojne môžete zapnúť tempomat a nechať navolený inteligentný režim jazdy. Ľudia sa otáčajú a uznanlivo kývajú hlavou aké krásne auto.

Nový má rýchlosť

V režime Sport Sharp Impreza zmení civilizované správanie za tvrdšie, ľahšie ide do otáčok a keď raz zistíte ako piští boxer motor, keď dáva pri 6000 otáčkach 300 koní, nechcete sa toho vzdať. V podstate pod 4000 otáčkami sa absolútne nič nedeje, ale potom je to už zábava.

Akurát, že prvá nádrž vydrží 300 kilometrov, druhá 200. Sneh a STi si tak sadnú, že nikto nepochybuje o tom, že sú zrodené pre seba. Lenže to už ruky zabudli, aký bol posledný sedan druhej generácie.

SkryťVypnúť reklamu
sbaru_si_drive.jpg
Za všetkým je elektronika. Systém SI DRIVE obohatil klasické nastavovanie medzinápravového diferenciálu o jazdné režimy. Inteligentný riadi auto tak, aby bolo komfortné, malo nižšiu spotrebu a jemné reakcie. V režime Sport veľkú zmenu necítite ale v Sport Sharp áno. Vtedy sa charakter auta zmení na tradičné Subaru: rýchle reakcie na plyn a ochota motora ísť do otáčok.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Keď sa do areálu približuje sedan vo verzii Petter Solberg Edition III, odfukuje pretlakovým ventilom a hrdo nesie súťažné krídlo vzadu, nadšenie bledne.

Už z blízka vidieť alkantarou obšitý interiér, bezrámové okná dverí, doplnkové merače na palubnej doske a samozrejme to krídlo vzadu. Keď dostane človek možnosť šoférovať jediné takéto auto na Slovensku, cíti výkon až 375 koní a krútiaci moment 550 Nm, začína pochybovať o novinke.

Sedadlá sklamali

Akurát po prvom ošiali z unikátneho auta nastáva jazdenie na snehu a nový sedan si nádherne „ľahá“ do zákrut. S predchodcom treba trochu bojovať, využívať výkon, poriadne tlačiť na plyn a dávať pozor na nájazdy. S novinkou príde zábava a istota oveľa rýchlejšie.

interier_stary.jpg
Verzia Petter Solberg má interiér obšitý alkantarou a vyhotovenie, za aké by sa nemuselo hanbiť ani Porsche GT3.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Nie je tak dravá a tak surová ale na snehu rýchlejšia a bezpečnejšia. Všetka česť starému sedanu, ale ten nový je lepší a drží tradíciu. Nový sedan je jedno úžasné auto, ale štandardné základné sedadlá sú slabé s naozaj nevýrazným bočným vedením.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
subaru_obe.jpg
Subaru vždy so zadkom experimentovalo a hľadalo vhodný tvar. Od peknej prvej generácie Imprezy trvalo až doteraz, kým môžeme opäť povedať, že je pekná.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Rovnako ruky vodiča na volante necítia cestu tak ako by bolo treba.
Brutalita vlastná druhej generácii je preč, ale radosť z jazdy ostala, navyše teraz je auto predvídateľnejšie.

Kupujem – nekupujem

Stačí vidieť auto naživo a človek si povie, to chcem. Aj jazdné vlastnosti tomu napovedajú. Ak sa pohybujem v predstavách, že na to mám, tak to chcem.
Rasťo Chvála


Subaru WRX STi – základné údaje

Cena modelu od (eur) 48 490
Motor boxer, preplňovaný, benzín
Verzia WRX STi
Objem motora (cm3) 2457
Výkon (kW(k)) 221 (300)
Pri otáčkach (ot./min.) 6000
Krútiaci moment (Nm) 407
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Max. rýchlosť (km/h) 255
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 5,2
Spotreba v teste (l/100 km) 15,6
Objem kufra (l) 420
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Čo majú spoločné roboty s legom? Prekvapivo veľa
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 18 382
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 778
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 657
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 320
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 819
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 731
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 150
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 941
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľubica Adamková: Gaslighting: Keď uveríš, že tvoja pravda je lož
  2. Branislav Hláčik: Superpozícia 7
  3. Ľubica Adamková: Spotrebné dane a spotrebované duše
  4. Ľubor Šešera: Najkrajšie bicyklovanie v Rakúsku (pre lenivých) - 1. časť
  5. Ján Valchár: Delúzia solúnskych bratov plus novinky z frontu
  6. Vladimír Bojničan: Mentálna pedofília: Najzákernejší zločin dogmatických ideológií
  7. Iveta Grootová: Kvetinárka
  8. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 082
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 22 607
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 883
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 939
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 10 904
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 765
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 854
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 5 055
  1. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  3. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  4. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  5. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  6. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  7. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  8. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
SkryťZatvoriť reklamu