Prvý test sedanu STi na Slovensku: Subaru oprášilo legendu

Vyskúšali sme novinku v porovnaní s jediným unikátnym Subaru svojho druhu na Slovensku. V generačnom súboji.

S novým sedanom si na snehu dobre zajazdí aj amatér. Modrý sedan si zachoval čaro predchodcu, hoci je ťažší, väčší a komfortnejší.(Zdroj: TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Vyskúšali sme novinku v porovnaní s jediným unikátnym Subaru svojho druhu na Slovensku. V priamom súboji dvoch generácií dokázal nový sedan obhájiť legendárnu značku WRX STi.

TELGÁRT. Kedysi výsostne športovo orientovaná značka núka hlavne naftové motory a tiež modely na každý deň. Fanúšikovia sa však trasú strachom, aby Subaru neprišlo o svoj športový duch zrodený v automobilových súťažiach rely. Najmä teraz, keď sa z názvu kráľovského športového modelu WRX STi vytratilo označenie Impreza.

Subaru totiž pred štyrmi rokmi skúsilo tradičný sedan Impreza zmeniť na päťdverový hatchback. Čo bolo dobré vo všeobecnosti pre európskeho zákazníka hľadajúceho auto na každý deň, to nemuselo sedieť športovej verzii WRX STi a ani nesedelo.

Hlas fanúšikov automobilka vypočula a v roku 2011 sa po boku päťdverovej Imprezy objavil športový sedan WRX STi bez označenia Impreza. Ako prvej redakcii na Slovensku sa nám podarilo novinku vyskúšať a navyše porovnať s posledným vyrábaným sedanom WRX STi.

SUBARU_JAZDA.jpg
V starom Subaru WRX STi sa vodič cíti trochu lepšie spätý s autom. Aby však jazdil efektívnym šmykom na snehu, potrebuje viac skúseností a viac sa natrápi než pri novinke. FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Chceli sme zistiť, či to nie je od Subaru iba prázdne gesto a či sa návrat podaril. Aby to nemala novinka ľahké, stretla sa na upravenej zasneženej ploche so špeciálnou verziou starého modelu Petter Solberg Edition III, pomenovanou po majstrovi sveta.

Má to v krvi

Nový sedan naživo očarí asi každého. Mohutným predným nárazníkom, vystúpenými blatníkmi a silou, ktorá z auta vyžaruje.

K dokonalému odkazu minulosti chýba už len zlatá farba diskov, ktorú nahradili striebornou. Racionálne stránky ako vysoká cena ale tiež mimoriadne široká výbava vrátane bezkľúčového vstupu idú bokom, pretože podstata je v tom, čo WRX STi dokáže.

SUBARU_KRIDLO_STARE.jpg

Verzia Solberg Edition III bola známa WRC krídlom, aké sa používalo v Majstrovstvách sveta rely. Je to ozdoba, ktorá má v rýchlosti funkčný význam, ale spotrebe neprospieva.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Napríklad stačí pomaly brázdiť ulice mesta a auto s tvrdými tlmičmi, zvukmi od prevodového ústrojenstva a troch diferenciálov vydáva zvuky, ktoré potvrdzujú príbuznosť z rely. Stačí ísť po diaľnici povoleným tempom a nové STi napriek výraznému odhlučneniu dá najavo svoj rodokmeň.

A to si spokojne môžete zapnúť tempomat a nechať navolený inteligentný režim jazdy. Ľudia sa otáčajú a uznanlivo kývajú hlavou aké krásne auto.

Nový má rýchlosť

V režime Sport Sharp Impreza zmení civilizované správanie za tvrdšie, ľahšie ide do otáčok a keď raz zistíte ako piští boxer motor, keď dáva pri 6000 otáčkach 300 koní, nechcete sa toho vzdať. V podstate pod 4000 otáčkami sa absolútne nič nedeje, ale potom je to už zábava.

Akurát, že prvá nádrž vydrží 300 kilometrov, druhá 200. Sneh a STi si tak sadnú, že nikto nepochybuje o tom, že sú zrodené pre seba. Lenže to už ruky zabudli, aký bol posledný sedan druhej generácie.

SBARU_SI_DRIVE.jpg
Za všetkým je elektronika. Systém SI DRIVE obohatil klasické nastavovanie medzinápravového diferenciálu o jazdné režimy. Inteligentný riadi auto tak, aby bolo komfortné, malo nižšiu spotrebu a jemné reakcie. V režime Sport veľkú zmenu necítite ale v Sport Sharp áno. Vtedy sa charakter auta zmení na tradičné Subaru: rýchle reakcie na plyn a ochota motora ísť do otáčok.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Keď sa do areálu približuje sedan vo verzii Petter Solberg Edition III, odfukuje pretlakovým ventilom a hrdo nesie súťažné krídlo vzadu, nadšenie bledne.

Už z blízka vidieť alkantarou obšitý interiér, bezrámové okná dverí, doplnkové merače na palubnej doske a samozrejme to krídlo vzadu. Keď dostane človek možnosť šoférovať jediné takéto auto na Slovensku, cíti výkon až 375 koní a krútiaci moment 550 Nm, začína pochybovať o novinke.

Sedadlá sklamali

Akurát po prvom ošiali z unikátneho auta nastáva jazdenie na snehu a nový sedan si nádherne „ľahá“ do zákrut. S predchodcom treba trochu bojovať, využívať výkon, poriadne tlačiť na plyn a dávať pozor na nájazdy. S novinkou príde zábava a istota oveľa rýchlejšie.

INTERIER_STARY.jpg
Verzia Petter Solberg má interiér obšitý alkantarou a vyhotovenie, za aké by sa nemuselo hanbiť ani Porsche GT3.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Nie je tak dravá a tak surová ale na snehu rýchlejšia a bezpečnejšia. Všetka česť starému sedanu, ale ten nový je lepší a drží tradíciu. Nový sedan je jedno úžasné auto, ale štandardné základné sedadlá sú slabé s naozaj nevýrazným bočným vedením.

SUBARU_OBE.jpg
Subaru vždy so zadkom experimentovalo a hľadalo vhodný tvar. Od peknej prvej generácie Imprezy trvalo až doteraz, kým môžeme opäť povedať, že je pekná.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Rovnako ruky vodiča na volante necítia cestu tak ako by bolo treba.
Brutalita vlastná druhej generácii je preč, ale radosť z jazdy ostala, navyše teraz je auto predvídateľnejšie.

Kupujem – nekupujem

Stačí vidieť auto naživo a človek si povie, to chcem. Aj jazdné vlastnosti tomu napovedajú. Ak sa pohybujem v predstavách, že na to mám, tak to chcem.
Rasťo Chvála


Subaru WRX STi – základné údaje

Cena modelu od (eur) 48 490
Motor boxer, preplňovaný, benzín
Verzia WRX STi
Objem motora (cm3) 2457
Výkon (kW(k)) 221 (300)
Pri otáčkach (ot./min.) 6000
Krútiaci moment (Nm) 407
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Max. rýchlosť (km/h) 255
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 5,2
Spotreba v teste (l/100 km) 15,6
Objem kufra (l) 420

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 600
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 622
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 146
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 122
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 980
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 589
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 709
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 100
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 094
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 702

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Colníci zásielky pri kontrole neotvárajú - na rozdiel od Danka

Kancelár Národnej rady poslancov posiela, aby si preberali listy mimo budovy parlamentu. Otvárať cudziu poštu považuje za bežné.

DOMOV

Hladiny riek stúpajú, problémy majú na Kysuciach aj v Liptove

Tretí povodňový stupeň platí vo viacerých obciach.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnli slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop