SME
Streda, 25. máj, 2022 | Meniny má Urban

Prvý test sedanu STi na Slovensku: Subaru oprášilo legendu

Vyskúšali sme novinku v porovnaní s jediným unikátnym Subaru svojho druhu na Slovensku. V generačnom súboji.

S novým sedanom si na snehu dobre zajazdí aj amatér. Modrý sedan si zachoval čaro predchodcu, hoci je ťažší, väčší a komfortnejší.S novým sedanom si na snehu dobre zajazdí aj amatér. Modrý sedan si zachoval čaro predchodcu, hoci je ťažší, väčší a komfortnejší. (Zdroj: TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Vyskúšali sme novinku v porovnaní s jediným unikátnym Subaru svojho druhu na Slovensku. V priamom súboji dvoch generácií dokázal nový sedan obhájiť legendárnu značku WRX STi.

TELGÁRT. Kedysi výsostne športovo orientovaná značka núka hlavne naftové motory a tiež modely na každý deň. Fanúšikovia sa však trasú strachom, aby Subaru neprišlo o svoj športový duch zrodený v automobilových súťažiach rely. Najmä teraz, keď sa z názvu kráľovského športového modelu WRX STi vytratilo označenie Impreza.

Subaru totiž pred štyrmi rokmi skúsilo tradičný sedan Impreza zmeniť na päťdverový hatchback. Čo bolo dobré vo všeobecnosti pre európskeho zákazníka hľadajúceho auto na každý deň, to nemuselo sedieť športovej verzii WRX STi a ani nesedelo.

Hlas fanúšikov automobilka vypočula a v roku 2011 sa po boku päťdverovej Imprezy objavil športový sedan WRX STi bez označenia Impreza. Ako prvej redakcii na Slovensku sa nám podarilo novinku vyskúšať a navyše porovnať s posledným vyrábaným sedanom WRX STi.

SUBARU_JAZDA.jpg
V starom Subaru WRX STi sa vodič cíti trochu lepšie spätý s autom. Aby však jazdil efektívnym šmykom na snehu, potrebuje viac skúseností a viac sa natrápi než pri novinke. FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Chceli sme zistiť, či to nie je od Subaru iba prázdne gesto a či sa návrat podaril. Aby to nemala novinka ľahké, stretla sa na upravenej zasneženej ploche so špeciálnou verziou starého modelu Petter Solberg Edition III, pomenovanou po majstrovi sveta.

Má to v krvi

Nový sedan naživo očarí asi každého. Mohutným predným nárazníkom, vystúpenými blatníkmi a silou, ktorá z auta vyžaruje.

K dokonalému odkazu minulosti chýba už len zlatá farba diskov, ktorú nahradili striebornou. Racionálne stránky ako vysoká cena ale tiež mimoriadne široká výbava vrátane bezkľúčového vstupu idú bokom, pretože podstata je v tom, čo WRX STi dokáže.

SUBARU_KRIDLO_STARE.jpg

Verzia Solberg Edition III bola známa WRC krídlom, aké sa používalo v Majstrovstvách sveta rely. Je to ozdoba, ktorá má v rýchlosti funkčný význam, ale spotrebe neprospieva.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Napríklad stačí pomaly brázdiť ulice mesta a auto s tvrdými tlmičmi, zvukmi od prevodového ústrojenstva a troch diferenciálov vydáva zvuky, ktoré potvrdzujú príbuznosť z rely. Stačí ísť po diaľnici povoleným tempom a nové STi napriek výraznému odhlučneniu dá najavo svoj rodokmeň.

A to si spokojne môžete zapnúť tempomat a nechať navolený inteligentný režim jazdy. Ľudia sa otáčajú a uznanlivo kývajú hlavou aké krásne auto.

Nový má rýchlosť

V režime Sport Sharp Impreza zmení civilizované správanie za tvrdšie, ľahšie ide do otáčok a keď raz zistíte ako piští boxer motor, keď dáva pri 6000 otáčkach 300 koní, nechcete sa toho vzdať. V podstate pod 4000 otáčkami sa absolútne nič nedeje, ale potom je to už zábava.

Akurát, že prvá nádrž vydrží 300 kilometrov, druhá 200. Sneh a STi si tak sadnú, že nikto nepochybuje o tom, že sú zrodené pre seba. Lenže to už ruky zabudli, aký bol posledný sedan druhej generácie.

SBARU_SI_DRIVE.jpg
Za všetkým je elektronika. Systém SI DRIVE obohatil klasické nastavovanie medzinápravového diferenciálu o jazdné režimy. Inteligentný riadi auto tak, aby bolo komfortné, malo nižšiu spotrebu a jemné reakcie. V režime Sport veľkú zmenu necítite ale v Sport Sharp áno. Vtedy sa charakter auta zmení na tradičné Subaru: rýchle reakcie na plyn a ochota motora ísť do otáčok.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Keď sa do areálu približuje sedan vo verzii Petter Solberg Edition III, odfukuje pretlakovým ventilom a hrdo nesie súťažné krídlo vzadu, nadšenie bledne.

Už z blízka vidieť alkantarou obšitý interiér, bezrámové okná dverí, doplnkové merače na palubnej doske a samozrejme to krídlo vzadu. Keď dostane človek možnosť šoférovať jediné takéto auto na Slovensku, cíti výkon až 375 koní a krútiaci moment 550 Nm, začína pochybovať o novinke.

Sedadlá sklamali

Akurát po prvom ošiali z unikátneho auta nastáva jazdenie na snehu a nový sedan si nádherne „ľahá“ do zákrut. S predchodcom treba trochu bojovať, využívať výkon, poriadne tlačiť na plyn a dávať pozor na nájazdy. S novinkou príde zábava a istota oveľa rýchlejšie.

INTERIER_STARY.jpg
Verzia Petter Solberg má interiér obšitý alkantarou a vyhotovenie, za aké by sa nemuselo hanbiť ani Porsche GT3.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Nie je tak dravá a tak surová ale na snehu rýchlejšia a bezpečnejšia. Všetka česť starému sedanu, ale ten nový je lepší a drží tradíciu. Nový sedan je jedno úžasné auto, ale štandardné základné sedadlá sú slabé s naozaj nevýrazným bočným vedením.

SUBARU_OBE.jpg
Subaru vždy so zadkom experimentovalo a hľadalo vhodný tvar. Od peknej prvej generácie Imprezy trvalo až doteraz, kým môžeme opäť povedať, že je pekná.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Rovnako ruky vodiča na volante necítia cestu tak ako by bolo treba.
Brutalita vlastná druhej generácii je preč, ale radosť z jazdy ostala, navyše teraz je auto predvídateľnejšie.

Kupujem – nekupujem

Stačí vidieť auto naživo a človek si povie, to chcem. Aj jazdné vlastnosti tomu napovedajú. Ak sa pohybujem v predstavách, že na to mám, tak to chcem.
Rasťo Chvála


Subaru WRX STi – základné údaje

Cena modelu od (eur) 48 490
Motor boxer, preplňovaný, benzín
Verzia WRX STi
Objem motora (cm3) 2457
Výkon (kW(k)) 221 (300)
Pri otáčkach (ot./min.) 6000
Krútiaci moment (Nm) 407
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Max. rýchlosť (km/h) 255
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 5,2
Spotreba v teste (l/100 km) 15,6
Objem kufra (l) 420
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  2. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  3. Na krásnom, modrom Jadrane
  4. 6 praktických tipov - ako na sušenie potravín v sušičke
  5. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  6. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  7. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  8. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  1. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  3. Na krásnom, modrom Jadrane
  4. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  6. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 244
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 390
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 2 102
  4. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 1 805
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 704
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 394
  7. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 251
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 000
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušana Kováčika berú do väzenia.

Dušan Kováčik ide do väzenia na osem rokov. Pôvodný verdikt bol 14 rokov.


12 h
Lokalita, v ktorej vlastní pozemky spoločnosť Vamax-X.

Majetok podnikateľa stále rozpredávajú, do dražby idú pozemky v Budči.


7 h
Švédska premiérka Magdalena Anderssonová je na čele menšinovej vlády.

Čo si o sebe myslí? Švédi reagujú na trúfalosť tureckých požiadaviek.


9 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


5 h

Neprehliadnite tiež

Kia Niro EV

Dizajn sa kompletne zmenil, technológia ostala pôvodná.


9 h
BMW radu 3 po facelifte.

Z ponuky zmizli laserové svetlá.


19. máj
Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


18. máj

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  2. Vlasta Žampová: Dušan Kováčik bral úplatky nie len v tomto jednom prípade, ale v desiatkách prípadov. Slovenské súdy sú totálna žumpa.
  3. Tupou Ceruzou: Ako Dán
  4. Alec Borový: Môže umelá inteligencia sama zabíjať?
  5. Martina Paulenová: Veď rezne jedávam, tak prečo ho mám málo? (o príčinách nedostatku železa)
  6. Irena Šimuneková: Zvolen - čriepky z mesta
  7. Matúš Šutaj Eštok: Bezprecedentný nátlak alebo ovplyvňovanie sudcov je zjavne dovolené?
  8. Ján Škerko: Teraz sa všetci predháňajú, čo by nám dali. Nakoniec nedostaneme nič, čo myslíte?
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 7 420
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 892
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 4 998
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 4 483
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 3 871
  6. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 3 670
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 226
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 123
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu