Štáty podporujú ropné spoločnosti miliardami dolárov ročne

Rusko sa sťažuje na nedostatok finančných prostriedkov a vláda tam uvažuje o zvýšení daní. Ropnému priemyslu ale odpúšťa dane vo výške približne 20 miliárd dolárov ročne.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Štátna pokladnica Ruska sa na jednej strane sťažuje na nedostatok finančných prostriedkov a vláda preto uvažuje o zvýšení daní. Najziskovejšiemu sektoru ekonomiky – ropnému priemyslu ale odpúšťa dane vo výške približne 20 miliárd dolárov (cca 15 miliárd eur) ročne.

Autori ostatnej správy Medzinárodného fondu divej prírody (WWF) zverejnili približne 30 rôznych schém štátnej podpory ropným a plynárenským spoločnostiam. Z Ruskej štátnej pokladnice sa tak vracia späť do ropného sektoru 11,4 % celkových príjmov z ropy a plynu.

Na čom šetria ropné spoločnosti v Rusku

Hlavný podiel štátnej podpory, na ktorých "šetria" ropné a plynárenské spoločnosti, je daň z ťažby nerastných surovín a exportná daň. Zníženie týchto daní pre jednotlivé spoločnosti tvorilo 9,8 miliardy dolárov z celkovej štátnej podpory vo výške 14,4 miliardy dolárov za rok 2010.

Medzi ďalšie nezanedbateľné časti štátnej podpory patria úľavy na platbách za prepravu ropy cez ropovod Východná Sibír – Tichý oceán vo výške 1,1 miliardy dolárov, zníženie dane zo zisku pri preukázaných nákladoch na geologický prieskum a projekčné práce vo výške najmenej 600 miliónov dolárov, zrýchlená amortizácia vo výške ďalších 600 miliónov, štátne dotácie na geologický prieskum (284 miliónov USD).

Zároveň, približne 5 miliárd dolárov ušetrili spoločnosti, ktoré podpísali dohodu o delení produkcie z ropy.

Aj iné štáty podporujú finančne ropný sektor

Nie len Rusko podporuje ropné spoločnosti. Napríklad v Nórsku funguje deväť programov s celkovou výškou štátnej podpory 4,4 miliardy dolárov. Väčšina je zameraná na zrýchlenú amortizáciu a kompenzáciu nákladov na geologický prieskum.

V USA dosiahla štátna podpora 5 miliárd dolárov a v Kanade len na ropných projektoch má podpora hodnotu 2,8 miliardy dolárov za rok.

Prečo Rusko znižuje dane ropným spoločnostiam

Rusko zdôvodňuje znižovanie daňovej záťaže ropných spoločností tým, že bez úľav by spoločnosti nešli do ťažobných projektov vo vzdialených oblastiach a v pobrežných zónach.

Štátna podpora v Rusku je zameraná na extenzívny rozvoj a nie na efektívne využívanie už užívaných ropných polí. Ministerstvo energetiky sa odvoláva na podobnú skúsenosť iných krajín, kde sa ťaží ropa. Je tu však jeden rozdiel.

USA, Kanada a aj Nórsko značne vyčerpali možnosti zvýšenia ťažby tradičných ťažobných miest. Koeficient výťažnosti ropy v USA dosiahol 35 % (údaj je za rok 1999). Pre celý roponosný región Severného mora platí až 46 % (údaje za rok 2007). V Rusku tento koeficient dosiahol v roku 2009 len 20 %.

Podľa výpočtov WWF, ak by sa tento koeficient zvýšil len o 5 percent, ťažba v Rusku by vzrástla o 4 miliardy ton ročne. Tento údaj prevyšuje zásoby mnohých dosiaľ neužívaných ropných polí. Na intenzívnejšie využívanie existujúcich ropných polí však ruské ropné spoločnosti nie sú v súčasnosti pripravené.

V Rusku a v Nórsku pôsobia ropné spoločnosti s účasťou štátu.

Zdroj informácií: Vedomosti

Autor je vedúci obchodného zastúpenia slovenskej spoločnosti v Moskve.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 808
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 842
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 112
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 619
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 806
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 236
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 140
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 088
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 069
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 969

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

KULTÚRA

Star Trek mával smiešne masky a triky. Na nových častiach sa však nešetrilo

Na Netflixe sú prvé epizódy po desiatich rokoch.

EKONOMIKA

Pozrite sa, koľko rokov pracovného života vás čaká

Eurostat: Za 10 rokov stúpla dĺžka pracovného života v priemere o 1,8 roka.

Neprehliadnite tiež

Toto je 30 najpredávanejších áut v Európe za prvý polrok

Úspech zaznamenal Volkswagen Tiguan aj Citroen C3.

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.