SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Aj na vašom aute by teoreticky mohol svietiť maják

Prednosť treba dať každému vozidlu, ktoré má zapnutý maják a sirénu. Nemusí to pritom byť ani policajné auto, sanitka, či hasičské vozidlo.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Na Slovensku používajú modré majáky, napríklad, aj vozidlá dispečingu Dopravného podniku Bratislava.

Dodo: "Zaujímalo by ma, aké sú podmienky získania svetelnej výstražnej signalizácie – majáku a kto s nimi má reálne právo prednostnej jazdy. Mám pocit, že za poslednú dobu získalo toto "oprávnenie" viacero súkromných firiem. Minule som dával prednosť autu Dopravného podniku Bratislava, ktoré sa rútilo so zapnutým modrým majákom cez križovatku na červenú. Takisto predtým autu s označením Dopravné nehody."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Nielen policajné autá, sanitky a hasičské vozidlá majú majáky

Na cestách Slovenska sa môžete stretnúť s tromi typmi majákov. Len polícia smie používať červené majáky na autách. Na policajných autách sa tak nachádza modré a červené zvláštne výstražné svetlo.

Modré majáky používajú napríklad záchranári alebo hasiči. No podľa zákona o cestnej premávky ich smú používať aj vodiči iných vozidiel, ak splnia všetky potrebné podmienky. Nie je teda ničím výnimočným, ak stretnete na ceste aj autá, ktoré spomínal Dodo.

Ministerstvo vnútra môže, najmä ak je to potrebné na ochranu života, zdravia alebo majetku, povoliť používanie modrých majákov na základe písomnej žiadosti aj na vašom aute. Potom by sa aj vaše auto stalo vozidlom s právom prednostnej jazdy pri zapnutej siréne a majáku.

V zákone sa tiež píše: "Rozsah a podmienky používania zvláštnych výstražných znamení určí ministerstvo vnútra vo vydanom povolení. Ministerstvo vnútra môže povolenie kedykoľvek zrušiť, a to i bez udania dôvodu."

Výhody a povinnosti

Každé vozidlo so zapnutým červeným alebo modrým majákom a sirénou, nemusí dodržiavať väčšinu dopravných predpisov. Takéto autá majú prednosť aj na čerpacích staniciach. Iní vodiči im musia umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo.

Okrem výhod majú vodiči vozidiel s právom prednostnej jazdy aj povinnosti. Musia mať najmenej 21 rokov a minimálne dvojročnú prax vo vedení príslušnej skupiny alebo podskupiny vozidiel. Pri šoférovaní tiež nesmú zabudnúť byť opatrní tak, aby nikoho neohrozili.

Ak by ste maják použili neoprávnene, hrozila by vám nielen niekoľko stoeurová pokuta, ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Oranžové majáky

Ešte existujú vozidlá s oranžovým majákom. Tie sa používajú, ak by vodič mohol svojou jazdou alebo pracovnou činnosťou ohroziť bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky. Môžu sa tiež použiť na označenie prekážky cestnej premávky.

Ani oranžový maják ale nemôže používať ktokoľvek bez povolenia. Takto označené vozidlá totiž majú povolené ignorovať niektoré dopravné pravidlá. Iní vodiči sú vtedy povinní podľa okolností znížiť rýchlosť jazdy alebo aj zastaviť vozidlo.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Trenčín potrebuje nový impulz!
  2. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  3. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 12 501
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 953
  3. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 584
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 325
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 6 759
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 524
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 752
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 930
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hlavný akcionár finančnej skupiny Arca Capital Rastislav Velič.

Finančná skupina prežila dva roky s obrovskými dlhmi. Veritelia z nej chcú dostať viac peňazí.


3 h
Peter Schutz.

Z Arcy zrejme vyvádzali milióny už pred bankrotom.


6 h
Kanadský hokejista Connor Bedard.

Do kanadskej juniorskej zostavy sa pred osemnástkou dostanú len výnimoční.


Nikola Baďová 9 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


1 h

Neprehliadnite tiež

BMW M440i Gran Coupe pred centrálou značky v Mníchove.

Na konci 50. rokov značke hrozil zánik.


12 h
Volkswagen Phaeton druhej generácie a koncept Porsche Cayenne Convertible.

Do výroby sa nedostali, skončia v múzeu.


8. aug
Seat Leon

Pri drahších modeloch majú Slováci slabosť na SUV.


5. aug
Nissan Qashqai a Škoda Karoq

Karoq je stále dobrým autom, Qashqai sa vrátil vo veľkom štýle.


5. aug

Blogy SME

  1. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 10. časť
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  3. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 1 - Kalvária pri vodnom diele.
  4. Petronela Čellárová: Stále neverím
  5. Anton Kaiser: Ráno pod Hrušovom
  6. Maťo Chudík: Ticho
  7. Ján Škerko: Ranený ruský medveď najprv mrmlal, potom fučal a teraz už reve
  8. Ingrid Tkáčiková: Keď sa premiér Heger možno raz konečne odcyklí, bude už pre všetkých neskoro
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 599
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 21 188
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 514
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 593
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 296
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 4 122
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 819
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 319
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu