TEST: Mini so šiltovkou patrí do rodiny

Nové Mini pre egoistov zahodilo zadný rad sedadiel a vymenilo ho za väčší kufor. Zdanlivo najmenej praktická verzia v teste ukázala, že zdanie často klame.

Sympatie k dizajnu veľmi záležia od uhla pohľadu. Stačí urobiť jediný krok a z celkom pekného auta vznikne čudo. Za všetko môže strecha, ktorá by mala podľa automobilky vyzerať ako čiapka otočená šiltom vzad.(Zdroj: Tomáš Kelement - Presscars)

BRATISLAVA. “Toto nemá šancu uspieť”, spomínam si na slová, keď som v roku 2001 zbadal cenník oživeného kultového angličáku. Ako veľmi som sa mýlil. Z malého predraženého auta bol a stále je veľký predajný úspech.
Človek by si aj povedal, že sa z minulých omylov poučí.

Akurát že osem rokov neskôr, pri pohľade na prvé obrázky Coupé Concept, som si myslel prakticky to isté. Že s takou absurdnou strechou a len dvojmiestnym usporiadaním sedadiel si to kúpi iba slepý blázon. Síce som zatiaľ žiadne predajné čísla nenašiel, ale po teste už tuším, že som sa zrejme mýlil opäť.

66.jpg
Bez stlačeného tlačidla sport automatická prevodovka veľmi neposlúcha. K lepšej jazde i spotrebe by sedel skôr manuál.

Rodina rastie k desiatke

Ak medzi karosárske verzie modelov Mini započítame aj nafúknutý Countryman, Coupé je už piatou variáciou toho istého auta.

A pri ňom stratégia imidžovej automobilky ani zďaleka nekončí, čoskoro na trh dorazí z Coupé odvodený Roadster a z produktového plánu, ktorý sme nedávno uverejnili aj na auto.sme.sk vyplýva, že môžeme očakávať aj kupé vychádzajúce z Countrymana s pracovným názvom Paceman, MPV, či sedan. Celkovo sa má počet rozličných verzií Mini v najbližších rokoch zastaviť niekde okolo čísla desať.

65.jpg
Multimediálny systém je iba ináč graficky spracovaný iDrive od BMW.

S výnimkou historických úžitkových vanov, limitovanej edície John Cooper Works GP a kabrioletu, kde sú zadné sedadlá asi iba na okrasu, je toto prvé skutočne dvojmiestne Mini na trhu.

Odvezie viac

Pre niekoho možno prekážka, no kto sa v Mini s karosériou hatchback už viezol vie, že vzadu je sedenie pre vyššieho človeka skôr trestom. Takže až tak veľmi zadné sedadlá v Coupé nechýbajú. Oveľa viac zrejme budúci majitelia ocenia nárast veľkosti batožinového priestoru na takmer dvojnásobok objemu hatchbacku.

63.JPG
Kufor pôsobí oveľa väčšie než v hatchbacku. Obmedzujúcou je ale členitosť a malá výška kufra.

Objem 280 litrov možno stále znie podpriemerne, avšak oveľa väčšia úložná plocha neporovnateľne zvýšila využiteľnosť kufra. Na oplátku ale teraz nemôžete sklopiť operadlá, keďže nemáte aké. Prevoz dlhších predmetov nie je nemožný, len ich veľkosť je obmedzená rozmermi otvárateľnej priehradky medzi sedadlami.

Dostal výsuvné krídlo

Sympatie k dizajnu veľmi záležia od uhla pohľadu. Stačí urobiť jediný krok a z celkom pekného auta vznikne čudo. Za všetko môže strecha, ktorá by mala podľa automobilky vyzerať ako čiapka otočená šiltom vzad. Zvláštnemu zovňajšku sa pri rýchlosti 80 km/h snaží pomôcť výsuvné prítlačné krídlo.

Teda, nielen zovňajšku, pomáha aj zadnej náprave prítlakom 40 kg pri vyšších rýchlostiach. A keby vám krídlo chýbalo pri nižších rýchlostiach, môžete si ho vysunúť manuálne páčkami na strope ako v lietadle. Osobitý tvar strechy výrazne zhoršil výhľad vzad, parkovacie senzory sú prakticky nutnosť.

64.jpg
Výhľad dozadu je veľmi obmedzený. Parkovacie senzory sú prakticky nutnosť.

Aj napriek zníženiu celkovej výšky karosérie o takmer 5 centimetrov utrpel priestor na hlavu vnútri iba minimálne. Dĺžka paradoxne narástla o zanedbateľného pol centimetra. Pre Mini typická príjemne nízka pozícia za volantom sa nezmenila.

V interiéri až na strmší sklon okna a pár nových materiálov tiež sotva nájdete rozdiely. Kto dúfal v menší rýchlomer, ostane sklamaný. Tentoraz ale jeho veľkosť našla opodstatnenie – do vnútra sa zmestil displej navigačného systému. Imidžový, no nečitateľný rýchlomer tak konečne dostal zmysel.

Nenávidí jamy

Veľké odlišnosti v porovnaní s hatchbackom nečakajte ani v jazde samotnej, čo ale rozhodne nie je na škodu. Svetlá výška Coupé klesla o 1 centimeter a podvozok pocitovo trochu stvrdol, vďaka čomu zatáča s väčším nadšením, no menej si rozumie s jamami na cestách.

62.JPG

Za sedadlami je priestor akurát na odloženie príručnej tašky či kabelky. Otvárateľná priehradka umožňuje aj prevoz dlhších predmetov.

Aj napriek tomu je komfort vzhľadom k športovému naladeniu a veľkosti auta prakticky bez konkurencie. Navyše, vďaka nižšej streche máte z dynamickej jazdy ešte intenzívnejší dojem. Tradične výborný je aj motor 1,6 turbo. Vyniká nízkou spotrebou, výkonmi a najmä charizmatickým zvukovým prejavom.

V nami testovanej verzii Cooper S bol spriahnutý s automatickou šesťstupňovou prevodovkou, ktorá nám prvé tri dni robila na čele vrásky. Pomalé a občas nepredvídateľné reakcie v automatickom režime sa prepnutím do manuálneho iba zhoršili.

Pokiaľ sme teda neobjavili tlačidlo sport, ktoré ako mávnutím čarovného prútika urobilo z lenivého otroka ochotného sluhu. Ak to ale bude čo i len trochu možné, automatu sa vyhnite. S manuálom je Mini Coupé takmer dokonalým malým autom na zábavu.

61.JPG
K dostatku miesta nad hlavou prispievajú aj takéto vykrojenia v strešnom čalúnení.

kupujem - nekupujem

Kto rád vymení zadné sedadlá za väčší kufor a rozmýšľa nad Mini, nemal by váhať. Keďže málokedy jazdím v aute s viac ako jedným spolujazdcom a využívam skôr batožinový priestor, kupujem.
(Tomáš Kelement)


Mini Cooper S Coupé

Cena modelu od (eur) 20500
Cena verzie od (eur) 25 500
Motor 1,6 turbo, benzín
Verzia Cooper S automat
Objem motora (cm3) 1598
Výkon (kW(k)) 135 (184)
Pri otáčkach (ot./min.) 5500
Krútiaci moment (Nm) 240 (260)
Pri otáčkach (ot./min.) 1600-5000
Max. rýchlosť (km/h) 224
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,1
Spotreba v teste (l/100 km) 7,8
Objem kufra (l) 280



Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 101
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 677
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 973
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 13 309
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 012
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 455
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 128
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 548
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 734
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 528