Prvá jazda: Litrový trojvalec ťahá Ford Focus

Ako prví zo Slovenska sme vyskúšali trojvalec vo veľkom Focuse. Najmenší motor Fordu má objem iba jeden liter a niekoľko zaujímavých technických riešení.

Pri pohľade na mohutnú karosériu, ktorá rozmermi pripomína skôr Mondeo, by málokto tipoval len litrový motor pod kapotou. Malý motor potiahne aj kombi.(Zdroj: autor)

BARCELONA. Neveriacky krútim hlavou nad tým, čo sa deje v automobilovom priemysle. Ešte pred pár rokmi sme sa nadchýnali nad šesťvalcom v Golfe a dnes sedím za volantom rovnako veľkého konkurenta od Fordu, akurát pod kapotou pracujú len tri valce.

Znižovanie objemov, zvyšovanie efektivity využitia paliva a znižovanie spotreby prinieslo obrat v konštrukcii. Cieľom je šetrenie nákladov na výrobu, úspora paliva a zjednodušovanie konštrukcie, hoci nový trojvalec nie je konštrukčne jednoduchší ako klasický asmosferický štvorvalec s objemom 1,6 litra, ktorý má nahradiť.

Ford o novom trojvalci vyhlásil, že má vďaka turbodúchadlu a dlhému zdvihu piestov pripomínať ťahom od nízkych otáčok diesel, no zároveň dopraje vodičovi radosť z vysokých otáčok.

Pritom výroba trojvalca stojí citeľne menej ako diesela s porovnateľným výkonom a spotreba silnejšej verzie má byť okolo päť litrov. Aby sa tak stalo, konštruktéri použili v konštrukcii trojvalca množstvo atypických riešení.

Turbo nalepili k hlave

Podobne ako naftový motor Hondy 2,2 i-CTD aj trojvalec vo Focuse má vyosenú polohu kľukového hriadeľa. Os piestov míňa os kľukovky o 8 milimetrov.

Pri relatívne vysokozdvihovom motore to prináša menšie rázy pri explózii. Navyše ojničné ložiská tak netrpia a môžu mať nižšiu hmotnosť a menšie rozmery.

Malé turbodúchadlo je doslova nalepené na hlave valcov a chýba klasická výfuková časť potrubia, ktorá je dnu v hliníkovej hlave valcov chladená kvapalinou. Prináša to veľmi rýchlu odozvu turbodúchadla na stlačenie plynového pedálu, šetrí miesto a zabezpečuje rýchlejšie zohriatie motora na pracovnú teplotu.

Percento až dve na znížení spotreby má na svedomí elektrické olejové čerpadlo, ktoré pracuje len keď treba a nebeží stále. Rozvodová reťaz by bola vraj hlučná, preto vačkové hriadele poháňa ozubený remeň v olejovom kúpeli.

Prvé pocity z jazdy

motor pracuje ticho a bez vibrácií
poskytuje rýchlu odozvu na plynový pedál
použiteľné otáčky začínajú na 1100
dynamický ťah poskytne od 1500 otáčok
zvuku typického pre trojvalec sa nezbavil
viac mu pasujú nízke ako vysoké otáčky
dobre dimenzované prevody do mesta
v zákrutách pozitívne cítiť ľahký predok

Vyplachuje vzduchom

Časovanie oboch vačkových hriadeľov a teda sacích aj výfukových ventilov ovláda hydraulika. Pri nadbytočnom tlaku od turbodúchadla sa počas nasávania otvoria súčasne so sacími aj výfukové ventily a časť tlaku prepustia von.

Vypláchne sa tak lepšie spaľovací priestor, do ktorého potom vstrekne palivo vstrekovač Bosch so šiestimi otvormi pre lepšie rozprášenie paliva. Variabilné časovanie vačkových hriadeľov bolo nutné aj pre optimalizovanie chodu v pomerne širokom rozpätí otáčok.V praxi sa motor pozbiera od 1100 otáčok, od 1500 pekne ťahá a neumrie ešte ani pri 5500 otáčkach.

kokpit.JPG
Focus 1,0 má príkladne odhlučnený interiér vo vyšších rýchlostiach. Pri pohýnaní počuť zvuk charakteristický pre trojvalec, ktorý niet ako odstrániť. S vibráciami si konštruktéri poradili.

Treba zmeniť vnímanie

„Očakávame, že približne štvrtina so všetkých zákazníkov Focusu si vyberie práve tento motor“, poznamenal zo sedadla spolujazdca Hans Juergen Fuchs. Dovolím si oponovať, že to bude menej, pretože napriek cene nižšej o približne 1900 eur oproti 1,6 ecoboost, trojvalce nie sú zatiaľ vnímané veľmi pozitívne.

Zrejme potrvá, kým si zvykneme na chýbajúci valec v nižšej strednej triede. Jazda však ukázala, že je to viac o pocitoch a predsudkoch, lebo litrový trojvalec je dynamikou a spotrebou úplne inde než niekdajší fordov štvorvalec 1,6 Ti VCT. Ten by sme po rovnakej jazde v kopcoch nevrátili so spotrebou 6,6 litra a určite by nezvládol výjazd so serpentín na trojke od 1500 otáčok.

Lepšie ako vo Fabii

Novému trojvalcu svedčia viac nízke a pre bežné jazdenie aj praktické otáčky. Pri posúvaní v meste bez potreby väčšieho zrýchlenia stačí trojvalec rozbiehať od 1100 otáčok. Len o málo vyššie už ťahá v plnej sile. Skôr mu chýba špička, kedy sa vlastne už nič nedeje.

Na jazdu v meste a okolí práve poteší ochota v nízkych otáčkach. Vtedy má motor zvuk presne ako Fabia 1,2 HTP. Teda charakter zvuku, lebo hluk a vibrácie sú preč a po tejto stránke klobúk dole.

motor.JPG
Okolo kompaktného motora ostalo pod kapotou veľa voľného priestoru. V budúcnosti môže slúžiť hybridom. Trojvalcom ušetrili konštruktéri vyše tridsať kilogramov oproti klasickému motoru s objemom 1,6 litra.

Skúsil som len silnejšiu verziu s výkonom 92 kW, ktorá má šesťstupňovú prevodovku a dostatok výkonu aj mimo mesta. Akurát som cítil rozdiel medzi kombi a hatchbackom. S kombíkom mal pocitovo motor viac práce, hoci na papieri sú rozdiely v parametroch malé.

Odľahčil predok

Hoci Focus tretej generácie trochu stratil vrodenú dynamiku podvozka, stále patrí na vrchol a nový motor mu túto pozíciu iba upevnil. Odľahčenie prednej nápravy ľahkým motorom je citeľné a spôsobom zatáčania do zákrut veľmi presvedčivý. Najmä s porovnaní s dieselom.

Dobre navrhnutá trojka zvládne spolu s motorom výjazd z ostrej serpentíny na super nízkych otáčkach a po ďalšiu zákrutu netreba radiť.

Na otázku spoľahlivosti nových malých benzínových turbomotorov mi spolujazdec v druhej časti testu, Roger Ratley, ktorý riadil vývoj trojvalcového motora, odpovedá: „nevidím v tom problém, navyše bežné pracovné otáčky sú výrazne nižšie ako u atmosferického štvorvalca.“

Zaujímavé technické riešenia

variabilné elektrické čerpadlo
rozvodový remeň v olejovom kúpeli
vyosenie kľukového hriadeľa od osi piestov o 8 mm
vstrekovače paliva so šesťdierovou tryskou
výfukové zvody v hlave valcov, chladené kvapalinou
malé turbodúchadlo vyvinie 248 000 otáčok za minútu
malé ložiská kľukového hriadeľa

Robí miesto hybridu

„Až teraz sedím v aute určenom na predaj, spočiatku som riadil len skúšobné prototypy, ktoré mali množstvo nedostatkov“, priznal Ratley. Odstránenie jedného piesta výrazne skrátilo celý motor, čím vznikla predispozícia na použitie v hybridnom aute.

turbo.JPG
Malé turbodúchadlo s pevnou geometriou lopatiek je doslova nalepené na hlave valcov. V špičke dokáže krátkodobo vyvinúť tlak okolo 1,2 baru a 248 000 otáčok za minútu.

Po pribudovaní generátora a elektromotora v mieste zotrvačníka nebude motor dlhší ako bežný štvorvalec. „Skôr než hybridmi sa zaoberáme myšlienkami ďalšieho trojvalca s väčším objemom pre Mondeo“, prezradil šéf vývoja trojvalca Ratley. Pripustil tiež možnosť, že litrový motor sa môže objaviť v Mondeu ako základná motorizácia.

Ford Focus 1,0 EcoBoost – základné parametre

Verzia EcoBoost 74 EcoBoost 92
Objem motora (cm3) 999 999
Kompresný pomer 10:1 10:1
Výkon (kW(k)) 73,5 (100) 92 (125)
Pri otáčkach (ot./min.) 6000 6000
Krútiaci moment (Nm) 170 200 (overboost)
Pri otáčkach (ot./min.) 1500–4500 1500-4500
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,5 – 12,7* 11,3 – 11,5*
Spotreba podľa výrobcu (l/100km) 4,8 - 4,9* 5,0 – 5,1*
Spotreba v teste (l/100km) - 6,6
Prevodovka manuálna manuálna
Počet stupňov 5 6

*platí pre verziu kombi

Cestu redaktora hradila spoločnosť Ford



Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 574
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 685
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 256
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 038
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 006
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 868
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 724
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 571
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 251
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 236

Téma: Ford Focus, Mondeo, Fiesta, Mustang, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Z Nemecka urobila Merkelová hýbateľa Európy

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.