SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Ktoré križovatky a kde ukončujú obmedzenú rýchlosť

Križovatky na svojej vzdialenejšej hranici ukončujú platnosť väčšiny dopravných značiek.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Hlavnou funkciou križovatiek je umožniť vodičom zmeniť cestu alebo smer jazdy. Dôležitou úlohou je tiež to, že na svojej vzdialenejšej hranici ukončujú platnosť väčšiny dopravných značiek. Aj tých, ktoré obmedzujú rýchlosť.

Križovatkou ale nie je len križovanie či spájanie ciest. Aj ich rozpájanie znamená koniec platnosti obmedzenia rýchlosti určeného značkou.

80-ka v križovatke?

01.jpgĽubor: "Zasielam vám nákres situácie z R1, presne na vjazde k R1 od Bzenice smerom na Nitru.

Na R1 pred nájazdom je umiestnená značka, ktorá obmedzuje maximálnu povolenú rýchlosť na 100 km/h. Tá sa podľa mňa ruší na hranici výjazdu, ktorý som označil sivou čiarou.

Vo výjazde na diaľnicu je umiestnená tabuľka, ktorá obmedzuje max. povolenú rýchlosť na 80 km/h. Táto tabuľa nemá podľa mňa žiadny význam, keďže je umiestnená v križovatke."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Predpisy určujú, že väčšina dopravných značiek neplatí za vzdialenejšou hranicou križovatky. Týka sa to aj značiek obmedzujúcich najvyššiu dovolenú rýchlosť.

Na základe Ľuborovho náčrtu vodiči musia jazdiť 100-kou po dopravnú značku obmedzujúcu rýchlosť na 80 km/h. Nie je pritom podstatné, či je značka uprostred križovatky.

Rýchlosť 80 km/h sú vodiči povinní dodržiavať až po vzdialenejšiu hranicu križovatky. Tým je miesto, kde končí pripájanie cesty k rýchlostnej ceste R1.

Križovatkou je aj rozpájanie ciest

Ľubomír: "Denne jazdím po moste Apollo v Bratislave do práce aj z práce a stáva sa mi, že ak idem rýchlosťou cca 55 km/h, tak vodiči idúci za mnou sú nervózni a snažia sa ma predbehnúť.

Pri prechádzaní z Dolnozemskej ulice na most Apollo je za prípojkou z Bosákovej v smere na Apollo tabuľa s označením maximálnej povolenej rýchlosti 60 km/h. Následne, po niekoľkých metroch, sa vpravo odbočuje na Prístavný most. Doposiaľ som túto odbočku považoval za križovatku, ktorá ruší predošlú 60-ku.

Niektorí vodiči, aj taxikári, ma však presviedčajú, že táto 60-ka je platná aj cez celý most Apollo a končí až na svetelnej križovatke za mostom."

02.jpg

Aj v tomto prípade končí platnosť značky obmedzujúcej rýchlosť jazdy na vzdialenejšej hranici križovatky.

Viacerí vodiči presviedčajú samých seba a aj svoje okolie o tom, že nie každá križovatka je križovatkou. Sú potom spokojnejší, lebo môžu ísť rýchlejšie a majú pocit, že ich za to nikto nemôže potrestať.

Križovatkou je podľa zákona miesto, kde sa cesty križujú alebo spájajú. Cestou je nielen diaľnica či cesty vyšších tried. Aj účelové komunikácie sú cestami, ktoré tvoria s inými cestami križovatky.

Ak sa k vašej ceste pripája poľná či lesná cesta alebo cesta z priemyselnej oblasti, je to križovatka, za ktorou končí platnosť aj značky obmedzujúcej rýchlosť.

Aj keď to v zákone napísané nie je, križovatkou je aj miesto, kde sa cesty rozpájajú alebo rozchádzajú. Zákon o cestnej premávke neurčuje, z akého smeru sa treba pozerať na spájanie ciest.

Okrem toho, medzinárodné predpisy, ktoré sú nadradené nášmu zákonu a ten to sám v jednom z paragrafov priznáva, určujú za križovatku aj rozpájanie ciest.

Všetci tí, ktorí Ľuborovi tvrdili, že smú jazdiť 60-kou aj na moste Apollo na základe značky naznačenej na mapke, sa mýlia. Jej platnosť končí skôr, než sa vodič na most dostane.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 651
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 481
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 156
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 359
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 908
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 845
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 295
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 184
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 045
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 920
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

18 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

8 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan