Nie je výnimočné, že na hlavných ťahoch v mestách sú aj dvadsať centimetrov hlboké diery.
Prudké striedanie zimy a tepla je ideálne pre vznik výtlkov a zväčšenie už existujúcich.
Niekedy sa jamám v asfalte nedá vyhnúť ani opatrnou jazdou. A ak sa to dá, tak zvyčajne len za cenu prejazdu do druhého pruhu či dokonca protismeru, čo môže byť veľmi nebezpečné. Mnoho výtlkov je navyše skrytých v mlákach a vodiči sa o nich dozvedia, až keď cez ne prejdú kolesom.
Aké škody môže spôsobiť jama na ceste
Asi najmenšou škodou pri prejazde výtlkom je narušenie geometrie podvozku, ktorú si mnohí po zimných skúsenostiach dávajú na jar nastaviť automaticky.
Vodiči sa viac obávajú poškodenia pneumatiky, defektu či dokonca poškodenia ráfiku kolesa.
Sporadicky môže prejazd výtlkom poškodiť aj celú nápravu auta, ktorej oprava môže stáť aj niekoľko tisíc eur.
Pravdepodobne najhorším následkom výtlkov je zrážka s iným autom či objektom vedľa cesty.
Bez dôkazov vám škodu nikto nepreplatí
"V zásade platí, že správca ciest zodpovedá za škody a výtlky na cestách," povedal Petar Dobrič z poisťovne Genertel.
"Spravidla správcovia odmietajú úhradu škôd. Vo väčšine prípadov to odôvodňujú aj tým, že chýba jasný dôkaz. Treba mať na zreteli aj to, že správca cesty je oslobodený od zodpovednosti, ak výtlky označil dopravnou značkou a aj vtedy, keď vodič nedodrží maximálnu povolenú rýchlosť na danom úseku," hovorí Dobrič.
Dôkazom môže byť v takýchto prípadoch dostatočné množstvo fotografií, ktoré môžu nehodu jasne identifikovať. Už aj fotoaparáty v mobilných telefónoch sú dostatočne kvalitné, aby spravili postačujúce snímky.
Nápomocní budú aj jeden či dvaja svedkovia nehody.
Ak ste presvedčení, že pneumatika či ráfik sa poškodili chybou vozovky, je podľa Dobriča vhodné zahrnúť to do policajnej správy. Dôkazy môžete predložiť príslušnej správe ciest a požiadať o náhradu škody.