TOMÁŠOV. Na prelome februára a marca Honda uviedla oficiálne na náš trh deviatu generáciu modelu Civic. Novinka dizajnom aj koncepciou nadväzuje na predchádzajúcu ôsmu generáciu, akurát predná časť nevyzerá až tak futuristicky a je viac prispôsobená zaužívaným trendom konkurencie.
Napriek snahe o komerčnejšie tvary ostáva Civic sám sebou, čo bola historicky jeho najväčšia devíza. Stačí prvé posadenie za volant, aby človek precítil, že sedí v Honde. Aj tie slabo odhlučnené vnútorné blatníky, cez ktoré počuť skalky od zvyškov zimného posypu, sú pre Hondu typické.
Konštruktéri však vypočuli kritické hlasy na ôsmu generáciu, popracovali na odhlučnení motora a výrazne zlepšili veniec volantu.
Počúvali kritiku
Už také drobnosti ako štartovanie auta prezradia, že konštruktéri počúvali kritiku. Nezmyselnú kombináciu štartovania tlačidlom vľavo a kľúčom vpravo od volantu v deviatej generácii nenájdete. V nižších výbavách S, Comfort a Sport štartujete kľúčom a v najvyššom stupni Executive tlačidlom.
Vtedy je k dispozícii bezkľúčový vstup a ovládanie zamykania dotykovou plôškou na kľučke dverí.
Sebareflexia vývojárov nastala aj v konštrukcii piatych dverí, ktoré mali v minulosti presklenú plochu rozdelenú na dve časti spojlerom.
Členenie ostalo rovnaké, avšak výhľad dozadu je pre nižšie umiestnený spojler lepší. Zadná partia už nevyzerá tak ozrutne ako u predchodcu, hoci Civic opäť narástol a zadné svetlá sú až podivuhodne vytiahnuté mimo profil karosérie.
Honda Civic - hlavné inovácie
predkolízny systém CMBS
vypínanie motora cez Idle stop
znížené trecie straty v naftovom motore
automatické zatváranie mriežky chladiča
asistent rozjazdu do kopca vo všetkých modeloch
nová manuálna prevodovka
informačný palubný systém i-MID
Ponúka viac auta
Od medzigeneračného nárastu rozmerov neupustila ani Honda, avšak pristúpila k zníženiu výšky o 20 milimetrov. Po prvej jazde s vysokým spolujazdcom máme pocit, akoby sa zníženie výšky dotklo aj interiéru. Verzia vybavená panoramatickým oknom mala strop pomerne nízko.
Za menej miesta nad hlavou môže uloženie nádrže v strede auta a isté obmedzenie v spustení sedadla vodiča nižšie. Vyklápanie zadných sedákov hore k operadlám si Civic uchoval, pretože ide o svojské a veľmi dobré využitie vnútorného priestoru.
|
Súčasťou opatrení na zníženie odporov je automaticky zatvárateľná mriežka chladiča v čelnej maske. Podobné riešenie využíva aj BMW. Pri nízkych rýchlostiach, kedy odpor vzduchu nehrá veľkú úlohu, je mriežka otvorená. |
V superlatívoch na pomery päťdverových kompaktov možno hovoriť aj o batožinovom priestore. Základných 401 litrov možno zväčšiť ešte o 76 litrov pod dnom kufra. Prídavný odkladací box je hlboký a dobre využiteľný. Stredným postavám bude Civic pripadať ako dostatočne veľké auto a kufor vyhovie každému.
Kokpit už nešokuje
Možno sme si už zvykli, ale teraz nám netradičné horizontálne členenie kokpitu vodiča príde ako normálne a prirodzené. Možno je tu menej farieb a menší 3D efekt než u predchodcu. Za pozitívnu zmenu možno označiť volant s hrubým vencom a príjemnú charakteristiku riadenia s elektromechanickým posilňovačom.
|
Na odhlučnení od motorového priestoru si dala Honda záležať. Zvuk pri zatváraní dverí tiež postúpil k lepšiemu. Ešte tak eliminovať hluk od vnútorných blatníkov. |
Kokpitu chýba možno zjednotenie displejov na menší počet, pretože okrem rýchlomeru a skupiny s otáčkomerom je ešte jeden samostatný displej na palubný počítač a navigáciu. Honda nechala modelu Civic vlastné črty a zároveň doplnila prvky, ktoré sa stali v triede štandardom. Napríklad naftová verzia má tankovací otvor bez tradičného veka.
Honda Civic – prvé jazdné dojmy
komfortnejší podvozok ako predchodca
šofér ostáva v centre diania
príliš masívne výplne predných dverí najmä pri otvorení
pre vyššie postavy nízka strecha
veľa priestoru vzadu
výborná manipulácia so sedadlami
dobre využiteľný kufor
lepší výhľad dozadu
Diesel upútal najviac
V ponuke motorov zatiaľ chýba avizovaný nový diesel s objemom 1,6 litra. Zatiaľ je na výber iba z osvedčenej klasiky. Základný benzínový štvorvalec 1,4 i-VTEC s výkonom 100 koní sme ani neskúšali. Známy agregát 1,8 i-VTEC potrebuje na výraznejší ťah otáčky, aby skutočne vyniklo papierových 104 kW (142 k).
|
Podvozok je komfortnejší a istejší v zákrutách, najmä zadná náprava. |
Benziňák má dobre navrhnuté prevody na pomalú jazdu na vysokom zaradenom stupni. Hoci je diesel 2,2 i-DTEC na túto triedu veľkoobjemový a dosť ťažký, príde nám na základe prvej skúsenosti ako veľmi vhodná motorizácia. Hlavne dynamika je oslnivejšia ako pri benzínových motoroch.
Kvalita radenia a podvozok sú opäť o stupeň ďalej než u predchodcu. Aby diesel dosiahol požadované nízke emisie a spotrebu, naftové verzie majú prídavnú aerodynamickú úpravu na zadných blatníkoch.
Zavádza, čo je v móde
Vo výbave okrem LED denných svetiel v prednom nárazníku pribudli niektoré prvky predtým vyhradené pre väčší Accord. Napríklad predkolízny systém CMBS, ktorý pri hroziacej kolízii brzdí aj namiesto vodiča.
|
Systém CMBS varuje vodiča, ak sa blíži k prekážke a nereaguje. Pri kritickej vzdialenosti automatika zasiahne, pokúsi sa zabrzdiť vozidlo a zmierniť následky kolízie. |
Kým konkurenti ponúkajú športový režim elektroniky vozidla po aktivovaní tlačidlom, Honda je športová v základe a na ekonomický režim má tlačidlo Econ.
Civic nebude trhákom triedy čo do pomeru ceny a výbavy. Ani výber motorov nepredčí niektorých konkurentov. Honda má vlastné črty a tie sú mnohým šoférom sympatické. Asi najcennejší je pocit skutočnej jazdy a precítenie cesty v kokpite a volante. To dáva Civicu nádej prežiť v nabitej triede.
Technické parametre
1,4 i-VTEC | 1,8 i-VTEC | 2,2 i-DTEC | |
Prevodovka | 6M | 6M (5A) | 6M |
Zdvihový objem (cm3) | 1339 | 1799 | 2204 |
Výkon (kW/k) | 73/100 | 103/141 | 110/150 |
pri otáčkach (ot./min.) | 6000 | 6500 | 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm) | 127 | 174 | 350 |
pri otáčkach (ot./min.) | 4800 | 4300 | 2000-2750 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 187 | 215 | 217 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s.) | 13,4 | 9,1 | 8,5 |
Priemerná spotreba (l/100 km) | 5,4 | 5,8 | 4,2 |
Autor: rch