Za jazdu bez poistky hrozí v zahraničí väzenie či zošrotovanie auta

Pokuta od policajta za jazdu na aute bez povinného zmluvného poistenia je to najmenej. Pri jazde do zahraničia riskujú vodiči nie len vyššie pokuty na mieste ako slovenských 60 eur, ale aj zošrotovanie auta či väzenie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Najmä v západných krajinách.

V Nemecku hrozí vodičovi okrem vysokej pokuty rovnej 180-násobku jeho denného príjmu aj rok za mrežami a odobratie vodičského preukazu. Ďalším trestom je zabavenie nepoisteného auta.

Vo Veľkej Británii môžu nepoistené vozidlo zošrotovať.

Účinnosť pravidiel je rôzna. Kým v Nemecku je rovnako ako v Dánsku či Rakúsku podiel nepoistených vozidiel takmer nulový, v Británii sa stále nájdu 4 percentá motoristov bez zákonnej poistky. V susednom Česku či Maďarsku stačia pokuty, aby bol tento podiel na úrovni 2,5 resp. 3 percentá. Na Slovensku je bez poistenia 171 tisíc áut, čo je zhruba 7%.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Prvým krokom proti nepoisteným vodičom by malo byť, že sa začnú efektívne uplatňovať súčasné sankcie. V prvom rade pokuta vo výške 60 eur na mieste od policajta a okrem toho aj pokuta vo výške až do 3 323 eur od obvodného úradu," povedal Petar Dobrič, z poisťovne Genertel. Ďalším krokom podľa neho môže byť zavedenie ďalších postihov, podobne ako v Nemecku či Veľkej Británii.

Nepoistení musia platiť škody z vlastného vrecka

Dôležité je uvedomiť si, že motoristi jazdiaci bez zákonnej poistky musia spôsobenú škodu v konečnom dôsledku uhradiť.

Už aj pri malom ťukanci na parkovisku môže vzniknúť na aute poškodeného škoda vo výške niekoľko sto eur. Oprava poškodeného laku na nárazníku vyjde na 300 až 400 eur.

Vážna nehoda, pri ktorej poškodený zahynie alebo utrpí vážne zranenia, by pre nepoisteného vinníka mohla znamenať aj to, že príde o svoj majetok a poškodenému bude do konca života platiť rentu.

Nie je nezvyčajné, že najmä v prípade nehody v zahraničí sa sumy priznané poškodeným šplhajú až do stoviek tisíc a miliónov eur.

Menej nepoistených by mohlo znížiť zákonnú poistku

Ak by sa počet nepoistených vozidiel znížil, podľa spomínanej poisťovne by mohlo zlacnieť aj poistenie.

Slovenská kancelária poisťovateľov eviduje ročne zhruba 4 tisíc nehôd spôsobených nepoistenými vozidlami s plnením 4 milióny eur. Tieto škody sú v prvom momente kryté garančným fondom, na ktorý sa skladajú všetci, ktorí riadne platia poistné. Následne škodu vymáhajú od vinníka.

Aké postihy hrozia vo vybraných krajinách Európy

Slovensko

Pokuta až do 3 323 eur

Náhrada spôsobenej škody

Česko

Pokuta do 40 000 českých korún (cca 1 600 eur)

"Dlh" voči Českej kancelárii poisťovateľov za každý nepoistený deň

Náhrada spôsobenej škody

Nemecko

Pokuta až do 180-násobku denného príjmu

Väzenie až do 1 roka

Odobratie vodičského preukazu a/alebo automobilu

6 malus bodov v registri škôd

Náhrada spôsobenej škody

Maďarsko

Pokuta do 100 000 forintov (cca 345 eur); závisí od počtu nepoistených dní

Náhrada spôsobenej škody

Veľká Británia

Pokuta 100 libier (cca 120 eur)

"Papuča", zhabanie alebo zošrotovanie auta

Súdne konanie končiace pokutou 1 000 libier (cca 1 200 eur)

Náhrada spôsobenej škody

Španielsko

Pokuta do 1 500 eur

Náhrada spôsobenej škody

Taliansko

Pokuta do 3 119 eur

Náhrada spôsobenej škody

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 737
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 730
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 299
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 397
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 955
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 368
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 745
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 657
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 794
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 255

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.