SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Po niekoľkých mesiacoch je takmer nemožné získať pokutu späť

Ak priestupok nie je spoľahlivo zistený alebo nie ste ochotní zaplatiť pokutu, neplaťte. Na dopravnom inšpektoráte máte možnosť dokázať svoju nevinu. Ak už ale raz zaplatíte, aj keď ste nič zlé nespravili, k pokute sa len tak ľahko nedostanete.

Podobne, ako vodič, ktorí si posťažoval v poradni Natankuj.sme.sk.

Juzek4: "V decembri ma zastavila polícia v priestoroch za obchodným domom Dargov v Košiciach. Podľa ich vyjadrenia, za nedodržanie dopravného značenia "STOP". Po rôznej diskusii som uhradil pokutu 50,- eur a pokračoval v jazde.

Keďže celkovo nemám problémy s dopravnými predpismi, nedalo mi a na druhý deň som si šiel situáciu s týmto značením overiť a poučiť sa.

Po zistení skutkového stavu s umiestnením tejto STOP značky a jej viditeľnosti pre šoféra, som celú situáciu zdokumentoval a so sprievodným listom poslal na políciu v Košiciach.

Vo februári mi prišla odpoveď, že na základe môjho podnetu bola z trakčného stĺpa odstránená tabuľa cloniaca značke P2 – „Stoj!Daj prednosť v jazde“ + C1 – „Prikázaný smer (rovno)“.

Na základe toho považujem situáciu, keď došlo k môjmu "údajnému priestupku", za stav v rozpore s vyhláškou č. 9/2009 Z.z. a teda je aj udelenie pokuty v jej rozpore. Mám právo dožadovať sa vrátenia pokuty? Ak áno akým spôsobom?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Aj úrady potvrdili, že bola značka neviditeľná

Z fotiek vyplýva, že dopravná značka "Stoj! Daj prednosť v jazde" sa v čase, keď dostal Juzek4 pokutu, ukázala vodičovi len v relatívne krátkej vzdialenosti od križovatky. Predpisy pritom vyžadujú, aby zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke boli včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia poskytovali úplný a jednoznačný výklad.

Je zrejmé, že stopka sa vodičovi ukázala len niekoľko metrov od križovatky. Ak by si ju vodič aj všimol, nemusel by mať pri jazde najvyššou povolenou rýchlosťou dostatok priestoru na bezpečné zastavenie vozidla.

Tým, že po podnete nechali cloniacu tabuľu zložiť zo stĺpa, aby boli dopravné značky viditeľné z väčšej vzdialenosti, úrady iba potvrdili, že tam vodiči mohli ľahko stopku prehliadnuť. Neznamená to ale, že Juzek4 nemohol porušiť predpisy.

V predpisoch sa nepíše, z akej vzdialenosti mal vidieť dopravnú značku. Všetko záleží na okolnostiach, ktoré mohol prešetriť dopravný inšpektorát v rámci správneho konania. Toho sa ale Juzek4 vzdal, keď na mieste súhlasil s priestupkom a aj so sankciou.

Ak zaplatíte pokutu na mieste, veľa možností nemáte

Ak s priestupkom nesúhlasil, nemal platiť pokutu.

Vodič nesmie nezastaviť na stopke. A dokázať na mieste, že to bolo pre cloniacu tabuľu, je veľmi ťažké.

Juzek4 mohol spor riešiť na inšpektoráte, kde by dokazoval svoju nevinu. Na mieste, kde by mal šancu uspieť. Dnes už veľa možností nemá.

Teoreticky by sa mohol odvolať na nezákonné rozhodnutie štátneho orgánu, no nemusí v ňom uspieť. Zákonom určená inštitúcia by musela potvrdiť, že policajt porušil zákon tým, že vodiča pokutoval za nezastavenie na stopke, aj keď mal vedieť o tom, že to nebol priestupok.

Otázkou tiež ostáva, či sa to Juzekovi vyplatí. Pre 50 eur bude musieť investovať energiu a čas a možno si aj zaobstarať právnika, ktorý mu nemusí pomáhať zadarmo.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 431
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 945
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 340
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 051
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 923
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 552
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 204
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 077
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tank Leopard 2A6.

Nemecko nechcelo dodať tanky z historických dôvodov.


27. jan
ONLINE: Petra Vlhová dnes ide slalom v Špindlerovom Mlyne 2023 (2. kolo).

Sledujte s nami ONLINE prenos z 2. kola slalomu.


Sportnet 2 h
Profesor Jiří Horáček.

O psychedelikách hovorí expert Jiří Horáček.


27. jan
Tomáš Suslov.

Ako by mohol vyzerať tím slovenských mladíkov na ME vo futbale do 21 rokov 2025?


28. jan

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll
  2. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Perkelt v kombinacii sóje s mäsom a cícerové špecle
  3. Martin Sústrik: Kobrí efekt
  4. Ján Šeďo: Ak chce volič, aj "famózny výsledok" môže byť potupnou prehrou.
  5. Ctirad Klimčík: O svojráznej poézii priamej voľby prezidenta
  6. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  7. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  8. Helena Michlíková: Dúha
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 491
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 023
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 161
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 023
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 790
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 718
  7. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 543
  8. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 300
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu