Ťažko povedať, či je to len špecialita Piešťan, ale pokiaľ chcete stihnúť prepísať auto v rozumnom čase, nezostáva vám nič iné len postaviť sa skoro ráno pred budovu polície. Najlepšie aspoň hodinu "pred otváracou dobou". V rade potom čakáte na lístoček s poradovým číslom.
Po nekonečnom čakaní dostanete lístoček so svojím poradovým číslom, a môžete odpochodovať ku svojmu autu, aby ste ho pripravili na kontrolu.
Po ôsmej hodine príde policajt. Vyzve vás, aby ste mu predložili vyplnenú žiadosť o prepise automobilu a technický preukaz. Podľa nich skontroluje, či sa zhodujú údaje na štítku auta s tými, čo sú napísané v technickom preukaze.
Ak sa údaje zhodujú, ste vysmiaty. Do žiadosti vám dá razítko s podpisom, zoberiete so sebou značky od auta a cupitáte na policajnú stanicu pre dokončenie prepisu. Ale to nie je náš prípad.
Chyba v 10 kilogramochStačí, aby vám nesedela napríklad len najväčšia prípustná hmotnosť pripadajúca na prednú nápravu s tým, čo máte na štítku, ako v našom prípade, vznikne problém. Policajt vám síce dá razítko s podpisom, ale s poznámkou, že vám nesedia údaje a hneď vás odkáže na obvodný úrad pre cestnú dopravu, kde si to máte dať do poriadku.
Zaujímavé na celej veci je to, že automobil s týmto technickým preukazom, už raz prešiel kontrolou a všetko bolo poriadku. Nikomu nič neprekážalo. Ani to, že v osvedčení o evidencii je napísané 1050 kg namiesto 1060 kg.
Od novembra platí nariadenie, podľa ktorého všetky hmotnostné údaje na štítku auta sa musia presne zhodovať s tými v technickom preukaze. Toto nariadenie prišlo priamo od prezidenta Policajného zboru Jaroslava Spišiaka.
Ak spraví chybu úradník alebo policajt, musíte si na vlastné náklady dať zle zapísané údaje opraviť a vytrpieť pri tom poriadnu dávku byrokracie.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Chybu úradov dáva do poriadku občanNa obvodnom úrade pre cestnú dopravu vám pani úradníčka vysvetlí, že na nápravu musíte mať tieto dokumenty a potvrdenia:
Pôvodné osvedčenie od vozidla,
certifikát konformity od vozidla,
ak nie je certifikát konformity od vozidla, treba doložiť potvrdenie od výrobcu, v ktorom budú uvedené tlaky na nápravy, celková hmotnosť vozidla a hmotnosť súpravy,
prefotenie výrobného štítku vozidla a pripraviť vozidlo na kontrolu,
kolkovú známku v hodnote 6 eur.
S hlavou v smútku vychádzate z úradu a rozmýšľate, čo skôr vybaviť.
Certifikát nezháňajteCertifikát konformity - ak ho nemáte priamo doma, ani ho nezháňajte. Nebude to totiž lacné a zohnať ho, nie je jednoduché. Vyhľadajte si kontakt na importéra vozidiel značky vášho auta. Pošlite mu poštou žiadosť o potvrdenie údajov, ktoré od vás na úrade žiadajú a pribaľte k tomu kópiu technického preukazu a odfotený štítok z auta.
Kým vám príde potvrdenie od importéra, môžu uplynúť aj dva týždne. V našom prípade to trvalo len niečo vyše týždňa.
S potvrdením, vypísanou žiadosťou a s ostatnými už spomenutými dokladmi treba ísť znova na úrad. Aby vám vystavili nový technický preukaz.
Na úrade majú na to 30 dní, takže sa veľmi ponáhľať nemusia. Podľa množstva práce to stihnú vydať do dvoch týždňov.
Prečítajte si aj:
Je prirodzené nečakať auto v protismere a nebiť vinný za zrážku s ním
Pozor na lehoty na políciiPopri tom vám plynie doba 15 dní, ktoré máte na prihlásenie automobilu. Ak to nestihnete do 15 dní, hrozí vám pokuta vo výške 60 eur za nedodržanie termínu. No po uplynutí lehoty máte šancu vyhnúť sa pokute. Stačí napísať čestné vyhlásenie s objektívnym dôvodom, prečo ste nestihli automobil prihlásiť.
Ak by sa vám nepodarilo automobil prihlásiť ani 30 dní od odhlásenia, máte smolu a musíte ešte absolvovať kontrolu originality, ktorá samozrejme nie je zadarmo. Za kontrolu zaplatíte približne 75 eur.
Keď vám na úrade odovzdajú opravený technický preukaz, môžete ísť znova na políciu a znovu absolvovať nekonečné čakanie. No našťastie, už nemusíte ísť na obhliadku vozidla. A túto strastiplnú cestu absolvujete kvôli jedinej chybe úradníka alebo policajta, ktorý vám vydá technický preukaz.
Veľmi veľa omylov úradovPani na úrade v Piešťanoch nám potvrdila, že podobných prípadov je naozaj dosť. Ako vravela: "Za posledné dva týždne sme mali osem podobných žiadostí."
Importér európskej automobilky k tomu uviedol: "Takýchto žiadostí chodí veľmi veľa, v priemere tak desať denne, najmä od novembra minulého roku, keď vyšlo nariadenie ohľadom hmotnosti vozidla, že musia presne na deko sedieť tie, čo sú uvedené na výrobnom štítku a v technickom preukaze.
Žiaľ, často na to dopláca zákazník, keďže v 80% prípadov sa stane, že policajt pochybí pri prepise a uvedie zle hmotnosti. Ľudí to okráda o čas a v mnohých prípadoch aj o peniaze, nakoľko 90% vozidiel je dovezených na Slovensko zo zahraničia a my takéto potvrdenia spoplatňujeme."
Čo na to polícia?Oslovili sme aj Prezídium policajného zboru o vyjadrenie k novému nariadeniu. Taktiež sme sa opýtali ,či majú približný odhad, koľko je takto zle vyplnených dokladov.
Čo na to polícia?Oslovili sme aj Prezídium policajného zboru o vyjadrenie k novému nariadeniu. Taktiež sme sa opýtali, či majú približný odhad, koľko dokladov je zle vyplnených.
Ide o nariadenie prezidenta Policajného zboru č. 6/2010 o postupe pri evidovaní vozidiel v znení nariadení prezidenta Policajného zboru č. 11/2011, 25/2011 a 2/2012.
Uvedené nariadenie upravuje okrem iného aj postup orgánov Policajného zboru pri kontrole výrobných štítkov v zmysle nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 394/2005 Z. z. o technických požiadavkách na povinné štítky.
V prípade, že orgán Policajného zboru zistí, že identifikačné číslo VIN na výrobnom štítku vozidla súhlasí s týmto číslom vyrazeným na vozidle a zároveň ak niektorý údaj (názov výrobcu, číslo typového schválenia, najväčšia celková hmotnosť vozidla, najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy vozidla, ktoré bolo schválené na ťahanie prípojných vozidiel, najväčšia prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravy vozidla v poradí spredu dozadu, v prípade návesov najväčšia prípustná hmotnosť v bode spojenia) nie je na výrobnom štítku vozidla, evidenčný úkon vykoná, ak tomu nebránia iné zákonné dôvody.
Ak sa zistí administratívne pochybenie v dokladoch vozidla, dopravný inšpektorát preverí údaje vo vlastnej evidencii a môže vykonať evidenčný úkon. Ak sa však nezistí administratívne pochybenie a údaje na výrobnom štítku zjavne nesúhlasia s údajmi vo vydaných dokladoch, môže sa jednať o chybu orgánu, ktorý takéto doklady vydal (t.j. predajca vozidla alebo obvodný úrad dopravy). V takomto prípade dopravný inšpektorát požadovaný úkon nevykoná a občan musí ísť na doriešenie nezrovnalostí na obvodný úrad dopravy.
Počty vozidiel, u ktorých je nesúlad údajov na výrobnom štítku s údajmi uvedenými v dokladoch nie je možné odhadovať.
Článok je zverejnený so súhlasom vydavateľa Piešťanský Týždeň.
Autor: Erik Ďuriš, Piešťanský Týždeň