SME

BMW 530d - s naftou a športovým duchom

Radový šesťvalcový preplňovaný turbodiesel s priamym vstrekovaním nafty systémom Common Rail s objemom 2,9 l začala automobilka BMW montovať do osobných automobilov päťkového radu v roku 1998

. V minulom roku ho ešte vylepšila, najmä zvýšila jeho výkon na 193 k, a tento najsilnejší turbodiesel montuje aj do modelu BMW 530d.


Ako sme sa počas testovania tohto štvordverového sedana mohli presvedčiť, ani naftu spaľujúci päťkový „bavorák“ nič nestratil zo športového ducha, ktorý je mníchovskej značke vlastný. Vyše jeden a pol tony vážiaci automobil vyššej strednej triedy s klasickým usporiadaním – motor vpredu, pohon zadných kolies - má dynamiku, ktorú mu môže aj okrem priamych konkurentov kde kto závidieť, a ktorá je skôr výsadou ľahkých automobilov s nabudenými benzínovými motormi ako vážnych limuzín s pohonom na naftu. Šesťvalcový  motor s hliníkovým blokom a hlavou valcov, a so vstrekovaním Common Rail, dokáže preniesť na kolesá zadnej nápravy enormne vysoký krútiaci moment 410 Nm a rozhýbať autom tak, že stovku z nuly dosiahne za rovných osem sekúnd a najvyššiu rýchlosť až 230 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu


Ďalšou cnosťou pohonného agregátu automobilu BMW 530d je jeho tichý a kultivovaný chod, pripomínajúci skôr benzínový šesťvalec. Má obdivuhodný  „záťah“ už od nízkych otáčok. Z výkonu mu síce trošku uberá samočinná päťstupňová prevodovka Steptronic, na celkovej dynamike sa to však badateľne neprejavuje. A to ani v prípade potreby náhleho zrýchlenia. Vtedy má vodič naporúdzi funkciu kick-down, takže automobil podradí a zrýchli. Ak sa vodič rozhodne pre manuálne sekvenčné radenie, presunie len radiacu páku automatu vľavo a radí prevody od jedna do päť podľa vlastného uváženia. Je pravda, že jazda s „automatom“ je pohodlnejšia, ale pri ručnom radení športovejšia. Výkonný motor spolu s tvrdšie odpruženým podvozkom umožňujú dokonale vychutnať dynamiku, ktorú BMW 530d ponúka. Aj výborné jazdné vlastnosti, ktoré v prípade testovaného automobilu umocnilo aj špeciálne obutie – pneumatiky 235/45 R 17. Ku cti pohonného agregátu slúži, že ani pri dynamickej jazde sa priemerná spotreba nevyšplhá nad 8 litrov, nám za celý test vykázala 7,8 l/100 km.

SkryťVypnúť reklamu


Testovaný „päťkový“ BMW je nositeľom znakov ľahkého faceliftu, ktorý dostal v roku 2001. Získal tým  na vzhľade, je elegantnejší a dynamickejší. Jeho vzhľad ešte vylepšili hliníkové ráfky kolies a metalíza červená-chiarettorot. Podobne komfortný ako vonkajší vzhľad je aj interiér. Tu dominuje exkluzívna čierna koža sedadiel a doplnky obloženia palubnej dosky, dverí a stredového panela z ušľachtilého dreva. Komfort a bezpečnosť zaistí posádke okrem iného centrálne zamykanie a alarm na diaľkové ovládanie, multifunkčný volant, dvojzónová klimatizácia s digitálnym nastavovaním, vyhrievané sedadlá, otváracia presklená strecha, xenónové svetlomety, elektrické ovládanie okien a nastavovanie vonkajších zrkadiel, tempomat, palubný monitor s televíznym prijímačom a počítačom, HiFi audiosústava  s CD meničom, šesť airbagov i prvky výbavy ako systém dynamickej kontroly stability, protipreklzový a protiblokovací systém a iné. Za takýto komfort však treba zaplatiť, a tak k cene necelých 1,4 milióna za základný model musíme priplatiť 564 650 korún.
   

SkryťVypnúť reklamu

TECHNICKÉ ÚDAJE

BMW 530dA

Motor
Vpredu pozdĺžne uložený radový vznetový šesťvalec s  priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek. Štyri ventily na valec, rozvod DOHC. Zdvihový objem 2926 cm3, vŕtanie a zdvih 84,0 x 88,0 mm. Kompresný pomer 18,0:1. Najväčší výkon 142 kW/193 k pri otáčkach 4000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 410 Nm pri otáčkach 1750 – 3200 min-1. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Sedemkrát uložený kľukový hriadeľ. Pohon vačkového hriadeľa reťazou. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.

Prevodové ústrojenstvo
Pohon zadných kolies. Jednokotúčová suchá spojka s tanierovou pružinou. Päťstupňová samočinná prevodovka. Prevodové stupne 3,45 - 2,21 - 1,59 - 1,0 - 0,76, R 3,03. Stály prevod 2,81.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podvozok
Bezrámová konštrukcia s pomocným rámom. Predné kolesá nezávisle zavesené na dvojici priečnych ramien a tlmičových teleskopických vzperách. Voľnobežné náboje predných kolies. Vzadu viacprvkové zavesenie. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom brzdného účinku, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 235/45 R 175.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4775/1800/1440 mm, rázvor náprav 2830 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1510/1515 mm. Svetlá výška 120 mm. Pohotovostná hmotnosť 1625 kg. Objem batožinového priestoru 460 dm³. Objem palivovej nádrže 70 l.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 230 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 8,0 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 11,8/6,3/8,3 l/100 km.

Karoséria
Samonosná oceľová. Štvordverová päťmiestna typu sedan.

Cena
Základný model 1 398 980 Sk
testovaný automobil 1 963 630 Sk


Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 7,8 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) –  4,5 s 
80 – 120 km/h (IV/V) – 5,4  s
Max.  rýchlosť 228 km/h
Spotreba  7,8  l/100 km

 

Porovnanie automobilov rovnakej triedy:

Audi A6 2,5 TDI
Zdvih. objem 2496 cm³
Výkon 132 kW/179 k
Krút. mom. 370/1500 Nm.min-1
0 – 100 km/h 10,2 s
Max. rých. 205 km/h
Spotreba mesto 13,4 l/100 km
mimo mesta 7,5 l/100 km
kombinovaná 9,6 l/100 km
Cena 1 501 500 Sk                                   

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mercedes-Benz 270 CDI Classic
Zdvih. objem 2687 cm³
Výkon 130 kW/177 k
Krút. mom. 400/1800 Nm.min-1
0 – 100 km/h 9,3 s
Max. rých. 232 km/h
Spotreba mesto 9,8 l/100 km
mimo mesta 5,8 l/100 km
kombinovaná 6,8 l/100 km
Cena 1 753 320 Sk

Saab 9-5 3,0 V6 TID
Zdvih. objem 2962 cm³
Výkon 129 kW/175 k
Krút. mom. 350/1800 Nm.min-1
0 – 100 km/h 9,3 s
Max. rých. 215 km/h
Spotreba mesto 10,1 l/100 km
mimo mesta 5,9 l/100 km
kombinovaná 7,4 l/100 km
Cena 1 486 000 Sk

Autor: gold

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 372
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 315
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 919
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 805
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 481
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 424
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 113
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 643
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 28 015
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 368
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 102
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 818
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 258
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 494
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
reklama
SkryťZatvoriť reklamu