. V minulom roku ho ešte vylepšila, najmä zvýšila jeho výkon na 193 k, a tento najsilnejší turbodiesel montuje aj do modelu BMW 530d.
Ako sme sa počas testovania tohto štvordverového sedana mohli presvedčiť, ani naftu spaľujúci päťkový „bavorák“ nič nestratil zo športového ducha, ktorý je mníchovskej značke vlastný. Vyše jeden a pol tony vážiaci automobil vyššej strednej triedy s klasickým usporiadaním – motor vpredu, pohon zadných kolies - má dynamiku, ktorú mu môže aj okrem priamych konkurentov kde kto závidieť, a ktorá je skôr výsadou ľahkých automobilov s nabudenými benzínovými motormi ako vážnych limuzín s pohonom na naftu. Šesťvalcový motor s hliníkovým blokom a hlavou valcov, a so vstrekovaním Common Rail, dokáže preniesť na kolesá zadnej nápravy enormne vysoký krútiaci moment 410 Nm a rozhýbať autom tak, že stovku z nuly dosiahne za rovných osem sekúnd a najvyššiu rýchlosť až 230 km/h.
Ďalšou cnosťou pohonného agregátu automobilu BMW 530d je jeho tichý a kultivovaný chod, pripomínajúci skôr benzínový šesťvalec. Má obdivuhodný „záťah“ už od nízkych otáčok. Z výkonu mu síce trošku uberá samočinná päťstupňová prevodovka Steptronic, na celkovej dynamike sa to však badateľne neprejavuje. A to ani v prípade potreby náhleho zrýchlenia. Vtedy má vodič naporúdzi funkciu kick-down, takže automobil podradí a zrýchli. Ak sa vodič rozhodne pre manuálne sekvenčné radenie, presunie len radiacu páku automatu vľavo a radí prevody od jedna do päť podľa vlastného uváženia. Je pravda, že jazda s „automatom“ je pohodlnejšia, ale pri ručnom radení športovejšia. Výkonný motor spolu s tvrdšie odpruženým podvozkom umožňujú dokonale vychutnať dynamiku, ktorú BMW 530d ponúka. Aj výborné jazdné vlastnosti, ktoré v prípade testovaného automobilu umocnilo aj špeciálne obutie – pneumatiky 235/45 R 17. Ku cti pohonného agregátu slúži, že ani pri dynamickej jazde sa priemerná spotreba nevyšplhá nad 8 litrov, nám za celý test vykázala 7,8 l/100 km.
Testovaný „päťkový“ BMW je nositeľom znakov ľahkého faceliftu, ktorý dostal v roku 2001. Získal tým na vzhľade, je elegantnejší a dynamickejší. Jeho vzhľad ešte vylepšili hliníkové ráfky kolies a metalíza červená-chiarettorot. Podobne komfortný ako vonkajší vzhľad je aj interiér. Tu dominuje exkluzívna čierna koža sedadiel a doplnky obloženia palubnej dosky, dverí a stredového panela z ušľachtilého dreva. Komfort a bezpečnosť zaistí posádke okrem iného centrálne zamykanie a alarm na diaľkové ovládanie, multifunkčný volant, dvojzónová klimatizácia s digitálnym nastavovaním, vyhrievané sedadlá, otváracia presklená strecha, xenónové svetlomety, elektrické ovládanie okien a nastavovanie vonkajších zrkadiel, tempomat, palubný monitor s televíznym prijímačom a počítačom, HiFi audiosústava s CD meničom, šesť airbagov i prvky výbavy ako systém dynamickej kontroly stability, protipreklzový a protiblokovací systém a iné. Za takýto komfort však treba zaplatiť, a tak k cene necelých 1,4 milióna za základný model musíme priplatiť 564 650 korún.
TECHNICKÉ ÚDAJE
BMW 530dA
Motor
Vpredu pozdĺžne uložený radový vznetový šesťvalec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek. Štyri ventily na valec, rozvod DOHC. Zdvihový objem 2926 cm3, vŕtanie a zdvih 84,0 x 88,0 mm. Kompresný pomer 18,0:1. Najväčší výkon 142 kW/193 k pri otáčkach 4000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 410 Nm pri otáčkach 1750 – 3200 min-1. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Sedemkrát uložený kľukový hriadeľ. Pohon vačkového hriadeľa reťazou. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon zadných kolies. Jednokotúčová suchá spojka s tanierovou pružinou. Päťstupňová samočinná prevodovka. Prevodové stupne 3,45 - 2,21 - 1,59 - 1,0 - 0,76, R 3,03. Stály prevod 2,81.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia s pomocným rámom. Predné kolesá nezávisle zavesené na dvojici priečnych ramien a tlmičových teleskopických vzperách. Voľnobežné náboje predných kolies. Vzadu viacprvkové zavesenie. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom brzdného účinku, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 235/45 R 175.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4775/1800/1440 mm, rázvor náprav 2830 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1510/1515 mm. Svetlá výška 120 mm. Pohotovostná hmotnosť 1625 kg. Objem batožinového priestoru 460 dm³. Objem palivovej nádrže 70 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 230 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,0 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 11,8/6,3/8,3 l/100 km.
Karoséria
Samonosná oceľová. Štvordverová päťmiestna typu sedan.
Cena
Základný model 1 398 980 Sk
testovaný automobil 1 963 630 Sk
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 7,8 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 4,5 s
80 – 120 km/h (IV/V) – 5,4 s
Max. rýchlosť 228 km/h
Spotreba 7,8 l/100 km
Porovnanie automobilov rovnakej triedy:
Audi A6 2,5 TDI
Zdvih. objem 2496 cm³
Výkon 132 kW/179 k
Krút. mom. 370/1500 Nm.min-1
0 – 100 km/h 10,2 s
Max. rých. 205 km/h
Spotreba mesto 13,4 l/100 km
mimo mesta 7,5 l/100 km
kombinovaná 9,6 l/100 km
Cena 1 501 500 Sk
Mercedes-Benz 270 CDI Classic
Zdvih. objem 2687 cm³
Výkon 130 kW/177 k
Krút. mom. 400/1800 Nm.min-1
0 – 100 km/h 9,3 s
Max. rých. 232 km/h
Spotreba mesto 9,8 l/100 km
mimo mesta 5,8 l/100 km
kombinovaná 6,8 l/100 km
Cena 1 753 320 Sk
Saab 9-5 3,0 V6 TID
Zdvih. objem 2962 cm³
Výkon 129 kW/175 k
Krút. mom. 350/1800 Nm.min-1
0 – 100 km/h 9,3 s
Max. rých. 215 km/h
Spotreba mesto 10,1 l/100 km
mimo mesta 5,9 l/100 km
kombinovaná 7,4 l/100 km
Cena 1 486 000 Sk
Autor: gold