Ak zrazíte cyklistu na priechode pre chodcov, kto bude vinný?

Cyklisti to na Slovensku nemajú ľahké. O to viac trápi rodičov, kde sa majú ich deti bezpečne naučiť bicyklovať a kde jazdiť, aby neboli ohrození premávkou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

A čo v prípade, že vodič zrazí cyklistu na priechode pre chodcov?

Vinník po zrážke s cyklistom na priechode pre chodcov

Milan: "Neraz sa mi stalo, predpokladám, že aj mnohým iným, že cez priechod pre chodcov, samozrejme priečne, prechádzajú cyklisti (vezú sa). Vychádzajú zrejme z toho, že na priechode sú oni "pánmi". Čo by sa stalo, keby došlo ku kolízii medzi mnou - vodičom a oným cyklistom? Kto by bol vinníkom?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak to nie je povolené dopravnou značkou alebo policajtom, cyklisti nesmú jazdiť po chodníku či po priechode pre chodcov tak, ako to napísal Milan.

To ale neznamená, že vodič sa potom môže správať na ceste tak, ako by žiadny cyklista po priechode nejazdil.

Cyklista, ak chce prejsť po priechode pre chodcov z jednej strany cesty na druhú, nesmie ísť na bicykli. Musí ísť pešo. V opačnom prípade môže obmedzovať alebo ohrozovať chodcov, za čo mu hrozí pokuta od policajtov.

Vodič motorového vozidla, ktorý by zrazil cyklistu na priechode, by sa s veľkou pravdepodobnosťou viny nezbavil. Veľmi však záleží na okolnostiach, ktoré by havárii predchádzali.

Ak by cyklista vošiel s bicyklom náhle pred idúce auto, pričom vodič by nemal šancu vyhnúť sa zrážke, celá vina by mala padnúť na cyklistu. Inak by bol vodič motorového vozidla minimálne spoluzodpovedný.

Každý účastník cestnej premávky je totiž povinný správať sa tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Cyklista, ktorý by porušil predpisy jazdou po priechode pre chodcov, by však podľa nášho názoru nemal byť zbavený spoluviny, keďže bez jeho porušenia predpisov by k nehode popísanej Milanom nemohlo dôjsť.

Kde sa majú naučiť deti bicyklovať?

Slavislav: "Kade sa majú pohybovať detskí cyklisti na trojkolkách a malé deti na bicykloch na sídliskách? Kde sa majú naučiť bicyklovať, keď mesto nemá vytvorený k tomu patričný areál? Aj táto skupina patrí do skupiny cyklistov."

AK by sme sa na problém Slavislava pozreli len z hľadiska dopravných predpisov, deti skutočne nemajú veľa priestoru na to, aby sa naučili bicyklovať.

Môžu tak bezpečne urobiť len na dopravných ihriskách alebo v uzavretých areáloch mimo ciest. Na sídliskách ale takých miest takmer niet.

Prípadne by sa to dalo na miestach, kde smú cyklisti z hľadiska zákona jazdiť - napríklad na cestičke pre cyklistov.

Tá ale nie je veľmi vhodná na učenie detí bicyklovať. Je to, ako by ste bez skúseností a prípravy na cvičisku vyviedli žiaka autoškoly do plnej premávky.

To, kde učiť deti bicyklovať a kde ich učiť návykom pre cestnú premávku, je podobný problém, ako nedostatok cestičiek pre cyklistov.

Rozdiel je akurát v tom, že cyklisti smú jazdiť na kraji vozovky alebo po krajnici. Kto by ale bol ochotný pustiť dieťa, dokonca aj s dozorom, do cestnej premávky na bicykli?

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 389
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 424
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 049
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 937
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 334
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 2 306
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 290
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 234
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 450
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 247

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

KOMENTÁRE

Poplatky za objednanie? Nápad sa tvári životaschopne

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

DOMOV

Prečo štát stavia drahšie nemocnice ako súkromný investor?

Penta ide niekedy až na úkor štátu.

Neprehliadnite tiež

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.