Ak zrazíte cyklistu na priechode pre chodcov, kto bude vinný?

Cyklisti to na Slovensku nemajú ľahké. O to viac trápi rodičov, kde sa majú ich deti bezpečne naučiť bicyklovať a kde jazdiť, aby neboli ohrození premávkou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

A čo v prípade, že vodič zrazí cyklistu na priechode pre chodcov?

Vinník po zrážke s cyklistom na priechode pre chodcov

Milan: "Neraz sa mi stalo, predpokladám, že aj mnohým iným, že cez priechod pre chodcov, samozrejme priečne, prechádzajú cyklisti (vezú sa). Vychádzajú zrejme z toho, že na priechode sú oni "pánmi". Čo by sa stalo, keby došlo ku kolízii medzi mnou - vodičom a oným cyklistom? Kto by bol vinníkom?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak to nie je povolené dopravnou značkou alebo policajtom, cyklisti nesmú jazdiť po chodníku či po priechode pre chodcov tak, ako to napísal Milan.

To ale neznamená, že vodič sa potom môže správať na ceste tak, ako by žiadny cyklista po priechode nejazdil.

Cyklista, ak chce prejsť po priechode pre chodcov z jednej strany cesty na druhú, nesmie ísť na bicykli. Musí ísť pešo. V opačnom prípade môže obmedzovať alebo ohrozovať chodcov, za čo mu hrozí pokuta od policajtov.

Vodič motorového vozidla, ktorý by zrazil cyklistu na priechode, by sa s veľkou pravdepodobnosťou viny nezbavil. Veľmi však záleží na okolnostiach, ktoré by havárii predchádzali.

Ak by cyklista vošiel s bicyklom náhle pred idúce auto, pričom vodič by nemal šancu vyhnúť sa zrážke, celá vina by mala padnúť na cyklistu. Inak by bol vodič motorového vozidla minimálne spoluzodpovedný.

Každý účastník cestnej premávky je totiž povinný správať sa tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Cyklista, ktorý by porušil predpisy jazdou po priechode pre chodcov, by však podľa nášho názoru nemal byť zbavený spoluviny, keďže bez jeho porušenia predpisov by k nehode popísanej Milanom nemohlo dôjsť.

Kde sa majú naučiť deti bicyklovať?

Slavislav: "Kade sa majú pohybovať detskí cyklisti na trojkolkách a malé deti na bicykloch na sídliskách? Kde sa majú naučiť bicyklovať, keď mesto nemá vytvorený k tomu patričný areál? Aj táto skupina patrí do skupiny cyklistov."

AK by sme sa na problém Slavislava pozreli len z hľadiska dopravných predpisov, deti skutočne nemajú veľa priestoru na to, aby sa naučili bicyklovať.

Môžu tak bezpečne urobiť len na dopravných ihriskách alebo v uzavretých areáloch mimo ciest. Na sídliskách ale takých miest takmer niet.

Prípadne by sa to dalo na miestach, kde smú cyklisti z hľadiska zákona jazdiť - napríklad na cestičke pre cyklistov.

Tá ale nie je veľmi vhodná na učenie detí bicyklovať. Je to, ako by ste bez skúseností a prípravy na cvičisku vyviedli žiaka autoškoly do plnej premávky.

To, kde učiť deti bicyklovať a kde ich učiť návykom pre cestnú premávku, je podobný problém, ako nedostatok cestičiek pre cyklistov.

Rozdiel je akurát v tom, že cyklisti smú jazdiť na kraji vozovky alebo po krajnici. Kto by ale bol ochotný pustiť dieťa, dokonca aj s dozorom, do cestnej premávky na bicykli?

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 22 035
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 015
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 842
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 506
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 376
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 169
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 542
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 405
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 368
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 117

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

ŠPORT

Tím Velez-Zuzulovej je sklamaný, Slovenská lyžiarska asociácia o ňu nejaví záujem

Slovenská lyžiarka už má za sebou úspešnú operáciu.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.