Ak zrazíte cyklistu na priechode pre chodcov, kto bude vinný?

Cyklisti to na Slovensku nemajú ľahké. O to viac trápi rodičov, kde sa majú ich deti bezpečne naučiť bicyklovať a kde jazdiť, aby neboli ohrození premávkou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

A čo v prípade, že vodič zrazí cyklistu na priechode pre chodcov?

Vinník po zrážke s cyklistom na priechode pre chodcov

Milan: "Neraz sa mi stalo, predpokladám, že aj mnohým iným, že cez priechod pre chodcov, samozrejme priečne, prechádzajú cyklisti (vezú sa). Vychádzajú zrejme z toho, že na priechode sú oni "pánmi". Čo by sa stalo, keby došlo ku kolízii medzi mnou - vodičom a oným cyklistom? Kto by bol vinníkom?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak to nie je povolené dopravnou značkou alebo policajtom, cyklisti nesmú jazdiť po chodníku či po priechode pre chodcov tak, ako to napísal Milan.

To ale neznamená, že vodič sa potom môže správať na ceste tak, ako by žiadny cyklista po priechode nejazdil.

Cyklista, ak chce prejsť po priechode pre chodcov z jednej strany cesty na druhú, nesmie ísť na bicykli. Musí ísť pešo. V opačnom prípade môže obmedzovať alebo ohrozovať chodcov, za čo mu hrozí pokuta od policajtov.

Vodič motorového vozidla, ktorý by zrazil cyklistu na priechode, by sa s veľkou pravdepodobnosťou viny nezbavil. Veľmi však záleží na okolnostiach, ktoré by havárii predchádzali.

Ak by cyklista vošiel s bicyklom náhle pred idúce auto, pričom vodič by nemal šancu vyhnúť sa zrážke, celá vina by mala padnúť na cyklistu. Inak by bol vodič motorového vozidla minimálne spoluzodpovedný.

Každý účastník cestnej premávky je totiž povinný správať sa tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Cyklista, ktorý by porušil predpisy jazdou po priechode pre chodcov, by však podľa nášho názoru nemal byť zbavený spoluviny, keďže bez jeho porušenia predpisov by k nehode popísanej Milanom nemohlo dôjsť.

Kde sa majú naučiť deti bicyklovať?

Slavislav: "Kade sa majú pohybovať detskí cyklisti na trojkolkách a malé deti na bicykloch na sídliskách? Kde sa majú naučiť bicyklovať, keď mesto nemá vytvorený k tomu patričný areál? Aj táto skupina patrí do skupiny cyklistov."

AK by sme sa na problém Slavislava pozreli len z hľadiska dopravných predpisov, deti skutočne nemajú veľa priestoru na to, aby sa naučili bicyklovať.

Môžu tak bezpečne urobiť len na dopravných ihriskách alebo v uzavretých areáloch mimo ciest. Na sídliskách ale takých miest takmer niet.

Prípadne by sa to dalo na miestach, kde smú cyklisti z hľadiska zákona jazdiť - napríklad na cestičke pre cyklistov.

Tá ale nie je veľmi vhodná na učenie detí bicyklovať. Je to, ako by ste bez skúseností a prípravy na cvičisku vyviedli žiaka autoškoly do plnej premávky.

To, kde učiť deti bicyklovať a kde ich učiť návykom pre cestnú premávku, je podobný problém, ako nedostatok cestičiek pre cyklistov.

Rozdiel je akurát v tom, že cyklisti smú jazdiť na kraji vozovky alebo po krajnici. Kto by ale bol ochotný pustiť dieťa, dokonca aj s dozorom, do cestnej premávky na bicykli?

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 408
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 647
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 300
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 218
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 126
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 284
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 117
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 063
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 297
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 292

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

KOMENTÁRE

Podnet proti Kotlebovi? Krok, ktorý musel prísť

Návrh na zrušenie ĽSNS je normálnou obrannou reakciou spoločnosti, nech sú jej nositelia akokoľvek nedôveryhodní.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen na stretnutí fanúšikov GTI predviedol práce svojich učňov

Už desať rokov Volkswagen pravidelne ukazuje svetu projekty svojich mladých učňov.

Čo je to Atkinsonov cyklus motora a prečo majú vďaka nemu hybridy nižšiu spotrebu?

S Atkinsonovým cyklom sa v dnešných motoroch stretávame čoraz častejšie.