SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Ak zrazíte cyklistu na priechode pre chodcov, kto bude vinný?

Cyklisti to na Slovensku nemajú ľahké. O to viac trápi rodičov, kde sa majú ich deti bezpečne naučiť bicyklovať a kde jazdiť, aby neboli ohrození premávkou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

A čo v prípade, že vodič zrazí cyklistu na priechode pre chodcov?

Vinník po zrážke s cyklistom na priechode pre chodcov

Milan: "Neraz sa mi stalo, predpokladám, že aj mnohým iným, že cez priechod pre chodcov, samozrejme priečne, prechádzajú cyklisti (vezú sa). Vychádzajú zrejme z toho, že na priechode sú oni "pánmi". Čo by sa stalo, keby došlo ku kolízii medzi mnou - vodičom a oným cyklistom? Kto by bol vinníkom?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak to nie je povolené dopravnou značkou alebo policajtom, cyklisti nesmú jazdiť po chodníku či po priechode pre chodcov tak, ako to napísal Milan.

To ale neznamená, že vodič sa potom môže správať na ceste tak, ako by žiadny cyklista po priechode nejazdil.

Cyklista, ak chce prejsť po priechode pre chodcov z jednej strany cesty na druhú, nesmie ísť na bicykli. Musí ísť pešo. V opačnom prípade môže obmedzovať alebo ohrozovať chodcov, za čo mu hrozí pokuta od policajtov.

Vodič motorového vozidla, ktorý by zrazil cyklistu na priechode, by sa s veľkou pravdepodobnosťou viny nezbavil. Veľmi však záleží na okolnostiach, ktoré by havárii predchádzali.

Ak by cyklista vošiel s bicyklom náhle pred idúce auto, pričom vodič by nemal šancu vyhnúť sa zrážke, celá vina by mala padnúť na cyklistu. Inak by bol vodič motorového vozidla minimálne spoluzodpovedný.

Každý účastník cestnej premávky je totiž povinný správať sa tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Cyklista, ktorý by porušil predpisy jazdou po priechode pre chodcov, by však podľa nášho názoru nemal byť zbavený spoluviny, keďže bez jeho porušenia predpisov by k nehode popísanej Milanom nemohlo dôjsť.

Kde sa majú naučiť deti bicyklovať?

Slavislav: "Kade sa majú pohybovať detskí cyklisti na trojkolkách a malé deti na bicykloch na sídliskách? Kde sa majú naučiť bicyklovať, keď mesto nemá vytvorený k tomu patričný areál? Aj táto skupina patrí do skupiny cyklistov."

AK by sme sa na problém Slavislava pozreli len z hľadiska dopravných predpisov, deti skutočne nemajú veľa priestoru na to, aby sa naučili bicyklovať.

Môžu tak bezpečne urobiť len na dopravných ihriskách alebo v uzavretých areáloch mimo ciest. Na sídliskách ale takých miest takmer niet.

Prípadne by sa to dalo na miestach, kde smú cyklisti z hľadiska zákona jazdiť - napríklad na cestičke pre cyklistov.

Tá ale nie je veľmi vhodná na učenie detí bicyklovať. Je to, ako by ste bez skúseností a prípravy na cvičisku vyviedli žiaka autoškoly do plnej premávky.

To, kde učiť deti bicyklovať a kde ich učiť návykom pre cestnú premávku, je podobný problém, ako nedostatok cestičiek pre cyklistov.

Rozdiel je akurát v tom, že cyklisti smú jazdiť na kraji vozovky alebo po krajnici. Kto by ale bol ochotný pustiť dieťa, dokonca aj s dozorom, do cestnej premávky na bicykli?

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 329
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 13 439
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 248
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 163
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 179
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 470
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 791
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 920
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 766
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 742
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Záujem je ešte vyšší ako v piatok, celkovo otestovali už takmer 100-tisíc ľudí (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Ľudia čakajú na testovanie v obci Kľušov v bardejovskom okrese.
Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.

Prečo sú tu vojaci, nemajú čo robiť? Veľká reportáž z Oravy

Na testy čakali ľudia v chladnom počasí aj hodinu.

Celološné testovanie na Orave.
Odliatky kostry tyranosaura Stana boli od 90. rokov vystavené vo viacerých múzeách v Európe. Tentoraz však predali vzácnu originálnu kostru, ktorá významne prispela k poznaniu o tyranosauroch.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.