SME

Ak zrazíte cyklistu na priechode pre chodcov, kto bude vinný?

Cyklisti to na Slovensku nemajú ľahké. O to viac trápi rodičov, kde sa majú ich deti bezpečne naučiť bicyklovať a kde jazdiť, aby neboli ohrození premávkou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

A čo v prípade, že vodič zrazí cyklistu na priechode pre chodcov?

Vinník po zrážke s cyklistom na priechode pre chodcov

Milan: "Neraz sa mi stalo, predpokladám, že aj mnohým iným, že cez priechod pre chodcov, samozrejme priečne, prechádzajú cyklisti (vezú sa). Vychádzajú zrejme z toho, že na priechode sú oni "pánmi". Čo by sa stalo, keby došlo ku kolízii medzi mnou - vodičom a oným cyklistom? Kto by bol vinníkom?"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Ak to nie je povolené dopravnou značkou alebo policajtom, cyklisti nesmú jazdiť po chodníku či po priechode pre chodcov tak, ako to napísal Milan.

To ale neznamená, že vodič sa potom môže správať na ceste tak, ako by žiadny cyklista po priechode nejazdil.

Cyklista, ak chce prejsť po priechode pre chodcov z jednej strany cesty na druhú, nesmie ísť na bicykli. Musí ísť pešo. V opačnom prípade môže obmedzovať alebo ohrozovať chodcov, za čo mu hrozí pokuta od policajtov.

Vodič motorového vozidla, ktorý by zrazil cyklistu na priechode, by sa s veľkou pravdepodobnosťou viny nezbavil. Veľmi však záleží na okolnostiach, ktoré by havárii predchádzali.

Ak by cyklista vošiel s bicyklom náhle pred idúce auto, pričom vodič by nemal šancu vyhnúť sa zrážke, celá vina by mala padnúť na cyklistu. Inak by bol vodič motorového vozidla minimálne spoluzodpovedný.

SkryťVypnúť reklamu

Každý účastník cestnej premávky je totiž povinný správať sa tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Cyklista, ktorý by porušil predpisy jazdou po priechode pre chodcov, by však podľa nášho názoru nemal byť zbavený spoluviny, keďže bez jeho porušenia predpisov by k nehode popísanej Milanom nemohlo dôjsť.

Prečítajte si aj:
Iba Rakúsko vám umožní šoférovať bez dokladov

Kde sa majú naučiť deti bicyklovať?

Slavislav: "Kade sa majú pohybovať detskí cyklisti na trojkolkách a malé deti na bicykloch na sídliskách? Kde sa majú naučiť bicyklovať, keď mesto nemá vytvorený k tomu patričný areál? Aj táto skupina patrí do skupiny cyklistov."

AK by sme sa na problém Slavislava pozreli len z hľadiska dopravných predpisov, deti skutočne nemajú veľa priestoru na to, aby sa naučili bicyklovať.

SkryťVypnúť reklamu

Môžu tak bezpečne urobiť len na dopravných ihriskách alebo v uzavretých areáloch mimo ciest. Na sídliskách ale takých miest takmer niet.

Prípadne by sa to dalo na miestach, kde smú cyklisti z hľadiska zákona jazdiť - napríklad na cestičke pre cyklistov.

Tá ale nie je veľmi vhodná na učenie detí bicyklovať. Je to, ako by ste bez skúseností a prípravy na cvičisku vyviedli žiaka autoškoly do plnej premávky.

To, kde učiť deti bicyklovať a kde ich učiť návykom pre cestnú premávku, je podobný problém, ako nedostatok cestičiek pre cyklistov.

Rozdiel je akurát v tom, že cyklisti smú jazdiť na kraji vozovky alebo po krajnici. Kto by ale bol ochotný pustiť dieťa, dokonca aj s dozorom, do cestnej premávky na bicykli?

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  2. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  3. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  4. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 368
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 992
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 615
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 761
  5. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 023
  6. Bez nich by elektrina netiekla. 1 706
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 558
  8. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť 1 397
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Kuvik: Po predĺženom víkende: návrat do slovenskej reality
  2. Rado Surovka: Slovakistan
  3. Dušan Piršel: Funkčná spoločnosť sa nedá postaviť na návykoch z jaslí
  4. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  5. Iveta Bakitová: Skiathos a Skopelos - miesta, ktoré očarili aj filmové legendy
  6. Štefan Šturdzík: Bijeme sa do pŕs , aký sme národ , pritom je u nás najviac čiernych skládok z celej EÚ !!
  7. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja
  8. Martin Turčan: Ohlodaná kosť v tlame KDH a HS
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 601
  2. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 380
  3. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 12 423
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 10 955
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 10 369
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 929
  7. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 913
  8. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 165
  1. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  2. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  3. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  5. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  6. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  7. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  8. Tupou Ceruzou: Neotravujte
SkryťZatvoriť reklamu