SME

Za tragédiu v tuneli môže mikrospánok, boj s ním je márny

Dlhé hodiny monotónneho sledovania premávky na nočnej diaľnici dokážu uspať veľa ľudí. Mikrospánku môže podľahnúť aj spočiatku odpočinutý vodič.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mikrospánok je podľa prvých nepotvrdených správ príčinou tragickej havárie autobusu vo švajčiarskom tuneli. Práve Švajčiari s ním bojujú rozsiahlou kampaňou, napísal portál auto.idnes.cz.

Podľa odhadov švajčiarskej kancelárie prevencia úrazov môže mikrospánok za 10 až 20 percent nehôd.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Paradoxne práve vo Švajčiarsku, kde sa v noci na stredu stala tragická nehoda autobusu, v ktorej hral podľa nepotvrdených informácií talianskeho servera La Repubblica hlavnú úlohu mikrospánok, vlani odštartovali v spolupráci s miestnym autoklubom TCS trojročnú osvetovú kampaň. Všetko sa začalo presne pred rokom, keď 14. marca vyhlásili dňom "turbosiesty".

SkryťVypnúť reklamu

Švajčiari porovnávajú nebezpečnosť únavy za volantom s alkoholom: "Kto šoféruje unavený, nie je schopný správne hodnotiť rýchlosť, nie je koncentrovaný a jeho reflexy sú spomalené. Ako keď riadi pod vplyvom alkoholu."

Únava za volantom má viac príčin: nedostatok spánku, šoférovanie v čase, keď je vodič zvyknutý spať, premáhanie únavy, zmeny rytmu spánku. Lekárska veda však pozná aj poruchy spánku. "Príčinou únavy môžu byť aj depresie," uvádzajú Švajčiari.

Švajčiari ordinujú turbosiestu

Autori kampane proti mikrospánku uvádzajú, že u vodičov do štyridsiatich rokov veku sa nehody z ospalosti vyskytujú najmä v noci a koncom týždňa. Vodiči starší ako 40 rokov vraj viac havarujú pre únavu najmä popoludní.

"Mikrospánok sa nedá predvídať," upozorňujú. Existujú však jasné príznaky, ktoré varujú vopred: pálenie očí, ťažká viečka, časté zívanie, zahmlené videnie, trepanie, pocit zimy.

SkryťVypnúť reklamu

Jediné, čo naozaj pomáha, je odpočinok a spánok. Pred dlhou a vyčerpávajúce cestou sa teda poriadne vyspite.

Keď vás únava stretne na ceste, je potrebné čo najrýchlejšie zastaviť a zdriemnuť si. "Aspoň 15 minút pre nabratie síl," popisujú Švajčiari turbosiestu.

Zariadenia únavu spoznajú

Zariadenia, ktoré majú zabrániť mikrospánku, neustále pribúdajú. Niektoré z nich sledujú pohyb očí pomocou špeciálnych okuliarov. Elektronický systém dokáže kontrolovať aj aktivitu mozgových vĺn a presne poznať hranicu mikrospánku. Prezradí ho napríklad pomalé žmurkanie, pomalé pohyby očí, ale aj spôsob jazdy.

Systémy sledovania bdelosti vodičov sa montujú do áut už niekoľko rokov. V osobných vozidlách sa používajú dva systémy fungujúce na rozdielnych princípoch. Jeden, ktorý má napríklad Lexus, sleduje oči vodiča. Druhý, ten dostávajú Audi, monitoruje úchop a pohyby volantu.

SkryťVypnúť reklamu

Tlačidlo bdelosti do áut

Dáni ponúkajú "živák", aký poznajú rušňovodiči na železnici. Rušňovodiči majú vo vlakoch tlačidlo bdelosti, ktoré musí celú jazdu stláčať v pravidelných intervaloch alebo pri zmene na návestidle. Keď tlačidlo nestlačí, spustí sa poplach.

S vylepšenou verziou železničiarskeho tlačidla bdelosti pre autá prišli Dáni. Ich Systém ASP (Anti Sleep Pilot) kontroluje vodiča pomocou jednoduchých testov a v prípade potreby odporučí menšiu prestávku. Do výpočtov je zarátaná aj únava vodiča pred cestou a aj jeho ochota riskovať (na základe kvízu). Systém potom pomocou 26 senzorov stráži faktory, podľa ktorých spozná, či sa vodič dostáva k hranici mikrospánku.

Snímače strážia napríklad zvuk v kabíne vodiča, jeho aktivitu, reakčnú dobu alebo plynový pedál.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Počas jazdy vodič v intervaloch 10 až 25 minút absolvuje "reakčný test", keď musí dotykom ruky reagovať na akustický signál. Ak systém zistí únavu, varuje vodiča pomocou zvuku i svetelného signálu a neprestane, kým vozidlo nezastaví.

Šikovná vecička, ktorá váži 56 gramov, sa dá za necelých 150 eur kúpiť na internete. Jednoduchšiu verziu aplikácie fungujúcej na podobnom princípe si môžu za necelých 16 eur zaobstarať užívatelia iPadov a iPhonov.

V tomto prípade je však problémom legislatíva, ktorá neumožňuje manipulovať počas jazdy s telefónmi a ani inými zariadeniami, ktoré nesúvisia s jazdou.

Otravné zariadenia

Všetky systémy na stráženie spánku majú aj jednu veľkú nevýhodu. Môžu totiž bdelého vodiča rušiť a nakoniec aj zvyšovať stres, ktorému podlieha.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa strojvodcov aj slávny "živák" pomáha vlastne len naoko. "Práve preto, že tlačidlo bdelosti tlačí rušňovodič mnohokrát za smenu v monotónnych intervaloch, rušňovodič ho po určitej dobe stláča len podvedome. Bez ohľadu na to, čo sa okolo neho deje. Dokáže tlačidlo stláčať aj v spánku, keď na to príde," píše na internete diskutujúci Kamil.

Medzi železničiarmi sa dokonca hovorí, že rušňovodiča spoznáte práve podľa toho, že v pravidelných intervaloch stláča tlačidlo, aj keď nemusí. Napríklad doma pri televízii.

Najlepším riešením tak stále zostáva odpočinok. Profesionálni šoféri autobusov a nákladiakov ho majú predpísaný, za nedodržanie povinných prestávok sú vysoké sankcie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 551
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 257
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 706
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 039
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 146
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 932
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 830
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 430
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 209
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 742
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 970
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 938
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 571
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 716
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 957
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 871
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu