SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Za tragédiu v tuneli môže mikrospánok, boj s ním je márny

Dlhé hodiny monotónneho sledovania premávky na nočnej diaľnici dokážu uspať veľa ľudí. Mikrospánku môže podľahnúť aj spočiatku odpočinutý vodič.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mikrospánok je podľa prvých nepotvrdených správ príčinou tragickej havárie autobusu vo švajčiarskom tuneli. Práve Švajčiari s ním bojujú rozsiahlou kampaňou, napísal portál auto.idnes.cz.

Podľa odhadov švajčiarskej kancelárie prevencia úrazov môže mikrospánok za 10 až 20 percent nehôd.

Paradoxne práve vo Švajčiarsku, kde sa v noci na stredu stala tragická nehoda autobusu, v ktorej hral podľa nepotvrdených informácií talianskeho servera La Repubblica hlavnú úlohu mikrospánok, vlani odštartovali v spolupráci s miestnym autoklubom TCS trojročnú osvetovú kampaň. Všetko sa začalo presne pred rokom, keď 14. marca vyhlásili dňom "turbosiesty".

Švajčiari porovnávajú nebezpečnosť únavy za volantom s alkoholom: "Kto šoféruje unavený, nie je schopný správne hodnotiť rýchlosť, nie je koncentrovaný a jeho reflexy sú spomalené. Ako keď riadi pod vplyvom alkoholu."

Únava za volantom má viac príčin: nedostatok spánku, šoférovanie v čase, keď je vodič zvyknutý spať, premáhanie únavy, zmeny rytmu spánku. Lekárska veda však pozná aj poruchy spánku. "Príčinou únavy môžu byť aj depresie," uvádzajú Švajčiari.

Švajčiari ordinujú turbosiestu

Autori kampane proti mikrospánku uvádzajú, že u vodičov do štyridsiatich rokov veku sa nehody z ospalosti vyskytujú najmä v noci a koncom týždňa. Vodiči starší ako 40 rokov vraj viac havarujú pre únavu najmä popoludní.

"Mikrospánok sa nedá predvídať," upozorňujú. Existujú však jasné príznaky, ktoré varujú vopred: pálenie očí, ťažká viečka, časté zívanie, zahmlené videnie, trepanie, pocit zimy.

Jediné, čo naozaj pomáha, je odpočinok a spánok. Pred dlhou a vyčerpávajúce cestou sa teda poriadne vyspite.

Keď vás únava stretne na ceste, je potrebné čo najrýchlejšie zastaviť a zdriemnuť si. "Aspoň 15 minút pre nabratie síl," popisujú Švajčiari turbosiestu.

Zariadenia únavu spoznajú

Zariadenia, ktoré majú zabrániť mikrospánku, neustále pribúdajú. Niektoré z nich sledujú pohyb očí pomocou špeciálnych okuliarov. Elektronický systém dokáže kontrolovať aj aktivitu mozgových vĺn a presne poznať hranicu mikrospánku. Prezradí ho napríklad pomalé žmurkanie, pomalé pohyby očí, ale aj spôsob jazdy.

Systémy sledovania bdelosti vodičov sa montujú do áut už niekoľko rokov. V osobných vozidlách sa používajú dva systémy fungujúce na rozdielnych princípoch. Jeden, ktorý má napríklad Lexus, sleduje oči vodiča. Druhý, ten dostávajú Audi, monitoruje úchop a pohyby volantu.

Tlačidlo bdelosti do áut

Dáni ponúkajú "živák", aký poznajú rušňovodiči na železnici. Rušňovodiči majú vo vlakoch tlačidlo bdelosti, ktoré musí celú jazdu stláčať v pravidelných intervaloch alebo pri zmene na návestidle. Keď tlačidlo nestlačí, spustí sa poplach.

S vylepšenou verziou železničiarskeho tlačidla bdelosti pre autá prišli Dáni. Ich Systém ASP (Anti Sleep Pilot) kontroluje vodiča pomocou jednoduchých testov a v prípade potreby odporučí menšiu prestávku. Do výpočtov je zarátaná aj únava vodiča pred cestou a aj jeho ochota riskovať (na základe kvízu). Systém potom pomocou 26 senzorov stráži faktory, podľa ktorých spozná, či sa vodič dostáva k hranici mikrospánku.

Snímače strážia napríklad zvuk v kabíne vodiča, jeho aktivitu, reakčnú dobu alebo plynový pedál.

Počas jazdy vodič v intervaloch 10 až 25 minút absolvuje "reakčný test", keď musí dotykom ruky reagovať na akustický signál. Ak systém zistí únavu, varuje vodiča pomocou zvuku i svetelného signálu a neprestane, kým vozidlo nezastaví.

Šikovná vecička, ktorá váži 56 gramov, sa dá za necelých 150 eur kúpiť na internete. Jednoduchšiu verziu aplikácie fungujúcej na podobnom princípe si môžu za necelých 16 eur zaobstarať užívatelia iPadov a iPhonov.

V tomto prípade je však problémom legislatíva, ktorá neumožňuje manipulovať počas jazdy s telefónmi a ani inými zariadeniami, ktoré nesúvisia s jazdou.

Otravné zariadenia

Všetky systémy na stráženie spánku majú aj jednu veľkú nevýhodu. Môžu totiž bdelého vodiča rušiť a nakoniec aj zvyšovať stres, ktorému podlieha.

Podľa strojvodcov aj slávny "živák" pomáha vlastne len naoko. "Práve preto, že tlačidlo bdelosti tlačí rušňovodič mnohokrát za smenu v monotónnych intervaloch, rušňovodič ho po určitej dobe stláča len podvedome. Bez ohľadu na to, čo sa okolo neho deje. Dokáže tlačidlo stláčať aj v spánku, keď na to príde," píše na internete diskutujúci Kamil.

Medzi železničiarmi sa dokonca hovorí, že rušňovodiča spoznáte práve podľa toho, že v pravidelných intervaloch stláča tlačidlo, aj keď nemusí. Napríklad doma pri televízii.

Najlepším riešením tak stále zostáva odpočinok. Profesionálni šoféri autobusov a nákladiakov ho majú predpísaný, za nedodržanie povinných prestávok sú vysoké sankcie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  5. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  6. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 13 617
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 323
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 244
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 940
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 930
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 827
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 084
  8. Dôležitosť duševnej pohody 4 839
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Traja poslanci zo strany Život nehlasovali za Matovičovo odvolanie.

Po hlasovaní o Matovičovi tarabovcom prešli tri návrhy.


a 1 ďalší 5 h
Peter Tkačenko

Čo nevyšlo pri Matovičovi, mohlo by sa podariť s Hegerom.


9 h
Reťazec Nay dlhé roky kraľuje rebríčkom najväčších nepotravinových reťazcov u nás.

Na prvých miestach sú známe mená.


6 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


49m

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


10 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Sama na samote
  2. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  3. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  4. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  5. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  6. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  7. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 727
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 292
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 378
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 050
  5. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 926
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 764
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 003
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 756
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu