Za tragédiu v tuneli môže mikrospánok, boj s ním je márny

Dlhé hodiny monotónneho sledovania premávky na nočnej diaľnici dokážu uspať veľa ľudí. Mikrospánku môže podľahnúť aj spočiatku odpočinutý vodič.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mikrospánok je podľa prvých nepotvrdených správ príčinou tragickej havárie autobusu vo švajčiarskom tuneli. Práve Švajčiari s ním bojujú rozsiahlou kampaňou, napísal portál auto.idnes.cz.

Podľa odhadov švajčiarskej kancelárie prevencia úrazov môže mikrospánok za 10 až 20 percent nehôd.

Paradoxne práve vo Švajčiarsku, kde sa v noci na stredu stala tragická nehoda autobusu, v ktorej hral podľa nepotvrdených informácií talianskeho servera La Repubblica hlavnú úlohu mikrospánok, vlani odštartovali v spolupráci s miestnym autoklubom TCS trojročnú osvetovú kampaň. Všetko sa začalo presne pred rokom, keď 14. marca vyhlásili dňom "turbosiesty".

Švajčiari porovnávajú nebezpečnosť únavy za volantom s alkoholom: "Kto šoféruje unavený, nie je schopný správne hodnotiť rýchlosť, nie je koncentrovaný a jeho reflexy sú spomalené. Ako keď riadi pod vplyvom alkoholu."

Únava za volantom má viac príčin: nedostatok spánku, šoférovanie v čase, keď je vodič zvyknutý spať, premáhanie únavy, zmeny rytmu spánku. Lekárska veda však pozná aj poruchy spánku. "Príčinou únavy môžu byť aj depresie," uvádzajú Švajčiari.

Švajčiari ordinujú turbosiestu

Autori kampane proti mikrospánku uvádzajú, že u vodičov do štyridsiatich rokov veku sa nehody z ospalosti vyskytujú najmä v noci a koncom týždňa. Vodiči starší ako 40 rokov vraj viac havarujú pre únavu najmä popoludní.

"Mikrospánok sa nedá predvídať," upozorňujú. Existujú však jasné príznaky, ktoré varujú vopred: pálenie očí, ťažká viečka, časté zívanie, zahmlené videnie, trepanie, pocit zimy.

Jediné, čo naozaj pomáha, je odpočinok a spánok. Pred dlhou a vyčerpávajúce cestou sa teda poriadne vyspite.

Keď vás únava stretne na ceste, je potrebné čo najrýchlejšie zastaviť a zdriemnuť si. "Aspoň 15 minút pre nabratie síl," popisujú Švajčiari turbosiestu.

Zariadenia únavu spoznajú

Zariadenia, ktoré majú zabrániť mikrospánku, neustále pribúdajú. Niektoré z nich sledujú pohyb očí pomocou špeciálnych okuliarov. Elektronický systém dokáže kontrolovať aj aktivitu mozgových vĺn a presne poznať hranicu mikrospánku. Prezradí ho napríklad pomalé žmurkanie, pomalé pohyby očí, ale aj spôsob jazdy.

Systémy sledovania bdelosti vodičov sa montujú do áut už niekoľko rokov. V osobných vozidlách sa používajú dva systémy fungujúce na rozdielnych princípoch. Jeden, ktorý má napríklad Lexus, sleduje oči vodiča. Druhý, ten dostávajú Audi, monitoruje úchop a pohyby volantu.

Tlačidlo bdelosti do áut

Dáni ponúkajú "živák", aký poznajú rušňovodiči na železnici. Rušňovodiči majú vo vlakoch tlačidlo bdelosti, ktoré musí celú jazdu stláčať v pravidelných intervaloch alebo pri zmene na návestidle. Keď tlačidlo nestlačí, spustí sa poplach.

S vylepšenou verziou železničiarskeho tlačidla bdelosti pre autá prišli Dáni. Ich Systém ASP (Anti Sleep Pilot) kontroluje vodiča pomocou jednoduchých testov a v prípade potreby odporučí menšiu prestávku. Do výpočtov je zarátaná aj únava vodiča pred cestou a aj jeho ochota riskovať (na základe kvízu). Systém potom pomocou 26 senzorov stráži faktory, podľa ktorých spozná, či sa vodič dostáva k hranici mikrospánku.

Snímače strážia napríklad zvuk v kabíne vodiča, jeho aktivitu, reakčnú dobu alebo plynový pedál.

Počas jazdy vodič v intervaloch 10 až 25 minút absolvuje "reakčný test", keď musí dotykom ruky reagovať na akustický signál. Ak systém zistí únavu, varuje vodiča pomocou zvuku i svetelného signálu a neprestane, kým vozidlo nezastaví.

Šikovná vecička, ktorá váži 56 gramov, sa dá za necelých 150 eur kúpiť na internete. Jednoduchšiu verziu aplikácie fungujúcej na podobnom princípe si môžu za necelých 16 eur zaobstarať užívatelia iPadov a iPhonov.

V tomto prípade je však problémom legislatíva, ktorá neumožňuje manipulovať počas jazdy s telefónmi a ani inými zariadeniami, ktoré nesúvisia s jazdou.

Otravné zariadenia

Všetky systémy na stráženie spánku majú aj jednu veľkú nevýhodu. Môžu totiž bdelého vodiča rušiť a nakoniec aj zvyšovať stres, ktorému podlieha.

Podľa strojvodcov aj slávny "živák" pomáha vlastne len naoko. "Práve preto, že tlačidlo bdelosti tlačí rušňovodič mnohokrát za smenu v monotónnych intervaloch, rušňovodič ho po určitej dobe stláča len podvedome. Bez ohľadu na to, čo sa okolo neho deje. Dokáže tlačidlo stláčať aj v spánku, keď na to príde," píše na internete diskutujúci Kamil.

Medzi železničiarmi sa dokonca hovorí, že rušňovodiča spoznáte práve podľa toho, že v pravidelných intervaloch stláča tlačidlo, aj keď nemusí. Napríklad doma pri televízii.

Najlepším riešením tak stále zostáva odpočinok. Profesionálni šoféri autobusov a nákladiakov ho majú predpísaný, za nedodržanie povinných prestávok sú vysoké sankcie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 232
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 576
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 924
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 069
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 786
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 876
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 410
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 931
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 443
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 301

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Veľký šľachtiteľský príbeh sa začal celkom nenápadne.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.