Za tragédiu v tuneli môže mikrospánok, boj s ním je márny

Dlhé hodiny monotónneho sledovania premávky na nočnej diaľnici dokážu uspať veľa ľudí. Mikrospánku môže podľahnúť aj spočiatku odpočinutý vodič.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mikrospánok je podľa prvých nepotvrdených správ príčinou tragickej havárie autobusu vo švajčiarskom tuneli. Práve Švajčiari s ním bojujú rozsiahlou kampaňou, napísal portál auto.idnes.cz.

Podľa odhadov švajčiarskej kancelárie prevencia úrazov môže mikrospánok za 10 až 20 percent nehôd.

Paradoxne práve vo Švajčiarsku, kde sa v noci na stredu stala tragická nehoda autobusu, v ktorej hral podľa nepotvrdených informácií talianskeho servera La Repubblica hlavnú úlohu mikrospánok, vlani odštartovali v spolupráci s miestnym autoklubom TCS trojročnú osvetovú kampaň. Všetko sa začalo presne pred rokom, keď 14. marca vyhlásili dňom "turbosiesty".

Švajčiari porovnávajú nebezpečnosť únavy za volantom s alkoholom: "Kto šoféruje unavený, nie je schopný správne hodnotiť rýchlosť, nie je koncentrovaný a jeho reflexy sú spomalené. Ako keď riadi pod vplyvom alkoholu."

Únava za volantom má viac príčin: nedostatok spánku, šoférovanie v čase, keď je vodič zvyknutý spať, premáhanie únavy, zmeny rytmu spánku. Lekárska veda však pozná aj poruchy spánku. "Príčinou únavy môžu byť aj depresie," uvádzajú Švajčiari.

Švajčiari ordinujú turbosiestu

Autori kampane proti mikrospánku uvádzajú, že u vodičov do štyridsiatich rokov veku sa nehody z ospalosti vyskytujú najmä v noci a koncom týždňa. Vodiči starší ako 40 rokov vraj viac havarujú pre únavu najmä popoludní.

"Mikrospánok sa nedá predvídať," upozorňujú. Existujú však jasné príznaky, ktoré varujú vopred: pálenie očí, ťažká viečka, časté zívanie, zahmlené videnie, trepanie, pocit zimy.

Jediné, čo naozaj pomáha, je odpočinok a spánok. Pred dlhou a vyčerpávajúce cestou sa teda poriadne vyspite.

Keď vás únava stretne na ceste, je potrebné čo najrýchlejšie zastaviť a zdriemnuť si. "Aspoň 15 minút pre nabratie síl," popisujú Švajčiari turbosiestu.

Zariadenia únavu spoznajú

Zariadenia, ktoré majú zabrániť mikrospánku, neustále pribúdajú. Niektoré z nich sledujú pohyb očí pomocou špeciálnych okuliarov. Elektronický systém dokáže kontrolovať aj aktivitu mozgových vĺn a presne poznať hranicu mikrospánku. Prezradí ho napríklad pomalé žmurkanie, pomalé pohyby očí, ale aj spôsob jazdy.

Systémy sledovania bdelosti vodičov sa montujú do áut už niekoľko rokov. V osobných vozidlách sa používajú dva systémy fungujúce na rozdielnych princípoch. Jeden, ktorý má napríklad Lexus, sleduje oči vodiča. Druhý, ten dostávajú Audi, monitoruje úchop a pohyby volantu.

Tlačidlo bdelosti do áut

Dáni ponúkajú "živák", aký poznajú rušňovodiči na železnici. Rušňovodiči majú vo vlakoch tlačidlo bdelosti, ktoré musí celú jazdu stláčať v pravidelných intervaloch alebo pri zmene na návestidle. Keď tlačidlo nestlačí, spustí sa poplach.

S vylepšenou verziou železničiarskeho tlačidla bdelosti pre autá prišli Dáni. Ich Systém ASP (Anti Sleep Pilot) kontroluje vodiča pomocou jednoduchých testov a v prípade potreby odporučí menšiu prestávku. Do výpočtov je zarátaná aj únava vodiča pred cestou a aj jeho ochota riskovať (na základe kvízu). Systém potom pomocou 26 senzorov stráži faktory, podľa ktorých spozná, či sa vodič dostáva k hranici mikrospánku.

Snímače strážia napríklad zvuk v kabíne vodiča, jeho aktivitu, reakčnú dobu alebo plynový pedál.

Počas jazdy vodič v intervaloch 10 až 25 minút absolvuje "reakčný test", keď musí dotykom ruky reagovať na akustický signál. Ak systém zistí únavu, varuje vodiča pomocou zvuku i svetelného signálu a neprestane, kým vozidlo nezastaví.

Šikovná vecička, ktorá váži 56 gramov, sa dá za necelých 150 eur kúpiť na internete. Jednoduchšiu verziu aplikácie fungujúcej na podobnom princípe si môžu za necelých 16 eur zaobstarať užívatelia iPadov a iPhonov.

V tomto prípade je však problémom legislatíva, ktorá neumožňuje manipulovať počas jazdy s telefónmi a ani inými zariadeniami, ktoré nesúvisia s jazdou.

Otravné zariadenia

Všetky systémy na stráženie spánku majú aj jednu veľkú nevýhodu. Môžu totiž bdelého vodiča rušiť a nakoniec aj zvyšovať stres, ktorému podlieha.

Podľa strojvodcov aj slávny "živák" pomáha vlastne len naoko. "Práve preto, že tlačidlo bdelosti tlačí rušňovodič mnohokrát za smenu v monotónnych intervaloch, rušňovodič ho po určitej dobe stláča len podvedome. Bez ohľadu na to, čo sa okolo neho deje. Dokáže tlačidlo stláčať aj v spánku, keď na to príde," píše na internete diskutujúci Kamil.

Medzi železničiarmi sa dokonca hovorí, že rušňovodiča spoznáte práve podľa toho, že v pravidelných intervaloch stláča tlačidlo, aj keď nemusí. Napríklad doma pri televízii.

Najlepším riešením tak stále zostáva odpočinok. Profesionálni šoféri autobusov a nákladiakov ho majú predpísaný, za nedodržanie povinných prestávok sú vysoké sankcie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 970
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 859
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 101
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 330
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 253
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 951
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 664
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 664
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 486
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 870

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Za hladomorom nie je len príroda, ale najmä ľudia

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu

Ak natankujete Jaguar na pumpe Shell, môžete zaplatiť online priamo z auta

Platbu za palivo jednoducho potvrdíte na dotykovom displeji.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop