Za tragédiu v tuneli môže mikrospánok, boj s ním je márny

Dlhé hodiny monotónneho sledovania premávky na nočnej diaľnici dokážu uspať veľa ľudí. Mikrospánku môže podľahnúť aj spočiatku odpočinutý vodič.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mikrospánok je podľa prvých nepotvrdených správ príčinou tragickej havárie autobusu vo švajčiarskom tuneli. Práve Švajčiari s ním bojujú rozsiahlou kampaňou, napísal portál auto.idnes.cz.

Podľa odhadov švajčiarskej kancelárie prevencia úrazov môže mikrospánok za 10 až 20 percent nehôd.

Paradoxne práve vo Švajčiarsku, kde sa v noci na stredu stala tragická nehoda autobusu, v ktorej hral podľa nepotvrdených informácií talianskeho servera La Repubblica hlavnú úlohu mikrospánok, vlani odštartovali v spolupráci s miestnym autoklubom TCS trojročnú osvetovú kampaň. Všetko sa začalo presne pred rokom, keď 14. marca vyhlásili dňom "turbosiesty".

Švajčiari porovnávajú nebezpečnosť únavy za volantom s alkoholom: "Kto šoféruje unavený, nie je schopný správne hodnotiť rýchlosť, nie je koncentrovaný a jeho reflexy sú spomalené. Ako keď riadi pod vplyvom alkoholu."

Únava za volantom má viac príčin: nedostatok spánku, šoférovanie v čase, keď je vodič zvyknutý spať, premáhanie únavy, zmeny rytmu spánku. Lekárska veda však pozná aj poruchy spánku. "Príčinou únavy môžu byť aj depresie," uvádzajú Švajčiari.

Švajčiari ordinujú turbosiestu

Autori kampane proti mikrospánku uvádzajú, že u vodičov do štyridsiatich rokov veku sa nehody z ospalosti vyskytujú najmä v noci a koncom týždňa. Vodiči starší ako 40 rokov vraj viac havarujú pre únavu najmä popoludní.

"Mikrospánok sa nedá predvídať," upozorňujú. Existujú však jasné príznaky, ktoré varujú vopred: pálenie očí, ťažká viečka, časté zívanie, zahmlené videnie, trepanie, pocit zimy.

Jediné, čo naozaj pomáha, je odpočinok a spánok. Pred dlhou a vyčerpávajúce cestou sa teda poriadne vyspite.

Keď vás únava stretne na ceste, je potrebné čo najrýchlejšie zastaviť a zdriemnuť si. "Aspoň 15 minút pre nabratie síl," popisujú Švajčiari turbosiestu.

Zariadenia únavu spoznajú

Zariadenia, ktoré majú zabrániť mikrospánku, neustále pribúdajú. Niektoré z nich sledujú pohyb očí pomocou špeciálnych okuliarov. Elektronický systém dokáže kontrolovať aj aktivitu mozgových vĺn a presne poznať hranicu mikrospánku. Prezradí ho napríklad pomalé žmurkanie, pomalé pohyby očí, ale aj spôsob jazdy.

Systémy sledovania bdelosti vodičov sa montujú do áut už niekoľko rokov. V osobných vozidlách sa používajú dva systémy fungujúce na rozdielnych princípoch. Jeden, ktorý má napríklad Lexus, sleduje oči vodiča. Druhý, ten dostávajú Audi, monitoruje úchop a pohyby volantu.

Tlačidlo bdelosti do áut

Dáni ponúkajú "živák", aký poznajú rušňovodiči na železnici. Rušňovodiči majú vo vlakoch tlačidlo bdelosti, ktoré musí celú jazdu stláčať v pravidelných intervaloch alebo pri zmene na návestidle. Keď tlačidlo nestlačí, spustí sa poplach.

S vylepšenou verziou železničiarskeho tlačidla bdelosti pre autá prišli Dáni. Ich Systém ASP (Anti Sleep Pilot) kontroluje vodiča pomocou jednoduchých testov a v prípade potreby odporučí menšiu prestávku. Do výpočtov je zarátaná aj únava vodiča pred cestou a aj jeho ochota riskovať (na základe kvízu). Systém potom pomocou 26 senzorov stráži faktory, podľa ktorých spozná, či sa vodič dostáva k hranici mikrospánku.

Snímače strážia napríklad zvuk v kabíne vodiča, jeho aktivitu, reakčnú dobu alebo plynový pedál.

Počas jazdy vodič v intervaloch 10 až 25 minút absolvuje "reakčný test", keď musí dotykom ruky reagovať na akustický signál. Ak systém zistí únavu, varuje vodiča pomocou zvuku i svetelného signálu a neprestane, kým vozidlo nezastaví.

Šikovná vecička, ktorá váži 56 gramov, sa dá za necelých 150 eur kúpiť na internete. Jednoduchšiu verziu aplikácie fungujúcej na podobnom princípe si môžu za necelých 16 eur zaobstarať užívatelia iPadov a iPhonov.

V tomto prípade je však problémom legislatíva, ktorá neumožňuje manipulovať počas jazdy s telefónmi a ani inými zariadeniami, ktoré nesúvisia s jazdou.

Otravné zariadenia

Všetky systémy na stráženie spánku majú aj jednu veľkú nevýhodu. Môžu totiž bdelého vodiča rušiť a nakoniec aj zvyšovať stres, ktorému podlieha.

Podľa strojvodcov aj slávny "živák" pomáha vlastne len naoko. "Práve preto, že tlačidlo bdelosti tlačí rušňovodič mnohokrát za smenu v monotónnych intervaloch, rušňovodič ho po určitej dobe stláča len podvedome. Bez ohľadu na to, čo sa okolo neho deje. Dokáže tlačidlo stláčať aj v spánku, keď na to príde," píše na internete diskutujúci Kamil.

Medzi železničiarmi sa dokonca hovorí, že rušňovodiča spoznáte práve podľa toho, že v pravidelných intervaloch stláča tlačidlo, aj keď nemusí. Napríklad doma pri televízii.

Najlepším riešením tak stále zostáva odpočinok. Profesionálni šoféri autobusov a nákladiakov ho majú predpísaný, za nedodržanie povinných prestávok sú vysoké sankcie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 11 088
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 808
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 623
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 150
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 962
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 500
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 426
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 411
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 230
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 060

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický. Je to prosto chlap

Češka Markéta Navrátilová bola dlhé roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour de France z motorky.

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Za dva roky dali prácu 80 ľuďom.

AUTO

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.