Tragická nehoda belgického autobusu vo švajčiarskom tuneli je veľmi atypická. Je to klasický príklad čelného nárazu, no crashtesty tohto typu sa podľa odborníka na autobusoch systematicky nevykonávajú. S takou nehodou sa totiž nepočíta, napísal portál auto.idnes.cz.
"Autobusy nie sú na tieto typy nárazov vôbec konštruované," hovorí odborník na bezpečnosť autobusov Martin Hron z oddelenia schvaľovania vozidiel TÜV SÜD.
"Takéto nehody totiž nie sú obvyklé, tak sa s nimi nepočíta. Ani legislatíva nenúti výrobcu zamerať sa na ochranu autobusu pri čelnom náraze," vysvetľuje.
Typická nehoda autobusu je prevrátenie
Typická nehoda autobusu je podľa Martina Hrona prevrátenie a na to sú autobusy stavané a pripravené. V takýchto prípadoch poskytne autobus dobrú ochranu, ak sú cestujúci pripútaní.
V tuneli mohol ísť autobus s belgickými lyžiarmi osemdesiatkou, najviac ale 90 km/h.
"Ak havaroval v takej rýchlosti, je to obrovská rana. Máte šťastie, ak taký náraz prežijete v osobnom aute, ktoré je na čelné strety pripravené," dodáva Martin Hron z TÜV SÜD.
Pre špecifický tvar autobusu je čelný stret pre vodiča veľmi často fatálny. Tvorcovia smerníc sa teda snažia výrobcov dotlačiť k tomu, aby sa zamerali na bezpečnosť šoférov. Zatiaľ ale nikto nemá funkčné praktické riešenie.
Niektorí výrobcovia autobusov sa touto problematikou zaoberajú. Robia si preto vlastné čelné crashtesty.
Najdôležitejší bezpečnostný prvok autobusu: vodič
Autá sú stále väčšie, ťažšie a bezpečnejšie. Predpisy, ktoré musia ich výrobcovia splniť, sú stále prísnejšie. V Amerike budú mať dokonca čoskoro povinné cúvacie kamery. Predpisy pre autobusy a kamióny sa sprísňujú v porovnaní s osobnými autami s oneskorením.
Najdôležitejším bezpečnostným prvkom je stále najmä šofér a v autobusoch to platí dvojnásobne.
Autobus je stavebnica
"Autobus je po prívese to najjednoduchšie, čo dnes môžete vyrábať," hovoria s nadsádzkou odborníci na konštrukciu autobusov z TÜV SÜD.
V porovnaní s osobákom, ktorý musí splniť veľa predpisov a je nepomerne komplikovanejší, je stavba autobusu ľahšia.
"Je to stavebnica. Motory nakúpite od niekoľkých málo výrobcov, ktorí ich ponúkajú. Väčšina výrobcov navyše umožňuje zástavbu viacerých typov a značiek. Nápravy sa dajú jednoducho kúpiť od dodávateľov, sedačky tiež," popisuje Martin Hron a jeho kolega Jan Hnilica, expert na pasívnu bezpečnosť.
"Aj veľkí výrobcovia stavajú autobusy z veľkej časti ručne. Navrhnete rám, a keď si nie ste istí, že bude dostatočne pevný, pridáte materiál, priečky, vystuženie, aby bola konštrukcia pevnejšia." Moderná fabrika na autobusy je tak stále predovšetkým veľkou dielňou.
Do autobusov výrobcovia montujú stále viac komfortných prvkov, futuristické sedačky. Novinkou je tlak na bezpečnosť vodiča. Pribúdajú systémy, ktoré mu majú pomáhať a strážiť ho pri dlhej monotónnej ceste.
Cieľom je totiž nehode predísť. "Celkovo je oveľa nižšie riziko, že dôjde k zraneniu alebo úmrtiu pri jazde autobusom než pri jazde osobným autom," upokojuje Martin Hron.
Crashtest pre autobusy
Pre autobusy je predpísaný jediný crashtest. Pri ňom sa overuje ochrana cestujúcich pri prevrátení. Ten jediný je povinný, naviac nie pre všetky typy autobusov. Zájazdové autobusy s výnimkou dvojposchodových, ním ale musia prejsť bez výnimky.
Autobus pri rollover teste (testu prevrátenia podľa európskej normy ECE R 66) sa postaví na 80-cm rímsu a z nej sa zhodí na bok. Boky a strecha musia byť natoľko pevné, aby zostal zachovaný presne špecifikovaný priestor pre prežitie cestujúcich.
Najväčšou hrozbou sú jednoznačne dvojposchodové autobusy. Neexistuje totiž žiadny záväzný predpis na bezpečnosť dvojpodlažných autobusov.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Autor: idnes.cz