Autobus vo Švajčiarsku mal smolu, s takou nehodou nikto nepočíta

S čelným nárazom sa pri vývoji autobusov nepočíta. Pre tieto vozidlá je typické prevrátenie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Tragická nehoda belgického autobusu vo švajčiarskom tuneli je veľmi atypická. Je to klasický príklad čelného nárazu, no crashtesty tohto typu sa podľa odborníka na autobusoch systematicky nevykonávajú. S takou nehodou sa totiž nepočíta, napísal portál auto.idnes.cz.

"Autobusy nie sú na tieto typy nárazov vôbec konštruované," hovorí odborník na bezpečnosť autobusov Martin Hron z oddelenia schvaľovania vozidiel TÜV SÜD.

"Takéto nehody totiž nie sú obvyklé, tak sa s nimi nepočíta. Ani legislatíva nenúti výrobcu zamerať sa na ochranu autobusu pri čelnom náraze," vysvetľuje.

Typická nehoda autobusu je prevrátenie

Typická nehoda autobusu je podľa Martina Hrona prevrátenie a na to sú autobusy stavané a pripravené. V takýchto prípadoch poskytne autobus dobrú ochranu, ak sú cestujúci pripútaní.

V tuneli mohol ísť autobus s belgickými lyžiarmi osemdesiatkou, najviac ale 90 km/h.

"Ak havaroval v takej rýchlosti, je to obrovská rana. Máte šťastie, ak taký náraz prežijete v osobnom aute, ktoré je na čelné strety pripravené," dodáva Martin Hron z TÜV SÜD.

Pre špecifický tvar autobusu je čelný stret pre vodiča veľmi často fatálny. Tvorcovia smerníc sa teda snažia výrobcov dotlačiť k tomu, aby sa zamerali na bezpečnosť šoférov. Zatiaľ ale nikto nemá funkčné praktické riešenie.

Niektorí výrobcovia autobusov sa touto problematikou zaoberajú. Robia si preto vlastné čelné crashtesty.

Najdôležitejší bezpečnostný prvok autobusu: vodič

Autá sú stále väčšie, ťažšie a bezpečnejšie. Predpisy, ktoré musia ich výrobcovia splniť, sú stále prísnejšie. V Amerike budú mať dokonca čoskoro povinné cúvacie kamery. Predpisy pre autobusy a kamióny sa sprísňujú v porovnaní s osobnými autami s oneskorením.

Najdôležitejším bezpečnostným prvkom je stále najmä šofér a v autobusoch to platí dvojnásobne.

Autobus je stavebnica

"Autobus je po prívese to najjednoduchšie, čo dnes môžete vyrábať," hovoria s nadsádzkou odborníci na konštrukciu autobusov z TÜV SÜD.

V porovnaní s osobákom, ktorý musí splniť veľa predpisov a je nepomerne komplikovanejší, je stavba autobusu ľahšia.

"Je to stavebnica. Motory nakúpite od niekoľkých málo výrobcov, ktorí ich ponúkajú. Väčšina výrobcov navyše umožňuje zástavbu viacerých typov a značiek. Nápravy sa dajú jednoducho kúpiť od dodávateľov, sedačky tiež," popisuje Martin Hron a jeho kolega Jan Hnilica, expert na pasívnu bezpečnosť.

"Aj veľkí výrobcovia stavajú autobusy z veľkej časti ručne. Navrhnete rám, a keď si nie ste istí, že bude dostatočne pevný, pridáte materiál, priečky, vystuženie, aby bola konštrukcia pevnejšia." Moderná fabrika na autobusy je tak stále predovšetkým veľkou dielňou.

Do autobusov výrobcovia montujú stále viac komfortných prvkov, futuristické sedačky. Novinkou je tlak na bezpečnosť vodiča. Pribúdajú systémy, ktoré mu majú pomáhať a strážiť ho pri dlhej monotónnej ceste.

Cieľom je totiž nehode predísť. "Celkovo je oveľa nižšie riziko, že dôjde k zraneniu alebo úmrtiu pri jazde autobusom než pri jazde osobným autom," upokojuje Martin Hron.

Crashtest pre autobusy

Pre autobusy je predpísaný jediný crashtest. Pri ňom sa overuje ochrana cestujúcich pri prevrátení. Ten jediný je povinný, naviac nie pre všetky typy autobusov. Zájazdové autobusy s výnimkou dvojposchodových, ním ale musia prejsť bez výnimky.

Autobus pri rollover teste (testu prevrátenia podľa európskej normy ECE R 66) sa postaví na 80-cm rímsu a z nej sa zhodí na bok. Boky a strecha musia byť natoľko pevné, aby zostal zachovaný presne špecifikovaný priestor pre prežitie cestujúcich.

Najväčšou hrozbou sú jednoznačne dvojposchodové autobusy. Neexistuje totiž žiadny záväzný predpis na bezpečnosť dvojpodlažných autobusov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  2. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  4. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  10. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  1. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  5. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  6. Do we have "Sagans" in language education?
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  10. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 122
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 21 704
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 17 569
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 5 998
  5. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 4 583
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 3 980
  7. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 143
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 2 931
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 2 042
  10. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 1 955

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Univerzitná nemocnica ignoruje Pellegriniho. Súkromník v nej zarába státisíce

Šéfka Mikrobiologického ústavu navrhla, ako nahradiť súkromníka.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: McDonald's po desiatich rokoch mení ceny, na Slovensku láme rekordy

Americkému reťazcu sa darí čoraz viac.

stĺpček petra tkačenka

Zmekova Hlava XXII

Podľa Fica Slovensko občas do cudziny pošle vojakov, ale len tam, kde im nehrozí žiadne riziko.

KOMENTÁR JURAJA BERZEDIHO

Na východe je veselo. Len dokedy

Kalkulačka rozhodla. V Košiciach prídu o slovenské zápasy tisíce fanúšikov.

Neprehliadnite tiež

Porsche pre vysoké emisie zvoláva takmer 60 000 luxusných SUV

Zvolávacia akcia sa týka modelov Cayenne aj Macan, ide opäť o podvádzanie pri testoch.

Poľskí zlodeji ukradli prototyp Mercedesu v štádiu vývoja

Pre automobilku je hodnota dielov nevyčísliteľná.

Škoda Rapid skončí, Felicia sa zrejme vráti už budúci rok

Za zmenou zamerania majú byť slabé predaje súčasného Rapidu v Európe.

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami, hovoria, že sa ešte musia učiť.