Autobus vo Švajčiarsku mal smolu, s takou nehodou nikto nepočíta

S čelným nárazom sa pri vývoji autobusov nepočíta. Pre tieto vozidlá je typické prevrátenie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Tragická nehoda belgického autobusu vo švajčiarskom tuneli je veľmi atypická. Je to klasický príklad čelného nárazu, no crashtesty tohto typu sa podľa odborníka na autobusoch systematicky nevykonávajú. S takou nehodou sa totiž nepočíta, napísal portál auto.idnes.cz.

"Autobusy nie sú na tieto typy nárazov vôbec konštruované," hovorí odborník na bezpečnosť autobusov Martin Hron z oddelenia schvaľovania vozidiel TÜV SÜD.

"Takéto nehody totiž nie sú obvyklé, tak sa s nimi nepočíta. Ani legislatíva nenúti výrobcu zamerať sa na ochranu autobusu pri čelnom náraze," vysvetľuje.

Typická nehoda autobusu je prevrátenie

Typická nehoda autobusu je podľa Martina Hrona prevrátenie a na to sú autobusy stavané a pripravené. V takýchto prípadoch poskytne autobus dobrú ochranu, ak sú cestujúci pripútaní.

V tuneli mohol ísť autobus s belgickými lyžiarmi osemdesiatkou, najviac ale 90 km/h.

"Ak havaroval v takej rýchlosti, je to obrovská rana. Máte šťastie, ak taký náraz prežijete v osobnom aute, ktoré je na čelné strety pripravené," dodáva Martin Hron z TÜV SÜD.

Pre špecifický tvar autobusu je čelný stret pre vodiča veľmi často fatálny. Tvorcovia smerníc sa teda snažia výrobcov dotlačiť k tomu, aby sa zamerali na bezpečnosť šoférov. Zatiaľ ale nikto nemá funkčné praktické riešenie.

Niektorí výrobcovia autobusov sa touto problematikou zaoberajú. Robia si preto vlastné čelné crashtesty.

Najdôležitejší bezpečnostný prvok autobusu: vodič

Autá sú stále väčšie, ťažšie a bezpečnejšie. Predpisy, ktoré musia ich výrobcovia splniť, sú stále prísnejšie. V Amerike budú mať dokonca čoskoro povinné cúvacie kamery. Predpisy pre autobusy a kamióny sa sprísňujú v porovnaní s osobnými autami s oneskorením.

Najdôležitejším bezpečnostným prvkom je stále najmä šofér a v autobusoch to platí dvojnásobne.

Autobus je stavebnica

"Autobus je po prívese to najjednoduchšie, čo dnes môžete vyrábať," hovoria s nadsádzkou odborníci na konštrukciu autobusov z TÜV SÜD.

V porovnaní s osobákom, ktorý musí splniť veľa predpisov a je nepomerne komplikovanejší, je stavba autobusu ľahšia.

"Je to stavebnica. Motory nakúpite od niekoľkých málo výrobcov, ktorí ich ponúkajú. Väčšina výrobcov navyše umožňuje zástavbu viacerých typov a značiek. Nápravy sa dajú jednoducho kúpiť od dodávateľov, sedačky tiež," popisuje Martin Hron a jeho kolega Jan Hnilica, expert na pasívnu bezpečnosť.

"Aj veľkí výrobcovia stavajú autobusy z veľkej časti ručne. Navrhnete rám, a keď si nie ste istí, že bude dostatočne pevný, pridáte materiál, priečky, vystuženie, aby bola konštrukcia pevnejšia." Moderná fabrika na autobusy je tak stále predovšetkým veľkou dielňou.

Do autobusov výrobcovia montujú stále viac komfortných prvkov, futuristické sedačky. Novinkou je tlak na bezpečnosť vodiča. Pribúdajú systémy, ktoré mu majú pomáhať a strážiť ho pri dlhej monotónnej ceste.

Cieľom je totiž nehode predísť. "Celkovo je oveľa nižšie riziko, že dôjde k zraneniu alebo úmrtiu pri jazde autobusom než pri jazde osobným autom," upokojuje Martin Hron.

Crashtest pre autobusy

Pre autobusy je predpísaný jediný crashtest. Pri ňom sa overuje ochrana cestujúcich pri prevrátení. Ten jediný je povinný, naviac nie pre všetky typy autobusov. Zájazdové autobusy s výnimkou dvojposchodových, ním ale musia prejsť bez výnimky.

Autobus pri rollover teste (testu prevrátenia podľa európskej normy ECE R 66) sa postaví na 80-cm rímsu a z nej sa zhodí na bok. Boky a strecha musia byť natoľko pevné, aby zostal zachovaný presne špecifikovaný priestor pre prežitie cestujúcich.

Najväčšou hrozbou sú jednoznačne dvojposchodové autobusy. Neexistuje totiž žiadny záväzný predpis na bezpečnosť dvojpodlažných autobusov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 8 006
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 720
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 671
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 307
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 999
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 609
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 320
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 295
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 173
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 903

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

KOMENTÁRE

Pravda a láska stoja na našej strane

Môj manžel a ja, na túto frázu si aj po vyše dvoch rokoch manželstva stále zvykám.

PLUS

Prečo je dobré nájsť si architekta

Len rozumný architekt vymyslí dom, v ktorom budete naozaj šťastní.

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický

Češka bola roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour z motorky.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.