SME
Nedeľa, 24. september, 2023 | Meniny má Ľuboš, Ľubor
reklama

Autobus vo Švajčiarsku mal smolu, s takou nehodou nikto nepočíta

S čelným nárazom sa pri vývoji autobusov nepočíta. Pre tieto vozidlá je typické prevrátenie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Tragická nehoda belgického autobusu vo švajčiarskom tuneli je veľmi atypická. Je to klasický príklad čelného nárazu, no crashtesty tohto typu sa podľa odborníka na autobusoch systematicky nevykonávajú. S takou nehodou sa totiž nepočíta, napísal portál auto.idnes.cz.

"Autobusy nie sú na tieto typy nárazov vôbec konštruované," hovorí odborník na bezpečnosť autobusov Martin Hron z oddelenia schvaľovania vozidiel TÜV SÜD.

"Takéto nehody totiž nie sú obvyklé, tak sa s nimi nepočíta. Ani legislatíva nenúti výrobcu zamerať sa na ochranu autobusu pri čelnom náraze," vysvetľuje.

Typická nehoda autobusu je prevrátenie

Typická nehoda autobusu je podľa Martina Hrona prevrátenie a na to sú autobusy stavané a pripravené. V takýchto prípadoch poskytne autobus dobrú ochranu, ak sú cestujúci pripútaní.

V tuneli mohol ísť autobus s belgickými lyžiarmi osemdesiatkou, najviac ale 90 km/h.

"Ak havaroval v takej rýchlosti, je to obrovská rana. Máte šťastie, ak taký náraz prežijete v osobnom aute, ktoré je na čelné strety pripravené," dodáva Martin Hron z TÜV SÜD.

Pre špecifický tvar autobusu je čelný stret pre vodiča veľmi často fatálny. Tvorcovia smerníc sa teda snažia výrobcov dotlačiť k tomu, aby sa zamerali na bezpečnosť šoférov. Zatiaľ ale nikto nemá funkčné praktické riešenie.

Niektorí výrobcovia autobusov sa touto problematikou zaoberajú. Robia si preto vlastné čelné crashtesty.

Najdôležitejší bezpečnostný prvok autobusu: vodič

Autá sú stále väčšie, ťažšie a bezpečnejšie. Predpisy, ktoré musia ich výrobcovia splniť, sú stále prísnejšie. V Amerike budú mať dokonca čoskoro povinné cúvacie kamery. Predpisy pre autobusy a kamióny sa sprísňujú v porovnaní s osobnými autami s oneskorením.

Najdôležitejším bezpečnostným prvkom je stále najmä šofér a v autobusoch to platí dvojnásobne.

Autobus je stavebnica

"Autobus je po prívese to najjednoduchšie, čo dnes môžete vyrábať," hovoria s nadsádzkou odborníci na konštrukciu autobusov z TÜV SÜD.

V porovnaní s osobákom, ktorý musí splniť veľa predpisov a je nepomerne komplikovanejší, je stavba autobusu ľahšia.

"Je to stavebnica. Motory nakúpite od niekoľkých málo výrobcov, ktorí ich ponúkajú. Väčšina výrobcov navyše umožňuje zástavbu viacerých typov a značiek. Nápravy sa dajú jednoducho kúpiť od dodávateľov, sedačky tiež," popisuje Martin Hron a jeho kolega Jan Hnilica, expert na pasívnu bezpečnosť.

"Aj veľkí výrobcovia stavajú autobusy z veľkej časti ručne. Navrhnete rám, a keď si nie ste istí, že bude dostatočne pevný, pridáte materiál, priečky, vystuženie, aby bola konštrukcia pevnejšia." Moderná fabrika na autobusy je tak stále predovšetkým veľkou dielňou.

Do autobusov výrobcovia montujú stále viac komfortných prvkov, futuristické sedačky. Novinkou je tlak na bezpečnosť vodiča. Pribúdajú systémy, ktoré mu majú pomáhať a strážiť ho pri dlhej monotónnej ceste.

Cieľom je totiž nehode predísť. "Celkovo je oveľa nižšie riziko, že dôjde k zraneniu alebo úmrtiu pri jazde autobusom než pri jazde osobným autom," upokojuje Martin Hron.

Crashtest pre autobusy

Pre autobusy je predpísaný jediný crashtest. Pri ňom sa overuje ochrana cestujúcich pri prevrátení. Ten jediný je povinný, naviac nie pre všetky typy autobusov. Zájazdové autobusy s výnimkou dvojposchodových, ním ale musia prejsť bez výnimky.

Autobus pri rollover teste (testu prevrátenia podľa európskej normy ECE R 66) sa postaví na 80-cm rímsu a z nej sa zhodí na bok. Boky a strecha musia byť natoľko pevné, aby zostal zachovaný presne špecifikovaný priestor pre prežitie cestujúcich.

Najväčšou hrozbou sú jednoznačne dvojposchodové autobusy. Neexistuje totiž žiadny záväzný predpis na bezpečnosť dvojpodlažných autobusov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Hladinka smeruje do Košíc!
  2. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  3. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  4. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  5. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  6. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  7. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  8. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 613
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 9 922
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 341
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 3 821
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 604
  6. Hladinka smeruje do Košíc! 3 315
  7. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 232
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 2 852
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jadrová bomba Mark 15, aká sa stratila pri ostrove Tybee.

Čína a Rusko o svojich nehovoria.


21. sep
Španielsky režisér J.A. Bayona si pri svojom filme mohol pomôcť tým, že pasažieri sa pofotili.

Hráči rugby prežili v mrazivých Andách 72 dní.


5 h
Detská psychologička Simona Šimková (43) z Košíc. Je riaditeľkou centra pre deti so zdravotným znevýhodnením.

Nevzdali to s touto krajinou.


5 h
George Soros a Rudolf Chmel v roku 2010.

Viacerí sme sa stretli na princípe otvorenej spoločnosti ako fundamente.


Rudolf Chmel 21. sep
reklama

Blogy SME

  1. Juraj Gavora: Lennon alebo Lenin?
  2. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica.
  3. Rado Surovka: Trpaslíci s veľkými egami, ĎAKUJEME.
  4. Ján Valchár: Štvrtý Aljoša II.
  5. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť!
  6. Tupou Ceruzou: Fico, Eset a Čaputová
  7. Petka Slivková: Tradičná slovenská klávesnicová nenávisť
  8. Ján Šeďo: Aké bizarnosti skrýva Stanišovská jaskyňa v Jánskej doline ?
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 983
  2. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 28 818
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 23 121
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 11 868
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 790
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 409
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 339
  8. Adriana Boysová: Kto mrzačí naše deti? 6 624
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu