Polícia chce 150 radarov a 50 zariadení, ktoré zistia prejazd na červenú

Už viac ako mesiac je zrejmé, že od 1. júla budú za niektoré dopravné priestupky zodpovední držitelia vozidiel. Keďže systém má byť automatický, chceli sme vedieť, ako sa polícia pripravuje na zavedenie objektívnej zodpovednosti.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Už viac ako mesiac je zrejmé, že od 1. júla budú za niektoré dopravné priestupky zodpovední držitelia vozidiel. Keďže má byť systém automatický, chceli sme vedieť, ako sa polícia pripravuje na zavedenie objektívnej zodpovednosti.

Polícia chce 150 nových radarov, 50 zariadení, ktoré zistia prejazd na červenú či 50 PDA alebo tabletov. Nič z toho však ešte nekúpila.

Prvotná investícia bude 27 miliónov

Objektívna zodpovednosť za dopravné priestupky by mala zabezpečiť to, čo policajti zatiaľ nedokážu. Ak dnes vodiča neprichytia priamo pri čine, majitelia áut sa často bránia, že nešoférovali a už si nepamätajú, komu auto požičali. Potrestať vodiča je vtedy takmer nemožné.

Nový systém má byť v podstate automatický - má zistiť priestupok, držiteľa vozidla a odoslať poštou šek s pokutou. Podľa dôvodovej správy k novele zákona, bude stáť prevádzka systému tento rok 27 miliónov eur. Každý ďalší rok to bude približne sedem miliónov eur. Ročne policajti plánujú vybrať na pokutách viac ako 15 miliónov eur.

Systém objektívnej zodpovednosti bude mať na starosti centralizovaný dopravný inšpektorát so 141 zamestnancami, z ktorých bude asi 24 policajtov.

Posilniť bude treba aj správne orgány na okresných dopravných inšpektorátoch o 12 policajtov. "Budú prejednávať priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky po podanom odpore a oznámení osobných údajov vodiča držiteľom vozidla," povedal hovorca policajného prezídia Michal Slivka.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Konkurz na nákup radarov nezačali

Viacerí vodiči nás informovali, že na diaľniciach začínajú pribúdať stacionárne radary s kamerami. Podľa Slivku radary testujú na diaľnici D1 - nielen zariadenia, ale aj praktické využitie systému objektívnej zodpovednosti.

Na objektívnu zodpovednosť dnes polícia ešte technologicky nie je pripravená. "Najskôr je potrebné spraviť verejné obstarávanie na dodanie kamerových systémov, meračov rýchlosti, technickej realizácie prenosu dát a ich spracovania, na zabezpečenie a ochranu informačného toku dát a podobne," hovorí Slivka.

150 radarov

Polícia plánuje, že do 1. júla bude mať 150 stacionárnych meračov rýchlosti. "80 kusov bude na pevných konštrukciách pred vjazdom na mosty, do tunelov a na obchvaty miest, prípadne na ostatných rizikových miestach, najmä na nehodových úsekoch a zložitejších križovatkách," informoval Slivka.

Zvyšných 70 radarov polícia chce používať na trojnožke a "operatívne umiestňovať podľa aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie".

Niektoré radary budú označené dopravnou značkou Kontrola rýchlosti (č. II 1 c).

Možno budú merať rýchlosť aj na úsekoch

Chceli sme tiež vedieť, či bude polícia používať aj takzvané úsekové merače rýchlosti. Na základe času potrebného na prejazd určenej vzdialenosti zisťujú, ako rýchlo šlo vozidlo v priemere. Ak je v priemere vyšší, ako povolená rýchlosť, vodič aspoň raz prekročil povolenú rýchlosť.

"Legislatívna to nevylučuje. Preto uvažujeme aj o takejto možnosti. Ich použitie v praxi však závisí od technických parametrov a technických riešení," vysvetlil Slivka.

Červenú bude sledovať 50 zariadení

"Na detekciu jazdy na červenú by slúžilo 50 kusov zariadení. Zároveň sa predpokladá obstaranie 50 kusov technických zariadení na dokumentovanie porušení pravidiel predovšetkým v statickej doprave (napríklad zariadenia ako PDA alebo tablet)," tvrdí Slivka.

Medzi priestupky zaradené do objektívnej zodpovednosti sa dostalo aj nesprávne parkovanie. Odhaľovať ho budú podľa Slivku prenosné zariadenia.

Radary odolné proti počasiu a vandalom

Už sa stalo, že ľudia stacionárne policajné radary ničili. Niekedy stačilo prelepiť objektív kamery. Polícia bude trvať na tom, aby sa kupovali zariadenia odolné proti poveternostným vplyvom - mali by fungovať aj za dažďa. Bude tiež chcieť, aby zariadenia boli odolné proti vandalom. "Aby mali nerozbitné sklo chrániace objektív kamery a podobne."

Viacerí čitatelia sa pýtajú, či aj ľudia budú môcť nahlasovať priestupky. Predpisy však umožňujú takto riešiť porušenia dopravných pravidiel len vtedy, ak sú zaznamenané technickými prostriedkami, ktoré používa alebo využíva polícia. "Naďalej však platí ako doposiaľ, že vec bude predmetom objasňovania v rámci konania o priestupku," dodal Slivka.

ico

Ako veľmi ovplyvní objektívna zodpovednosť dodržiavanie predpisov na cestách a aký vplyv to bude mať na nehodovosť?

Michal Slivka: Hlavným účelom zavádzania objektívnej zodpovednosti za porušenie vybraných pravidiel cestnej premávky je zvýšiť bezpečnosť čo najväčšieho počtu účastníkov cestnej premávky. Zároveň je jeho účelom zabezpečiť disciplinovanosť a ohľaduplnosť účastníkov cestnej premávky prostredníctvom vynútenia dodržiavania najmä tých ustanovení zákona o cestnej premávke, v dôsledku ktorých vznikajú dopravné nehody s následkom usmrtenia a ublíženia na zdraví.

Efektívnejšie, rýchlejšie a hospodárnejšie konanie po zavedení objektívnej zodpovednosti v prípade konkrétnych dopravných priestupkov prispeje svojim preventívnym účinkom k zvýšeniu bezpečnosti na cestách. Taktiež sa predpokladá zlepšenie vymáhateľnosti právoplatne uloženej pokuty.

Taktiež je potrebné poukázať na vplyv jazdy neprimeranou rýchlosťou, na počet dopravných nehôd a ich následkov (ako jedného z popredných pravidiel cestnej premávky, ktoré bude vynucované aplikáciou inštitútu objektívnej zodpovednosti).

Prípady usmrtení spôsobených nedodržaním primeranej rýchlosti tvoria približne jednu tretinu z celkového počtu usmrtení. Zo štatistických ukazovateľov vyplýva, že aj napriek relatívne nízkemu počtu dopravných nehôd spôsobených nedodržaním primeranej rýchlosti, sú ich následky na živote neprimerane vysoké.

Možno predpokladať, že zmena zákona, ale aj jej preventívny charakter (hrozbou postihu) prinúti vodičov dodržiavať pravidlá cestnej premávky, a to predovšetkým tie, ktoré sú hlavnými príčinami dopravných nehôd s následkom usmrtenia, či ujmy na zdraví.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 31 512
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 796
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 181
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 078
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 7 409
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 945
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 480
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 672
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 823
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 154

Téma: Objektívna zodpovednosť vodičov


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

Neprehliadnite tiež

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.

Kia začala v Žiline vyrábať prvé elektrifikované auto

Nový je motor, dizajn, volant aj výbava