Už viac ako mesiac je zrejmé, že od 1. júla budú za niektoré dopravné priestupky zodpovední držitelia vozidiel. Keďže má byť systém automatický, chceli sme vedieť, ako sa polícia pripravuje na zavedenie objektívnej zodpovednosti.
Polícia chce 150 nových radarov, 50 zariadení, ktoré zistia prejazd na červenú či 50 PDA alebo tabletov. Nič z toho však ešte nekúpila.
Prvotná investícia bude 27 miliónov
Objektívna zodpovednosť za dopravné priestupky by mala zabezpečiť to, čo policajti zatiaľ nedokážu. Ak dnes vodiča neprichytia priamo pri čine, majitelia áut sa často bránia, že nešoférovali a už si nepamätajú, komu auto požičali. Potrestať vodiča je vtedy takmer nemožné.
Nový systém má byť v podstate automatický - má zistiť priestupok, držiteľa vozidla a odoslať poštou šek s pokutou. Podľa dôvodovej správy k novele zákona, bude stáť prevádzka systému tento rok 27 miliónov eur. Každý ďalší rok to bude približne sedem miliónov eur. Ročne policajti plánujú vybrať na pokutách viac ako 15 miliónov eur.
Systém objektívnej zodpovednosti bude mať na starosti centralizovaný dopravný inšpektorát so 141 zamestnancami, z ktorých bude asi 24 policajtov.
Posilniť bude treba aj správne orgány na okresných dopravných inšpektorátoch o 12 policajtov. "Budú prejednávať priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky po podanom odpore a oznámení osobných údajov vodiča držiteľom vozidla," povedal hovorca policajného prezídia Michal Slivka.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Konkurz na nákup radarov nezačali
Viacerí vodiči nás informovali, že na diaľniciach začínajú pribúdať stacionárne radary s kamerami. Podľa Slivku radary testujú na diaľnici D1 - nielen zariadenia, ale aj praktické využitie systému objektívnej zodpovednosti.
Na objektívnu zodpovednosť dnes polícia ešte technologicky nie je pripravená. "Najskôr je potrebné spraviť verejné obstarávanie na dodanie kamerových systémov, meračov rýchlosti, technickej realizácie prenosu dát a ich spracovania, na zabezpečenie a ochranu informačného toku dát a podobne," hovorí Slivka.
150 radarov
Polícia plánuje, že do 1. júla bude mať 150 stacionárnych meračov rýchlosti. "80 kusov bude na pevných konštrukciách pred vjazdom na mosty, do tunelov a na obchvaty miest, prípadne na ostatných rizikových miestach, najmä na nehodových úsekoch a zložitejších križovatkách," informoval Slivka.
Zvyšných 70 radarov polícia chce používať na trojnožke a "operatívne umiestňovať podľa aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie".
Niektoré radary budú označené dopravnou značkou Kontrola rýchlosti (č. II 1 c).
Prečítajte si aj:
Je spravodlivé zadržať vodičský za nezaplatenie pokuty?
Možno budú merať rýchlosť aj na úsekoch
Chceli sme tiež vedieť, či bude polícia používať aj takzvané úsekové merače rýchlosti. Na základe času potrebného na prejazd určenej vzdialenosti zisťujú, ako rýchlo šlo vozidlo v priemere. Ak je v priemere vyšší, ako povolená rýchlosť, vodič aspoň raz prekročil povolenú rýchlosť.
"Legislatívna to nevylučuje. Preto uvažujeme aj o takejto možnosti. Ich použitie v praxi však závisí od technických parametrov a technických riešení," vysvetlil Slivka.
Červenú bude sledovať 50 zariadení
"Na detekciu jazdy na červenú by slúžilo 50 kusov zariadení. Zároveň sa predpokladá obstaranie 50 kusov technických zariadení na dokumentovanie porušení pravidiel predovšetkým v statickej doprave (napríklad zariadenia ako PDA alebo tablet)," tvrdí Slivka.
Medzi priestupky zaradené do objektívnej zodpovednosti sa dostalo aj nesprávne parkovanie. Odhaľovať ho budú podľa Slivku prenosné zariadenia.
Radary odolné proti počasiu a vandalom
Už sa stalo, že ľudia stacionárne policajné radary ničili. Niekedy stačilo prelepiť objektív kamery. Polícia bude trvať na tom, aby sa kupovali zariadenia odolné proti poveternostným vplyvom - mali by fungovať aj za dažďa. Bude tiež chcieť, aby zariadenia boli odolné proti vandalom. "Aby mali nerozbitné sklo chrániace objektív kamery a podobne."
Viacerí čitatelia sa pýtajú, či aj ľudia budú môcť nahlasovať priestupky. Predpisy však umožňujú takto riešiť porušenia dopravných pravidiel len vtedy, ak sú zaznamenané technickými prostriedkami, ktoré používa alebo využíva polícia. "Naďalej však platí ako doposiaľ, že vec bude predmetom objasňovania v rámci konania o priestupku," dodal Slivka.
Ako veľmi ovplyvní objektívna zodpovednosť dodržiavanie predpisov na cestách a aký vplyv to bude mať na nehodovosť?
Michal Slivka: Hlavným účelom zavádzania objektívnej zodpovednosti za porušenie vybraných pravidiel cestnej premávky je zvýšiť bezpečnosť čo najväčšieho počtu účastníkov cestnej premávky. Zároveň je jeho účelom zabezpečiť disciplinovanosť a ohľaduplnosť účastníkov cestnej premávky prostredníctvom vynútenia dodržiavania najmä tých ustanovení zákona o cestnej premávke, v dôsledku ktorých vznikajú dopravné nehody s následkom usmrtenia a ublíženia na zdraví.
Efektívnejšie, rýchlejšie a hospodárnejšie konanie po zavedení objektívnej zodpovednosti v prípade konkrétnych dopravných priestupkov prispeje svojim preventívnym účinkom k zvýšeniu bezpečnosti na cestách. Taktiež sa predpokladá zlepšenie vymáhateľnosti právoplatne uloženej pokuty.
Taktiež je potrebné poukázať na vplyv jazdy neprimeranou rýchlosťou, na počet dopravných nehôd a ich následkov (ako jedného z popredných pravidiel cestnej premávky, ktoré bude vynucované aplikáciou inštitútu objektívnej zodpovednosti).
Prípady usmrtení spôsobených nedodržaním primeranej rýchlosti tvoria približne jednu tretinu z celkového počtu usmrtení. Zo štatistických ukazovateľov vyplýva, že aj napriek relatívne nízkemu počtu dopravných nehôd spôsobených nedodržaním primeranej rýchlosti, sú ich následky na živote neprimerane vysoké.
Možno predpokladať, že zmena zákona, ale aj jej preventívny charakter (hrozbou postihu) prinúti vodičov dodržiavať pravidlá cestnej premávky, a to predovšetkým tie, ktoré sú hlavnými príčinami dopravných nehôd s následkom usmrtenia, či ujmy na zdraví.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk