Polícia chce 150 radarov a 50 zariadení, ktoré zistia prejazd na červenú

Už viac ako mesiac je zrejmé, že od 1. júla budú za niektoré dopravné priestupky zodpovední držitelia vozidiel. Keďže systém má byť automatický, chceli sme vedieť, ako sa polícia pripravuje na zavedenie objektívnej zodpovednosti.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Už viac ako mesiac je zrejmé, že od 1. júla budú za niektoré dopravné priestupky zodpovední držitelia vozidiel. Keďže má byť systém automatický, chceli sme vedieť, ako sa polícia pripravuje na zavedenie objektívnej zodpovednosti.

Polícia chce 150 nových radarov, 50 zariadení, ktoré zistia prejazd na červenú či 50 PDA alebo tabletov. Nič z toho však ešte nekúpila.

Prvotná investícia bude 27 miliónov

Objektívna zodpovednosť za dopravné priestupky by mala zabezpečiť to, čo policajti zatiaľ nedokážu. Ak dnes vodiča neprichytia priamo pri čine, majitelia áut sa často bránia, že nešoférovali a už si nepamätajú, komu auto požičali. Potrestať vodiča je vtedy takmer nemožné.

Nový systém má byť v podstate automatický - má zistiť priestupok, držiteľa vozidla a odoslať poštou šek s pokutou. Podľa dôvodovej správy k novele zákona, bude stáť prevádzka systému tento rok 27 miliónov eur. Každý ďalší rok to bude približne sedem miliónov eur. Ročne policajti plánujú vybrať na pokutách viac ako 15 miliónov eur.

Systém objektívnej zodpovednosti bude mať na starosti centralizovaný dopravný inšpektorát so 141 zamestnancami, z ktorých bude asi 24 policajtov.

Posilniť bude treba aj správne orgány na okresných dopravných inšpektorátoch o 12 policajtov. "Budú prejednávať priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky po podanom odpore a oznámení osobných údajov vodiča držiteľom vozidla," povedal hovorca policajného prezídia Michal Slivka.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Konkurz na nákup radarov nezačali

Viacerí vodiči nás informovali, že na diaľniciach začínajú pribúdať stacionárne radary s kamerami. Podľa Slivku radary testujú na diaľnici D1 - nielen zariadenia, ale aj praktické využitie systému objektívnej zodpovednosti.

Na objektívnu zodpovednosť dnes polícia ešte technologicky nie je pripravená. "Najskôr je potrebné spraviť verejné obstarávanie na dodanie kamerových systémov, meračov rýchlosti, technickej realizácie prenosu dát a ich spracovania, na zabezpečenie a ochranu informačného toku dát a podobne," hovorí Slivka.

150 radarov

Polícia plánuje, že do 1. júla bude mať 150 stacionárnych meračov rýchlosti. "80 kusov bude na pevných konštrukciách pred vjazdom na mosty, do tunelov a na obchvaty miest, prípadne na ostatných rizikových miestach, najmä na nehodových úsekoch a zložitejších križovatkách," informoval Slivka.

Zvyšných 70 radarov polícia chce používať na trojnožke a "operatívne umiestňovať podľa aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie".

Niektoré radary budú označené dopravnou značkou Kontrola rýchlosti (č. II 1 c).

Možno budú merať rýchlosť aj na úsekoch

Chceli sme tiež vedieť, či bude polícia používať aj takzvané úsekové merače rýchlosti. Na základe času potrebného na prejazd určenej vzdialenosti zisťujú, ako rýchlo šlo vozidlo v priemere. Ak je v priemere vyšší, ako povolená rýchlosť, vodič aspoň raz prekročil povolenú rýchlosť.

"Legislatívna to nevylučuje. Preto uvažujeme aj o takejto možnosti. Ich použitie v praxi však závisí od technických parametrov a technických riešení," vysvetlil Slivka.

Červenú bude sledovať 50 zariadení

"Na detekciu jazdy na červenú by slúžilo 50 kusov zariadení. Zároveň sa predpokladá obstaranie 50 kusov technických zariadení na dokumentovanie porušení pravidiel predovšetkým v statickej doprave (napríklad zariadenia ako PDA alebo tablet)," tvrdí Slivka.

Medzi priestupky zaradené do objektívnej zodpovednosti sa dostalo aj nesprávne parkovanie. Odhaľovať ho budú podľa Slivku prenosné zariadenia.

Radary odolné proti počasiu a vandalom

Už sa stalo, že ľudia stacionárne policajné radary ničili. Niekedy stačilo prelepiť objektív kamery. Polícia bude trvať na tom, aby sa kupovali zariadenia odolné proti poveternostným vplyvom - mali by fungovať aj za dažďa. Bude tiež chcieť, aby zariadenia boli odolné proti vandalom. "Aby mali nerozbitné sklo chrániace objektív kamery a podobne."

Viacerí čitatelia sa pýtajú, či aj ľudia budú môcť nahlasovať priestupky. Predpisy však umožňujú takto riešiť porušenia dopravných pravidiel len vtedy, ak sú zaznamenané technickými prostriedkami, ktoré používa alebo využíva polícia. "Naďalej však platí ako doposiaľ, že vec bude predmetom objasňovania v rámci konania o priestupku," dodal Slivka.

ico

Ako veľmi ovplyvní objektívna zodpovednosť dodržiavanie predpisov na cestách a aký vplyv to bude mať na nehodovosť?

Michal Slivka: Hlavným účelom zavádzania objektívnej zodpovednosti za porušenie vybraných pravidiel cestnej premávky je zvýšiť bezpečnosť čo najväčšieho počtu účastníkov cestnej premávky. Zároveň je jeho účelom zabezpečiť disciplinovanosť a ohľaduplnosť účastníkov cestnej premávky prostredníctvom vynútenia dodržiavania najmä tých ustanovení zákona o cestnej premávke, v dôsledku ktorých vznikajú dopravné nehody s následkom usmrtenia a ublíženia na zdraví.

Efektívnejšie, rýchlejšie a hospodárnejšie konanie po zavedení objektívnej zodpovednosti v prípade konkrétnych dopravných priestupkov prispeje svojim preventívnym účinkom k zvýšeniu bezpečnosti na cestách. Taktiež sa predpokladá zlepšenie vymáhateľnosti právoplatne uloženej pokuty.

Taktiež je potrebné poukázať na vplyv jazdy neprimeranou rýchlosťou, na počet dopravných nehôd a ich následkov (ako jedného z popredných pravidiel cestnej premávky, ktoré bude vynucované aplikáciou inštitútu objektívnej zodpovednosti).

Prípady usmrtení spôsobených nedodržaním primeranej rýchlosti tvoria približne jednu tretinu z celkového počtu usmrtení. Zo štatistických ukazovateľov vyplýva, že aj napriek relatívne nízkemu počtu dopravných nehôd spôsobených nedodržaním primeranej rýchlosti, sú ich následky na živote neprimerane vysoké.

Možno predpokladať, že zmena zákona, ale aj jej preventívny charakter (hrozbou postihu) prinúti vodičov dodržiavať pravidlá cestnej premávky, a to predovšetkým tie, ktoré sú hlavnými príčinami dopravných nehôd s následkom usmrtenia, či ujmy na zdraví.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 202
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 972
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 343
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 231
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 089
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 309
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 036
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 617
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 075
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 902

Téma: Objektívna zodpovednosť vodičov


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

ŠPORT

Šupler: Keď sme boli v céčku, každý chcel ísť na MS. Dnes je situácia iná

Je ešte skoro, vraví Šupler o hráčoch do 18 rokov.

DOMOV

Viezli sme sa po trase, po ktorej Remiáš prešiel naposledy

Uplynulo 21 rokov od smrti Remiáša.

TECH

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Fajčenie môže ohroziť aj vaše vnúčatá.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop