SME

Zimné pneumatiky môžete dodrať

Začína sa sezóna prezúvania pneumatík. Mnohí uvažujú, že by dodrali zimné pneumatiky v lete a ušetrili by tak na letných. Na jeseň začnú predajcovia označovať pneumatiky špeciálnymi štítkami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Goodyear Dunlop)

Vladimír: "Kedy musím mať letné pneumatiky? Keď by som v lete mal obuté zimné pneumatiky, aký dezén musím na nich mať? Môžem zimné gumy s dezénom pod 3 mm ale nad 1,6 mm používať v lete?"

Martin: "Letné pneu už mám objednané, ale medzitým by som tieto zimné chcel ešte trochu "dodrať" (hrúbka dezénu už pod 3 mm), vyhodiť ich a prezuť na letné. Môžem s tým mať pri policajnej kontrole problémy?"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Predpisy určujú, kedy musíte použiť zimné pneumatiky. Veľké nákladné vozidlá (N2 a N3) a autobusy (M2 a M3) musia mať také pneumatiky aspoň na jednej z hnacích náprav od 15. novembra do 31. marca.

Osobné autá (M1) a malé nákladné (N1) musia mať zimné pneumatiky na všetkých kolesách vtedy, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza. Takisto to platí aj v prípadoch, ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že na trase, ktorou budete s motorovým vozidlom prechádzať, bude na vozovke súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.

V iných obdobiach roka zimné pneumatiky používať nemusíte. To však neznamená, že by vám ich niekto používať zakázal celoročne. Kým budú mať hrúbku dezénu nad 1,6 milimetra, predpisy neporušíte.

SkryťVypnúť reklamu

Pre letné pneumatiky zas platí, že kým ich nepoužívate vtedy, keď musíte mať zimné, všetko je v poriadku.

Prečítajte si aj:
Obviňovať tých, ktorí upozornia políciu na nesprávne parkovanie, je nespravodlivé

Povinný štítok na predávanej pneumatike

S pneumatikami súvisí aj nové nariadenie Európskej únie. Na každom predávanom kolese budú musieť byť informácie o valivom odpore, priľnavosti na mokrom povrchu a hlučnosti.

Tieto informácie budú musieť byť na štítku, ktorý nájdete na pneumatikách od 1. novembra 2012 a vzťahovať sa budú na pneumatiky vyrobené po 1. júli tohto roka. Štítok je podobný energetickému označeniu, ktoré sa používa na chladničkách či práčkach v predajniach.

Výrobcovia pneumatík môžu označovať pneumatiky už aj skôr, ako to bude povinné.

SkryťVypnúť reklamu

Nová legislatíva sa týka pneumatík pre osobné automobily, ľahké nákladné automobily a nákladné automobily. Nasledujúce kategórie nemusia byť označované:

  • Protektorované pneumatiky
  • Profesionálne off road pneumatiky
  • Pretekárske pneumatiky
  • Pneumatiky s hrotmi
  • Dojazdové rezervné pneumatiky
  • Pneumatiky určené na vozidlá, ktorých prvá registrácia sa uskutočnila pred 1. októbrom 1990
  • Pneumatiky s rýchlostným indexom nižším ako 80 km/h
  • Pneumatiky na ráfiku s priemerom menším ako 254 mm, alebo väčším ako 635 mm
  • Pneumatiky na motocykel

Európska únia chce nariadením zvýšiť bezpečnosť v cestnej premávke, zlepšiť hospodárnosť a šetrnosť k životnému prostrediu. Je to prostriedok podpory úspornejších a bezpečnejších pneumatík s nižšou hlučnosťou. Súčasne prispieva k záväzku Európskej únie zvýšiť energetickú efektívnosť o 20 % a znížiť emisie CO2 o 20 % do roku 2020.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hlavné kritériá pneumatík

Ako to pomôže vám? Budete môcť porovnávať pneumatiky pomocou troch dôležitých parametrov. Podľa spoločnosti Goodyear Dunlop však štítok nedokáže postihnúť všetky výkonnostné charakteristiky pneumatiky.

Valivý odpor ovplyvňuje spotrebu pohonných hmôt pri automobiloch, a preto má aj priamy vplyv na životné prostredie.

Hodnota priľnavosti na mokre je kľúčovým ukazovateľom z hľadiska bezpečnosti na ceste, poskytuje totiž informáciu o dĺžke brzdnej dráhy na mokrej vozovke.

Hlučnosť pneumatiky má vplyv na kvalitu životného prostredia.

Ako si vybrať ideálne pneumatiky:

  • Poraďte sa s profesionálnym predajcom
  • Využite informácie, ktoré poskytuje štítok
  • Verte kvalitným a spoľahlivým výrobcom pneumatík s dobrou povesťou
  • Prečítajte si testy nezávislých organizácií
  • Vyberajte pneumatiky podľa vašich potrieb a požiadaviek

Nová legislatíva sa týka pneumatík pre osobné automobily, ľahké nákladné automobily a nákladné automobily.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 828
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 517
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 124
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 255
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 149
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 753
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 327
  8. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 2 278
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Veľká noc.
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  3. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  4. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  5. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  6. Štefan Šturdzík: Rakovina
  7. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  8. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 939
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 559
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 355
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 052
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 485
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 11 042
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 545
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 460
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu