Kedy musia obrysové svetlá svietiť a kedy nesmú

Na cestách pribúda áut, ktoré svietia dennými svietidlami namiesto toho, aby použili stretávacie. Viacerí sa čudujú, prečo sa pri denných svietidlách nezapínajú obrysové svetlá. A vôbec, musia obrysové svetlá svietiť?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vlado: "Cesta je plná áut, ktoré majú denné svetlá rozsvietené vpredu a vzadu nič. Ako to? Na ceste ma tie zozadu neosvetlené čierne diery ohrozujú."

Juraj: "Ako je to s povinným denným svietením? Pravidelne sa stretávam s automobilmi rôznych kategórií, ktoré sú síce spredu osvetlené LED-kami, ale zadná časť vozidla nie je osvetlená vôbec."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Medzinárodné predpisy určujú, že na vozidle smú byť najviac dve denné svietidlá a aj to iba na prednej časti. Musia sa zapnúť automaticky, keď auto naštartuje. Vypnú sa takisto automaticky, pri zapnutí svetlometov.

Ak teda zapnete obrysové či stretávacie svetlá, denné svietidlá sa musia vypnúť. Preto neuvidíte jazdiť auto (ak nemá poruchu), ktoré by malo spolu s dennými svetlami zapnuté aj zadné obrysové.

K denným svietidlám nie je potrebné zapínať iné osvetlenie, napríklad zadné obrysové svetlá. Smú sa používať iba ak nie je znížená viditeľnosť. Ich účelom je, aby vodiči alebo chodci skôr zaznamenali prichádzajúce vozidlo. Zadné obrysové svetlá vidno len vtedy, keď vozidlo odchádza. Ak nie je znížená viditeľnosť, je auto, ktoré vodiča nemôže ohroziť, dostatočne viditeľné aj bez nich.

Musia vôbec svietiť obrysové svetlá?

Jozef: "V súvislosti s denným svietením inštalovaným do nových áut som si pozorne prečítal ustanovenia zákona o cestnej premávke. Pri zapnutých denných svetlách vpredu naozaj nemusia svietiť zadné obrysové svetlá, lebo tie sa pochopiteľne nepovažujú za "stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie".

Potom ale nič v uvedených paragrafoch neprikazuje mať za jazdy ani pri zníženej viditeľnosti rozsvietené zadné obrysové svetlá.

Navyše podľa pokutového sadzobníka nemožno postihovať napríklad jazdu potme s nefunkčnými zadnými obrysovkami, ak nie sú zakryté ani nadmerne znečistené (napríklad ak sú v oboch vypálené žiarovky), hoci nepochybne by to bolo vážne ohrozenie bezpečnosti účastníkov premávky."

Technické predpisy neumožňujú, aby stretávacie, diaľkové svetlá alebo hmlovky svietili bez obrysových svetiel.

Ak zákon prikazuje, aby svietili stretávacie svetlá, nie je možné, aby obrysové nesvietili. V opačnom prípade by auto malo poruchu.

Povinnosťou vodiča je opraviť chybu na mieste. Ak to nie je možné, smie v jazde "pokračovať primeranou rýchlosťou len do najbližšieho miesta, kde možno chybu odstrániť; pritom musí urobiť také opatrenia, aby sa počas jazdy na takéto miesto neohrozila bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky".

Policajti by za istých okolností, ak by bolo vozidlo nespôsobilé alebo technicky nespôsobilé na cestnú premávku, mohli zadržať technický preukaz alebo tabuľky s evidenčným číslom. Býva to väčšia nepríjemnosť, ako dostať pokutu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 11 204
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 298
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 777
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 610
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 451
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 083
  7. Kam do tepla v januári? 2 218
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 937
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 796
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 091

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Soros je všade. Orbánov verejný nepriateľ číslo jeden

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

KOMENTÁRE

Vnášanie Kaliňáka do osád je novou tradíciou

Treba sa postaviť chrbtom a potom takto zariekať: že bude viac policajtov.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.