Vlado: "Cesta je plná áut, ktoré majú denné svetlá rozsvietené vpredu a vzadu nič. Ako to? Na ceste ma tie zozadu neosvetlené čierne diery ohrozujú."
Juraj: "Ako je to s povinným denným svietením? Pravidelne sa stretávam s automobilmi rôznych kategórií, ktoré sú síce spredu osvetlené LED-kami, ale zadná časť vozidla nie je osvetlená vôbec."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Medzinárodné predpisy určujú, že na vozidle smú byť najviac dve denné svietidlá a aj to iba na prednej časti. Musia sa zapnúť automaticky, keď auto naštartuje. Vypnú sa takisto automaticky, pri zapnutí svetlometov.
Ak teda zapnete obrysové či stretávacie svetlá, denné svietidlá sa musia vypnúť. Preto neuvidíte jazdiť auto (ak nemá poruchu), ktoré by malo spolu s dennými svetlami zapnuté aj zadné obrysové.
K denným svietidlám nie je potrebné zapínať iné osvetlenie, napríklad zadné obrysové svetlá. Smú sa používať iba ak nie je znížená viditeľnosť. Ich účelom je, aby vodiči alebo chodci skôr zaznamenali prichádzajúce vozidlo. Zadné obrysové svetlá vidno len vtedy, keď vozidlo odchádza. Ak nie je znížená viditeľnosť, je auto, ktoré vodiča nemôže ohroziť, dostatočne viditeľné aj bez nich.
Prečítajte si aj:
Kto má prednosť pri výjazde z kruháča
Musia vôbec svietiť obrysové svetlá?
Jozef: "V súvislosti s denným svietením inštalovaným do nových áut som si pozorne prečítal ustanovenia zákona o cestnej premávke. Pri zapnutých denných svetlách vpredu naozaj nemusia svietiť zadné obrysové svetlá, lebo tie sa pochopiteľne nepovažujú za "stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie".
Potom ale nič v uvedených paragrafoch neprikazuje mať za jazdy ani pri zníženej viditeľnosti rozsvietené zadné obrysové svetlá.
Navyše podľa pokutového sadzobníka nemožno postihovať napríklad jazdu potme s nefunkčnými zadnými obrysovkami, ak nie sú zakryté ani nadmerne znečistené (napríklad ak sú v oboch vypálené žiarovky), hoci nepochybne by to bolo vážne ohrozenie bezpečnosti účastníkov premávky."
Technické predpisy neumožňujú, aby stretávacie, diaľkové svetlá alebo hmlovky svietili bez obrysových svetiel.
Ak zákon prikazuje, aby svietili stretávacie svetlá, nie je možné, aby obrysové nesvietili. V opačnom prípade by auto malo poruchu.
Povinnosťou vodiča je opraviť chybu na mieste. Ak to nie je možné, smie v jazde "pokračovať primeranou rýchlosťou len do najbližšieho miesta, kde možno chybu odstrániť; pritom musí urobiť také opatrenia, aby sa počas jazdy na takéto miesto neohrozila bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky".
Policajti by za istých okolností, ak by bolo vozidlo nespôsobilé alebo technicky nespôsobilé na cestnú premávku, mohli zadržať technický preukaz alebo tabuľky s evidenčným číslom. Býva to väčšia nepríjemnosť, ako dostať pokutu.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk