Kedy musia obrysové svetlá svietiť a kedy nesmú

Na cestách pribúda áut, ktoré svietia dennými svietidlami namiesto toho, aby použili stretávacie. Viacerí sa čudujú, prečo sa pri denných svietidlách nezapínajú obrysové svetlá. A vôbec, musia obrysové svetlá svietiť?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vlado: "Cesta je plná áut, ktoré majú denné svetlá rozsvietené vpredu a vzadu nič. Ako to? Na ceste ma tie zozadu neosvetlené čierne diery ohrozujú."

Juraj: "Ako je to s povinným denným svietením? Pravidelne sa stretávam s automobilmi rôznych kategórií, ktoré sú síce spredu osvetlené LED-kami, ale zadná časť vozidla nie je osvetlená vôbec."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Medzinárodné predpisy určujú, že na vozidle smú byť najviac dve denné svietidlá a aj to iba na prednej časti. Musia sa zapnúť automaticky, keď auto naštartuje. Vypnú sa takisto automaticky, pri zapnutí svetlometov.

Ak teda zapnete obrysové či stretávacie svetlá, denné svietidlá sa musia vypnúť. Preto neuvidíte jazdiť auto (ak nemá poruchu), ktoré by malo spolu s dennými svetlami zapnuté aj zadné obrysové.

K denným svietidlám nie je potrebné zapínať iné osvetlenie, napríklad zadné obrysové svetlá. Smú sa používať iba ak nie je znížená viditeľnosť. Ich účelom je, aby vodiči alebo chodci skôr zaznamenali prichádzajúce vozidlo. Zadné obrysové svetlá vidno len vtedy, keď vozidlo odchádza. Ak nie je znížená viditeľnosť, je auto, ktoré vodiča nemôže ohroziť, dostatočne viditeľné aj bez nich.

Musia vôbec svietiť obrysové svetlá?

Jozef: "V súvislosti s denným svietením inštalovaným do nových áut som si pozorne prečítal ustanovenia zákona o cestnej premávke. Pri zapnutých denných svetlách vpredu naozaj nemusia svietiť zadné obrysové svetlá, lebo tie sa pochopiteľne nepovažujú za "stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie".

Potom ale nič v uvedených paragrafoch neprikazuje mať za jazdy ani pri zníženej viditeľnosti rozsvietené zadné obrysové svetlá.

Navyše podľa pokutového sadzobníka nemožno postihovať napríklad jazdu potme s nefunkčnými zadnými obrysovkami, ak nie sú zakryté ani nadmerne znečistené (napríklad ak sú v oboch vypálené žiarovky), hoci nepochybne by to bolo vážne ohrozenie bezpečnosti účastníkov premávky."

Technické predpisy neumožňujú, aby stretávacie, diaľkové svetlá alebo hmlovky svietili bez obrysových svetiel.

Ak zákon prikazuje, aby svietili stretávacie svetlá, nie je možné, aby obrysové nesvietili. V opačnom prípade by auto malo poruchu.

Povinnosťou vodiča je opraviť chybu na mieste. Ak to nie je možné, smie v jazde "pokračovať primeranou rýchlosťou len do najbližšieho miesta, kde možno chybu odstrániť; pritom musí urobiť také opatrenia, aby sa počas jazdy na takéto miesto neohrozila bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky".

Policajti by za istých okolností, ak by bolo vozidlo nespôsobilé alebo technicky nespôsobilé na cestnú premávku, mohli zadržať technický preukaz alebo tabuľky s evidenčným číslom. Býva to väčšia nepríjemnosť, ako dostať pokutu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 410
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 132
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 687
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 071
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 234
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 219
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 077
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 984
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 837
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 795

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kažimír prezidentovi Kiskovi odporučil, aby sa vzdal daňového tajomstva

Kiskovi sa do vysvetľovania financovania kampane nechce, mimovládky by čakali viac.

DOMOV

Ľudí “na konci sveta“ župan v Prešove nezaujíma

Ľudí v Prešovskom samosprávnom kraji trápia cesty a nezamestnanosť.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

SVET

Merkelová nebude mať na Úniu čas, doma ju čaká veľa problémov

Francúzsko-nemecký motor Európy sa môže po voľbách zaseknúť.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.