SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Kedy musia obrysové svetlá svietiť a kedy nesmú

Na cestách pribúda áut, ktoré svietia dennými svietidlami namiesto toho, aby použili stretávacie. Viacerí sa čudujú, prečo sa pri denných svietidlách nezapínajú obrysové svetlá. A vôbec, musia obrysové svetlá svietiť?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vlado: "Cesta je plná áut, ktoré majú denné svetlá rozsvietené vpredu a vzadu nič. Ako to? Na ceste ma tie zozadu neosvetlené čierne diery ohrozujú."

Juraj: "Ako je to s povinným denným svietením? Pravidelne sa stretávam s automobilmi rôznych kategórií, ktoré sú síce spredu osvetlené LED-kami, ale zadná časť vozidla nie je osvetlená vôbec."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Medzinárodné predpisy určujú, že na vozidle smú byť najviac dve denné svietidlá a aj to iba na prednej časti. Musia sa zapnúť automaticky, keď auto naštartuje. Vypnú sa takisto automaticky, pri zapnutí svetlometov.

Ak teda zapnete obrysové či stretávacie svetlá, denné svietidlá sa musia vypnúť. Preto neuvidíte jazdiť auto (ak nemá poruchu), ktoré by malo spolu s dennými svetlami zapnuté aj zadné obrysové.

K denným svietidlám nie je potrebné zapínať iné osvetlenie, napríklad zadné obrysové svetlá. Smú sa používať iba ak nie je znížená viditeľnosť. Ich účelom je, aby vodiči alebo chodci skôr zaznamenali prichádzajúce vozidlo. Zadné obrysové svetlá vidno len vtedy, keď vozidlo odchádza. Ak nie je znížená viditeľnosť, je auto, ktoré vodiča nemôže ohroziť, dostatočne viditeľné aj bez nich.

Musia vôbec svietiť obrysové svetlá?

Jozef: "V súvislosti s denným svietením inštalovaným do nových áut som si pozorne prečítal ustanovenia zákona o cestnej premávke. Pri zapnutých denných svetlách vpredu naozaj nemusia svietiť zadné obrysové svetlá, lebo tie sa pochopiteľne nepovažujú za "stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie".

Potom ale nič v uvedených paragrafoch neprikazuje mať za jazdy ani pri zníženej viditeľnosti rozsvietené zadné obrysové svetlá.

Navyše podľa pokutového sadzobníka nemožno postihovať napríklad jazdu potme s nefunkčnými zadnými obrysovkami, ak nie sú zakryté ani nadmerne znečistené (napríklad ak sú v oboch vypálené žiarovky), hoci nepochybne by to bolo vážne ohrozenie bezpečnosti účastníkov premávky."

Technické predpisy neumožňujú, aby stretávacie, diaľkové svetlá alebo hmlovky svietili bez obrysových svetiel.

Ak zákon prikazuje, aby svietili stretávacie svetlá, nie je možné, aby obrysové nesvietili. V opačnom prípade by auto malo poruchu.

Povinnosťou vodiča je opraviť chybu na mieste. Ak to nie je možné, smie v jazde "pokračovať primeranou rýchlosťou len do najbližšieho miesta, kde možno chybu odstrániť; pritom musí urobiť také opatrenia, aby sa počas jazdy na takéto miesto neohrozila bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky".

Policajti by za istých okolností, ak by bolo vozidlo nespôsobilé alebo technicky nespôsobilé na cestnú premávku, mohli zadržať technický preukaz alebo tabuľky s evidenčným číslom. Býva to väčšia nepríjemnosť, ako dostať pokutu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 846
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 38 019
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 367
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 311
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 867
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 808
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 280
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 192
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 056
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 927
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

20 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

10 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan