Kedy musia obrysové svetlá svietiť a kedy nesmú

Na cestách pribúda áut, ktoré svietia dennými svietidlami namiesto toho, aby použili stretávacie. Viacerí sa čudujú, prečo sa pri denných svietidlách nezapínajú obrysové svetlá. A vôbec, musia obrysové svetlá svietiť?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vlado: "Cesta je plná áut, ktoré majú denné svetlá rozsvietené vpredu a vzadu nič. Ako to? Na ceste ma tie zozadu neosvetlené čierne diery ohrozujú."

Juraj: "Ako je to s povinným denným svietením? Pravidelne sa stretávam s automobilmi rôznych kategórií, ktoré sú síce spredu osvetlené LED-kami, ale zadná časť vozidla nie je osvetlená vôbec."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Medzinárodné predpisy určujú, že na vozidle smú byť najviac dve denné svietidlá a aj to iba na prednej časti. Musia sa zapnúť automaticky, keď auto naštartuje. Vypnú sa takisto automaticky, pri zapnutí svetlometov.

Ak teda zapnete obrysové či stretávacie svetlá, denné svietidlá sa musia vypnúť. Preto neuvidíte jazdiť auto (ak nemá poruchu), ktoré by malo spolu s dennými svetlami zapnuté aj zadné obrysové.

K denným svietidlám nie je potrebné zapínať iné osvetlenie, napríklad zadné obrysové svetlá. Smú sa používať iba ak nie je znížená viditeľnosť. Ich účelom je, aby vodiči alebo chodci skôr zaznamenali prichádzajúce vozidlo. Zadné obrysové svetlá vidno len vtedy, keď vozidlo odchádza. Ak nie je znížená viditeľnosť, je auto, ktoré vodiča nemôže ohroziť, dostatočne viditeľné aj bez nich.

Musia vôbec svietiť obrysové svetlá?

Jozef: "V súvislosti s denným svietením inštalovaným do nových áut som si pozorne prečítal ustanovenia zákona o cestnej premávke. Pri zapnutých denných svetlách vpredu naozaj nemusia svietiť zadné obrysové svetlá, lebo tie sa pochopiteľne nepovažujú za "stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie".

Potom ale nič v uvedených paragrafoch neprikazuje mať za jazdy ani pri zníženej viditeľnosti rozsvietené zadné obrysové svetlá.

Navyše podľa pokutového sadzobníka nemožno postihovať napríklad jazdu potme s nefunkčnými zadnými obrysovkami, ak nie sú zakryté ani nadmerne znečistené (napríklad ak sú v oboch vypálené žiarovky), hoci nepochybne by to bolo vážne ohrozenie bezpečnosti účastníkov premávky."

Technické predpisy neumožňujú, aby stretávacie, diaľkové svetlá alebo hmlovky svietili bez obrysových svetiel.

Ak zákon prikazuje, aby svietili stretávacie svetlá, nie je možné, aby obrysové nesvietili. V opačnom prípade by auto malo poruchu.

Povinnosťou vodiča je opraviť chybu na mieste. Ak to nie je možné, smie v jazde "pokračovať primeranou rýchlosťou len do najbližšieho miesta, kde možno chybu odstrániť; pritom musí urobiť také opatrenia, aby sa počas jazdy na takéto miesto neohrozila bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky".

Policajti by za istých okolností, ak by bolo vozidlo nespôsobilé alebo technicky nespôsobilé na cestnú premávku, mohli zadržať technický preukaz alebo tabuľky s evidenčným číslom. Býva to väčšia nepríjemnosť, ako dostať pokutu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 220
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 23 899
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 538
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 486
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 994
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 514
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 4 067
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 202
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 967
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 2 951

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Brancov začali riešiť po rokoch, pozrie sa na nich prokuratúra

Minister obrany Gajdoš čaká, čo na polovojenskú organizáciu povie Generálna prokuratúra. Potom chce zmenu zákonov

ŠPORT

Írsky expert: Saganovi po zmene systému nemá kto konkurovať

Podľa žurnalistu je Slovák najlepším cyklistom sveta.

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

PEZINOK

V Limbašskej doline odhalili vinníkov čiernych skládok

Jedným z vinníkov je operný spevák z Bratislavy.

Neprehliadnite tiež

Kontroverzný šéf Fiatu je vážne chorý a predčasne končí vo funkcii

Zdravotný stav Sergia Marchionneho sa rapídne zhoršil.

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.