Ďalšia z limitovaných sérií upozornila na danosti ostrého Renaultu a spravila z neho zberateľský kus. Séria Ange & Demon poukazuje na chabú ľudskú zásadovosť. Toto nie je kúsok na slalomy a amatérske rely.
BRATISLVA. „Nie, naozaj nie! Nebudem zrýchľovať, kašli na to, veď to nemá význam. Navyše už som raz tankoval a nemôžem všetky peniaze vyhadzovať na svoj rozmar a opojný pocit zo 7000 otáčok. Dobre, tak ešte raz a potom ideme na spotrebu!“
Nová limitovaná edícia 666 kusov s názvom Ange & Demon má môžno pripomínať tento odveký boj človeka s pokušením. Zároveň poukazuje na ľudskú vlastnosť, že skrotneme iba vtedy, keď začne prihárať. Inak povedané schopnosť odolať pokušeniu priamo úmerne stúpa s ubúdaním paliva v nádrži.

Obľubuje limitované série
Ak sa niekomu neušla jedna z predchádzajúcich limitovaných sérií, ktorými je Clio R.S. známe, je tu ďalšia. V slovenských podmienkach sme vyskúšali matné Clio Ange & Demon s lesklou strechou a s tvrdším cupovým podvozkom, ktorý je súčasťou limitovanej výbavy.
Testovaný kus mal z trojice matných lakov Toro red, Givre Nacré a Holograme grey, posledne menovaný.
Lak má dve nevýhody. Prvou je špeciálna starostlivosť, ktorá vyžaduje ručné umývanie a predurčuje auto do garážového státia a druhá je nenápadnosť.
Tetovačky limitovanej série na tmavom laku trochu zanikajú a kožu Clia ocení len odborník. Pre človeka, ktorý vedľa zaparkuje na Volkswagene Bora TDI s tuningom motora a ohyzdným tuningom karosérie je to „len“ 200 koní. Navyše pri laku spomenie meno kamaráta, ktorý vraj matne strieka autá.
„Je to z jeho dielne?“, opýta sa. Séria Ange & Demon teda nekričí prvoplánovo a je len pre fajnšmekrov ako samotná jazda.
Vďaka Ti, séria
Z nášho pohľadu znamená nová séria zušľachtenie modelu R.S. avšak, čo je ešte podstatnejšie, dôvod na testovaciu jazdu. Nebyť série Ange & Demon, tak asi ťažko by v testovacom parku značky pribudlo Clio R.S. a na to nové by sme ešte chvíľu čakali.

Toto bola príležitosť a dôvod opäť si v praxi overiť, že podvozok Cup je na obyčané cesty trochu tvrdý, ale na športové vyžitie dokonalý. Clio je najzábavnejším malým autom svojej triedy, hoci v spodných otáčkach je na dnešné pomery trochu ospalé.
Má, čo nemá žiadny Renault – tuhé riadenie a radenie. Pocity z riadenia silno pripomínajú otáčanie volantom v BMW. Auto sprostredkúva všetko o kontakte s cestou, a preto je tak dobré.
Funguje iba pod tlakom
Hlavné pokušenie spočíva v tom, že R.S. funguje najlepšie len pod tlakom. Plný plyn a potom plné brzdy. Motor sa v aute doslova utopí a 203 koní sa zdá akoby len 100. To vďaka podvozku a vyladenej prednej náprave.
Agregát dostal prevodovku, ktorá zohľadňuje jeho vysokootáčkový charakter, čo spôsobuje, že pod desať litrov sa v podstate veľmi ťažko jazdí.
Dvojliter je totiž vždy v takých otáčkach, ktoré sú akoby nedokončené a stále máte pocit, že treba pridať a dať vyššiu rýchlosť. Na šestke niet čo vyššie zaradiť a potom otáva len zostať rýchlo jazdiť.
Chýba mu len samosvor
Skutočnosť, že Clio R.S. vo verziách Gordini a Ange & Demon nemá vyšší výkon, svedčí o tom, že po jazdeckej stránke mu nič nechýba. Nie je dvojakým autom do koča aj do voza, ale ostrým hot hatch, ktorý nejazdí na nízku spotrebu ale trasie tvrdým pružením a dáva dobrú spätnú odozvu.
Po stránke komfortu predsa len niečo prináša, lebo zákazník si môže vybrať R.S. monitor alebo navigáciu Tom Tom už v cene auta. K výbave Ange & Demon patria tie lepšie škrupinové sedadlá Recaro, lepšie autorádio, kovová hlavica radiacej páky, elektricky sklápateľné zrkadlá, automatická klíma a samozrejme pod ručnou brzdou štítok s výrobným číslom limitovanej série.

Matná sivá farba limitovanej edície posunula Clio do sféry zbierok. Bežné Clio R.S. priam láka vyraziť si na slalom, okruh alebo na amatérsku rely. S edíciou Ange & Demon nikdy.
Tá patrí do garáže a na nedeľný výlet, jedine, že by ste pokúšaniu diabla pod prednou kapotou neodolali a vyskúšali zaprášenú okresku.
Dúfajme, že športové oddelenie Renaultu si zachová dobré zvyky a pri novej generácii neodolá pokušeniu dať do auta samosvorný difereciál, lebo to by bolo anjelske pokušenie.
kupujem - nekupujem
Rasťo Chvála
Technické údaje
Model | Renault Clio R.S. |
Motor | 2,0 16V |
Objem | 1,998 l |
Výkon | 147,5 kW |
Otáčky | 7100 ot./min. |
Litrový výkon | 101,6 k/l |
Krútiaci moment | 215 Nm |
Otáčky | 5400 ot./min. |
Kompresný pomer | 11,5:1 |
Vŕtanie | 82,7x93 mm |
Prevodovka | 6 |
Stály prevod | 4,31 |
1 | 3,18 |
2 | 1,95 |
3 | 1,48 |
4 | 1,21 |
5 | 1,03 |
6 | 0,87 |
Hmotnosť | 1240 kg |
Kilogramový výkon | 6,10 kg/k |
Dĺžka | 4017 mm |
Rázvor | 2585 mm |
Priemer otáčania | 11,4 m |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,9 s |
Maximálna rýchlosť | 225 km/h |
Spotreba výrobca | 8,2 l/100 km |
Kotúče vpredu | 312 mm |
Kotúče vzadu | 300 mm |
Nádrž | 55 l |