SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Test automatických prevodoviek DSG a TCT. Akú si vybrať?

Automat už neznamená hanbu ani obmedzenia v jazde. Najmä ak použijete jednu z testovaných dvojspojkových prevodoviek. Škoda s DSG radí extrémne rýchlo a Alfa Romeo TCT dáva viac voľnosti v manuálnom režime.

Alfa Romeo TCT má volič prevodovky veľmi pekne tvarovaný a v manuálnom režime má logické usporiadanie: smerom dopredu sa podraďuje a smerom dozadu radí o stupeň vyššie.Alfa Romeo TCT má volič prevodovky veľmi pekne tvarovaný a v manuálnom režime má logické usporiadanie: smerom dopredu sa podraďuje a smerom dozadu radí o stupeň vyššie. (Zdroj: Daniel Hlinka)

BRATISLAVA, BREZNO. Koncern Volkswagen už pred desaťročím prišiel s riešením ako urobť automatickú prevodovku, ktorá spojí výhody automatického preraďovania a zároveň neoberie vodiča o dobrý pocit z jazdy.

Na jeden hriadeľ prevodovky dal párne rýchlostné stupne a na druhý nepárne. Rovnako pridal dve spojky, a preto nazval prevodovku dvojspojkovou DSG. Keď sa auto rozbieha napríklad na dvojke, mechanizmus pripraví na druhom hriadeli trojku a v momente preradenia jedna spojka sa rozopne a druhá zopne.

To však trvá iba pár milisekúnd, a tak sú preradenia rýchle. Asi najhlavnejšou výhodou je to, že pri zaradenom stupni je spojenie medzi motorom a kolesami pevné a odozva na pohyby plynovým pedálom taká ako v manuálnej prevodovke.

Žiadne kolísanie otáčok alebo zavýjanie plynule meniteľných prevodov. Cieľom testu však nebola technická prednáška ani súhrn technických parametrov, ale čisto praktické porovnanie sedemstupňovej DSG prevodovky a novej TCT prevodovky rovnakej konštrukcie ale od Alfy Romeo.

Komplikované video

V teste sa stretli dve kompaktné autá s motormi rovnakého objemu a dokonca aj s prepĺňaným turbom. Škoda Octavia 1,4 TSI s výkonom 90 kW (122 k) mala sedemstupňovú DSG prevodovku a Alfa Romeo 1,4T MultiAir s výkonom 125 kW (170 k) zasa šesťstupňovú a novú prevodovku TCT.

V rôznych režimoch od diaľnice cez okresné cesty až po mesto sme sledovali správanie oboch prevodoviek. Menilo sa správanie šoféra, prípadne normálny a športový režim prevodovky a tiež zaobchádzanie s autom. Za jazdy vzniklo niekoľko hodín videa a nie všetko sa vmestí do konečného výstupu.

Nebolo však možné natáčať so zastavovaním, pretože každé otočenie a nový rozjazd kvôli kamere by menil správanie prevodovky.

94_MALEDSG_big.JPG
Pri otáčaní je šikovnejšia TCT prevodovka, teda skôr sa prepne medzi spiatočkou a chodom vpred. Aj na stresové pridanie plynu reaguje pokojnejšie.

Obe sa totiž veľmi rýchlo prispôsobovali zmene jazdného režimu. Dokonca aj spotreba ostala na okraji záujmu, nakoľko išlo o veľkostne rovnaké motory ale s poriadnym rozdielom vo výkone. Navyše Octavia bola sotva zabehnutá, čo sa prejavilo na celkovej spotrebe.

V princípe obe autá žrali okolo osem litrov, mimo mesta 7,5 litra a v meste pri tvorbe záberov a otáčaní aj cez desať. Octavia každou stovkou kilometrov znižovala spotrebu, najmä mimo mesto zišla na 7,3 litra.

Rozhodli drobnosti

Automatická prevodovka má byť taká, že vodič o nej ani nevie. Len pridáva plyn alebo brzdí a vždy má prevod pripravený tak, aby jazdil úsporne, ale neprišiel o dynamiku.

Pri pohýnaní z miesta a zmene parkovacieho režimu prevodovky na jazdný treba byť chvíľku tolerantný a počkať, kým si prevodovka prehodí režim. Je lepšie pustiť brzdu a vytrvať, kým spojka sama zopne.

Zvlášť DSG je na to trochu citlivá. Alfa s TCT sa pohýna plynulejšie. Bežná jazda bola veľmi vyrovnaná a najmä okamžitá reakcia na plynový pedál sa nám páčila. O TCT ako víťazovi testu museli rozhodnúť fakty, pre drvivú väčšinu vodičov možno nepodstatné.

97_MALEDSG_big.JPG
Na voliči DSG nám prekáža, že Sport režim je za Drive režimom a často pri presunutí páky z P do D nám zašla až do S. Konkurenti mávajú voľbu športového režimu posunom páky do boku.

Alfa Romeo sa viac ako Octavia spoliehala na krútiaci moment preplňovaného motora a pri priemernom zrýchlení tak často nepodraďovala ani tak vysoko ako DSG.

Rovnako manuálny režim v Alfe je manuálny. Prevodovka Alfy v manuálnom režime sama nepodradí ani vtedy, ak dá vodič plyn na podlahu alebo motor dosiahne maximálne otáčky.

DSG podradí v manuálnom režime, ak dáte plyn na podlahu a tiež nepodrží na jednom stupni maximálne otáčky. Teda ak si chcete dopriať jazdu bližšie k tradičnému manuálu, Alfa je fakticky lepšia, hoci neradí tak rýchlo, a preto je víťazom testu.

Aby ste si dopriali opisovaný komfort a jednu zo super prevodoviek v danej cenovej triede, počítajte približne s dvomi tisíckami eur navyše.

92_MALEDSG_big.jpg
Mimo mesta sú obe excelentné, Octavia má na manuálny impulz pákou rýchlejšiu odozvu.

Nebojte sa automatu

Áno, existujú situácie, v ktorých má jasnú výhodu manuálne radenie a narábanie šikovného vodiča so spojkou. Akurát, že v dnešnej prehustenej premávke je podstatne viac situácií, v ktorých bude automtická prevodovka lepšia.

Najmä teda dvojspojková, ktorá reakciami najvernejšie pripomína manuál. Skôr než sa necháte od DSG, TCT alebo skutočne dobrého automatu nejakýcm chytrákom odhovoriť iba preto, že na Slovensku je to hanba, vyskúšajte si pri rozhodovaní aj automat.

Samozrejme v plejáde testovacích áut sme ešte nenašli CVT alebo robotizovanú prevodovku, ktorá by bola skutočne dobrá. Tie dúfajme čoskoro uvidia len technické múzeá.

93_MALEDSG_big.jpg
V meste zachováva TCT chladnejšiu hlavu, drží si možno mierne vyššie otáčky a po pridaní skôr vsádza na krútiaci moment. DSG drží ešte nižšie otáčky, ale pri náznaku zrýchlenia plynovým pedálom dosť výrazne podraďuje.

Dnes idú do popredia dvojspojkové prevodovky a automaty so zamykateľným meničom na vyšších stupňoch. Vrchol v klasických automatoch predstavujú osemstupňové prevodovky Lexus a BMW a samozrejme sedemstupňový 7G Tronic od Mercedesu.

Koncern Volkswagen spolu s divíziou Audi im urobili dôstojnú odpoveď v podobe dvojspojkových prevodoviek rôznej konfigurácie a tiež mena. Až na pár výnimiek dnes sa automatickej prevodovky naozaj nemusíte báť.

96_MALEDSG_big.JPG
Systém DNA má istý vplyv na razanciu radenia a držanie vyšších otáčok. Čas preradenia je ten istý, ale ak v režime Dynamic držíte plyn až na podlahe, vtedy sú preradenia výrazne ostrejšie a po samotnom preradení cítiť ako ostrejšie zaberie krútiaci moment motora.

Pokiaľ ide o porovnávací test, je nám jasné, že predajom bude vládnuť vždy perfektná DSG, bez ktorej by sme mnohé koncernové naftové verzie ani nechceli. Časom sa jej softvér zlepšil a podstatne ľahšie sa s ňou parkuje. Alfa s prevodovkou TCT obstála aj proti DSG. Nepreraďuje s takou rýchlou odozvou, má menej stupňov, ale čo je zásadné, v manuálnom režime podrží stupeň aj v maximálnych otáčkach a možno lepšie sa myslením stotožňuje so šoférom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 563
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 729
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 425
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 408
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 845
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 988
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 472
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 446
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 241
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 102
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Rozprávky SME

Najmúdrejšia sestra (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky SME | podcast

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N