SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Mercedes testuje nový Citan pri polárnom kruhu

Kým sa auto dostane do sériovej výroby, musí absolvovať množstvo testov. K najextrémnejším patria skúšky pri nízkych teplotách.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

BRATISLAVA. Paletu ľahkých úžitkových vozidiel Mercedes-Benz koncom roka doplní malá dodávka s názvom Citan. Nemci ju vyvíjajú v spolupráci s francúzskym Renaultom a novinka sa stane súrodencom modelu Kangoo.

Benzín, nafta i elektrina

Mercedes plánuje Citan ponúkať v úžitkovej i osobnej verzii. K dispozícii tiež budú varianty s rôznymi dĺžkami a nosnosťami.

Výrobca uvádza, že na pohon budú slúžiť zážihové a vznetové motory, doplnené o balík systémov, ktoré napomáhajú znížiť spotrebu paliva a produkciu emisií BlueEfficiency. Plánuje sa aj čisto elektrická verzia.

V predaji koncom roka

Citan je odvodený od Renaultu Kangoo. Obe dodávky zdieľajú rovnakú platformu i ďalšiu techniku. Mercedes pripomína francúzsku dodávku aj na prvých oficiálnych skicách - predovšetkým tvarom predného stĺpika. Produkcia oboch modelov má prebiehať v rovnakej fabrike.

Novinka sa verejnosti predstaví na veľtrhu úžitkových vozidiel v Hannoveri, v septembri. Predaj bude spustený ešte do konca tohto roka. Kým sa tak stane, auto musí absolvovať tisícky testovacích kilometrov v najrôznejších podmienkach.

Skúšky vo Švédsku

Mercedes v malom mestečku Arjeplog na severe Švédska zriadil vlastné testovacie centrum s dielňami, kanceláriami a testovacími dráhami. Pred zvedavými pohľadmi je hermeticky uzavreté.

Škandinávska zima sa priam ponúka na testy vlastností pri studenom štarte, ako aj na skúšky kúrenia a vetrania, vyhrievania sedadiel a odmrazovania čelného skla. Pri polárnom kruhu sa však skúma aj to, ako sa správajú materiály v extrémnych teplotách: napríklad, ako reagujú tesnenia dverí. V mrazivom chlade krehnú aj plasty, ktoré potom môžu praskať alebo sa lámať. Pri prekrývajúcich sa materiáloch môže za určitých okolností dochádzať k vŕzganiu.

Továrenská testovacia dráha v Arjeplogu má pre testy nového modelu Citan pripravené všetky druhy tortúr. Napríklad úseky so stúpaním 10, 15 a 20 percent. Na jednej strane pokryté drsným vyhrievaným asfaltom, na strane druhej potiahnuté vylešteným ľadom. Odborníci hovoria o µ-splite, teda o rôznych koeficientoch trenia na ľavej a pravej strane. Aj za týchto podmienok musí byť Citan, ako každá dodávka s hviezdou, schopný sa rozbehnúť a takisto bezpečne zísť dolu.

Dráhy na zamrznutých jazerách

Na neďalekom zamrznutom jazere miestni profesionáli – Icemakeri - pripravili pre Mercedes-Benz presne definované trate. Je tu napríklad kruhová dráha s priemerom 500 metrov, na vonkajšom obvode pokrytá snehom, v strede zdrsneným ľadom, po vnútornom obvode s povrchom vylešteným ako zrkadlo.

Tu musí Citan dokázať záber a jazdné vlastnosti, rovnako ako na rôznych trasách na testovanie ovládateľnosti so širokými a úzkymi zákrutami. Na ľade sa už pri nízkych rýchlostiach prejaví nastavenie podvozka a riadiacich systémov typické pre značku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 441
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 342
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 013
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 638
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 196
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 920
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 778
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 529
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinskí vojaci v Lymane, na budovách vztyčujú ukrajinské vlajky.

Na pád Lymanu môže doplatiť aj minister obrany Šojgu.


2 h
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Násilnosti na zápase indonézskej prvej futbalovej ligy.

Na štadióne bolo asi o štyritisíc ľudí viac, ako je povolená kapacita.


ČTK 2 h
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


22 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Javurek: Dolné Srnie a okolie
  2. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
  3. Ľubomír Maretta: Die Einsamkeit
  4. Petra Kohútová: Strážna veža Vartovka v Krupine
  5. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  6. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  7. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  8. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 755
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 901
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 163
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 041
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 210
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 015
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 948
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 908
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu