GARÁŽ

Mercedes testuje nový Citan pri polárnom kruhu

Kým sa auto dostane do sériovej výroby, musí absolvovať množstvo testov. K najextrémnejším patria skúšky pri nízkych teplotách.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

BRATISLAVA. Paletu ľahkých úžitkových vozidiel Mercedes-Benz koncom roka doplní malá dodávka s názvom Citan. Nemci ju vyvíjajú v spolupráci s francúzskym Renaultom a novinka sa stane súrodencom modelu Kangoo.

Benzín, nafta i elektrina

Mercedes plánuje Citan ponúkať v úžitkovej i osobnej verzii. K dispozícii tiež budú varianty s rôznymi dĺžkami a nosnosťami.

Výrobca uvádza, že na pohon budú slúžiť zážihové a vznetové motory, doplnené o balík systémov, ktoré napomáhajú znížiť spotrebu paliva a produkciu emisií BlueEfficiency. Plánuje sa aj čisto elektrická verzia.

V predaji koncom roka

Citan je odvodený od Renaultu Kangoo. Obe dodávky zdieľajú rovnakú platformu i ďalšiu techniku. Mercedes pripomína francúzsku dodávku aj na prvých oficiálnych skicách - predovšetkým tvarom predného stĺpika. Produkcia oboch modelov má prebiehať v rovnakej fabrike.

Novinka sa verejnosti predstaví na veľtrhu úžitkových vozidiel v Hannoveri, v septembri. Predaj bude spustený ešte do konca tohto roka. Kým sa tak stane, auto musí absolvovať tisícky testovacích kilometrov v najrôznejších podmienkach.

Skúšky vo Švédsku

Mercedes v malom mestečku Arjeplog na severe Švédska zriadil vlastné testovacie centrum s dielňami, kanceláriami a testovacími dráhami. Pred zvedavými pohľadmi je hermeticky uzavreté.

Škandinávska zima sa priam ponúka na testy vlastností pri studenom štarte, ako aj na skúšky kúrenia a vetrania, vyhrievania sedadiel a odmrazovania čelného skla. Pri polárnom kruhu sa však skúma aj to, ako sa správajú materiály v extrémnych teplotách: napríklad, ako reagujú tesnenia dverí. V mrazivom chlade krehnú aj plasty, ktoré potom môžu praskať alebo sa lámať. Pri prekrývajúcich sa materiáloch môže za určitých okolností dochádzať k vŕzganiu.

Továrenská testovacia dráha v Arjeplogu má pre testy nového modelu Citan pripravené všetky druhy tortúr. Napríklad úseky so stúpaním 10, 15 a 20 percent. Na jednej strane pokryté drsným vyhrievaným asfaltom, na strane druhej potiahnuté vylešteným ľadom. Odborníci hovoria o µ-splite, teda o rôznych koeficientoch trenia na ľavej a pravej strane. Aj za týchto podmienok musí byť Citan, ako každá dodávka s hviezdou, schopný sa rozbehnúť a takisto bezpečne zísť dolu.

Dráhy na zamrznutých jazerách

Na neďalekom zamrznutom jazere miestni profesionáli – Icemakeri - pripravili pre Mercedes-Benz presne definované trate. Je tu napríklad kruhová dráha s priemerom 500 metrov, na vonkajšom obvode pokrytá snehom, v strede zdrsneným ľadom, po vnútornom obvode s povrchom vylešteným ako zrkadlo.

Tu musí Citan dokázať záber a jazdné vlastnosti, rovnako ako na rôznych trasách na testovanie ovládateľnosti so širokými a úzkymi zákrutami. Na ľade sa už pri nízkych rýchlostiach prejaví nastavenie podvozka a riadiacich systémov typické pre značku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 283
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 080
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 839
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 305
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 198
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 014
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 917
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 792
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 666
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 330

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S elektronickým receptom riskuje pacient tour po lekárňach

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.