SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky
GARÁŽ

Mercedes testuje nový Citan pri polárnom kruhu

Kým sa auto dostane do sériovej výroby, musí absolvovať množstvo testov. K najextrémnejším patria skúšky pri nízkych teplotách.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

BRATISLAVA. Paletu ľahkých úžitkových vozidiel Mercedes-Benz koncom roka doplní malá dodávka s názvom Citan. Nemci ju vyvíjajú v spolupráci s francúzskym Renaultom a novinka sa stane súrodencom modelu Kangoo.

Benzín, nafta i elektrina

Mercedes plánuje Citan ponúkať v úžitkovej i osobnej verzii. K dispozícii tiež budú varianty s rôznymi dĺžkami a nosnosťami.

Výrobca uvádza, že na pohon budú slúžiť zážihové a vznetové motory, doplnené o balík systémov, ktoré napomáhajú znížiť spotrebu paliva a produkciu emisií BlueEfficiency. Plánuje sa aj čisto elektrická verzia.

V predaji koncom roka

Citan je odvodený od Renaultu Kangoo. Obe dodávky zdieľajú rovnakú platformu i ďalšiu techniku. Mercedes pripomína francúzsku dodávku aj na prvých oficiálnych skicách - predovšetkým tvarom predného stĺpika. Produkcia oboch modelov má prebiehať v rovnakej fabrike.

Novinka sa verejnosti predstaví na veľtrhu úžitkových vozidiel v Hannoveri, v septembri. Predaj bude spustený ešte do konca tohto roka. Kým sa tak stane, auto musí absolvovať tisícky testovacích kilometrov v najrôznejších podmienkach.

Skúšky vo Švédsku

Mercedes v malom mestečku Arjeplog na severe Švédska zriadil vlastné testovacie centrum s dielňami, kanceláriami a testovacími dráhami. Pred zvedavými pohľadmi je hermeticky uzavreté.

Škandinávska zima sa priam ponúka na testy vlastností pri studenom štarte, ako aj na skúšky kúrenia a vetrania, vyhrievania sedadiel a odmrazovania čelného skla. Pri polárnom kruhu sa však skúma aj to, ako sa správajú materiály v extrémnych teplotách: napríklad, ako reagujú tesnenia dverí. V mrazivom chlade krehnú aj plasty, ktoré potom môžu praskať alebo sa lámať. Pri prekrývajúcich sa materiáloch môže za určitých okolností dochádzať k vŕzganiu.

Továrenská testovacia dráha v Arjeplogu má pre testy nového modelu Citan pripravené všetky druhy tortúr. Napríklad úseky so stúpaním 10, 15 a 20 percent. Na jednej strane pokryté drsným vyhrievaným asfaltom, na strane druhej potiahnuté vylešteným ľadom. Odborníci hovoria o µ-splite, teda o rôznych koeficientoch trenia na ľavej a pravej strane. Aj za týchto podmienok musí byť Citan, ako každá dodávka s hviezdou, schopný sa rozbehnúť a takisto bezpečne zísť dolu.

Dráhy na zamrznutých jazerách

Na neďalekom zamrznutom jazere miestni profesionáli – Icemakeri - pripravili pre Mercedes-Benz presne definované trate. Je tu napríklad kruhová dráha s priemerom 500 metrov, na vonkajšom obvode pokrytá snehom, v strede zdrsneným ľadom, po vnútornom obvode s povrchom vylešteným ako zrkadlo.

Tu musí Citan dokázať záber a jazdné vlastnosti, rovnako ako na rôznych trasách na testovanie ovládateľnosti so širokými a úzkymi zákrutami. Na ľade sa už pri nízkych rýchlostiach prejaví nastavenie podvozka a riadiacich systémov typické pre značku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 678
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 129
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 488
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 106
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 917
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 290
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 484
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 571
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 286
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 995
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon