GARÁŽ

Mercedes testuje nový Citan pri polárnom kruhu

Kým sa auto dostane do sériovej výroby, musí absolvovať množstvo testov. K najextrémnejším patria skúšky pri nízkych teplotách.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

BRATISLAVA. Paletu ľahkých úžitkových vozidiel Mercedes-Benz koncom roka doplní malá dodávka s názvom Citan. Nemci ju vyvíjajú v spolupráci s francúzskym Renaultom a novinka sa stane súrodencom modelu Kangoo.

Benzín, nafta i elektrina

Mercedes plánuje Citan ponúkať v úžitkovej i osobnej verzii. K dispozícii tiež budú varianty s rôznymi dĺžkami a nosnosťami.

Výrobca uvádza, že na pohon budú slúžiť zážihové a vznetové motory, doplnené o balík systémov, ktoré napomáhajú znížiť spotrebu paliva a produkciu emisií BlueEfficiency. Plánuje sa aj čisto elektrická verzia.

V predaji koncom roka

Citan je odvodený od Renaultu Kangoo. Obe dodávky zdieľajú rovnakú platformu i ďalšiu techniku. Mercedes pripomína francúzsku dodávku aj na prvých oficiálnych skicách - predovšetkým tvarom predného stĺpika. Produkcia oboch modelov má prebiehať v rovnakej fabrike.

Novinka sa verejnosti predstaví na veľtrhu úžitkových vozidiel v Hannoveri, v septembri. Predaj bude spustený ešte do konca tohto roka. Kým sa tak stane, auto musí absolvovať tisícky testovacích kilometrov v najrôznejších podmienkach.

Skúšky vo Švédsku

Mercedes v malom mestečku Arjeplog na severe Švédska zriadil vlastné testovacie centrum s dielňami, kanceláriami a testovacími dráhami. Pred zvedavými pohľadmi je hermeticky uzavreté.

Škandinávska zima sa priam ponúka na testy vlastností pri studenom štarte, ako aj na skúšky kúrenia a vetrania, vyhrievania sedadiel a odmrazovania čelného skla. Pri polárnom kruhu sa však skúma aj to, ako sa správajú materiály v extrémnych teplotách: napríklad, ako reagujú tesnenia dverí. V mrazivom chlade krehnú aj plasty, ktoré potom môžu praskať alebo sa lámať. Pri prekrývajúcich sa materiáloch môže za určitých okolností dochádzať k vŕzganiu.

Továrenská testovacia dráha v Arjeplogu má pre testy nového modelu Citan pripravené všetky druhy tortúr. Napríklad úseky so stúpaním 10, 15 a 20 percent. Na jednej strane pokryté drsným vyhrievaným asfaltom, na strane druhej potiahnuté vylešteným ľadom. Odborníci hovoria o µ-splite, teda o rôznych koeficientoch trenia na ľavej a pravej strane. Aj za týchto podmienok musí byť Citan, ako každá dodávka s hviezdou, schopný sa rozbehnúť a takisto bezpečne zísť dolu.

Dráhy na zamrznutých jazerách

Na neďalekom zamrznutom jazere miestni profesionáli – Icemakeri - pripravili pre Mercedes-Benz presne definované trate. Je tu napríklad kruhová dráha s priemerom 500 metrov, na vonkajšom obvode pokrytá snehom, v strede zdrsneným ľadom, po vnútornom obvode s povrchom vylešteným ako zrkadlo.

Tu musí Citan dokázať záber a jazdné vlastnosti, rovnako ako na rôznych trasách na testovanie ovládateľnosti so širokými a úzkymi zákrutami. Na ľade sa už pri nízkych rýchlostiach prejaví nastavenie podvozka a riadiacich systémov typické pre značku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 206
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 598
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 534
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 154
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 763
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 494
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 931
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 924
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 978
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 774

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.

Mitsubishi predstavuje rodinné MPV, zabudlo mu dať meno

MPV novej generácie má zaujať predovšetkým priestrannosťou a robustným dizajnom.

Od štvrtka úplne uzatvoria R2 pri Zvolene

Od 27. júla až do 5. augusta bude rýchlostná cesta R2 v úseku Budča - Zvolen úplne uzatvorená.

Toyota potichu chystá revolúciu v elektromobiloch

Polovodičové batérie sa objavia najskôr v roku 2022.