Viacerí vodiči sa obávajú ísť svojím novým autom do zahraničia, ak nemá za sebou administratívne kontroly. A viete, čo vám hrozí, ak nezaplatíte do 15 dní pokutu za priestupok?
Trest za nezaplatenie pokuty
Peter: "Dostal som pokutu vo výške 150 eur za to, že som nezastavil na stopke. Keďže som nemal na pokutu, tak mi zadržali vodičský preukaz a dali mi papier, na ktorom môžem jazdiť 15 dní.
Ja som si myslel, že sa jedná o 15 pracovných dní, lenže dnes ma stopla náhodná hliadka, ktorá mi oznámila, že nejde o pracovné dni ale o všetky. Tým pádom mi pred pár dňami skončila platnosť toho papiera. Teraz neviem, aký bude môj trest za to, že som jazdil aj po uplynutí 15 dní. Čo ma čaká?"
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Peter mal v podstate šťastie. Za nezastavenie na stopke môže byť pokuta aj 300 eur a aj zákaz šoférovania až na 2 roky.
Potvrdenie od polície, ktoré vodič dostane, keď nemôže zaplatiť pokutu na mieste, umožňuje vodičovi šoférovať 15 dní. Vrátane víkendov a len na Slovensku.
Ak už dostanete pokutu, netreba otáľať s jej zaplatením, aby ste nedopadli ako Peter. Nielenže neuvidí vodičák, kým nezaplatí 150-eurovú pokutu, ale mu môžu pridať ďalších 100 eur za jazdu bez vodičáku.
Okrem toho, nie je vylúčené, že si po prvú pokutu príde exekútor, čo môže prvú pokutu výrazne predražiť. A až po zaplatení dlžoby sa dostanete naspäť k vodičskému preukazu.
Prečítajte si aj:
Polícia na Slovensku nepoužíva vrtuľník na zisťovanie priestupkov
Treba administratívnu kontrolu pri ceste do zahraničia?
Miroslav: "V máji 2010 som kúpil nové auto a v pohode som jazdil v SR, ČR, Maďarsu, Rakúsku. Auto ako nové podlieha EK a TK až po štyroch rokoch. Ale stretol som známeho a ten ma presviedčal, že v prípade, že jazdím mimo SR, by som mal mať tzv. administratívnu EK a TK. Prosím Vás ako to vlastne je."
Nové vozidlo (prvé 4 roky) nepotrebuje ani administratívnu technickú či emisnú kontrolu. Ani pri ceste do zahraničia. Ak by ju od vás v cudzine vyžadovali, porušovali by medzinárodné predpisy. Všetky krajiny únie prijali v tejto oblasti rovnaké pravidlá.
Aj Viedenský dohovor o cestnej premávke určuje, že technický stav vozidla zodpovedá predpisom krajiny, kde je vozidlo evidované.
Ak napriek tomu nebudete dôverovať polícii v cudzine, nič nepokazíte tým, ak si dáte spraviť administratívnu technickú a emisnú kontrolu. Za tento pocit istoty si ale budete musieť zaplatiť.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk