Milan: "Cestoval som autom, samozrejme už bola noc. Jeden úsek cesty, kadiaľ chodievam, býva neosvetlený. Ide o úsek mimo dediny či mesta.
Cesta je síce široká, ale sem-tam sa tam motajú chodci, alebo aj bicyklisti. Na tejto ceste sa mi stalo, a nie raz, že oproti idúce autá ma oslepili. Vtedy automaticky trochu uberiem plyn a trošku sa stiahnem na kraj. Hlavne, ak je protiidúce auto nákladné, prípadne autobus.
Avšak na pravej strane bol cyklista, bez vesty a mal len slabé zadné svetlo. Takisto sa mi to stalo, ale s chodcom (tiež bez vesty). Našťastie, stihol som si ho včas všimnúť a obísť ho.
Kto bude vtedy na vine, ak náhodou zrazím takéhoto neosvetleného cyklistu či chodca?
Osobne si myslím, že ak by mal vhodné osvetlenie a tiež povinnú reflexnú vestu, je viditeľný už z diaľky a akejkoľvek zrážke sa dá predísť. Osobná skúsenosť je taká, že málokedy stretnem cyklistov s vestou, pričom sám ju nosím stále, keď sadnem na bicykel, aj keď je slnečný letný deň."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Povinnosti chodcov a cyklistov za tmy
Chodci musia mať na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo reflexný bezpečnostný odev (napríklad vestu) za týchto okolností:
- je znížená viditeľnosť (viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli),
- kráčajú mimo obce a
- idú po krajnici alebo po okraji vozovky.
Pre cyklistov to platí takisto, no nielen mimo obce. Aj v obci musia mať za zníženej viditeľnosti na sebe reflexný odev. Okrem toho sú povinní mať bicykel v technickom stave, ktorý určujú predpisy. Bez príslušných odraziek a osvetlenia by cyklista ani nemal pomýšľať jazdiť po cestách.
Vodič má vždy šancu zachovať sa správne
Ak vodič dodrží všetky dopravné predpisy, aj tie všeobecné o ohľaduplnosti a disciplinovanosti, za zrážku s neosvetleným chodcom alebo cyklistom mimo obce by nemal byť sankcionovaný.
Milan napísal, že sa niekedy stiahne na kraj, ak ho oslepí oproti idúce auto. Ak to znamená, že prejde až na krajnicu, viny za prípadnú haváriu s chodcom alebo cyklistom by sa nezbavil.
Oslepenie oprotiidúcim vozidlom nie je dôvod na jazdu po krajnici, ak vodič nemá v úmysle núdzovo zastaviť. Určite však nejde o vyhýbanie sa vozidlu, ktoré oslepuje.
"Na krajnicu smie vodič motorového vozidla vojsť len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky; pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť," píše sa v zákone o cestnej premávke.
Pri oslepení iným vozidlom sa vodič s veľkou pravdepodobnosťou nedostane do situácie, kedy by vôbec nič nevidel a musel by z bezpečnostných dôvodov zastaviť auto na krajnici. Zvyčajne stačí len pre istotu spomaliť, keďže aj vodič oslepený iným autom vidí dostatočne na to, aby sa mohol udržať v jazdnom pruhu.
A ak na ceste nie je krajnica a neosvetlený chodec či cyklista ide po okraji cesty? Vodič v podstate nemá žiadnu možnosť, ako zabrániť havárii, keď chodca alebo cyklistu nevidno. Šoféri sú zo zákona povinní držať sa pri pravom okraji vozovky.
Trocha nepohodlia môže zabrániť tragédii
Pokúsiť sa predísť nehode či tragédii je prirodzené. Zjavne aj u Milana. Ak by sa mu aj napriek tomu stalo, že by nechtiac nejakého neosvetleného chodca alebo cyklistu zrazil, bolo by mimoriadne nespravodlivé, ak by za svoj príspevok k nehode mal byť potrestaný len vodič motorového vozidla.
Ak nemusíte, ani po oslepení iným autom sa nesťahujte na krajnicu, ak to nie je skutočne nevyhnutné. Nikdy neviete, či tam je nejaký neosvetlený človek alebo prekážka. Dobrý úmysel a vyhnutie sa vlastnému nepohodliu tak môže skončiť tragédiou.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk