SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Nie je bezpečné vyhýbať sa cez krajnicu autu, ktoré oslepuje

Aj keď nikto nechce zraziť chodca alebo cyklistu, niekedy sa tomu vyhnúť nedá. Často totiž nehode pomáhajú práve najslabší účastníci cestnej premávky - za tmy sú neosvetlení. Ako je to s vinou vodiča?

Dopravná nehoda, ku ktorej prišlo 16. decembra 2011 približne o 04.30 hod na úseku kilometra 12,100 diaľnice D1, si vyžiadala život 41-ročného chodca. Ten z doposiaľ nezistených dôvodov vošiel do jazdnej dráhy 19-ročného vodiča Volkswagenu Golf jazdiacehoDopravná nehoda, ku ktorej prišlo 16. decembra 2011 približne o 04.30 hod na úseku kilometra 12,100 diaľnice D1, si vyžiadala život 41-ročného chodca. Ten z doposiaľ nezistených dôvodov vošiel do jazdnej dráhy 19-ročného vodiča Volkswagenu Golf jazdiaceho (Zdroj: TASR)

Milan: "Cestoval som autom, samozrejme už bola noc. Jeden úsek cesty, kadiaľ chodievam, býva neosvetlený. Ide o úsek mimo dediny či mesta.

Cesta je síce široká, ale sem-tam sa tam motajú chodci, alebo aj bicyklisti. Na tejto ceste sa mi stalo, a nie raz, že oproti idúce autá ma oslepili. Vtedy automaticky trochu uberiem plyn a trošku sa stiahnem na kraj. Hlavne, ak je protiidúce auto nákladné, prípadne autobus.

Avšak na pravej strane bol cyklista, bez vesty a mal len slabé zadné svetlo. Takisto sa mi to stalo, ale s chodcom (tiež bez vesty). Našťastie, stihol som si ho včas všimnúť a obísť ho.

Kto bude vtedy na vine, ak náhodou zrazím takéhoto neosvetleného cyklistu či chodca?

Osobne si myslím, že ak by mal vhodné osvetlenie a tiež povinnú reflexnú vestu, je viditeľný už z diaľky a akejkoľvek zrážke sa dá predísť. Osobná skúsenosť je taká, že málokedy stretnem cyklistov s vestou, pričom sám ju nosím stále, keď sadnem na bicykel, aj keď je slnečný letný deň."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Povinnosti chodcov a cyklistov za tmy

Chodci musia mať na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo reflexný bezpečnostný odev (napríklad vestu) za týchto okolností:

  • je znížená viditeľnosť (viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli),
  • kráčajú mimo obce a
  • idú po krajnici alebo po okraji vozovky.

Pre cyklistov to platí takisto, no nielen mimo obce. Aj v obci musia mať za zníženej viditeľnosti na sebe reflexný odev. Okrem toho sú povinní mať bicykel v technickom stave, ktorý určujú predpisy. Bez príslušných odraziek a osvetlenia by cyklista ani nemal pomýšľať jazdiť po cestách.

Vodič má vždy šancu zachovať sa správne

Ak vodič dodrží všetky dopravné predpisy, aj tie všeobecné o ohľaduplnosti a disciplinovanosti, za zrážku s neosvetleným chodcom alebo cyklistom mimo obce by nemal byť sankcionovaný.

Milan napísal, že sa niekedy stiahne na kraj, ak ho oslepí oproti idúce auto. Ak to znamená, že prejde až na krajnicu, viny za prípadnú haváriu s chodcom alebo cyklistom by sa nezbavil.

Oslepenie oprotiidúcim vozidlom nie je dôvod na jazdu po krajnici, ak vodič nemá v úmysle núdzovo zastaviť. Určite však nejde o vyhýbanie sa vozidlu, ktoré oslepuje.

"Na krajnicu smie vodič motorového vozidla vojsť len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky; pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Pri oslepení iným vozidlom sa vodič s veľkou pravdepodobnosťou nedostane do situácie, kedy by vôbec nič nevidel a musel by z bezpečnostných dôvodov zastaviť auto na krajnici. Zvyčajne stačí len pre istotu spomaliť, keďže aj vodič oslepený iným autom vidí dostatočne na to, aby sa mohol udržať v jazdnom pruhu.

A ak na ceste nie je krajnica a neosvetlený chodec či cyklista ide po okraji cesty? Vodič v podstate nemá žiadnu možnosť, ako zabrániť havárii, keď chodca alebo cyklistu nevidno. Šoféri sú zo zákona povinní držať sa pri pravom okraji vozovky.

Trocha nepohodlia môže zabrániť tragédii

Pokúsiť sa predísť nehode či tragédii je prirodzené. Zjavne aj u Milana. Ak by sa mu aj napriek tomu stalo, že by nechtiac nejakého neosvetleného chodca alebo cyklistu zrazil, bolo by mimoriadne nespravodlivé, ak by za svoj príspevok k nehode mal byť potrestaný len vodič motorového vozidla.

Ak nemusíte, ani po oslepení iným autom sa nesťahujte na krajnicu, ak to nie je skutočne nevyhnutné. Nikdy neviete, či tam je nejaký neosvetlený človek alebo prekážka. Dobrý úmysel a vyhnutie sa vlastnému nepohodliu tak môže skončiť tragédiou.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 671
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 122
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 488
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 105
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 917
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 291
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 484
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 571
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 286
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 995
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon