SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Nie je bezpečné vyhýbať sa cez krajnicu autu, ktoré oslepuje

Aj keď nikto nechce zraziť chodca alebo cyklistu, niekedy sa tomu vyhnúť nedá. Často totiž nehode pomáhajú práve najslabší účastníci cestnej premávky - za tmy sú neosvetlení. Ako je to s vinou vodiča?

Dopravná nehoda, ku ktorej prišlo 16. decembra 2011 približne o 04.30 hod na úseku kilometra 12,100 diaľnice D1, si vyžiadala život 41-ročného chodca. Ten z doposiaľ nezistených dôvodov vošiel do jazdnej dráhy 19-ročného vodiča Volkswagenu Golf jazdiacehoDopravná nehoda, ku ktorej prišlo 16. decembra 2011 približne o 04.30 hod na úseku kilometra 12,100 diaľnice D1, si vyžiadala život 41-ročného chodca. Ten z doposiaľ nezistených dôvodov vošiel do jazdnej dráhy 19-ročného vodiča Volkswagenu Golf jazdiaceho (Zdroj: TASR)

Milan: "Cestoval som autom, samozrejme už bola noc. Jeden úsek cesty, kadiaľ chodievam, býva neosvetlený. Ide o úsek mimo dediny či mesta.

Cesta je síce široká, ale sem-tam sa tam motajú chodci, alebo aj bicyklisti. Na tejto ceste sa mi stalo, a nie raz, že oproti idúce autá ma oslepili. Vtedy automaticky trochu uberiem plyn a trošku sa stiahnem na kraj. Hlavne, ak je protiidúce auto nákladné, prípadne autobus.

Avšak na pravej strane bol cyklista, bez vesty a mal len slabé zadné svetlo. Takisto sa mi to stalo, ale s chodcom (tiež bez vesty). Našťastie, stihol som si ho včas všimnúť a obísť ho.

Kto bude vtedy na vine, ak náhodou zrazím takéhoto neosvetleného cyklistu či chodca?

Osobne si myslím, že ak by mal vhodné osvetlenie a tiež povinnú reflexnú vestu, je viditeľný už z diaľky a akejkoľvek zrážke sa dá predísť. Osobná skúsenosť je taká, že málokedy stretnem cyklistov s vestou, pričom sám ju nosím stále, keď sadnem na bicykel, aj keď je slnečný letný deň."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Povinnosti chodcov a cyklistov za tmy

Chodci musia mať na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo reflexný bezpečnostný odev (napríklad vestu) za týchto okolností:

  • je znížená viditeľnosť (viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli),
  • kráčajú mimo obce a
  • idú po krajnici alebo po okraji vozovky.

Pre cyklistov to platí takisto, no nielen mimo obce. Aj v obci musia mať za zníženej viditeľnosti na sebe reflexný odev. Okrem toho sú povinní mať bicykel v technickom stave, ktorý určujú predpisy. Bez príslušných odraziek a osvetlenia by cyklista ani nemal pomýšľať jazdiť po cestách.

Vodič má vždy šancu zachovať sa správne

Ak vodič dodrží všetky dopravné predpisy, aj tie všeobecné o ohľaduplnosti a disciplinovanosti, za zrážku s neosvetleným chodcom alebo cyklistom mimo obce by nemal byť sankcionovaný.

Milan napísal, že sa niekedy stiahne na kraj, ak ho oslepí oproti idúce auto. Ak to znamená, že prejde až na krajnicu, viny za prípadnú haváriu s chodcom alebo cyklistom by sa nezbavil.

Oslepenie oprotiidúcim vozidlom nie je dôvod na jazdu po krajnici, ak vodič nemá v úmysle núdzovo zastaviť. Určite však nejde o vyhýbanie sa vozidlu, ktoré oslepuje.

"Na krajnicu smie vodič motorového vozidla vojsť len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky; pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Pri oslepení iným vozidlom sa vodič s veľkou pravdepodobnosťou nedostane do situácie, kedy by vôbec nič nevidel a musel by z bezpečnostných dôvodov zastaviť auto na krajnici. Zvyčajne stačí len pre istotu spomaliť, keďže aj vodič oslepený iným autom vidí dostatočne na to, aby sa mohol udržať v jazdnom pruhu.

A ak na ceste nie je krajnica a neosvetlený chodec či cyklista ide po okraji cesty? Vodič v podstate nemá žiadnu možnosť, ako zabrániť havárii, keď chodca alebo cyklistu nevidno. Šoféri sú zo zákona povinní držať sa pri pravom okraji vozovky.

Trocha nepohodlia môže zabrániť tragédii

Pokúsiť sa predísť nehode či tragédii je prirodzené. Zjavne aj u Milana. Ak by sa mu aj napriek tomu stalo, že by nechtiac nejakého neosvetleného chodca alebo cyklistu zrazil, bolo by mimoriadne nespravodlivé, ak by za svoj príspevok k nehode mal byť potrestaný len vodič motorového vozidla.

Ak nemusíte, ani po oslepení iným autom sa nesťahujte na krajnicu, ak to nie je skutočne nevyhnutné. Nikdy neviete, či tam je nejaký neosvetlený človek alebo prekážka. Dobrý úmysel a vyhnutie sa vlastnému nepohodliu tak môže skončiť tragédiou.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 349
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 009
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 929
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 15 216
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 458
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 774
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 133
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 883
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 734
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 067
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
Boris Kollár.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na obranu deduškov

Vláda seniorom „odporúča“ zákaz vychádzania.

Peter Tkačenko
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.