SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Nie je bezpečné vyhýbať sa cez krajnicu autu, ktoré oslepuje

Aj keď nikto nechce zraziť chodca alebo cyklistu, niekedy sa tomu vyhnúť nedá. Často totiž nehode pomáhajú práve najslabší účastníci cestnej premávky - za tmy sú neosvetlení. Ako je to s vinou vodiča?

Dopravná nehoda, ku ktorej prišlo 16. decembra 2011 približne o 04.30 hod na úseku kilometra 12,100 diaľnice D1, si vyžiadala život 41-ročného chodca. Ten z doposiaľ nezistených dôvodov vošiel do jazdnej dráhy 19-ročného vodiča Volkswagenu Golf jazdiacehoDopravná nehoda, ku ktorej prišlo 16. decembra 2011 približne o 04.30 hod na úseku kilometra 12,100 diaľnice D1, si vyžiadala život 41-ročného chodca. Ten z doposiaľ nezistených dôvodov vošiel do jazdnej dráhy 19-ročného vodiča Volkswagenu Golf jazdiaceho (Zdroj: TASR)

Milan: "Cestoval som autom, samozrejme už bola noc. Jeden úsek cesty, kadiaľ chodievam, býva neosvetlený. Ide o úsek mimo dediny či mesta.

Cesta je síce široká, ale sem-tam sa tam motajú chodci, alebo aj bicyklisti. Na tejto ceste sa mi stalo, a nie raz, že oproti idúce autá ma oslepili. Vtedy automaticky trochu uberiem plyn a trošku sa stiahnem na kraj. Hlavne, ak je protiidúce auto nákladné, prípadne autobus.

Avšak na pravej strane bol cyklista, bez vesty a mal len slabé zadné svetlo. Takisto sa mi to stalo, ale s chodcom (tiež bez vesty). Našťastie, stihol som si ho včas všimnúť a obísť ho.

Kto bude vtedy na vine, ak náhodou zrazím takéhoto neosvetleného cyklistu či chodca?

Osobne si myslím, že ak by mal vhodné osvetlenie a tiež povinnú reflexnú vestu, je viditeľný už z diaľky a akejkoľvek zrážke sa dá predísť. Osobná skúsenosť je taká, že málokedy stretnem cyklistov s vestou, pričom sám ju nosím stále, keď sadnem na bicykel, aj keď je slnečný letný deň."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Povinnosti chodcov a cyklistov za tmy

Chodci musia mať na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo reflexný bezpečnostný odev (napríklad vestu) za týchto okolností:

  • je znížená viditeľnosť (viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli),
  • kráčajú mimo obce a
  • idú po krajnici alebo po okraji vozovky.

Pre cyklistov to platí takisto, no nielen mimo obce. Aj v obci musia mať za zníženej viditeľnosti na sebe reflexný odev. Okrem toho sú povinní mať bicykel v technickom stave, ktorý určujú predpisy. Bez príslušných odraziek a osvetlenia by cyklista ani nemal pomýšľať jazdiť po cestách.

Vodič má vždy šancu zachovať sa správne

Ak vodič dodrží všetky dopravné predpisy, aj tie všeobecné o ohľaduplnosti a disciplinovanosti, za zrážku s neosvetleným chodcom alebo cyklistom mimo obce by nemal byť sankcionovaný.

Milan napísal, že sa niekedy stiahne na kraj, ak ho oslepí oproti idúce auto. Ak to znamená, že prejde až na krajnicu, viny za prípadnú haváriu s chodcom alebo cyklistom by sa nezbavil.

Oslepenie oprotiidúcim vozidlom nie je dôvod na jazdu po krajnici, ak vodič nemá v úmysle núdzovo zastaviť. Určite však nejde o vyhýbanie sa vozidlu, ktoré oslepuje.

"Na krajnicu smie vodič motorového vozidla vojsť len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky; pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Pri oslepení iným vozidlom sa vodič s veľkou pravdepodobnosťou nedostane do situácie, kedy by vôbec nič nevidel a musel by z bezpečnostných dôvodov zastaviť auto na krajnici. Zvyčajne stačí len pre istotu spomaliť, keďže aj vodič oslepený iným autom vidí dostatočne na to, aby sa mohol udržať v jazdnom pruhu.

A ak na ceste nie je krajnica a neosvetlený chodec či cyklista ide po okraji cesty? Vodič v podstate nemá žiadnu možnosť, ako zabrániť havárii, keď chodca alebo cyklistu nevidno. Šoféri sú zo zákona povinní držať sa pri pravom okraji vozovky.

Trocha nepohodlia môže zabrániť tragédii

Pokúsiť sa predísť nehode či tragédii je prirodzené. Zjavne aj u Milana. Ak by sa mu aj napriek tomu stalo, že by nechtiac nejakého neosvetleného chodca alebo cyklistu zrazil, bolo by mimoriadne nespravodlivé, ak by za svoj príspevok k nehode mal byť potrestaný len vodič motorového vozidla.

Ak nemusíte, ani po oslepení iným autom sa nesťahujte na krajnicu, ak to nie je skutočne nevyhnutné. Nikdy neviete, či tam je nejaký neosvetlený človek alebo prekážka. Dobrý úmysel a vyhnutie sa vlastnému nepohodliu tak môže skončiť tragédiou.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 441
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 342
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 013
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 638
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 196
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 920
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 778
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 529
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinskí vojaci v Lymane, na budovách vztyčujú ukrajinské vlajky.

Na pád Lymanu môže doplatiť aj minister obrany Šojgu.


1 h
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Násilnosti na zápase indonézskej prvej futbalovej ligy.

Na štadióne bolo asi o štyritisíc ľudí viac, ako je povolená kapacita.


ČTK 2 h
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


22 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
  2. Jozef Javurek: Dolné Srnie a okolie
  3. Ľubomír Maretta: Die Einsamkeit
  4. Petra Kohútová: Strážna veža Vartovka v Krupine
  5. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  6. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  7. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  8. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 793
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 901
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 158
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 040
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 237
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 078
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 958
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu