SME
Streda, 25. máj, 2022 | Meniny má Urban

Pracovný stroj na ceste je ako akékoľvek iné vozidlo

Raz za čas môžete na ceste stretnúť bager alebo iný pracovný stroj. Smú takéto vozidlá jazdiť po cestách? A ako získať náhradu škody, keď do vás takéto vozidlo narazí?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Marián: "Pravidelne sa stretávam s tým, že po cestách jazdia rôzne stavebné mechanizmy bez akéhokoľvek EČV.

Dnes som, napríklad, musel zabrzdiť pred priechodom pre chodcov a za mnou idúci stavebný mechanizmus (niečo ako traktor s lyžicou vpredu aj vzadu) to takmer neubrzdil a vrazil zozadu do mňa. Keďže som mal zaradenú rýchlosť posunul som sa ešte asi o meter dopredu. Ak by som tak neurobil, vpálil by priamo do mňa. Bolo evidentné, že jeho brzdy sú slabšie. Navyše tieto mechanizmy často, najmä v raňajšej špičke a značne spomaľujú premávku.

Moja otázka znie, za akých podmienok, a či vôbec, majú povolené používať cestné komunikácie. A ak áno, kto sleduje ich technický stav a spôsobilosť byť účastníkom cestnej premávky."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na cestách možno stretnúť aj tzv. zvláštne motorové vozidlá. Sú to rôzne pracovné stroje alebo traktory. Určite nesmú jazdiť po diaľniciach a rýchlostných cestách. Zvyčajne nesmú ani na cesty I. a II. triedy (hlavné ťahy).

Bez obmedzení ich môžete stretnúť na cestách III. triedy, miestnych a účelových komunikáciách.

Ak má traktor alebo samohybný pracovný stroj tabuľky s evidenčným číslom, na cestách II. triedy môžu kedykoľvek bez obáv jazdiť. Na cesty I. triedy nesmú vyjsť

  • v pondelok až piatok v čase od 7. do 9. hodiny a
  • v piatok a v dňoch pracovného pokoja v čase od 16. do 20. hodiny.

Takéto vozidlá bez evidenčných čísiel smú na cesty I. a II. triedy len ak majú povolenie na zvláštne užívanie ciest. Alebo vtedy, ak patria ozbrojeným silám, ozbrojeným bezpečnostným zborom (napríklad polícii), ozbrojeným zborom, Vojenskej polícii, Vojenskému spravodajstvu a Slovenskej informačnej službe, prípadne, ak sa používajú na odstraňovanie havárií a ich následkov, pri živelných pohromách, pri výkone činnosti spojenej s údržbou, opravami a výstavbou ciest.

Na to, aby ste mohli šoférovať zvláštne vozidlo, potrebujete vodičák skupiny T, rovnako ako na traktor.

Nemusia na pravidelné technické kontroly

Vyhláška určuje, že kolesové traktory musia ísť na prvú povinnú technickú prehliadku 4 roky po prvom prihlásení do evidencie vozidiel prípadne od modelového roku vozidla uvedeného na VIN čísle a potom každé 2 roky.

Pracovné stroje a iné zvláštne vozidlá síce nemajú predpísané povinné technické prehliadky, môžu ich však skontrolovať policajti v mobilnej stanici technickej kontroly. Prevádzkovatelia pracovných strojov zo zákona musia zabezpečovať, aby boli v riadnom technickom stave.

Do konca tohto roka musia byť všetky motorové vozidlá evidované v evidencii vozidiel, ak ich chcete prevádzkovať na pozemných komunikáciách. Znamená to, že musia mať pridelené evidenčné číslo vozidla.

Vtedy sa vykoná jednorazovo zvláštna technická kontrola. Ďalším pravidelným kontrolám už pracovné stroje nebudú podliehať. Kým sa predpisy nezmenia.

Aj pracovný stroj musí byť poistený

Aj pracovný stroj musí byť poistený povinným zmluvným poistením. Ak by teda do vás takéto vozidlo narazilo a vinníkom by bol jeho vodič, škodu by vám mala uhradiť poisťovňa, v ktorej je takéto vozidlo zákonne poistené.

Ak by pracovný stroj nebol poistený, treba volať políciu a náhradu škody potom žiadať v lepšom prípade od Slovenskej kancelárie poisťovateľov (z garančného fondu) alebo priamo od vodiča či vlastníka vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  2. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  3. Na krásnom, modrom Jadrane
  4. 6 praktických tipov - ako na sušenie potravín v sušičke
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  3. Na krásnom, modrom Jadrane
  4. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  6. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 242
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 390
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 2 105
  4. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 1 807
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 704
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 391
  7. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 251
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 002
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušana Kováčika berú do väzenia.

Dušan Kováčik ide do väzenia na osem rokov. Pôvodný verdikt bol 14 rokov.


12 h
Lokalita, v ktorej vlastní pozemky spoločnosť Vamax-X.

Majetok podnikateľa stále rozpredávajú, do dražby idú pozemky v Budči.


6 h
Švédska premiérka Magdalena Anderssonová je na čele menšinovej vlády.

Čo si o sebe myslí? Švédi reagujú na trúfalosť tureckých požiadaviek.


8 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


5 h

Neprehliadnite tiež

Kia Niro EV

Dizajn sa kompletne zmenil, technológia ostala pôvodná.


9 h
BMW radu 3 po facelifte.

Z ponuky zmizli laserové svetlá.


19. máj
Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


18. máj

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  2. Vlasta Žampová: Dušan Kováčik bral úplatky nie len v tomto jednom prípade, ale v desiatkách prípadov. Slovenské súdy sú totálna žumpa.
  3. Tupou Ceruzou: Ako Dán
  4. Alec Borový: Môže umelá inteligencia sama zabíjať?
  5. Irena Šimuneková: Zvolen - čriepky z mesta
  6. Anna Miľanová: Moja prerušená pieseň... 2020
  7. Martina Paulenová: Veď rezne jedávam, tak prečo ho mám málo? (o príčinách nedostatku železa)
  8. Lukáš Ochaba: Niečo, čo sme nikdy nevideli
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 7 513
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 888
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 4 992
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 4 503
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 3 871
  6. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 3 669
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 226
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 120
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťZatvoriť reklamu