Pracovný stroj na ceste je ako akékoľvek iné vozidlo

Raz za čas môžete na ceste stretnúť bager alebo iný pracovný stroj. Smú takéto vozidlá jazdiť po cestách? A ako získať náhradu škody, keď do vás takéto vozidlo narazí?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Marián: "Pravidelne sa stretávam s tým, že po cestách jazdia rôzne stavebné mechanizmy bez akéhokoľvek EČV.

Dnes som, napríklad, musel zabrzdiť pred priechodom pre chodcov a za mnou idúci stavebný mechanizmus (niečo ako traktor s lyžicou vpredu aj vzadu) to takmer neubrzdil a vrazil zozadu do mňa. Keďže som mal zaradenú rýchlosť posunul som sa ešte asi o meter dopredu. Ak by som tak neurobil, vpálil by priamo do mňa. Bolo evidentné, že jeho brzdy sú slabšie. Navyše tieto mechanizmy často, najmä v raňajšej špičke a značne spomaľujú premávku.

Moja otázka znie, za akých podmienok, a či vôbec, majú povolené používať cestné komunikácie. A ak áno, kto sleduje ich technický stav a spôsobilosť byť účastníkom cestnej premávky."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na cestách možno stretnúť aj tzv. zvláštne motorové vozidlá. Sú to rôzne pracovné stroje alebo traktory. Určite nesmú jazdiť po diaľniciach a rýchlostných cestách. Zvyčajne nesmú ani na cesty I. a II. triedy (hlavné ťahy).

Bez obmedzení ich môžete stretnúť na cestách III. triedy, miestnych a účelových komunikáciách.

Ak má traktor alebo samohybný pracovný stroj tabuľky s evidenčným číslom, na cestách II. triedy môžu kedykoľvek bez obáv jazdiť. Na cesty I. triedy nesmú vyjsť

  • v pondelok až piatok v čase od 7. do 9. hodiny a
  • v piatok a v dňoch pracovného pokoja v čase od 16. do 20. hodiny.

Takéto vozidlá bez evidenčných čísiel smú na cesty I. a II. triedy len ak majú povolenie na zvláštne užívanie ciest. Alebo vtedy, ak patria ozbrojeným silám, ozbrojeným bezpečnostným zborom (napríklad polícii), ozbrojeným zborom, Vojenskej polícii, Vojenskému spravodajstvu a Slovenskej informačnej službe, prípadne, ak sa používajú na odstraňovanie havárií a ich následkov, pri živelných pohromách, pri výkone činnosti spojenej s údržbou, opravami a výstavbou ciest.

Na to, aby ste mohli šoférovať zvláštne vozidlo, potrebujete vodičák skupiny T, rovnako ako na traktor.

Nemusia na pravidelné technické kontroly

Vyhláška určuje, že kolesové traktory musia ísť na prvú povinnú technickú prehliadku 4 roky po prvom prihlásení do evidencie vozidiel prípadne od modelového roku vozidla uvedeného na VIN čísle a potom každé 2 roky.

Pracovné stroje a iné zvláštne vozidlá síce nemajú predpísané povinné technické prehliadky, môžu ich však skontrolovať policajti v mobilnej stanici technickej kontroly. Prevádzkovatelia pracovných strojov zo zákona musia zabezpečovať, aby boli v riadnom technickom stave.

Do konca tohto roka musia byť všetky motorové vozidlá evidované v evidencii vozidiel, ak ich chcete prevádzkovať na pozemných komunikáciách. Znamená to, že musia mať pridelené evidenčné číslo vozidla.

Vtedy sa vykoná jednorazovo zvláštna technická kontrola. Ďalším pravidelným kontrolám už pracovné stroje nebudú podliehať. Kým sa predpisy nezmenia.

Aj pracovný stroj musí byť poistený

Aj pracovný stroj musí byť poistený povinným zmluvným poistením. Ak by teda do vás takéto vozidlo narazilo a vinníkom by bol jeho vodič, škodu by vám mala uhradiť poisťovňa, v ktorej je takéto vozidlo zákonne poistené.

Ak by pracovný stroj nebol poistený, treba volať políciu a náhradu škody potom žiadať v lepšom prípade od Slovenskej kancelárie poisťovateľov (z garančného fondu) alebo priamo od vodiča či vlastníka vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 182
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 038
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 779
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 278
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 204
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 040
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 931
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 850
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 671
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 347

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My jediní máme Boha. Patrí iba nám a robí všetko, čo chceme

Slovenský Boh nám poslal slovenského Ježiša cez jeho slovenskú matku, aby nás chránil.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.