SME

Pracovný stroj na ceste je ako akékoľvek iné vozidlo

Raz za čas môžete na ceste stretnúť bager alebo iný pracovný stroj. Smú takéto vozidlá jazdiť po cestách? A ako získať náhradu škody, keď do vás takéto vozidlo narazí?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Marián: "Pravidelne sa stretávam s tým, že po cestách jazdia rôzne stavebné mechanizmy bez akéhokoľvek EČV.

Dnes som, napríklad, musel zabrzdiť pred priechodom pre chodcov a za mnou idúci stavebný mechanizmus (niečo ako traktor s lyžicou vpredu aj vzadu) to takmer neubrzdil a vrazil zozadu do mňa. Keďže som mal zaradenú rýchlosť posunul som sa ešte asi o meter dopredu. Ak by som tak neurobil, vpálil by priamo do mňa. Bolo evidentné, že jeho brzdy sú slabšie. Navyše tieto mechanizmy často, najmä v raňajšej špičke a značne spomaľujú premávku.

Moja otázka znie, za akých podmienok, a či vôbec, majú povolené používať cestné komunikácie. A ak áno, kto sleduje ich technický stav a spôsobilosť byť účastníkom cestnej premávky."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na cestách možno stretnúť aj tzv. zvláštne motorové vozidlá. Sú to rôzne pracovné stroje alebo traktory. Určite nesmú jazdiť po diaľniciach a rýchlostných cestách. Zvyčajne nesmú ani na cesty I. a II. triedy (hlavné ťahy).

Bez obmedzení ich môžete stretnúť na cestách III. triedy, miestnych a účelových komunikáciách.

Ak má traktor alebo samohybný pracovný stroj tabuľky s evidenčným číslom, na cestách II. triedy môžu kedykoľvek bez obáv jazdiť. Na cesty I. triedy nesmú vyjsť

  • v pondelok až piatok v čase od 7. do 9. hodiny a
  • v piatok a v dňoch pracovného pokoja v čase od 16. do 20. hodiny.

Takéto vozidlá bez evidenčných čísiel smú na cesty I. a II. triedy len ak majú povolenie na zvláštne užívanie ciest. Alebo vtedy, ak patria ozbrojeným silám, ozbrojeným bezpečnostným zborom (napríklad polícii), ozbrojeným zborom, Vojenskej polícii, Vojenskému spravodajstvu a Slovenskej informačnej službe, prípadne, ak sa používajú na odstraňovanie havárií a ich následkov, pri živelných pohromách, pri výkone činnosti spojenej s údržbou, opravami a výstavbou ciest.

SkryťVypnúť reklamu

Na to, aby ste mohli šoférovať zvláštne vozidlo, potrebujete vodičák skupiny T, rovnako ako na traktor.

Prečítajte si aj:
Nevchádzajte do križovatky, ak auto pred vami dáva prednosť chodcom

Nemusia na pravidelné technické kontroly

Vyhláška určuje, že kolesové traktory musia ísť na prvú povinnú technickú prehliadku 4 roky po prvom prihlásení do evidencie vozidiel prípadne od modelového roku vozidla uvedeného na VIN čísle a potom každé 2 roky.

Pracovné stroje a iné zvláštne vozidlá síce nemajú predpísané povinné technické prehliadky, môžu ich však skontrolovať policajti v mobilnej stanici technickej kontroly. Prevádzkovatelia pracovných strojov zo zákona musia zabezpečovať, aby boli v riadnom technickom stave.

Do konca tohto roka musia byť všetky motorové vozidlá evidované v evidencii vozidiel, ak ich chcete prevádzkovať na pozemných komunikáciách. Znamená to, že musia mať pridelené evidenčné číslo vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

Vtedy sa vykoná jednorazovo zvláštna technická kontrola. Ďalším pravidelným kontrolám už pracovné stroje nebudú podliehať. Kým sa predpisy nezmenia.

Aj pracovný stroj musí byť poistený

Aj pracovný stroj musí byť poistený povinným zmluvným poistením. Ak by teda do vás takéto vozidlo narazilo a vinníkom by bol jeho vodič, škodu by vám mala uhradiť poisťovňa, v ktorej je takéto vozidlo zákonne poistené.

Ak by pracovný stroj nebol poistený, treba volať políciu a náhradu škody potom žiadať v lepšom prípade od Slovenskej kancelárie poisťovateľov (z garančného fondu) alebo priamo od vodiča či vlastníka vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 061
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 550
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 347
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 986
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 763
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 746
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 834
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 002
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 25 501
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 441
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 852
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 503
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 155
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 905
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 700
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu