SME
reklama

Pracovný stroj na ceste je ako akékoľvek iné vozidlo

Raz za čas môžete na ceste stretnúť bager alebo iný pracovný stroj. Smú takéto vozidlá jazdiť po cestách? A ako získať náhradu škody, keď do vás takéto vozidlo narazí?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Marián: "Pravidelne sa stretávam s tým, že po cestách jazdia rôzne stavebné mechanizmy bez akéhokoľvek EČV.

Dnes som, napríklad, musel zabrzdiť pred priechodom pre chodcov a za mnou idúci stavebný mechanizmus (niečo ako traktor s lyžicou vpredu aj vzadu) to takmer neubrzdil a vrazil zozadu do mňa. Keďže som mal zaradenú rýchlosť posunul som sa ešte asi o meter dopredu. Ak by som tak neurobil, vpálil by priamo do mňa. Bolo evidentné, že jeho brzdy sú slabšie. Navyše tieto mechanizmy často, najmä v raňajšej špičke a značne spomaľujú premávku.

Moja otázka znie, za akých podmienok, a či vôbec, majú povolené používať cestné komunikácie. A ak áno, kto sleduje ich technický stav a spôsobilosť byť účastníkom cestnej premávky."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na cestách možno stretnúť aj tzv. zvláštne motorové vozidlá. Sú to rôzne pracovné stroje alebo traktory. Určite nesmú jazdiť po diaľniciach a rýchlostných cestách. Zvyčajne nesmú ani na cesty I. a II. triedy (hlavné ťahy).

Bez obmedzení ich môžete stretnúť na cestách III. triedy, miestnych a účelových komunikáciách.

Ak má traktor alebo samohybný pracovný stroj tabuľky s evidenčným číslom, na cestách II. triedy môžu kedykoľvek bez obáv jazdiť. Na cesty I. triedy nesmú vyjsť

  • v pondelok až piatok v čase od 7. do 9. hodiny a
  • v piatok a v dňoch pracovného pokoja v čase od 16. do 20. hodiny.

Takéto vozidlá bez evidenčných čísiel smú na cesty I. a II. triedy len ak majú povolenie na zvláštne užívanie ciest. Alebo vtedy, ak patria ozbrojeným silám, ozbrojeným bezpečnostným zborom (napríklad polícii), ozbrojeným zborom, Vojenskej polícii, Vojenskému spravodajstvu a Slovenskej informačnej službe, prípadne, ak sa používajú na odstraňovanie havárií a ich následkov, pri živelných pohromách, pri výkone činnosti spojenej s údržbou, opravami a výstavbou ciest.

Na to, aby ste mohli šoférovať zvláštne vozidlo, potrebujete vodičák skupiny T, rovnako ako na traktor.

Nemusia na pravidelné technické kontroly

Vyhláška určuje, že kolesové traktory musia ísť na prvú povinnú technickú prehliadku 4 roky po prvom prihlásení do evidencie vozidiel prípadne od modelového roku vozidla uvedeného na VIN čísle a potom každé 2 roky.

Pracovné stroje a iné zvláštne vozidlá síce nemajú predpísané povinné technické prehliadky, môžu ich však skontrolovať policajti v mobilnej stanici technickej kontroly. Prevádzkovatelia pracovných strojov zo zákona musia zabezpečovať, aby boli v riadnom technickom stave.

Do konca tohto roka musia byť všetky motorové vozidlá evidované v evidencii vozidiel, ak ich chcete prevádzkovať na pozemných komunikáciách. Znamená to, že musia mať pridelené evidenčné číslo vozidla.

Vtedy sa vykoná jednorazovo zvláštna technická kontrola. Ďalším pravidelným kontrolám už pracovné stroje nebudú podliehať. Kým sa predpisy nezmenia.

Aj pracovný stroj musí byť poistený

Aj pracovný stroj musí byť poistený povinným zmluvným poistením. Ak by teda do vás takéto vozidlo narazilo a vinníkom by bol jeho vodič, škodu by vám mala uhradiť poisťovňa, v ktorej je takéto vozidlo zákonne poistené.

Ak by pracovný stroj nebol poistený, treba volať políciu a náhradu škody potom žiadať v lepšom prípade od Slovenskej kancelárie poisťovateľov (z garančného fondu) alebo priamo od vodiča či vlastníka vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 18 357
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 936
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 958
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 462
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 431
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 944
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 504
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  2. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  3. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  5. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  6. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  7. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  8. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 448
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 659
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 461
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 746
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 380
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 352
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu