Pracovný stroj na ceste je ako akékoľvek iné vozidlo

Raz za čas môžete na ceste stretnúť bager alebo iný pracovný stroj. Smú takéto vozidlá jazdiť po cestách? A ako získať náhradu škody, keď do vás takéto vozidlo narazí?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Marián: "Pravidelne sa stretávam s tým, že po cestách jazdia rôzne stavebné mechanizmy bez akéhokoľvek EČV.

Dnes som, napríklad, musel zabrzdiť pred priechodom pre chodcov a za mnou idúci stavebný mechanizmus (niečo ako traktor s lyžicou vpredu aj vzadu) to takmer neubrzdil a vrazil zozadu do mňa. Keďže som mal zaradenú rýchlosť posunul som sa ešte asi o meter dopredu. Ak by som tak neurobil, vpálil by priamo do mňa. Bolo evidentné, že jeho brzdy sú slabšie. Navyše tieto mechanizmy často, najmä v raňajšej špičke a značne spomaľujú premávku.

Moja otázka znie, za akých podmienok, a či vôbec, majú povolené používať cestné komunikácie. A ak áno, kto sleduje ich technický stav a spôsobilosť byť účastníkom cestnej premávky."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na cestách možno stretnúť aj tzv. zvláštne motorové vozidlá. Sú to rôzne pracovné stroje alebo traktory. Určite nesmú jazdiť po diaľniciach a rýchlostných cestách. Zvyčajne nesmú ani na cesty I. a II. triedy (hlavné ťahy).

Bez obmedzení ich môžete stretnúť na cestách III. triedy, miestnych a účelových komunikáciách.

Ak má traktor alebo samohybný pracovný stroj tabuľky s evidenčným číslom, na cestách II. triedy môžu kedykoľvek bez obáv jazdiť. Na cesty I. triedy nesmú vyjsť

  • v pondelok až piatok v čase od 7. do 9. hodiny a
  • v piatok a v dňoch pracovného pokoja v čase od 16. do 20. hodiny.

Takéto vozidlá bez evidenčných čísiel smú na cesty I. a II. triedy len ak majú povolenie na zvláštne užívanie ciest. Alebo vtedy, ak patria ozbrojeným silám, ozbrojeným bezpečnostným zborom (napríklad polícii), ozbrojeným zborom, Vojenskej polícii, Vojenskému spravodajstvu a Slovenskej informačnej službe, prípadne, ak sa používajú na odstraňovanie havárií a ich následkov, pri živelných pohromách, pri výkone činnosti spojenej s údržbou, opravami a výstavbou ciest.

Na to, aby ste mohli šoférovať zvláštne vozidlo, potrebujete vodičák skupiny T, rovnako ako na traktor.

Nemusia na pravidelné technické kontroly

Vyhláška určuje, že kolesové traktory musia ísť na prvú povinnú technickú prehliadku 4 roky po prvom prihlásení do evidencie vozidiel prípadne od modelového roku vozidla uvedeného na VIN čísle a potom každé 2 roky.

Pracovné stroje a iné zvláštne vozidlá síce nemajú predpísané povinné technické prehliadky, môžu ich však skontrolovať policajti v mobilnej stanici technickej kontroly. Prevádzkovatelia pracovných strojov zo zákona musia zabezpečovať, aby boli v riadnom technickom stave.

Do konca tohto roka musia byť všetky motorové vozidlá evidované v evidencii vozidiel, ak ich chcete prevádzkovať na pozemných komunikáciách. Znamená to, že musia mať pridelené evidenčné číslo vozidla.

Vtedy sa vykoná jednorazovo zvláštna technická kontrola. Ďalším pravidelným kontrolám už pracovné stroje nebudú podliehať. Kým sa predpisy nezmenia.

Aj pracovný stroj musí byť poistený

Aj pracovný stroj musí byť poistený povinným zmluvným poistením. Ak by teda do vás takéto vozidlo narazilo a vinníkom by bol jeho vodič, škodu by vám mala uhradiť poisťovňa, v ktorej je takéto vozidlo zákonne poistené.

Ak by pracovný stroj nebol poistený, treba volať políciu a náhradu škody potom žiadať v lepšom prípade od Slovenskej kancelárie poisťovateľov (z garančného fondu) alebo priamo od vodiča či vlastníka vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  10. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  1. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  2. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  7. Vysoká hra o súdne trovy
  8. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 077
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 021
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 564
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 242
  5. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 3 020
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 537
  7. Splnený sen 2 087
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 536
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 309
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 084

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odsúdili prvých exministrov. Za nástenku dostali dlhoročné tresty Janušek a Štefanov

EXministri výstavby za SNS budú jediní odsúdení za kauzu nástenkový tender.

KOŠICE KORZÁR

Reklamka obvineného dodávala mestu aj tričká I love Košice

Od mesta mala najprv jednu zákazku za druhou.

DOMOV

Najskôr profesionálna robota, neskôr sa Žiga výhováral

Odmenu pre Bžána označil za nechutnú aj Fico.

Neprehliadnite tiež

Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť

Atraktivitu auta môžete zvýšiť už za pár eur.

Volvo spúšťa značku športových áut Polestar, prvý model je hybrid

Športový hybrid Polestar 1 prichádza s výkonom 600 koní a karbónovou karosériou.

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.