SME

Autá rozptyľujú vodičov, Nevada sa preto šoférov zbaví

Americké úrady vydali smernice, podľa ktorých by mali automobilky obmedziť technológie, ktoré odvádzajú za jazdy vodičovu pozornosť. V štáte Nevada ale prijali pravidlá, ktoré umožnia vodičom dať si za jazdy kávu, šišku a prečítať si u toho noviny.

Auto, ktoré nepotrebuje vodiča.Auto, ktoré nepotrebuje vodiča. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Volkwagen)

Americké úrady vydali smernice, podľa ktorých by mali automobilky obmedziť technológie, ktoré odvádzajú za jazdy vodičovu pozornosť. V štáte Nevada ale prijali pravidlá, ktoré umožnia vodičom dať si za jazdy kávu, šišku a prečítať si u toho noviny, napísal portál auto.idnes.cz.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nevenovanie sa šoférovaniu je veľmi častou príčinou automobilových nehôd. Navyše, čísla v štatistikách nemusia byť úplné, pretože vodiči často nepriznajú, že ich pozornosť sa pred nehodou upierala inam než na vozovku.

V USA v poslednej dobe výrazne bojujú proti rôznym spôsobom odvádzanie pozornosti vodiča. V rade štátov síce zatiaľ neplatí ani zákaz telefonovania za volantom, ale americký Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) presadzuje dokonca úplný zákaz telefonovania a to aj keď použijete handsfree. Američania tak idú ďalej než Európa.

SkryťVypnúť reklamu

Ostatne, v niektorých oblastiach odvádzanie pozornosti majú veľký náskok. U nás všadeprítomné billboardy pri cestách a diaľnic sú na väčšine miest v USA absolútne neprípustné.

Absurdné pravidlá?

Americké Ministerstvo dopravy vydalo smernice, ktoré automobilkám určujú, ako by mali obmedziť vo svojich vozidlách určité technológie odvádzajúce pozornosť vodiča.

V smerniciach sa spomína deaktivácia rôznych zábavných a informačných systémov. Napríklad tak, že vodič nemôže za jazdy pristupovať na sociálne siete (áno, niektoré americké autá to dokážu). Vyskytuje sa tu však aj taký zákaz, ktorý nedovoľuje za jazdy zmeniť adresu cieľa zadaného v navigácii. Pre takýto úkon by musel vodič najprv zastaviť.

V smerniciach sa ale objavujú aj ďaleko rozumnejšie pravidlá. V aute nemajú byť žiadne systémy, ktoré od vodiča vyžadujú ovládanie oboma rukami, alebo ktoré by vyžadovali dlhší ako dvojsekundový očný kontakt.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvu ide o to, že s čím ďalej pokročilejšími elektronickými systémami v autách prestávajú byť mobilné telefóny tým hlavným dôvodom odvádzanie pozornosti vodičov a NHTSA s ním súhlasí.

Automobilky nesúhlasia so všetkým

Automobilky súhlasia menej. Všeobecne síce vítajú snahu definovať, akú techniku ​​je bezpečné za jazdy používať. Obávajú sa ale, že v prípade niektorých zákazov by sa jednoducho vodiči vrátili k svojim vreckovým zariadeniam.

Ak napríklad nepôjde zmeniť za jazdy cieľ vo vstavanej navigácie, vodiči vraj začnú namiesto nej používať klasické prenosné navigačné prístroje. Ministerstvom vydané pravidlá ale nie sú pre automobilky záväzné a tak z ich nedodržania nevyplývajú žiadne sankcie.

Nevada má riešenie

Zatiaľ čo sa zvyšok USA snaží zariadiť čo najmenšie odvádzanie pozornosti vodiča od riadenia, štát Nevada už má riešenie.

SkryťVypnúť reklamu

Nedávno tamojší zákonodarcovia schválili pravidlá pre prevádzku úplne automaticky riadených automobilov. Na nevadských cestách si tak čoskoro budú môcť "vodiči" cestou do práce zjesť raňajky a ešte si pri tom prečítať noviny.

Takzvané autonómne alebo samoriaditeľné automobily sa ale nezačnú na tamojších cestách objavovať príliš rýchlo. V prvej fáze projektu bude totiž prevádzkovateľ takého auta musieť zložiť kauciu vo výške jeden až tri milióny dolárov. Auto dostane špeciálnu červenú registračnú značku a bude sa potom môcť vydať na tamojšie cesty. Táto možnosť je výsledkom lobby internetového gigantu Google, ktorý už "autá bez vodiča" testuje niekoľko rokov.

Okrem Google sa na možnosť testovania áut bez vodičov určite teší aj Volkswagen, ktorý na podobnom projekte intenzívne spolupracuje s univerzitou v Stanforde. Ako pre Google tak univerzitu to nie je z ich kalifornských základní do Nevady vôbec ďaleko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Noviny a internet áno, alkohol nie

Neskôr si budú môcť v Nevade autá ako Kitt zo seriálu Knight rider kúpiť aj bežní zákazníci - v čase, keď sa technológia v praxi dostatočne osvedčí a bude pripravená pre sériovú výrobu. Takéto autá potom dostanú špeciálnu zelenú registračnú značku a prevádzkovatelia nebudú musieť skladať žiadnu kauciu.

Stále však budú musieť vlastniť vodičský preukaz platný v štáte Nevada a budú zodpovední za všetky škody, ktoré automobil prípadne spôsobí. Zaujímavé je, že pravidlá by mali umožniť autonómnym autám jazdu úplne bez posádky.

Ak si ale hovoríte, že by sa také auto dalo využiť pre automatický odvoz z divokého večierka, budete mať v Nevade smolu. Hoci si totiž "vodič" takého vozidla bude môcť za jazdy pokojne čítať noviny, telefonovať, surfovať po internete a robiť ďalšie iné veci, ktoré inak chcú Američania z ciest odstrániť, alkohol v jeho krvi prítomný byť nesmie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nevadské úrady majú príslušné vyhlášky pripraviť do konca marca.

Autor: idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 15 029
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 410
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 634
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 534
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 918
  6. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 887
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 507
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 414
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 465
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 354
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 435
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 674
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 787
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 673
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 601
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 557
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu