Autá rozptyľujú vodičov, Nevada sa preto šoférov zbaví

Americké úrady vydali smernice, podľa ktorých by mali automobilky obmedziť technológie, ktoré odvádzajú za jazdy vodičovu pozornosť. V štáte Nevada ale prijali pravidlá, ktoré umožnia vodičom dať si za jazdy kávu, šišku a prečítať si u toho noviny.

Auto, ktoré nepotrebuje vodiča.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Volkwagen)

Americké úrady vydali smernice, podľa ktorých by mali automobilky obmedziť technológie, ktoré odvádzajú za jazdy vodičovu pozornosť. V štáte Nevada ale prijali pravidlá, ktoré umožnia vodičom dať si za jazdy kávu, šišku a prečítať si u toho noviny, napísal portál auto.idnes.cz.

Nevenovanie sa šoférovaniu je veľmi častou príčinou automobilových nehôd. Navyše, čísla v štatistikách nemusia byť úplné, pretože vodiči často nepriznajú, že ich pozornosť sa pred nehodou upierala inam než na vozovku.

V USA v poslednej dobe výrazne bojujú proti rôznym spôsobom odvádzanie pozornosti vodiča. V rade štátov síce zatiaľ neplatí ani zákaz telefonovania za volantom, ale americký Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) presadzuje dokonca úplný zákaz telefonovania a to aj keď použijete handsfree. Američania tak idú ďalej než Európa.

Ostatne, v niektorých oblastiach odvádzanie pozornosti majú veľký náskok. U nás všadeprítomné billboardy pri cestách a diaľnic sú na väčšine miest v USA absolútne neprípustné.

Absurdné pravidlá?

Americké Ministerstvo dopravy vydalo smernice, ktoré automobilkám určujú, ako by mali obmedziť vo svojich vozidlách určité technológie odvádzajúce pozornosť vodiča.

V smerniciach sa spomína deaktivácia rôznych zábavných a informačných systémov. Napríklad tak, že vodič nemôže za jazdy pristupovať na sociálne siete (áno, niektoré americké autá to dokážu). Vyskytuje sa tu však aj taký zákaz, ktorý nedovoľuje za jazdy zmeniť adresu cieľa zadaného v navigácii. Pre takýto úkon by musel vodič najprv zastaviť.

V smerniciach sa ale objavujú aj ďaleko rozumnejšie pravidlá. V aute nemajú byť žiadne systémy, ktoré od vodiča vyžadujú ovládanie oboma rukami, alebo ktoré by vyžadovali dlhší ako dvojsekundový očný kontakt.

Ministerstvu ide o to, že s čím ďalej pokročilejšími elektronickými systémami v autách prestávajú byť mobilné telefóny tým hlavným dôvodom odvádzanie pozornosti vodičov a NHTSA s ním súhlasí.

Automobilky nesúhlasia so všetkým

Automobilky súhlasia menej. Všeobecne síce vítajú snahu definovať, akú techniku ​​je bezpečné za jazdy používať. Obávajú sa ale, že v prípade niektorých zákazov by sa jednoducho vodiči vrátili k svojim vreckovým zariadeniam.

Ak napríklad nepôjde zmeniť za jazdy cieľ vo vstavanej navigácie, vodiči vraj začnú namiesto nej používať klasické prenosné navigačné prístroje. Ministerstvom vydané pravidlá ale nie sú pre automobilky záväzné a tak z ich nedodržania nevyplývajú žiadne sankcie.

Nevada má riešenie

Zatiaľ čo sa zvyšok USA snaží zariadiť čo najmenšie odvádzanie pozornosti vodiča od riadenia, štát Nevada už má riešenie.

Nedávno tamojší zákonodarcovia schválili pravidlá pre prevádzku úplne automaticky riadených automobilov. Na nevadských cestách si tak čoskoro budú môcť "vodiči" cestou do práce zjesť raňajky a ešte si pri tom prečítať noviny.

Takzvané autonómne alebo samoriaditeľné automobily sa ale nezačnú na tamojších cestách objavovať príliš rýchlo. V prvej fáze projektu bude totiž prevádzkovateľ takého auta musieť zložiť kauciu vo výške jeden až tri milióny dolárov. Auto dostane špeciálnu červenú registračnú značku a bude sa potom môcť vydať na tamojšie cesty. Táto možnosť je výsledkom lobby internetového gigantu Google, ktorý už "autá bez vodiča" testuje niekoľko rokov.

Okrem Google sa na možnosť testovania áut bez vodičov určite teší aj Volkswagen, ktorý na podobnom projekte intenzívne spolupracuje s univerzitou v Stanforde. Ako pre Google tak univerzitu to nie je z ich kalifornských základní do Nevady vôbec ďaleko.

Noviny a internet áno, alkohol nie

Neskôr si budú môcť v Nevade autá ako Kitt zo seriálu Knight rider kúpiť aj bežní zákazníci - v čase, keď sa technológia v praxi dostatočne osvedčí a bude pripravená pre sériovú výrobu. Takéto autá potom dostanú špeciálnu zelenú registračnú značku a prevádzkovatelia nebudú musieť skladať žiadnu kauciu.

Stále však budú musieť vlastniť vodičský preukaz platný v štáte Nevada a budú zodpovední za všetky škody, ktoré automobil prípadne spôsobí. Zaujímavé je, že pravidlá by mali umožniť autonómnym autám jazdu úplne bez posádky.

Ak si ale hovoríte, že by sa také auto dalo využiť pre automatický odvoz z divokého večierka, budete mať v Nevade smolu. Hoci si totiž "vodič" takého vozidla bude môcť za jazdy pokojne čítať noviny, telefonovať, surfovať po internete a robiť ďalšie iné veci, ktoré inak chcú Američania z ciest odstrániť, alkohol v jeho krvi prítomný byť nesmie.

Nevadské úrady majú príslušné vyhlášky pripraviť do konca marca.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 10 821
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 5 589
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 129
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 150
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 553
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 990
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 896
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 855
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 375
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 230

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bývalý vyšetrovateľ: V tieňovej ekonomike skončia ročne dva bilióny dolárov

V tieňovej ekonomike sa pohybuje veľké množstvo peňazí.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

BLOG INEKO

Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech

Rozdiely vo vzdelávaní medzi Slovenskom a krajinami OECD.

Neprehliadnite tiež

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.