SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Autá rozptyľujú vodičov, Nevada sa preto šoférov zbaví

Americké úrady vydali smernice, podľa ktorých by mali automobilky obmedziť technológie, ktoré odvádzajú za jazdy vodičovu pozornosť. V štáte Nevada ale prijali pravidlá, ktoré umožnia vodičom dať si za jazdy kávu, šišku a prečítať si u toho noviny.

Auto, ktoré nepotrebuje vodiča.Auto, ktoré nepotrebuje vodiča. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Volkwagen)

Americké úrady vydali smernice, podľa ktorých by mali automobilky obmedziť technológie, ktoré odvádzajú za jazdy vodičovu pozornosť. V štáte Nevada ale prijali pravidlá, ktoré umožnia vodičom dať si za jazdy kávu, šišku a prečítať si u toho noviny, napísal portál auto.idnes.cz.

Nevenovanie sa šoférovaniu je veľmi častou príčinou automobilových nehôd. Navyše, čísla v štatistikách nemusia byť úplné, pretože vodiči často nepriznajú, že ich pozornosť sa pred nehodou upierala inam než na vozovku.

V USA v poslednej dobe výrazne bojujú proti rôznym spôsobom odvádzanie pozornosti vodiča. V rade štátov síce zatiaľ neplatí ani zákaz telefonovania za volantom, ale americký Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) presadzuje dokonca úplný zákaz telefonovania a to aj keď použijete handsfree. Američania tak idú ďalej než Európa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ostatne, v niektorých oblastiach odvádzanie pozornosti majú veľký náskok. U nás všadeprítomné billboardy pri cestách a diaľnic sú na väčšine miest v USA absolútne neprípustné.

Absurdné pravidlá?

Americké Ministerstvo dopravy vydalo smernice, ktoré automobilkám určujú, ako by mali obmedziť vo svojich vozidlách určité technológie odvádzajúce pozornosť vodiča.

V smerniciach sa spomína deaktivácia rôznych zábavných a informačných systémov. Napríklad tak, že vodič nemôže za jazdy pristupovať na sociálne siete (áno, niektoré americké autá to dokážu). Vyskytuje sa tu však aj taký zákaz, ktorý nedovoľuje za jazdy zmeniť adresu cieľa zadaného v navigácii. Pre takýto úkon by musel vodič najprv zastaviť.

V smerniciach sa ale objavujú aj ďaleko rozumnejšie pravidlá. V aute nemajú byť žiadne systémy, ktoré od vodiča vyžadujú ovládanie oboma rukami, alebo ktoré by vyžadovali dlhší ako dvojsekundový očný kontakt.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvu ide o to, že s čím ďalej pokročilejšími elektronickými systémami v autách prestávajú byť mobilné telefóny tým hlavným dôvodom odvádzanie pozornosti vodičov a NHTSA s ním súhlasí.

Automobilky nesúhlasia so všetkým

Automobilky súhlasia menej. Všeobecne síce vítajú snahu definovať, akú techniku ​​je bezpečné za jazdy používať. Obávajú sa ale, že v prípade niektorých zákazov by sa jednoducho vodiči vrátili k svojim vreckovým zariadeniam.

Ak napríklad nepôjde zmeniť za jazdy cieľ vo vstavanej navigácie, vodiči vraj začnú namiesto nej používať klasické prenosné navigačné prístroje. Ministerstvom vydané pravidlá ale nie sú pre automobilky záväzné a tak z ich nedodržania nevyplývajú žiadne sankcie.

Nevada má riešenie

Zatiaľ čo sa zvyšok USA snaží zariadiť čo najmenšie odvádzanie pozornosti vodiča od riadenia, štát Nevada už má riešenie.

SkryťVypnúť reklamu

Nedávno tamojší zákonodarcovia schválili pravidlá pre prevádzku úplne automaticky riadených automobilov. Na nevadských cestách si tak čoskoro budú môcť "vodiči" cestou do práce zjesť raňajky a ešte si pri tom prečítať noviny.

Takzvané autonómne alebo samoriaditeľné automobily sa ale nezačnú na tamojších cestách objavovať príliš rýchlo. V prvej fáze projektu bude totiž prevádzkovateľ takého auta musieť zložiť kauciu vo výške jeden až tri milióny dolárov. Auto dostane špeciálnu červenú registračnú značku a bude sa potom môcť vydať na tamojšie cesty. Táto možnosť je výsledkom lobby internetového gigantu Google, ktorý už "autá bez vodiča" testuje niekoľko rokov.

Okrem Google sa na možnosť testovania áut bez vodičov určite teší aj Volkswagen, ktorý na podobnom projekte intenzívne spolupracuje s univerzitou v Stanforde. Ako pre Google tak univerzitu to nie je z ich kalifornských základní do Nevady vôbec ďaleko.

SkryťVypnúť reklamu

Noviny a internet áno, alkohol nie

Neskôr si budú môcť v Nevade autá ako Kitt zo seriálu Knight rider kúpiť aj bežní zákazníci - v čase, keď sa technológia v praxi dostatočne osvedčí a bude pripravená pre sériovú výrobu. Takéto autá potom dostanú špeciálnu zelenú registračnú značku a prevádzkovatelia nebudú musieť skladať žiadnu kauciu.

Stále však budú musieť vlastniť vodičský preukaz platný v štáte Nevada a budú zodpovední za všetky škody, ktoré automobil prípadne spôsobí. Zaujímavé je, že pravidlá by mali umožniť autonómnym autám jazdu úplne bez posádky.

Ak si ale hovoríte, že by sa také auto dalo využiť pre automatický odvoz z divokého večierka, budete mať v Nevade smolu. Hoci si totiž "vodič" takého vozidla bude môcť za jazdy pokojne čítať noviny, telefonovať, surfovať po internete a robiť ďalšie iné veci, ktoré inak chcú Američania z ciest odstrániť, alkohol v jeho krvi prítomný byť nesmie.

SkryťVypnúť reklamu

Nevadské úrady majú príslušné vyhlášky pripraviť do konca marca.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 19 965
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 667
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 346
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 289
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 006
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 020
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 193
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 980
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


4 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


22 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: A dokonané bude
  2. Martin Borecky: Život je fajn
  3. Soňa Bulbeck: O zodpovednosti, rodičoch a učiteľoch...
  4. Anna Miľanová: Alkohol a zodpovednosť, ako riadenie vozidla a iné násilnosti pod jeho vplyvom...
  5. Eva Gallova: Nechoď na tú zastávku, kde študenti zomreli
  6. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Strieborný pavilón v japonskom meste Kjóto
  7. Jan Pražák: Odsuďte mě, chcete-li
  8. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Medvedia skala a Kukla
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 303
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 683
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 194
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 018
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 873
  6. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 2 907
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 794
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 599
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu