SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Panda nielen zo ZOO

Medvedík Panda je zákonom chránený, takže si ho v podstate nemôže dovoliť nikto. Panda od Fiat-u je však na tom ďaleko lepšie.

Prvé fotografie novej generácie jasne ukázali, že Fiat nechcel meniť to, čo je dobré. To ponechali a zvýraznili akýmsi futuristickým dizajnérskym prvkom – zaobleným štvorcom, akýmsi mixom medzi kruhom a bežných štvorcom.Prvé fotografie novej generácie jasne ukázali, že Fiat nechcel meniť to, čo je dobré. To ponechali a zvýraznili akýmsi futuristickým dizajnérskym prvkom – zaobleným štvorcom, akýmsi mixom medzi kruhom a bežných štvorcom. (Zdroj: Peter Mihálik)

SKALICA. Je totiž malá, milá, päťdverová, päťmiestna a pomerne dosť flexibilná. Vedeli ste však o tom, že Panda sa doteraz vyrábala len v troch generáciách? A to jej prvá generácia prišla na svet v roku 1980.

Prvé fotografie novej generácie jasne ukázali, že Fiat nechcel meniť to, čo je dobré. To ponechali a zvýraznili akýmsi futuristickým dizajnérskym prvkom – zaobleným štvorcom, akýmsi mixom medzi kruhom a bežných štvorcom. Sprvu sme mali dojem, že Fiat týmto dizajnérskym prvkom šliapol vedľa, no reálny dotyk v slovenskej Skalici nás výrazne presvedčil o opaku.

Len päť

Trieda „krpcov“ by sa dala rozdeliť na dve kategórie. Na tých, čo siahajú len po trojdverovej karosérii, a na tých ostatných päťdverových. Nuž, navrhnúť päťdverovú karosériu je pri takto malých autách občas problém. Panda však už v sérii päťdverová je, pričom jej aktuálne vonkajšie rozmery sú 3 650 x 1 640 x 1 550 s rázvorom 2 299 mm.

Najviditeľnejšou ukážkou „zaobleného štvorca“ je prístrojová doska. Nebyť však tohto prvku, povedal by som, že ide len o akýsi facelift alebo mierne optické retuše.

Zaujímavo je koncipovaný interiér, od ktorého sa odvíja aj veľkosť batožinového priestoru. Na výber sú dve rovnako veľké samostatné posuvné sedadlá alebo pevná lavica s delenými operadlami v pomere 60:40. Podľa toho sa mení objem batožinového priestoru od 225 po 260 l. Ale ani tu Panda s možnosťami nekončí. Za príplatok sa dá dokúpiť sklopné operadlo spolujazdcovho sedadla, takže „zhltne“ vec dlhú až dva metre.

Takmer bez zmien

Najviditeľnejšou ukážkou „zaobleného štvorca“ je prístrojová doska. Nebyť však tohto prvku, povedal by som, že ide len o akýsi facelift alebo mierne optické retuše. Samozrejme, línie sa zjemnili, ovládače a autorádio majú novú pozíciu, ale spoza volantu to človek ani nevníma.

Malá však neznamená nepraktická. Do dverí sa zmestí malá fľaša, pred spolujazdcom sú až dve schránky – vrchná otvorená, spodná je uzavretá.

Faktom však je, že kvalita použitých plastov je ďaleko vyššia. Čo však ostalo je trošku stiesnenejší pocit za volantom. Na svedomí to má mohutná stredová konzola, do ktorej je implantovaná radiaca páka.
Malá však neznamená nepraktická. Do dverí sa zmestí malá fľaša, pred spolujazdcom sú až dve schránky – vrchná otvorená, spodná je uzavretá.

Výborné je aj, vzhľadom k vonkajším rozmerom, sedenie na zadnej lavici. Je vyššie s pohodlne odloženými nohami. Táto pozícia je človeku akosi príjemná. Podobne ako nastupovanie a vystupovanie. Povedal by som to takto – nemusel som sa zohýbať, ale ani nastupovať do výšky. Jednoducho som prišiel a usadil sa.

Tak koľko?

Aký typ paliva preferujete? Benzín? Naftu? Propán-bután? Zemný plyn? A stačí vám Panda s pohonom 4x2 alebo radšej 4x4? Nie, nerobíme si „srandu“. Fiat si dôležitosť Pandy dosť cení, preto pre ňu pripravil práve toľkoto rôznych možností pohonu a náhonu.

Najvýkonnejší benzínový motor bol Motorom roku 2011. Má dva valce a z objemu 0,9 litra pomocou preplňovania turbodúchadlom ponúka maximálny výkon 63 kW (85 k) a 145 Nm maximálneho krútiaceho momentu v otáčkovom pásme 1 900-3 000 min-1 (alebo 100 Nm pri otáčkach 2 000 min-1v režime ECO).

Odolať jazde v dvojvalci sa posluchovo dá. Ako keby sa piesty vzájomne mlátili a každý z nich nevedel, čo má robiť. Keby som však mal všetky motory odsudzovať len podľa zvuku, asi by som chodil časom peši. Dvojvalec totiž vďaka riadnemu „prifukovaniu“ jazdí po meste ako malý drak. Tu sa aj krásne ukáže ako je Panda „ohybná“. Kolesá má v rohoch karosérie, vyššiu svetlú výšku a dosť slušne odtlmený podvozok. Zrejme ani v Taliansku nemajú dosť kvalitné cesty.

Na výber sú dve rovnako veľké samostatné posuvné sedadlá alebo pevná lavica s delenými operadlami v pomere 60:40. Podľa toho sa mení objem batožinového priestoru od 225 po 260 l.

Ďalším motorom v ponuke je objemovo totožný motor bez preplňovania s parametrami 48 kW (65 k) a 88 Nm. Posledným benzínovým motorom je štvorvalec 1,2 litra s 51 kW (69 k) a 102 Nm. Predpokladáme, že práve tento motor by mohol byť pre Slovákov najzaujímavejší. Aj keď nemá toľko výkonu ako preplňovaný dvojvalec, kultúra chodu a hlavne pocitová dynamika s rozumnými prevádzkovými nákladmi vyhrá.

Najsilnejší motor sa dá objednať aj vo variante na CNG (pohon zemným plynom), štvorvalec zase s pohonom na LPG (propán-bután). V tejto triede sú naftové motory na pokraji záujmu, ale keď už, tak je k dispozícii aj naftová jednatrojka s 55 kW (75 k) a 190 Nm.

Niečo originálne

Fiat Panda je síce malý automobil, no niektoré výbavové prvky do triedy „malých“ až tak veľmi nepatria. Príkladom je stabilizačný systém či Low Speed Collision Mitigation, čo je systém zabraňujúci zrážke pod rýchlosťou 30 km/h. V príplatkovej výbave je aj prenosná navigácia TomTom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 546
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 673
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 461
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 749
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 137
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 827
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 891
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 505
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 235
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 009
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie pracovníkov kultúry a médií v budove RTVS.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L