SKALICA. Je totiž malá, milá, päťdverová, päťmiestna a pomerne dosť flexibilná. Vedeli ste však o tom, že Panda sa doteraz vyrábala len v troch generáciách? A to jej prvá generácia prišla na svet v roku 1980.
Prvé fotografie novej generácie jasne ukázali, že Fiat nechcel meniť to, čo je dobré. To ponechali a zvýraznili akýmsi futuristickým dizajnérskym prvkom – zaobleným štvorcom, akýmsi mixom medzi kruhom a bežných štvorcom. Sprvu sme mali dojem, že Fiat týmto dizajnérskym prvkom šliapol vedľa, no reálny dotyk v slovenskej Skalici nás výrazne presvedčil o opaku.
Len päť
Trieda „krpcov“ by sa dala rozdeliť na dve kategórie. Na tých, čo siahajú len po trojdverovej karosérii, a na tých ostatných päťdverových. Nuž, navrhnúť päťdverovú karosériu je pri takto malých autách občas problém. Panda však už v sérii päťdverová je, pričom jej aktuálne vonkajšie rozmery sú 3 650 x 1 640 x 1 550 s rázvorom 2 299 mm.
Najviditeľnejšou ukážkou „zaobleného štvorca“ je prístrojová doska. Nebyť však tohto prvku, povedal by som, že ide len o akýsi facelift alebo mierne optické retuše.
Zaujímavo je koncipovaný interiér, od ktorého sa odvíja aj veľkosť batožinového priestoru. Na výber sú dve rovnako veľké samostatné posuvné sedadlá alebo pevná lavica s delenými operadlami v pomere 60:40. Podľa toho sa mení objem batožinového priestoru od 225 po 260 l. Ale ani tu Panda s možnosťami nekončí. Za príplatok sa dá dokúpiť sklopné operadlo spolujazdcovho sedadla, takže „zhltne“ vec dlhú až dva metre.
Takmer bez zmien
Najviditeľnejšou ukážkou „zaobleného štvorca“ je prístrojová doska. Nebyť však tohto prvku, povedal by som, že ide len o akýsi facelift alebo mierne optické retuše. Samozrejme, línie sa zjemnili, ovládače a autorádio majú novú pozíciu, ale spoza volantu to človek ani nevníma.
Malá však neznamená nepraktická. Do dverí sa zmestí malá fľaša, pred spolujazdcom sú až dve schránky – vrchná otvorená, spodná je uzavretá.
Faktom však je, že kvalita použitých plastov je ďaleko vyššia. Čo však ostalo je trošku stiesnenejší pocit za volantom. Na svedomí to má mohutná stredová konzola, do ktorej je implantovaná radiaca páka.
Malá však neznamená nepraktická. Do dverí sa zmestí malá fľaša, pred spolujazdcom sú až dve schránky – vrchná otvorená, spodná je uzavretá.
Výborné je aj, vzhľadom k vonkajším rozmerom, sedenie na zadnej lavici. Je vyššie s pohodlne odloženými nohami. Táto pozícia je človeku akosi príjemná. Podobne ako nastupovanie a vystupovanie. Povedal by som to takto – nemusel som sa zohýbať, ale ani nastupovať do výšky. Jednoducho som prišiel a usadil sa.
Tak koľko?
Aký typ paliva preferujete? Benzín? Naftu? Propán-bután? Zemný plyn? A stačí vám Panda s pohonom 4x2 alebo radšej 4x4? Nie, nerobíme si „srandu“. Fiat si dôležitosť Pandy dosť cení, preto pre ňu pripravil práve toľkoto rôznych možností pohonu a náhonu.
Najvýkonnejší benzínový motor bol Motorom roku 2011. Má dva valce a z objemu 0,9 litra pomocou preplňovania turbodúchadlom ponúka maximálny výkon 63 kW (85 k) a 145 Nm maximálneho krútiaceho momentu v otáčkovom pásme 1 900-3 000 min-1 (alebo 100 Nm pri otáčkach 2 000 min-1v režime ECO).
Odolať jazde v dvojvalci sa posluchovo dá. Ako keby sa piesty vzájomne mlátili a každý z nich nevedel, čo má robiť. Keby som však mal všetky motory odsudzovať len podľa zvuku, asi by som chodil časom peši. Dvojvalec totiž vďaka riadnemu „prifukovaniu“ jazdí po meste ako malý drak. Tu sa aj krásne ukáže ako je Panda „ohybná“. Kolesá má v rohoch karosérie, vyššiu svetlú výšku a dosť slušne odtlmený podvozok. Zrejme ani v Taliansku nemajú dosť kvalitné cesty.
Na výber sú dve rovnako veľké samostatné posuvné sedadlá alebo pevná lavica s delenými operadlami v pomere 60:40. Podľa toho sa mení objem batožinového priestoru od 225 po 260 l.
Ďalším motorom v ponuke je objemovo totožný motor bez preplňovania s parametrami 48 kW (65 k) a 88 Nm. Posledným benzínovým motorom je štvorvalec 1,2 litra s 51 kW (69 k) a 102 Nm. Predpokladáme, že práve tento motor by mohol byť pre Slovákov najzaujímavejší. Aj keď nemá toľko výkonu ako preplňovaný dvojvalec, kultúra chodu a hlavne pocitová dynamika s rozumnými prevádzkovými nákladmi vyhrá.
Najsilnejší motor sa dá objednať aj vo variante na CNG (pohon zemným plynom), štvorvalec zase s pohonom na LPG (propán-bután). V tejto triede sú naftové motory na pokraji záujmu, ale keď už, tak je k dispozícii aj naftová jednatrojka s 55 kW (75 k) a 190 Nm.
Niečo originálne
Fiat Panda je síce malý automobil, no niektoré výbavové prvky do triedy „malých“ až tak veľmi nepatria. Príkladom je stabilizačný systém či Low Speed Collision Mitigation, čo je systém zabraňujúci zrážke pod rýchlosťou 30 km/h. V príplatkovej výbave je aj prenosná navigácia TomTom.
Autor: Peter Mihálik