AKTUALIZOVANÉ 19:36

Štvrtina obetí dopravných nehôd sú stále chodci

Vlani na cestách po prvýkrát v zahynulo menej ako sto chodcov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Väčšina chodcov, ktorí vlani zomreli v cestnej premávke, boli nevodiči. Nevedeli vyhodnotiť situáciu z pohľadu vodiča motorového vozidla. Tvrdí to dopravný expert Jozef Drahovský.

BRATISLAVA. Až 23 percent obetí dopravných nehôd sú stále chodci. Vlani ich bolo 75 z celkového počtu 324 úmrtí.
Analytici mierne zlepšenie pripisujú najmä zníženiu povolenej rýchlosti v obciach na 50 kilometrov za hodinu.

„Stretnutie s autom idúcim rýchlosťou 60 km/h znamená pre chodca takmer istú smrť,“ vraví riaditeľ Školy bezpečnej jazdy Peter Kristín.

Prínosom je aj nová povinnosť nosiť mimo obce reflexné prvky. „Žiaľ, mnohí starostovia posunuli tabuľu začiatok obce až úplne na hranicu, takže opatrenie je len na papieri,“ upozorňuje dopravný analytik Jozef Drahovský.

Za nehodami vidí aj slabé zručnosti a povedomie. Vodiči často nevedia správne reagovať v krízových situáciách, v čom by im pomohli napríklad školy šmyku. Chodcom zas často chýbajú vedomosti o dopravných predpisoch. „Počet usmrtených chodcov, ktorí nemajú vodičské oprávnenie, je podstatne vyšší ako počet usmrtených chodcov, ktorí jazdia,“ vraví.

Hoci nedať chodcovi na priechode prednosť je už závažným priestupkom, za ktorý môže prísť vodič aj o preukaz, k mnohým nehodám stále dochádza v blízkosti priechodov.

„Pomohlo by, keby sme pred priechody namaľovali čiary a povedali, že keď bude vozidlo za čiarou, chodec už nemôže na priechod vstúpiť, lebo vozidlo už nedokáže zabrzdiť,“ hovorí riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity Gustáv Kasanický.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 281
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 5 222
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 454
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 124
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 030
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 921
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 746
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 627
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 445
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 893

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Sme v obrazoch

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.