AKTUALIZOVANÉ 19:36

Štvrtina obetí dopravných nehôd sú stále chodci

Vlani na cestách po prvýkrát v zahynulo menej ako sto chodcov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Väčšina chodcov, ktorí vlani zomreli v cestnej premávke, boli nevodiči. Nevedeli vyhodnotiť situáciu z pohľadu vodiča motorového vozidla. Tvrdí to dopravný expert Jozef Drahovský.

BRATISLAVA. Až 23 percent obetí dopravných nehôd sú stále chodci. Vlani ich bolo 75 z celkového počtu 324 úmrtí.
Analytici mierne zlepšenie pripisujú najmä zníženiu povolenej rýchlosti v obciach na 50 kilometrov za hodinu.

„Stretnutie s autom idúcim rýchlosťou 60 km/h znamená pre chodca takmer istú smrť,“ vraví riaditeľ Školy bezpečnej jazdy Peter Kristín.

Prínosom je aj nová povinnosť nosiť mimo obce reflexné prvky. „Žiaľ, mnohí starostovia posunuli tabuľu začiatok obce až úplne na hranicu, takže opatrenie je len na papieri,“ upozorňuje dopravný analytik Jozef Drahovský.

Za nehodami vidí aj slabé zručnosti a povedomie. Vodiči často nevedia správne reagovať v krízových situáciách, v čom by im pomohli napríklad školy šmyku. Chodcom zas často chýbajú vedomosti o dopravných predpisoch. „Počet usmrtených chodcov, ktorí nemajú vodičské oprávnenie, je podstatne vyšší ako počet usmrtených chodcov, ktorí jazdia,“ vraví.

Hoci nedať chodcovi na priechode prednosť je už závažným priestupkom, za ktorý môže prísť vodič aj o preukaz, k mnohým nehodám stále dochádza v blízkosti priechodov.

„Pomohlo by, keby sme pred priechody namaľovali čiary a povedali, že keď bude vozidlo za čiarou, chodec už nemôže na priechod vstúpiť, lebo vozidlo už nedokáže zabrzdiť,“ hovorí riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity Gustáv Kasanický.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 487
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 818
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 059
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 634
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 119
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 003
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 650
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 556
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 341
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 767

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Sme v obrazoch

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.