SME

Prvá jazda: Vynovená Ibiza zaujala športovou verziou

Seat štartuje modelovú ofenzívu a na jej začiatku stojí modernizovaná Ibiza. Okrem menších úprav prináša dostupnejšiu športovo ladenú verziu FR aj s karosériou kombi.

(Zdroj: Seat)

BARCELONA. Úsmevy na tvárach predstaviteľov španielskej automobilky sa skrátka nedali prehliadnuť. Nepôsobili totiž umelo, ale veľmi prirodzene. Nečudo, Seat je na najlepšej ceste vrátiť sa tohto roku späť do čiernych čísel a vďaka chystaným novým modelom začať konečne zarábať. Modernizovaná Ibiza je „len“ predkrmom pripravovanej ofenzívy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jej súčasťou je aj miniauto Mii, s ktorým ale slovenský importér nemá príliš veľké plány. To najdôležitejšie príde neskôr - na jeseň, resp. koncom roka nastúpi Toledo, na jar 2013 nový päťdverový Leon, pol roka za ním trojdverový Leon a o ďalších asi šesť mesiacov Leon s karosériou kombi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hrany sú v móde

Facelift Ibizy ukazuje nové dizajnové smerovanie Seatu. Donedávna veľmi obľúbené oblé línie vystriedali jednoduché, čisté tvary a hrany. Predné partie osviežili nové svetlomety, nárazník i kapota motora. Prepracované veko kufra troj- a päťdverového hatchbacku sme si všimli až po upozornení. Pribudol na ňom vodorovný prelis - pod logom Seat. K tomu nové typy zliatinových diskov a lakov karosérie...

V kabíne odhalí všetky novinky iba znalec, ktorý mal tú česť jazdiť s predchodcom. Vizuálne osvieženie sa totiž dotklo len grafiky prístrojového panela, ovládačov automatickej klimatizácie a niektorých materiálov.

Nájdi päť rozdielov: upravená grafika prístrojov, volant, panel klimatizácie, premiestnený USB port a niektoré nové materiály.

Štandardné rádio s komlikovaným prepínaním predvolených staníc zostalo. Hneď pod ním je teraz USB konektor. Škoda, že ho Seat nedodáva štandardne, zvlášť, ak má zacielené na mladých. Technici tiež robili reorganizáciu za palubnou doskou. Vďaka nej sa objem schránky pred spolujazdcom takmer zdvojnásobil - na 10,7 litra.

SkryťVypnúť reklamu

Ibiza FR aj ako kombi

Kým štylistické zmeny na „obyčajnej“ Ibize treba trochu hľadať, jej športovo ladená verzia FR vyslovene opeknela. Okrem iného má iné nárazníky, koncové svetlá, ktoré čiastočne pozostávajú z diód a veľmi pekné 17-palcové zliatinové disky. Diódové denné svietenie dostanete iba v kombinácii s príplatkovými bi-xenónmi.

Seat zároveň modely Ibiza FR priblížil masám, keďže k doteraz ponúkaným motorom 1,4 TSI (110 kW/150 k) a 2.0 TDI (105 kW/143 k) pribudla najslabšia, ale aj cenovo najatraktívnejšia motorizácia 1.2 TSI (77 kW/105 k). Sen o malom športovom kombi môže byť realitou, keďže Ibiza FR je teraz k dispozícii aj s najpraktickejšou karosériou ST.

Verzia FR má agresívnejšie vyzerajúce predné partie, Za bi-xenóny a diódy prte denné svietenie sa pripláca.

V novinke sa jazdiť nedalo

V spoločnosti Ibizy FR sme strávili aj testovacie jazdy. Jemne pritvrdený podvozok a široké pneumatiky rozmeru 215/40 dovolia viac si za volantom užívať prejazdy zákrut. Zároveň sa ale netreba obávať rapídne zhoršeného komfortu pruženia.

SkryťVypnúť reklamu

Turbomotor 1.4 TSI si pri uvoľnení akcelerátora rád „odfúkne“. Kombinovať ho je naďalej možné iba so sedemstupňovým automatom DSG. Ten radí presne tak, ako sme zvyknutí - rýchlo, ale rozjazdy sa nezaobídu bez cuknutia. Chýbali nám pádla pod volantom pre manuálny režim radenia.

Kto chce manuálnu prevodovku, musí siahnuť po slabšom agregáte 1.2 TSI alebo po vznetovom motore 2.0 TDI. Diesel ponúka dobrú dynamiku a nízku spotrebu, jeho vyššia hmotnosť však podporuje nedotáčavosť. Hoci je Ibiza FR 1.2 TSI asi najvýznamnejšou novinkou faceliftu, jazdiť sa s ňou na prezentácii nedalo.

Do schránky pred spolujazdcom sa teraz zmestí viac. Až 10,7 l.

Trojvalce už ľudia nechcú

Skladba motorizácií pre ostatné verzie sa nemení. Niektoré z nich boli modifikované s ohľadom na zníženie produkcie emisií CO2. Trochu nepochopiteľne stále nie je v ponuke slabší variant turbomotora 1.2 TSI (63 kW/85 k). Ibiza si namiesto neho musí vystačiť so starším atmosférickým agregátom 1.4 16V.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ten na slovenskom trhu zároveň plní úlohu základnej poháňacej jednotky, lebo o trojvalec 1.2 l (44 kW/60 k, 51 kW/70 k) u nás nie je záujem. Najšportovejšia Ibiza Cupra bude predstavená v priebehu tohto roka.

Cestu autora hradila spoločnosť SEAT

Seat Ibiza - základné technické údaje

verzia 1,4 16V 1,2 TSI 1,4 TSI 1,2 TDI 1,6 TDI 2,0 TDI
prevodovka 5M 5M/7A 7A 5M 5M 6M
zdvihový objem (cm3) 1390 1197 1390 1199 1598 1998
výkon (kW/k) 63/85 77/105 110/150 55/75 77/105 105/143
pri otáčkach (ot./min.) 5000 5000 5800 4000 4400 4200
krútiaci moment (Nm) 132 175 220 180 250 320
pri otáčkach (ot./min.) 3800 1550 1250 1500 1750 1750
zrýchlenie 0-100km/h(s) 11,8 9,7/9,8 7,6 13,9 10,5 8,2
priemerná spotreba (l/100km) 5,9 5,1(5,3 4,1(5,5) 3,9 4,3 4,7
maximálna rýchlosť (km/h) 177 190 212 168 191 210
rázvor náprav (mm) 2469
dĺžka (mm) 4034-4227
šírka (mm) 1693
výška (mm) 1428-1445
objem kufra základný (l) 284-430
objem palivovej nádrže (l) 45

Autor: fg

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  3. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  4. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  5. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  6. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  7. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  8. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  3. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  8. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 13 371
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 7 009
  3. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 704
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 4 445
  5. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 3 286
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 3 088
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 2 532
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 419
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Julius Kravjar: Slovenské vody liečivé (2)
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Vražda na ostrove Molat: zlato, cudzie DNA a nájdená loď. Podozrivý Slovák ostáva vo väzbe
  3. Katarina Strakova: Obecná kasa v Sklenom sa nekontrolovane otvára, ale nie občanom
  4. Vladimír Bačišin: Akú mala, takú vysokú školu dala (3)
  5. Vladimír Čuchran: Invazné všeličo. Votrelec. Okupant...
  6. Andrea Podešvová: Vitajte v herni menom Slovensko
  7. Dada Vozáriková: Stanovačka v kamennej púšti Írska
  8. Vladimír Čuchran: Blb, blbí a blbší na stoličkách najvyšších
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 13 660
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 11 460
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 7 763
  4. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 6 658
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 597
  6. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 315
  7. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 315
  8. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 4 886
  1. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  2. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  3. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  4. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  5. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  6. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  7. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  8. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
SkryťZatvoriť reklamu