Motocyklisti podceňujú fyziku a seba preceňujú

Vodiči áut a motoriek sa navzájom nerešpektujú. Niekedy si však motocyklisti vytvárajú problémy aj sami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Európska únia uvádza, že ani po viac ako desaťročí sa neznižuje počet smrteľných dopravných nehôd motorkárov v Európe. Na Slovensku sú štatistiky priaznivejšie.

V minulom roku zomrelo na cestách 27 motorkárov. Tento rok začali zomierať, keď sa po zime výraznejšie oteplilo. Hneď v prvý teplý týždeň v tomto roku zahynuli traja motorkári. Celkovo tento rok podľahli na následky nehôd 4 motocyklisti.

"Vzhľadom na predchádzajúce obdobia zomrelo v tomto roku relatívne málo motorkárov. No z hľadiska toho, že zomreli ľudské bytosti, je to neprijateľné," povedal Milan Hamar, riaditeľ dopravnej polície.

Nebezpečné chladné vozovky

Gustáv Kasanický z Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline si myslí, že príčinu toho, prečo motorkári na cestách zomierajú, je fakt, že 4 až 5 mesiacov nejazdili. "Takisto je to aj o ich neskúsenosti. A potom frajerina."

"Ja si myslím, že je to kombinácia rôznych faktorov," tvrdí Peter Krištín zo Školy bezpečnej jazdy. Súhlasí s Kasanickým, že motorkári sú po zime nerozjazdení.

"To znamená, že ovládanie motorky nie je 100-percentné po zime, pretože človek zlenivel, keď sedel doma cez zimu. A potom, keď si náhle sadne na motorku, v podstate precení svoje schopnosti a na tej motorke jazdí prirýchlo, respektíve ju nedokáže tak dobre ovládať."

Ďalším problémom sú podľa Krištína chladné vozovky. "Aj napriek tomu, že počasie je príjemné a je relatívne teplo, vozovky sú stále chladné. Trakcia, teda priľnavosť pneumatiky na vozovke, nie je dostatočná. To má za následok, že motorka sa nespráva ako za bežných ideálnych podmienok, kedy je aj teplá vozovka aj počasie."

Motorkári vs vodiči áut

Jedným z faktorov, ktoré spôsobujú tragické nehody motorkárov, je nevraživosť medzi vodičmi áut a motoriek.

"Je jednoznačné, že väčšiu pravdu majú vodiči áut. Dnes akurát, keď sme išli cez Žilinu, tak šiel po meste jeden aj 150-kou a kľučkoval o dušu. Ale je väčšina motorkárov, ktorí sú slušní. Malá časť je však problémová," myslí si Kasanický.

Akoby vodiči áut podľa Krištína zabudli po zime, že sú tu aj motorkári a treba si na to dávať pozor. "A motorkár je predsa len "neriadená strela", pretože je ďaleko rýchlejší a svižnejší a naozaj často kľučkuje pomedzi autá. A s týmto akoby ostatní vodiči už nepočítali." Zároveň ale dodal, že svet nie je čiernobiely a vodiči áut a motoriek sa vzájomne nerešpektujú.

"Sťažujú sa nám motorkári viac v poslednom období práve na agresívnych vodičov áut," upozornil šéf dopravnej polície a dodal.

"Naše plánovanie výkonu služby je zamerané aj na dodržiavanie povinností v súvislosti s jazdou v jazdných pruhoch voči motocyklistom vodičmi áut. Dávame toto do pozornosti policajtom, aby si všímali aj tieto javy v rámci bežnej služby. Nielen motocyklisti jazdia agresívnym spôsobom, ktorý ohrozuje ostatných a vytvára určitú mieru stresu na ceste."

Vodiči motocyklov sú podľa Hamara vo všeobecnosti disciplinovanejší.

Ako predísť tragickým nehodám motorkárov?

Inštruktor zo Školy bezpečnej jazdy si myslí, že v prvom rade by si najmä motorkári mali uvedomiť riziko. "Deformačné zóny na motorke neexistujú a na motorke ste v podstate nechránení. Aj keď máte prilbu a chrániče dôležitých častí tela."

Okrem uvedomenia si rizika treba vedieť aj predvídať. "A aj u nás na tréningoch, keď si ľudia odjazdia krízové brzdenie alebo vyhýbací manéver, sami zrazu zistia, že keď jazdia 40 km/h, je to bez problémov, 50 km/h je ako tak a v 60-ke už to nedajú. Motorkár zbadá, kde je hranica fyziky, kde končí jeho schopnosť a schopnosť jeho motorky," uviedol príklad Peter Krištín.

Takisto je veľmi potrebné sa po zime rozjazdiť a znovu si na motorku zvyknúť.

Podľa Hamara by pomohlo, keby si motorkári kupovali motocykle, ktoré zvládnu. "To znamená, motocykle, ktoré majú hmotnosť, ktorú oni ovládajú aj pri vyšších rýchlostiach. No a v tej súvislosti by bolo dobré, keby si po zime zlepšili svoju fyzickú kondíciu." Motocykle vyšších kubatúr majú svoju hmotnosť a tú je potrebné vedieť ovládať aj pri vyšších rýchlostiach.

Aj vodič auta si podľa Krištína musí uvedomiť, že motorkár je nechránený a ak dôjde k stretu, prakticky nemá žiadnu šancu prežiť. "Mnohí vodiči majú veľmi slabý prehľad okolo vozidla v danom momente. Často sa sústredia iba na to, čo je pred nimi a nemajú prehľad, čo sa deje z boku auta alebo za nimi, najmä v hustej premávke. A mnohým chýba ohľaduplnosť."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 610
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 484
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 6 052
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 007
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 122
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 620
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 315
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 279
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 212
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 686

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan, Sagan a opäť Sagan. Chlapec bez nervov je tretí raz majstrom sveta

Pre mňa je to neuveriteľné, výnimočné, vravel slovenský cyklista.

ŠPORT

Titul venoval Sagan manželke a šampiónovi, ktorý zahynul

Využil jedinú šancu, ktorú mal. Má tretí titul majstra sveta.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.