Motocyklisti podceňujú fyziku a seba preceňujú

Vodiči áut a motoriek sa navzájom nerešpektujú. Niekedy si však motocyklisti vytvárajú problémy aj sami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Európska únia uvádza, že ani po viac ako desaťročí sa neznižuje počet smrteľných dopravných nehôd motorkárov v Európe. Na Slovensku sú štatistiky priaznivejšie.

V minulom roku zomrelo na cestách 27 motorkárov. Tento rok začali zomierať, keď sa po zime výraznejšie oteplilo. Hneď v prvý teplý týždeň v tomto roku zahynuli traja motorkári. Celkovo tento rok podľahli na následky nehôd 4 motocyklisti.

"Vzhľadom na predchádzajúce obdobia zomrelo v tomto roku relatívne málo motorkárov. No z hľadiska toho, že zomreli ľudské bytosti, je to neprijateľné," povedal Milan Hamar, riaditeľ dopravnej polície.

Nebezpečné chladné vozovky

Gustáv Kasanický z Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline si myslí, že príčinu toho, prečo motorkári na cestách zomierajú, je fakt, že 4 až 5 mesiacov nejazdili. "Takisto je to aj o ich neskúsenosti. A potom frajerina."

"Ja si myslím, že je to kombinácia rôznych faktorov," tvrdí Peter Krištín zo Školy bezpečnej jazdy. Súhlasí s Kasanickým, že motorkári sú po zime nerozjazdení.

"To znamená, že ovládanie motorky nie je 100-percentné po zime, pretože človek zlenivel, keď sedel doma cez zimu. A potom, keď si náhle sadne na motorku, v podstate precení svoje schopnosti a na tej motorke jazdí prirýchlo, respektíve ju nedokáže tak dobre ovládať."

Ďalším problémom sú podľa Krištína chladné vozovky. "Aj napriek tomu, že počasie je príjemné a je relatívne teplo, vozovky sú stále chladné. Trakcia, teda priľnavosť pneumatiky na vozovke, nie je dostatočná. To má za následok, že motorka sa nespráva ako za bežných ideálnych podmienok, kedy je aj teplá vozovka aj počasie."

Motorkári vs vodiči áut

Jedným z faktorov, ktoré spôsobujú tragické nehody motorkárov, je nevraživosť medzi vodičmi áut a motoriek.

"Je jednoznačné, že väčšiu pravdu majú vodiči áut. Dnes akurát, keď sme išli cez Žilinu, tak šiel po meste jeden aj 150-kou a kľučkoval o dušu. Ale je väčšina motorkárov, ktorí sú slušní. Malá časť je však problémová," myslí si Kasanický.

Akoby vodiči áut podľa Krištína zabudli po zime, že sú tu aj motorkári a treba si na to dávať pozor. "A motorkár je predsa len "neriadená strela", pretože je ďaleko rýchlejší a svižnejší a naozaj často kľučkuje pomedzi autá. A s týmto akoby ostatní vodiči už nepočítali." Zároveň ale dodal, že svet nie je čiernobiely a vodiči áut a motoriek sa vzájomne nerešpektujú.

"Sťažujú sa nám motorkári viac v poslednom období práve na agresívnych vodičov áut," upozornil šéf dopravnej polície a dodal.

"Naše plánovanie výkonu služby je zamerané aj na dodržiavanie povinností v súvislosti s jazdou v jazdných pruhoch voči motocyklistom vodičmi áut. Dávame toto do pozornosti policajtom, aby si všímali aj tieto javy v rámci bežnej služby. Nielen motocyklisti jazdia agresívnym spôsobom, ktorý ohrozuje ostatných a vytvára určitú mieru stresu na ceste."

Vodiči motocyklov sú podľa Hamara vo všeobecnosti disciplinovanejší.

Ako predísť tragickým nehodám motorkárov?

Inštruktor zo Školy bezpečnej jazdy si myslí, že v prvom rade by si najmä motorkári mali uvedomiť riziko. "Deformačné zóny na motorke neexistujú a na motorke ste v podstate nechránení. Aj keď máte prilbu a chrániče dôležitých častí tela."

Okrem uvedomenia si rizika treba vedieť aj predvídať. "A aj u nás na tréningoch, keď si ľudia odjazdia krízové brzdenie alebo vyhýbací manéver, sami zrazu zistia, že keď jazdia 40 km/h, je to bez problémov, 50 km/h je ako tak a v 60-ke už to nedajú. Motorkár zbadá, kde je hranica fyziky, kde končí jeho schopnosť a schopnosť jeho motorky," uviedol príklad Peter Krištín.

Takisto je veľmi potrebné sa po zime rozjazdiť a znovu si na motorku zvyknúť.

Podľa Hamara by pomohlo, keby si motorkári kupovali motocykle, ktoré zvládnu. "To znamená, motocykle, ktoré majú hmotnosť, ktorú oni ovládajú aj pri vyšších rýchlostiach. No a v tej súvislosti by bolo dobré, keby si po zime zlepšili svoju fyzickú kondíciu." Motocykle vyšších kubatúr majú svoju hmotnosť a tú je potrebné vedieť ovládať aj pri vyšších rýchlostiach.

Aj vodič auta si podľa Krištína musí uvedomiť, že motorkár je nechránený a ak dôjde k stretu, prakticky nemá žiadnu šancu prežiť. "Mnohí vodiči majú veľmi slabý prehľad okolo vozidla v danom momente. Často sa sústredia iba na to, čo je pred nimi a nemajú prehľad, čo sa deje z boku auta alebo za nimi, najmä v hustej premávke. A mnohým chýba ohľaduplnosť."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 472
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 854
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 490
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 142
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 016
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 954
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 773
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 541
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 303
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 892

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.