SME
Sobota, 10. december, 2022 | Meniny má Radúz

Motocyklisti podceňujú fyziku a seba preceňujú

Vodiči áut a motoriek sa navzájom nerešpektujú. Niekedy si však motocyklisti vytvárajú problémy aj sami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Európska únia uvádza, že ani po viac ako desaťročí sa neznižuje počet smrteľných dopravných nehôd motorkárov v Európe. Na Slovensku sú štatistiky priaznivejšie.

V minulom roku zomrelo na cestách 27 motorkárov. Tento rok začali zomierať, keď sa po zime výraznejšie oteplilo. Hneď v prvý teplý týždeň v tomto roku zahynuli traja motorkári. Celkovo tento rok podľahli na následky nehôd 4 motocyklisti.

"Vzhľadom na predchádzajúce obdobia zomrelo v tomto roku relatívne málo motorkárov. No z hľadiska toho, že zomreli ľudské bytosti, je to neprijateľné," povedal Milan Hamar, riaditeľ dopravnej polície.

Nebezpečné chladné vozovky

Gustáv Kasanický z Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline si myslí, že príčinu toho, prečo motorkári na cestách zomierajú, je fakt, že 4 až 5 mesiacov nejazdili. "Takisto je to aj o ich neskúsenosti. A potom frajerina."

"Ja si myslím, že je to kombinácia rôznych faktorov," tvrdí Peter Krištín zo Školy bezpečnej jazdy. Súhlasí s Kasanickým, že motorkári sú po zime nerozjazdení.

"To znamená, že ovládanie motorky nie je 100-percentné po zime, pretože človek zlenivel, keď sedel doma cez zimu. A potom, keď si náhle sadne na motorku, v podstate precení svoje schopnosti a na tej motorke jazdí prirýchlo, respektíve ju nedokáže tak dobre ovládať."

Ďalším problémom sú podľa Krištína chladné vozovky. "Aj napriek tomu, že počasie je príjemné a je relatívne teplo, vozovky sú stále chladné. Trakcia, teda priľnavosť pneumatiky na vozovke, nie je dostatočná. To má za následok, že motorka sa nespráva ako za bežných ideálnych podmienok, kedy je aj teplá vozovka aj počasie."

Motorkári vs vodiči áut

Jedným z faktorov, ktoré spôsobujú tragické nehody motorkárov, je nevraživosť medzi vodičmi áut a motoriek.

"Je jednoznačné, že väčšiu pravdu majú vodiči áut. Dnes akurát, keď sme išli cez Žilinu, tak šiel po meste jeden aj 150-kou a kľučkoval o dušu. Ale je väčšina motorkárov, ktorí sú slušní. Malá časť je však problémová," myslí si Kasanický.

Akoby vodiči áut podľa Krištína zabudli po zime, že sú tu aj motorkári a treba si na to dávať pozor. "A motorkár je predsa len "neriadená strela", pretože je ďaleko rýchlejší a svižnejší a naozaj často kľučkuje pomedzi autá. A s týmto akoby ostatní vodiči už nepočítali." Zároveň ale dodal, že svet nie je čiernobiely a vodiči áut a motoriek sa vzájomne nerešpektujú.

"Sťažujú sa nám motorkári viac v poslednom období práve na agresívnych vodičov áut," upozornil šéf dopravnej polície a dodal.

"Naše plánovanie výkonu služby je zamerané aj na dodržiavanie povinností v súvislosti s jazdou v jazdných pruhoch voči motocyklistom vodičmi áut. Dávame toto do pozornosti policajtom, aby si všímali aj tieto javy v rámci bežnej služby. Nielen motocyklisti jazdia agresívnym spôsobom, ktorý ohrozuje ostatných a vytvára určitú mieru stresu na ceste."

Vodiči motocyklov sú podľa Hamara vo všeobecnosti disciplinovanejší.

Ako predísť tragickým nehodám motorkárov?

Inštruktor zo Školy bezpečnej jazdy si myslí, že v prvom rade by si najmä motorkári mali uvedomiť riziko. "Deformačné zóny na motorke neexistujú a na motorke ste v podstate nechránení. Aj keď máte prilbu a chrániče dôležitých častí tela."

Okrem uvedomenia si rizika treba vedieť aj predvídať. "A aj u nás na tréningoch, keď si ľudia odjazdia krízové brzdenie alebo vyhýbací manéver, sami zrazu zistia, že keď jazdia 40 km/h, je to bez problémov, 50 km/h je ako tak a v 60-ke už to nedajú. Motorkár zbadá, kde je hranica fyziky, kde končí jeho schopnosť a schopnosť jeho motorky," uviedol príklad Peter Krištín.

Takisto je veľmi potrebné sa po zime rozjazdiť a znovu si na motorku zvyknúť.

Podľa Hamara by pomohlo, keby si motorkári kupovali motocykle, ktoré zvládnu. "To znamená, motocykle, ktoré majú hmotnosť, ktorú oni ovládajú aj pri vyšších rýchlostiach. No a v tej súvislosti by bolo dobré, keby si po zime zlepšili svoju fyzickú kondíciu." Motocykle vyšších kubatúr majú svoju hmotnosť a tú je potrebné vedieť ovládať aj pri vyšších rýchlostiach.

Aj vodič auta si podľa Krištína musí uvedomiť, že motorkár je nechránený a ak dôjde k stretu, prakticky nemá žiadnu šancu prežiť. "Mnohí vodiči majú veľmi slabý prehľad okolo vozidla v danom momente. Často sa sústredia iba na to, čo je pred nimi a nemajú prehľad, čo sa deje z boku auta alebo za nimi, najmä v hustej premávke. A mnohým chýba ohľaduplnosť."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  2. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  7. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Po čom túžia Slováci? Kupujeme, aby sme ušetrili aj sa potešili
  2. Spoločnosť Freshfields otvára nové Business Services Centre
  3. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  4. Objavte miesto, kde v objatí troch riek vzniká výnimočné víno
  5. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  6. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  7. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  8. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 477
  2. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 934
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 5 923
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 5 014
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 288
  6. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s. 3 599
  7. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 3 386
  8. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú 3 361
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matej Farkas: Režisérom sám život
  2. Rastislav Jusko: O tom, ako boľševici ovládli prokuratúru.
  3. Anton Kovalčík: Murder Inc. na ruský spôsob 1.
  4. Ladislav Boršoš: Jarku Nohavico
  5. Jozef Sitko: Bude oligarchia konečne jasať???
  6. Štefan Vidlár: Nočné zamyslenie sa
  7. Miroslav Iliaš: O vedeckej (ne)spolupráci s Ruskou federáciou
  8. Veronika Michalčíková: Zamkovskému vzali chatu, do Tatier sa už nikdy nevrátil
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 15 600
  2. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 13 179
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 8 029
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 3 009
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 900
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 300
  7. Soňa Kallová: Slovenská pošta 1 905
  8. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 770
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu