SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Motocyklisti podceňujú fyziku a seba preceňujú

Vodiči áut a motoriek sa navzájom nerešpektujú. Niekedy si však motocyklisti vytvárajú problémy aj sami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Európska únia uvádza, že ani po viac ako desaťročí sa neznižuje počet smrteľných dopravných nehôd motorkárov v Európe. Na Slovensku sú štatistiky priaznivejšie.

V minulom roku zomrelo na cestách 27 motorkárov. Tento rok začali zomierať, keď sa po zime výraznejšie oteplilo. Hneď v prvý teplý týždeň v tomto roku zahynuli traja motorkári. Celkovo tento rok podľahli na následky nehôd 4 motocyklisti.

"Vzhľadom na predchádzajúce obdobia zomrelo v tomto roku relatívne málo motorkárov. No z hľadiska toho, že zomreli ľudské bytosti, je to neprijateľné," povedal Milan Hamar, riaditeľ dopravnej polície.

Nebezpečné chladné vozovky

Gustáv Kasanický z Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline si myslí, že príčinu toho, prečo motorkári na cestách zomierajú, je fakt, že 4 až 5 mesiacov nejazdili. "Takisto je to aj o ich neskúsenosti. A potom frajerina."

"Ja si myslím, že je to kombinácia rôznych faktorov," tvrdí Peter Krištín zo Školy bezpečnej jazdy. Súhlasí s Kasanickým, že motorkári sú po zime nerozjazdení.

"To znamená, že ovládanie motorky nie je 100-percentné po zime, pretože človek zlenivel, keď sedel doma cez zimu. A potom, keď si náhle sadne na motorku, v podstate precení svoje schopnosti a na tej motorke jazdí prirýchlo, respektíve ju nedokáže tak dobre ovládať."

Ďalším problémom sú podľa Krištína chladné vozovky. "Aj napriek tomu, že počasie je príjemné a je relatívne teplo, vozovky sú stále chladné. Trakcia, teda priľnavosť pneumatiky na vozovke, nie je dostatočná. To má za následok, že motorka sa nespráva ako za bežných ideálnych podmienok, kedy je aj teplá vozovka aj počasie."

Motorkári vs vodiči áut

Jedným z faktorov, ktoré spôsobujú tragické nehody motorkárov, je nevraživosť medzi vodičmi áut a motoriek.

"Je jednoznačné, že väčšiu pravdu majú vodiči áut. Dnes akurát, keď sme išli cez Žilinu, tak šiel po meste jeden aj 150-kou a kľučkoval o dušu. Ale je väčšina motorkárov, ktorí sú slušní. Malá časť je však problémová," myslí si Kasanický.

Akoby vodiči áut podľa Krištína zabudli po zime, že sú tu aj motorkári a treba si na to dávať pozor. "A motorkár je predsa len "neriadená strela", pretože je ďaleko rýchlejší a svižnejší a naozaj často kľučkuje pomedzi autá. A s týmto akoby ostatní vodiči už nepočítali." Zároveň ale dodal, že svet nie je čiernobiely a vodiči áut a motoriek sa vzájomne nerešpektujú.

"Sťažujú sa nám motorkári viac v poslednom období práve na agresívnych vodičov áut," upozornil šéf dopravnej polície a dodal.

"Naše plánovanie výkonu služby je zamerané aj na dodržiavanie povinností v súvislosti s jazdou v jazdných pruhoch voči motocyklistom vodičmi áut. Dávame toto do pozornosti policajtom, aby si všímali aj tieto javy v rámci bežnej služby. Nielen motocyklisti jazdia agresívnym spôsobom, ktorý ohrozuje ostatných a vytvára určitú mieru stresu na ceste."

Vodiči motocyklov sú podľa Hamara vo všeobecnosti disciplinovanejší.

Ako predísť tragickým nehodám motorkárov?

Inštruktor zo Školy bezpečnej jazdy si myslí, že v prvom rade by si najmä motorkári mali uvedomiť riziko. "Deformačné zóny na motorke neexistujú a na motorke ste v podstate nechránení. Aj keď máte prilbu a chrániče dôležitých častí tela."

Okrem uvedomenia si rizika treba vedieť aj predvídať. "A aj u nás na tréningoch, keď si ľudia odjazdia krízové brzdenie alebo vyhýbací manéver, sami zrazu zistia, že keď jazdia 40 km/h, je to bez problémov, 50 km/h je ako tak a v 60-ke už to nedajú. Motorkár zbadá, kde je hranica fyziky, kde končí jeho schopnosť a schopnosť jeho motorky," uviedol príklad Peter Krištín.

Takisto je veľmi potrebné sa po zime rozjazdiť a znovu si na motorku zvyknúť.

Podľa Hamara by pomohlo, keby si motorkári kupovali motocykle, ktoré zvládnu. "To znamená, motocykle, ktoré majú hmotnosť, ktorú oni ovládajú aj pri vyšších rýchlostiach. No a v tej súvislosti by bolo dobré, keby si po zime zlepšili svoju fyzickú kondíciu." Motocykle vyšších kubatúr majú svoju hmotnosť a tú je potrebné vedieť ovládať aj pri vyšších rýchlostiach.

Aj vodič auta si podľa Krištína musí uvedomiť, že motorkár je nechránený a ak dôjde k stretu, prakticky nemá žiadnu šancu prežiť. "Mnohí vodiči majú veľmi slabý prehľad okolo vozidla v danom momente. Často sa sústredia iba na to, čo je pred nimi a nemajú prehľad, čo sa deje z boku auta alebo za nimi, najmä v hustej premávke. A mnohým chýba ohľaduplnosť."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 109
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 588
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 140
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 12 863
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 120
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 607
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 734
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 887
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 749
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 711
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Záujem je vyšší ako v piatok, Naď upozorňuje, že ľudí z iných okresov nemusia otestovať (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Ľudia čakajú na testovanie v obci Kľušov v bardejovskom okrese.

Prečo sú tu vojaci, nemajú čo robiť? Veľká reportáž z Oravy

Na testy čakali ľudia v chladnom počasí aj hodinu.

Celološné testovanie na Orave.
Komentár Petra Schutza

Z krajiny sa stal pokusný králik vojny proti Covidu

Koza zarevala, vlk hladný.

Peter Schutz
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.