Ako naučiť vodičov nové dopravné pravidlá

Mnohí šoféri sa do dopravných pravidiel od autoškoly nepozreli.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Dnes nie je nezvyčajné stretnúť vodiča, ktorý nevie, že od roku 2009 sa niektoré pravidlá zmenili.

Kto nepozná dobre dopravné predpisy, môže byť pre ostatných hrozbou. Málokto si to však uvedomuje.

Odborníci na dopravu hľadajú možnosti, ako motivovať či prinútiť vodičov priebežne sa vzdelávať v oblasti dopravných pravidiel. Jednou z motivácií je rozdeliť zákon o cestnej premávke na dopravné pravidlá a ostatné predpisy. Písali sme o tom v článku Zákon o cestnej premávke by rozdelili na dve časti.

Chodci predpisom nerozumejú, vodiči nemajú čas na analýzy

Dopravné predpisy sú v mnohých častiach komplikované, písané právnickým štýlom, ktorý je pre viacerých nezrozumiteľný. Nemožno sa teda čudovať, že nie každý dopravným pravidlám rozumie.

Nie je ťažké predstaviť si človeka, ktorý nikdy nečítal právne dokumenty. A aj keby si ich prečítal, asi by im nerozumel. Aj takýto človek je však chodcom, ktorý by sa dopravnými predpismi mal riadiť.

Niektoré dopravné situácie zas s veľkou pravdepodobnosťou nevyriešite v súlade s predpismi bez dôkladnej analýzy. Vodič v premávke na to však nemá čas.

Ani právnici nie sú vždy za jedno, keď treba dopravnú situáciu analyzovať pomocou dopravných predpisov.

Predpisy musia byť jednoznačné

"Právne normy a jednotlivé paragrafy musia mať jednoznačný výklad. Z tohto pohľadu sa môžu javiť pre niektorých účastníkov cestnej premávky ako zložité a ťažko pochopiteľné," napísala nám Alica Kalašová z Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity.

Povinnosti pre vodičov a chodcov sa podľa Milana Hamara, riaditeľa dopravnej polície na Slovensku, nedajú upraviť neurčitým opisným spôsobom, lebo by v praxi boli nepoužiteľné.

"Ak by bol obsah zákona a vyhlášky napísaný zjednodušeným spôsobom, možno prijateľnejším pre účastníkov premávky, dochádzalo by častejšie k obchádzaniu zákonných ustanovení zo strany ich porušovateľov," tvrdí zas Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného.

Kalašová hovorí, že pravidlá cestnej premávky vychádzajú z medzinárodných dohôd a predpisov, ktoré Slovensko nemôže meniť podľa vlastného uváženia.

Boris Kružliak, zo spoločnosti Geomatika, odborník na inteligentné dopravné systémy, je za zmenu zákona. "Sú v ňom ustanovenia, ktoré je potrebné upraviť a niektoré veci doplniť. Ale za dôležitejšie by som považoval venovať sa jeho výkladu."

Zjednodušiť predpisy? Dá sa to

Nejednoznačnosť a nezrozumiteľnosť sa podľa oslovených odborníkov dá z dopravných predpisov odstrániť. "Čo sa týka pomenovania javov a ich jednoznačnosti, existuje stále priestor na zlepšovanie. Svedčí o tom aj počet novelizácií zákona, ktorý patrí v našej legislatíve snáď k najvyšším," tvrdí Machciník.

Dobré by podľa Kalašovej bolo zamyslieť nad niektorými formuláciami paragrafov a trochu ich zjednodušiť. Aby ich chápala aj laická verejnosť. "Myslím si, že by mohlo ísť iba o kozmetické úpravy, lebo zásah do celkového znenia nie je možný."

"Nebránime sa tendencii zjednodušovať formulácie v právnych predpisoch," reaguje riaditeľ dopravnej polície. Upozornil však, že sa vždy budú musieť riadiť legislatívnymi pravidlami. Aby dopravné predpisy boli kompatibilné s inými právnymi predpismi. "Práve preto sa musí používať ustálená právna terminológia."

Minister sa zlepšeniu zákona nebráni

"To nie je zlý nápad," odpovedal minister vnútra Robert Kaliňák zo Smeru na otázku, či by sa dopravné predpisy nemali zjednodušiť a podať zrozumiteľnejšie. Dodal, že ako právnik tomu rozumie, no problém je v tom, že nie je jednoduché skĺbiť ľahko zrozumiteľné predpisy s jednoznačnosťou výkladu.

"Otázka znie, koho tým poveriť," zamyslel sa Kaliňák. Ak by úlohou poveril ministerstvo, myslí si, že by to skončilo rovnako, ako teraz.

"Zákon nech je zákonom v paragrafovej forme. Možno by však pomohlo napísať knižôčku, kde by sa dali suché paragrafy do beletrie," myslí si Gustáv Kasanický z Ústavu súdneho inžinierstva.

Minister očakáva iniciatívu za väčšiu zrozumiteľnosť zvonku, a hovorí, že jej nebude brániť.

Vlastná iniciatíva alebo povinné preškolovanie

"Problém je inde," napísal nám Boris Kružliak. Väčšina ľudí podľa neho číta zákon len v autoškole a zmenám sa už vôbec nevenuje. To vraj nezmení ani mimoriadne štíhly zákon napísaný ľudskou rečou.

"Urobil som anketu medzi 32 mojimi známymi, ktorí pravidelne šoférujú. Pokiaľ viem, nikto z nich za posledných päť rokov nemal žiadnu vážnejšiu dopravnú nehodu a ani nepatria k pravidelným 'platičom' pokút. Posledný zákon však prečítali len dvaja. Všetci ostatní získali informácie náhodne, najmä z médií," upozornil Kružliak.

Polícia vie, že niektorí vodiči, ako napísal Hamar, podceňujú teoretické znalosti potrebné pre bezpečnú jazdu.

Problém lepšej zrozumiteľnosti predpisov sa podľa Machciníka dá riešiť množstvom spôsobov - od povinných preškoľovaní vodičov, až po dobrovoľnú formu so zapojením médií.

"Strohé, právnickou rečou napísané ustanovenia zákona je potrebné aplikovať na konkrétne situácie, s ktorými sa účastníci cestnej premávky stretávajú v každodennej praxi a zrozumiteľne a názorne im ich vysvetľovať," vysvetľuje Kružliak.

"Povinné preškoľovanie vodičov v oblasti dopravných predpisov, ak by bolo vykonávané zodpovedne a s náležitou vážnosťou, by rozhodne prospelo k zlepšeniu právneho vedomia," myslí si Hamar. Väčšina vodičov by však podľa neho zrejme takúto povinnosť prijala s veľkou nevôľou. Vnímali by ju ako trest.

Poznať dopravné predpisy je vecou zodpovednosti

"Na adresu všetkých vodičov, ktorí doposiaľ nezaregistrovali, že od roku 2009 je v platnosti nový zákon o cestnej premávke, chcem uviesť, aby si uvedomili, že je na každom z nich, aby sa správal zodpovedne k sebe a aj k iným vodičom a osvojil si vedomosti, ktoré k svojej každodennej činnosti pri vedení vozidla potrebuje. Je to o zodpovednosti k sebe a k svojim blízkym," hovorí Hamar

"Je smutné poznanie, aká je v súčasnosti neznalosť zákona," zamýšľa sa Kalašová. Odporúča, aby sa prísne dodržiavala povinnosť výcviku pre profesionálnych vodičov a inštitút doškoľovacieho kurzu pre vodičov, ktorí porušili pravidlá. "Len takýmito tvrdými opatreniami prinútime vodičov - ignorantov, aby si všimli, že došlo k zmene v zákone a nové zmeny aj dodržiavali."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 897
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 498
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 493
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 238
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 631
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 581
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 246
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 906
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 676
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 715

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Krajina, ktorá neexistuje, ale funguje. Vitajte v Náhornom Karabachu

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

DOMOV

Kotlebov neúspešný kandidát si našiel cestu do parlamentu

Anton Čulen bude poslaneckým asistentom Natálie Grausovej.

KOMENTÁRE

Môže sa zo Slovenska stať slabý kus stáda pre Putina?

Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

Neprehliadnite tiež

Štatistiky ukazujú, koľko času trávime v kolónach v Bratislave a v Košiciach

Spoločnosť TomTom, ktorá je známa hlavne výrobou GPS zariadení, zverejnila mestá, v ktorých vodiči strávili najviac času v kolóne za minulý rok.

Škoda modernizovala modely Rapid a Rapid Spaceback

Dvojitým predným svetlometom na štýl Octavie sa Škoda vyhla.

Mercedesy sa budú vyrábať už aj v Rusku

Výroba má v novom závode neďaleko Moskvy odštartovať v roku 2019.

Autosalón Ženeva 2017: Pozrite si prehľad najočakávanejších noviniek

Vo svetovej premiére sa v Ženeve ukáže Honda Civic Type R, Seat Ibiza, Subaru XV, Suzuki Swift či Volkswagen Arteon.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop