SME

Ako naučiť vodičov nové dopravné pravidlá

Mnohí šoféri sa do dopravných pravidiel od autoškoly nepozreli.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Dnes nie je nezvyčajné stretnúť vodiča, ktorý nevie, že od roku 2009 sa niektoré pravidlá zmenili.

Kto nepozná dobre dopravné predpisy, môže byť pre ostatných hrozbou. Málokto si to však uvedomuje.

Odborníci na dopravu hľadajú možnosti, ako motivovať či prinútiť vodičov priebežne sa vzdelávať v oblasti dopravných pravidiel. Jednou z motivácií je rozdeliť zákon o cestnej premávke na dopravné pravidlá a ostatné predpisy. Písali sme o tom v článku Zákon o cestnej premávke by rozdelili na dve časti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Chodci predpisom nerozumejú, vodiči nemajú čas na analýzy

Dopravné predpisy sú v mnohých častiach komplikované, písané právnickým štýlom, ktorý je pre viacerých nezrozumiteľný. Nemožno sa teda čudovať, že nie každý dopravným pravidlám rozumie.

Nie je ťažké predstaviť si človeka, ktorý nikdy nečítal právne dokumenty. A aj keby si ich prečítal, asi by im nerozumel. Aj takýto človek je však chodcom, ktorý by sa dopravnými predpismi mal riadiť.

Niektoré dopravné situácie zas s veľkou pravdepodobnosťou nevyriešite v súlade s predpismi bez dôkladnej analýzy. Vodič v premávke na to však nemá čas.

Ani právnici nie sú vždy za jedno, keď treba dopravnú situáciu analyzovať pomocou dopravných predpisov.

Predpisy musia byť jednoznačné

"Právne normy a jednotlivé paragrafy musia mať jednoznačný výklad. Z tohto pohľadu sa môžu javiť pre niektorých účastníkov cestnej premávky ako zložité a ťažko pochopiteľné," napísala nám Alica Kalašová z Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity.

SkryťVypnúť reklamu

Povinnosti pre vodičov a chodcov sa podľa Milana Hamara, riaditeľa dopravnej polície na Slovensku, nedajú upraviť neurčitým opisným spôsobom, lebo by v praxi boli nepoužiteľné.

"Ak by bol obsah zákona a vyhlášky napísaný zjednodušeným spôsobom, možno prijateľnejším pre účastníkov premávky, dochádzalo by častejšie k obchádzaniu zákonných ustanovení zo strany ich porušovateľov," tvrdí zas Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného.

Kalašová hovorí, že pravidlá cestnej premávky vychádzajú z medzinárodných dohôd a predpisov, ktoré Slovensko nemôže meniť podľa vlastného uváženia.

Boris Kružliak, zo spoločnosti Geomatika, odborník na inteligentné dopravné systémy, je za zmenu zákona. "Sú v ňom ustanovenia, ktoré je potrebné upraviť a niektoré veci doplniť. Ale za dôležitejšie by som považoval venovať sa jeho výkladu."

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si aj:
V dopravnej špičke si vodič čítal časopis

Zjednodušiť predpisy? Dá sa to

Nejednoznačnosť a nezrozumiteľnosť sa podľa oslovených odborníkov dá z dopravných predpisov odstrániť. "Čo sa týka pomenovania javov a ich jednoznačnosti, existuje stále priestor na zlepšovanie. Svedčí o tom aj počet novelizácií zákona, ktorý patrí v našej legislatíve snáď k najvyšším," tvrdí Machciník.

Dobré by podľa Kalašovej bolo zamyslieť nad niektorými formuláciami paragrafov a trochu ich zjednodušiť. Aby ich chápala aj laická verejnosť. "Myslím si, že by mohlo ísť iba o kozmetické úpravy, lebo zásah do celkového znenia nie je možný."

"Nebránime sa tendencii zjednodušovať formulácie v právnych predpisoch," reaguje riaditeľ dopravnej polície. Upozornil však, že sa vždy budú musieť riadiť legislatívnymi pravidlami. Aby dopravné predpisy boli kompatibilné s inými právnymi predpismi. "Práve preto sa musí používať ustálená právna terminológia."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Minister sa zlepšeniu zákona nebráni

"To nie je zlý nápad," odpovedal minister vnútra Robert Kaliňák zo Smeru na otázku, či by sa dopravné predpisy nemali zjednodušiť a podať zrozumiteľnejšie. Dodal, že ako právnik tomu rozumie, no problém je v tom, že nie je jednoduché skĺbiť ľahko zrozumiteľné predpisy s jednoznačnosťou výkladu.

"Otázka znie, koho tým poveriť," zamyslel sa Kaliňák. Ak by úlohou poveril ministerstvo, myslí si, že by to skončilo rovnako, ako teraz.

"Zákon nech je zákonom v paragrafovej forme. Možno by však pomohlo napísať knižôčku, kde by sa dali suché paragrafy do beletrie," myslí si Gustáv Kasanický z Ústavu súdneho inžinierstva.

Minister očakáva iniciatívu za väčšiu zrozumiteľnosť zvonku, a hovorí, že jej nebude brániť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poznáte dobre dopravné predpisy? Otestujte sa

Vlastná iniciatíva alebo povinné preškolovanie

"Problém je inde," napísal nám Boris Kružliak. Väčšina ľudí podľa neho číta zákon len v autoškole a zmenám sa už vôbec nevenuje. To vraj nezmení ani mimoriadne štíhly zákon napísaný ľudskou rečou.

"Urobil som anketu medzi 32 mojimi známymi, ktorí pravidelne šoférujú. Pokiaľ viem, nikto z nich za posledných päť rokov nemal žiadnu vážnejšiu dopravnú nehodu a ani nepatria k pravidelným 'platičom' pokút. Posledný zákon však prečítali len dvaja. Všetci ostatní získali informácie náhodne, najmä z médií," upozornil Kružliak.

Polícia vie, že niektorí vodiči, ako napísal Hamar, podceňujú teoretické znalosti potrebné pre bezpečnú jazdu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Problém lepšej zrozumiteľnosti predpisov sa podľa Machciníka dá riešiť množstvom spôsobov - od povinných preškoľovaní vodičov, až po dobrovoľnú formu so zapojením médií.

"Strohé, právnickou rečou napísané ustanovenia zákona je potrebné aplikovať na konkrétne situácie, s ktorými sa účastníci cestnej premávky stretávajú v každodennej praxi a zrozumiteľne a názorne im ich vysvetľovať," vysvetľuje Kružliak.

"Povinné preškoľovanie vodičov v oblasti dopravných predpisov, ak by bolo vykonávané zodpovedne a s náležitou vážnosťou, by rozhodne prospelo k zlepšeniu právneho vedomia," myslí si Hamar. Väčšina vodičov by však podľa neho zrejme takúto povinnosť prijala s veľkou nevôľou. Vnímali by ju ako trest.

Poznať dopravné predpisy je vecou zodpovednosti

"Na adresu všetkých vodičov, ktorí doposiaľ nezaregistrovali, že od roku 2009 je v platnosti nový zákon o cestnej premávke, chcem uviesť, aby si uvedomili, že je na každom z nich, aby sa správal zodpovedne k sebe a aj k iným vodičom a osvojil si vedomosti, ktoré k svojej každodennej činnosti pri vedení vozidla potrebuje. Je to o zodpovednosti k sebe a k svojim blízkym," hovorí Hamar

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Je smutné poznanie, aká je v súčasnosti neznalosť zákona," zamýšľa sa Kalašová. Odporúča, aby sa prísne dodržiavala povinnosť výcviku pre profesionálnych vodičov a inštitút doškoľovacieho kurzu pre vodičov, ktorí porušili pravidlá. "Len takýmito tvrdými opatreniami prinútime vodičov - ignorantov, aby si všimli, že došlo k zmene v zákone a nové zmeny aj dodržiavali."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 546
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 337
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 921
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 573
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 446
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 118
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 343
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 544
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 324
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 251
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu