Ako naučiť vodičov nové dopravné pravidlá

Mnohí šoféri sa do dopravných pravidiel od autoškoly nepozreli.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Dnes nie je nezvyčajné stretnúť vodiča, ktorý nevie, že od roku 2009 sa niektoré pravidlá zmenili.

Kto nepozná dobre dopravné predpisy, môže byť pre ostatných hrozbou. Málokto si to však uvedomuje.

Odborníci na dopravu hľadajú možnosti, ako motivovať či prinútiť vodičov priebežne sa vzdelávať v oblasti dopravných pravidiel. Jednou z motivácií je rozdeliť zákon o cestnej premávke na dopravné pravidlá a ostatné predpisy. Písali sme o tom v článku Zákon o cestnej premávke by rozdelili na dve časti.

Chodci predpisom nerozumejú, vodiči nemajú čas na analýzy

Dopravné predpisy sú v mnohých častiach komplikované, písané právnickým štýlom, ktorý je pre viacerých nezrozumiteľný. Nemožno sa teda čudovať, že nie každý dopravným pravidlám rozumie.

Nie je ťažké predstaviť si človeka, ktorý nikdy nečítal právne dokumenty. A aj keby si ich prečítal, asi by im nerozumel. Aj takýto človek je však chodcom, ktorý by sa dopravnými predpismi mal riadiť.

Niektoré dopravné situácie zas s veľkou pravdepodobnosťou nevyriešite v súlade s predpismi bez dôkladnej analýzy. Vodič v premávke na to však nemá čas.

Ani právnici nie sú vždy za jedno, keď treba dopravnú situáciu analyzovať pomocou dopravných predpisov.

Predpisy musia byť jednoznačné

"Právne normy a jednotlivé paragrafy musia mať jednoznačný výklad. Z tohto pohľadu sa môžu javiť pre niektorých účastníkov cestnej premávky ako zložité a ťažko pochopiteľné," napísala nám Alica Kalašová z Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity.

Povinnosti pre vodičov a chodcov sa podľa Milana Hamara, riaditeľa dopravnej polície na Slovensku, nedajú upraviť neurčitým opisným spôsobom, lebo by v praxi boli nepoužiteľné.

"Ak by bol obsah zákona a vyhlášky napísaný zjednodušeným spôsobom, možno prijateľnejším pre účastníkov premávky, dochádzalo by častejšie k obchádzaniu zákonných ustanovení zo strany ich porušovateľov," tvrdí zas Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného.

Kalašová hovorí, že pravidlá cestnej premávky vychádzajú z medzinárodných dohôd a predpisov, ktoré Slovensko nemôže meniť podľa vlastného uváženia.

Boris Kružliak, zo spoločnosti Geomatika, odborník na inteligentné dopravné systémy, je za zmenu zákona. "Sú v ňom ustanovenia, ktoré je potrebné upraviť a niektoré veci doplniť. Ale za dôležitejšie by som považoval venovať sa jeho výkladu."

Zjednodušiť predpisy? Dá sa to

Nejednoznačnosť a nezrozumiteľnosť sa podľa oslovených odborníkov dá z dopravných predpisov odstrániť. "Čo sa týka pomenovania javov a ich jednoznačnosti, existuje stále priestor na zlepšovanie. Svedčí o tom aj počet novelizácií zákona, ktorý patrí v našej legislatíve snáď k najvyšším," tvrdí Machciník.

Dobré by podľa Kalašovej bolo zamyslieť nad niektorými formuláciami paragrafov a trochu ich zjednodušiť. Aby ich chápala aj laická verejnosť. "Myslím si, že by mohlo ísť iba o kozmetické úpravy, lebo zásah do celkového znenia nie je možný."

"Nebránime sa tendencii zjednodušovať formulácie v právnych predpisoch," reaguje riaditeľ dopravnej polície. Upozornil však, že sa vždy budú musieť riadiť legislatívnymi pravidlami. Aby dopravné predpisy boli kompatibilné s inými právnymi predpismi. "Práve preto sa musí používať ustálená právna terminológia."

Minister sa zlepšeniu zákona nebráni

"To nie je zlý nápad," odpovedal minister vnútra Robert Kaliňák zo Smeru na otázku, či by sa dopravné predpisy nemali zjednodušiť a podať zrozumiteľnejšie. Dodal, že ako právnik tomu rozumie, no problém je v tom, že nie je jednoduché skĺbiť ľahko zrozumiteľné predpisy s jednoznačnosťou výkladu.

"Otázka znie, koho tým poveriť," zamyslel sa Kaliňák. Ak by úlohou poveril ministerstvo, myslí si, že by to skončilo rovnako, ako teraz.

"Zákon nech je zákonom v paragrafovej forme. Možno by však pomohlo napísať knižôčku, kde by sa dali suché paragrafy do beletrie," myslí si Gustáv Kasanický z Ústavu súdneho inžinierstva.

Minister očakáva iniciatívu za väčšiu zrozumiteľnosť zvonku, a hovorí, že jej nebude brániť.

Vlastná iniciatíva alebo povinné preškolovanie

"Problém je inde," napísal nám Boris Kružliak. Väčšina ľudí podľa neho číta zákon len v autoškole a zmenám sa už vôbec nevenuje. To vraj nezmení ani mimoriadne štíhly zákon napísaný ľudskou rečou.

"Urobil som anketu medzi 32 mojimi známymi, ktorí pravidelne šoférujú. Pokiaľ viem, nikto z nich za posledných päť rokov nemal žiadnu vážnejšiu dopravnú nehodu a ani nepatria k pravidelným 'platičom' pokút. Posledný zákon však prečítali len dvaja. Všetci ostatní získali informácie náhodne, najmä z médií," upozornil Kružliak.

Polícia vie, že niektorí vodiči, ako napísal Hamar, podceňujú teoretické znalosti potrebné pre bezpečnú jazdu.

Problém lepšej zrozumiteľnosti predpisov sa podľa Machciníka dá riešiť množstvom spôsobov - od povinných preškoľovaní vodičov, až po dobrovoľnú formu so zapojením médií.

"Strohé, právnickou rečou napísané ustanovenia zákona je potrebné aplikovať na konkrétne situácie, s ktorými sa účastníci cestnej premávky stretávajú v každodennej praxi a zrozumiteľne a názorne im ich vysvetľovať," vysvetľuje Kružliak.

"Povinné preškoľovanie vodičov v oblasti dopravných predpisov, ak by bolo vykonávané zodpovedne a s náležitou vážnosťou, by rozhodne prospelo k zlepšeniu právneho vedomia," myslí si Hamar. Väčšina vodičov by však podľa neho zrejme takúto povinnosť prijala s veľkou nevôľou. Vnímali by ju ako trest.

Poznať dopravné predpisy je vecou zodpovednosti

"Na adresu všetkých vodičov, ktorí doposiaľ nezaregistrovali, že od roku 2009 je v platnosti nový zákon o cestnej premávke, chcem uviesť, aby si uvedomili, že je na každom z nich, aby sa správal zodpovedne k sebe a aj k iným vodičom a osvojil si vedomosti, ktoré k svojej každodennej činnosti pri vedení vozidla potrebuje. Je to o zodpovednosti k sebe a k svojim blízkym," hovorí Hamar

"Je smutné poznanie, aká je v súčasnosti neznalosť zákona," zamýšľa sa Kalašová. Odporúča, aby sa prísne dodržiavala povinnosť výcviku pre profesionálnych vodičov a inštitút doškoľovacieho kurzu pre vodičov, ktorí porušili pravidlá. "Len takýmito tvrdými opatreniami prinútime vodičov - ignorantov, aby si všimli, že došlo k zmene v zákone a nové zmeny aj dodržiavali."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 779
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 244
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 826
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 571
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 515
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 275
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 227
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 181
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 118
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 082

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúte po minúte: Dodávka vrazila do davu ľudí v centre Barcelony

Dvaja ozbrojenci sa zabarikádovali v bare, nie je jasné, či držia rukojemníkov.

EKONOMIKA

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky aj na mäso.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.