Jednou z možností, ako upraviť zákon tak, aby bol prístupnejší verejnosti, je skrátiť ho. Gustáv Kasanický z Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline spolu s ďalšími odborníkmi na dopravu navrhuje oddeliť dopravné pravidlá od ostatných častí zákona.
"Načo je chodcovi vedieť, ako sa vydáva vodičský preukaz na 40 stranách. Treba urobiť jasný a stručný zákon o pravidlách cestnej premávky," povedal Kasanický.
Ako príklad spomenul Floridu v USA.
"Je to ako knižka, ako beletria. A je to písané štýlom ´keď si sadáte do auta, tak prosím vás nepite´. A k tomu je 200 otázok testov, veľmi zrozumiteľných. To prečíta aj blbec."
Zároveň však hovorí, že takto by to na Slovensku asi fungovať nemohlo. "Ale každopádne odtrhnúť pravidlá cestnej premávky od toho ostatného jednoznačne treba."
Známi zo zahraničia si od neho už viackrát pýtali zákon na preštudovanie a on im musel poslať "200 strán o ničom".
V textovom editore má zákon 96 strán vo formáte A4, k tomu treba pripočítať vyhlášku so všetkými prílohami.
Prečítajte si aj:
Ako naučiť vodičov nové dopravné pravidlá
"V prípade rozsahu zákona, a tým pádom aj príslušnej vyhlášky, má problém dve roviny," myslí si Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného:
- Na jednej strane je možné povedať, že zákon obsahuje ustanovenia, ktoré sú pre vodiča menej významné a je možné ich riešiť samostatnými právnymi predpismi.
- Na druhej strane strane by sa v prípade väčšieho obsahového rozdelenia mohol dosiahnuť opačný efekt, keď by pre vodiča bol problém zorientovať sa vo viacerých právnych predpisoch.
Človek z praxe sa však prikláňa k názoru, že by sa pravidlá mali oddeliť od ostatných častí zákona.
"Najmä preto, že už len to množstvo strán odrádza ľudí, aby si to prečítali. A to nehovorím o komplikáciách s odvolávkami na ďalšie odseky, informáciami pod čiarou a podobne. Ak by sa to zmenilo, zvýšila by sa prehľadnosť pravidiel a aj ich rešpektovanie," povedal Peter Krištín zo Školy bezpečnej jazdy.
Pri príprave jednej z noviel zákona o cestnej premávke sa zvažovalo, že by sa tento rok ministerstvo vnútra vážne zaoberalo oddelením dopravných pravidiel od ostatných častí zákona. Pre predčasné voľby sa však ministerstvo k tejto téme nevrátilo.
Staronový minister vnútra, Robert Kaliňák zo Smeru, povedal, že sa takejto iniciatíve a zvýšeniu zrozumiteľnosti pravidiel nebráni. Mnohí totiž zákonu vyčítajú vo viacerých častiach nejednoznačnosť.
Viac si prečítate zajtra v článku Dopravné predpisy môžu byť aj zrozumiteľné aj jednoznačné.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk