Zákon o cestnej premávke by rozdelili na dve časti

Viacerí odborníci sa zhodujú, že aj keď je zákon o cestnej premávke moderný, potrebuje úpravu. Je dlhý, čo ľudí odrádza prečítať si dopravné pravidlá.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Jednou z možností, ako upraviť zákon tak, aby bol prístupnejší verejnosti, je skrátiť ho. Gustáv Kasanický z Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline spolu s ďalšími odborníkmi na dopravu navrhuje oddeliť dopravné pravidlá od ostatných častí zákona.

"Načo je chodcovi vedieť, ako sa vydáva vodičský preukaz na 40 stranách. Treba urobiť jasný a stručný zákon o pravidlách cestnej premávky," povedal Kasanický.

Ako príklad spomenul Floridu v USA.

"Je to ako knižka, ako beletria. A je to písané štýlom ´keď si sadáte do auta, tak prosím vás nepite´. A k tomu je 200 otázok testov, veľmi zrozumiteľných. To prečíta aj blbec."

Zároveň však hovorí, že takto by to na Slovensku asi fungovať nemohlo. "Ale každopádne odtrhnúť pravidlá cestnej premávky od toho ostatného jednoznačne treba."

Známi zo zahraničia si od neho už viackrát pýtali zákon na preštudovanie a on im musel poslať "200 strán o ničom".

V textovom editore má zákon 96 strán vo formáte A4, k tomu treba pripočítať vyhlášku so všetkými prílohami.

"V prípade rozsahu zákona, a tým pádom aj príslušnej vyhlášky, má problém dve roviny," myslí si Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného:

  • Na jednej strane je možné povedať, že zákon obsahuje ustanovenia, ktoré sú pre vodiča menej významné a je možné ich riešiť samostatnými právnymi predpismi.
  • Na druhej strane strane by sa v prípade väčšieho obsahového rozdelenia mohol dosiahnuť opačný efekt, keď by pre vodiča bol problém zorientovať sa vo viacerých právnych predpisoch.

Človek z praxe sa však prikláňa k názoru, že by sa pravidlá mali oddeliť od ostatných častí zákona.

"Najmä preto, že už len to množstvo strán odrádza ľudí, aby si to prečítali. A to nehovorím o komplikáciách s odvolávkami na ďalšie odseky, informáciami pod čiarou a podobne. Ak by sa to zmenilo, zvýšila by sa prehľadnosť pravidiel a aj ich rešpektovanie," povedal Peter Krištín zo Školy bezpečnej jazdy.

Pri príprave jednej z noviel zákona o cestnej premávke sa zvažovalo, že by sa tento rok ministerstvo vnútra vážne zaoberalo oddelením dopravných pravidiel od ostatných častí zákona. Pre predčasné voľby sa však ministerstvo k tejto téme nevrátilo.

Staronový minister vnútra, Robert Kaliňák zo Smeru, povedal, že sa takejto iniciatíve a zvýšeniu zrozumiteľnosti pravidiel nebráni. Mnohí totiž zákonu vyčítajú vo viacerých častiach nejednoznačnosť.

Viac si prečítate zajtra v článku Dopravné predpisy môžu byť aj zrozumiteľné aj jednoznačné.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 220
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 23 899
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 538
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 486
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 994
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 514
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 4 067
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 202
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 967
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 2 951

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Brancov začali riešiť po rokoch, pozrie sa na nich prokuratúra

Minister obrany Gajdoš čaká, čo na polovojenskú organizáciu povie Generálna prokuratúra. Potom chce zmenu zákonov

ŠPORT

Írsky expert: Saganovi po zmene systému nemá kto konkurovať

Podľa žurnalistu je Slovák najlepším cyklistom sveta.

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

PEZINOK

V Limbašskej doline odhalili vinníkov čiernych skládok

Jedným z vinníkov je operný spevák z Bratislavy.

Neprehliadnite tiež

Kontroverzný šéf Fiatu je vážne chorý a predčasne končí vo funkcii

Zdravotný stav Sergia Marchionneho sa rapídne zhoršil.

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.