SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Vošli do zákazu, na cestičku pre cyklistov alebo na chránené územie?

V chránenom území ťahajú autá za kratší koniec. Kým to niekto kontroluje. V opačnom prípade sú aj cyklisti na cestičke pre cyklistov ohrození.

Na frekventovanom cyklistickom chodníku tiahnucom sa popri rieke Morava cez Nivu rieky Morava, cez Chránenú krajinnú oblasť, cez Chránené vtáčie územie a cez Územie európskeho významu dochádza ku stretom cyklistov s osobnými motorovými vozidlami a motocyklami.

Eduard: "Vodiči áut a motocyklov, najčastejšie miestni rybári alebo „rekreanti“, vchádzajú na cyklistický chodník v blízkosti bývalej posádky pohraničnej stráže nachádzajúcej sa na západ od mesta Stupava. Vozovka končí parkoviskom pri futbalovom ihrisku za chráneným železničným priecestím, pri bývalej posádke pohraničnej stráže, no voľne sa napája práve na uvedený cyklistický chodník. Práve po ňom pokračujú mnohí motoristi a jazdia tak vo vzácnom a chránenom území.

Chodník nemá dostatočnú šírku, má mnoho nepriehľadných zákrut, porasty popri ňom nie sú udržiavané a vznikajú tam nebezpečné situácie. Motorové vozidlá ohrozujú cyklistov, o vplyve na chránené územie nehovoriac.

01.jpg

Problém spočíva v tom, že vjazd na cyklistický chodník nie je nijako označený, niekto odstránil dopravnú značku „Zákaz vjazdu“. Z pohľadu vodičov sa môže zdať, že jazdia po verejnej komunikácii. Mnohí tým ospravedlňujú svoje správanie. Pritom z povahy chodníka, z charakteru územia, z označenia cyklistického chodníka a z miestnych znalostí je každému jasné, že títo vodiči len zneužívajú absenciu dopravného značenia.

Opakovane som mnoho krát telefonicky hlásil uvedené priamo z miesta, na linku polície 158. Polícia mi opakovane prisľúbila, že zjedná nápravu. Tento stav však len ja pozorujem už viac ako dva roky.

Medzi cyklistami a motoristami tam dochádza už aj k fyzickým konfliktom. Sám som naposledy v sobotu zabránil jednému vodičovi motorového vozidla pokračovať v jazde po cyklistickom chodníku tým, že som sa mu postavil do cesty. Vyhrážal sa mi, že ma autom prejde.

Polícia tvrdí, že o opätovnom umiestnení dopravnej značky nerozhodujú oni, ale že to nahlásia. Príslušný miestny úrad - odbor dopravy nekoná."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Z pohľadu cyklistov musí byť situácie skutočne nepríjemná. V prípade zrážky s autom ťahajú za kratší koniec. Ale ani pre vodičov áut nie je konflikt s cyklistami a chodcami cieľom.

Podľa toho, čo napísal Eduard, problémovým miestom je cestičku pre cyklistov. Tá musí byť označená rovnomenným dopravným značením.

02.jpg"Značka Cestička pre cyklistov (č. C 8) prikazuje cyklistom použiť v predmetnom smere takto označenú cestičku alebo pruh. Cestičku alebo pruh pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na kolieskových korčuliach, lyžiach alebo na obdobnom športovom vybavení, ak tým neobmedzí ani neohrozí cyklistov; cestičku alebo pruh smie použiť aj osoba tlačiaca bicykel. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané," píše sa v definícii značky.

Ak je komunikácia, ktorú spomínal Eduard, označená okrúhlou modrou značkou so symbolom bicykla, dopravná značka Zákaz vjazdu tam umiestnená byť nemusí. Vodiči motorových vozidiel na cestičku pre cyklistov nesmú.

Prečítajte si aj:
Zaparkoval cez 4 miesta

Cestička pre cyklistov alebo účelová komunikácia?

Bez značky C 8 nejde o cestičku pre cyklistov, na ktorú by mali vodiči áut zakázané vojsť. Vjazd im však môže zakázať zákaz vjazdu. V závislosti od použitej značky môže takýto zákaz spôsobiť, že ani cyklisti nesmú na označený úsek.

Ak zákazová značka chýba a vodičovi nezakazuje vjazd na cestu iná skutočnosť, problém nikdy nevyriešite tak, že zoberiete spravodlivosť do vlastných rúk. Vodič pri chýbajúcej zákazovej značke predpisy o zákaze vjazdu nemôže nikdy porušiť.

Len tolerancia a ohľaduplnosť dokáže pomôcť vyriešiť problém. A samozrejme, uvedenie správneho dopravného značenia do pôvodného stavu. Policajti mali pravdu, keď tvrdili, že správca komunikácie musí značenie dať do poriadku. Polícia by to ale mala kontrolovať, ak o probléme vie.

Nové značenie však asi nepomôže, keď ho miestni vodiči znovu "zdemontujú". Pravidelné hliadkovanie policajtov však môže vodičov, ktorí situáciu zneužívajú, odradiť. Policajt smie na danom mieste aj bez dopravnej značky zakázať autám vjazd na spomínanú komunikáciu.

Do chráneného územia autá v podstate nesmú

Z fotografií je zrejmé, že ak nejde o cestičku pre cyklistov, môžme tu hovoriť o účelovej komunikácii. Ak sa takáto cesta nachádza v chránenom území, vodiči na ňu vo väčšine prípadov nesmú vojsť, aj keď nie je označená značkou zakazujúcou vjazd. Podmienkou ale je, aby takéto územie bolo pri komunikácii zreteľne označené.

Cyklisti majú v tomto smere miernejšie obmedzenia. Najprísnejšie z nich je povinnosť držať sa len vyznačených cyklotrás.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 787
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 186
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 568
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 047
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 14 070
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 329
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 106
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 759
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 389
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 549
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Ďakujeme Kotlebovi

Kotleba vo videu odporúčal, ako sa majú jeho nasledovníci vysporiadať s koronou. Ďakujeme.

Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.