Vošli do zákazu, na cestičku pre cyklistov alebo na chránené územie?

V chránenom území ťahajú autá za kratší koniec. Kým to niekto kontroluje. V opačnom prípade sú aj cyklisti na cestičke pre cyklistov ohrození.

Na frekventovanom cyklistickom chodníku tiahnucom sa popri rieke Morava cez Nivu rieky Morava, cez Chránenú krajinnú oblasť, cez Chránené vtáčie územie a cez Územie európskeho významu dochádza ku stretom cyklistov s osobnými motorovými vozidlami a motocyklami.

Eduard: "Vodiči áut a motocyklov, najčastejšie miestni rybári alebo „rekreanti“, vchádzajú na cyklistický chodník v blízkosti bývalej posádky pohraničnej stráže nachádzajúcej sa na západ od mesta Stupava. Vozovka končí parkoviskom pri futbalovom ihrisku za chráneným železničným priecestím, pri bývalej posádke pohraničnej stráže, no voľne sa napája práve na uvedený cyklistický chodník. Práve po ňom pokračujú mnohí motoristi a jazdia tak vo vzácnom a chránenom území.

Chodník nemá dostatočnú šírku, má mnoho nepriehľadných zákrut, porasty popri ňom nie sú udržiavané a vznikajú tam nebezpečné situácie. Motorové vozidlá ohrozujú cyklistov, o vplyve na chránené územie nehovoriac.

01.jpg

Problém spočíva v tom, že vjazd na cyklistický chodník nie je nijako označený, niekto odstránil dopravnú značku „Zákaz vjazdu“. Z pohľadu vodičov sa môže zdať, že jazdia po verejnej komunikácii. Mnohí tým ospravedlňujú svoje správanie. Pritom z povahy chodníka, z charakteru územia, z označenia cyklistického chodníka a z miestnych znalostí je každému jasné, že títo vodiči len zneužívajú absenciu dopravného značenia.

Opakovane som mnoho krát telefonicky hlásil uvedené priamo z miesta, na linku polície 158. Polícia mi opakovane prisľúbila, že zjedná nápravu. Tento stav však len ja pozorujem už viac ako dva roky.

Medzi cyklistami a motoristami tam dochádza už aj k fyzickým konfliktom. Sám som naposledy v sobotu zabránil jednému vodičovi motorového vozidla pokračovať v jazde po cyklistickom chodníku tým, že som sa mu postavil do cesty. Vyhrážal sa mi, že ma autom prejde.

Polícia tvrdí, že o opätovnom umiestnení dopravnej značky nerozhodujú oni, ale že to nahlásia. Príslušný miestny úrad - odbor dopravy nekoná."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Z pohľadu cyklistov musí byť situácie skutočne nepríjemná. V prípade zrážky s autom ťahajú za kratší koniec. Ale ani pre vodičov áut nie je konflikt s cyklistami a chodcami cieľom.

Podľa toho, čo napísal Eduard, problémovým miestom je cestičku pre cyklistov. Tá musí byť označená rovnomenným dopravným značením.

02.jpg"Značka Cestička pre cyklistov (č. C 8) prikazuje cyklistom použiť v predmetnom smere takto označenú cestičku alebo pruh. Cestičku alebo pruh pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na kolieskových korčuliach, lyžiach alebo na obdobnom športovom vybavení, ak tým neobmedzí ani neohrozí cyklistov; cestičku alebo pruh smie použiť aj osoba tlačiaca bicykel. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané," píše sa v definícii značky.

Ak je komunikácia, ktorú spomínal Eduard, označená okrúhlou modrou značkou so symbolom bicykla, dopravná značka Zákaz vjazdu tam umiestnená byť nemusí. Vodiči motorových vozidiel na cestičku pre cyklistov nesmú.

Prečítajte si aj:
Zaparkoval cez 4 miesta

Cestička pre cyklistov alebo účelová komunikácia?

Bez značky C 8 nejde o cestičku pre cyklistov, na ktorú by mali vodiči áut zakázané vojsť. Vjazd im však môže zakázať zákaz vjazdu. V závislosti od použitej značky môže takýto zákaz spôsobiť, že ani cyklisti nesmú na označený úsek.

Ak zákazová značka chýba a vodičovi nezakazuje vjazd na cestu iná skutočnosť, problém nikdy nevyriešite tak, že zoberiete spravodlivosť do vlastných rúk. Vodič pri chýbajúcej zákazovej značke predpisy o zákaze vjazdu nemôže nikdy porušiť.

Len tolerancia a ohľaduplnosť dokáže pomôcť vyriešiť problém. A samozrejme, uvedenie správneho dopravného značenia do pôvodného stavu. Policajti mali pravdu, keď tvrdili, že správca komunikácie musí značenie dať do poriadku. Polícia by to ale mala kontrolovať, ak o probléme vie.

Nové značenie však asi nepomôže, keď ho miestni vodiči znovu "zdemontujú". Pravidelné hliadkovanie policajtov však môže vodičov, ktorí situáciu zneužívajú, odradiť. Policajt smie na danom mieste aj bez dopravnej značky zakázať autám vjazd na spomínanú komunikáciu.

Do chráneného územia autá v podstate nesmú

Z fotografií je zrejmé, že ak nejde o cestičku pre cyklistov, môžme tu hovoriť o účelovej komunikácii. Ak sa takáto cesta nachádza v chránenom území, vodiči na ňu vo väčšine prípadov nesmú vojsť, aj keď nie je označená značkou zakazujúcou vjazd. Podmienkou ale je, aby takéto územie bolo pri komunikácii zreteľne označené.

Cyklisti majú v tomto smere miernejšie obmedzenia. Najprísnejšie z nich je povinnosť držať sa len vyznačených cyklotrás.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 923
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 228
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 706
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 979
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 784
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 036
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 511
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 127
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 400
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 187

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop