Vošli do zákazu, na cestičku pre cyklistov alebo na chránené územie?

V chránenom území ťahajú autá za kratší koniec. Kým to niekto kontroluje. V opačnom prípade sú aj cyklisti na cestičke pre cyklistov ohrození.

Na frekventovanom cyklistickom chodníku tiahnucom sa popri rieke Morava cez Nivu rieky Morava, cez Chránenú krajinnú oblasť, cez Chránené vtáčie územie a cez Územie európskeho významu dochádza ku stretom cyklistov s osobnými motorovými vozidlami a motocyklami.

Eduard: "Vodiči áut a motocyklov, najčastejšie miestni rybári alebo „rekreanti“, vchádzajú na cyklistický chodník v blízkosti bývalej posádky pohraničnej stráže nachádzajúcej sa na západ od mesta Stupava. Vozovka končí parkoviskom pri futbalovom ihrisku za chráneným železničným priecestím, pri bývalej posádke pohraničnej stráže, no voľne sa napája práve na uvedený cyklistický chodník. Práve po ňom pokračujú mnohí motoristi a jazdia tak vo vzácnom a chránenom území.

Chodník nemá dostatočnú šírku, má mnoho nepriehľadných zákrut, porasty popri ňom nie sú udržiavané a vznikajú tam nebezpečné situácie. Motorové vozidlá ohrozujú cyklistov, o vplyve na chránené územie nehovoriac.

01.jpg

Problém spočíva v tom, že vjazd na cyklistický chodník nie je nijako označený, niekto odstránil dopravnú značku „Zákaz vjazdu“. Z pohľadu vodičov sa môže zdať, že jazdia po verejnej komunikácii. Mnohí tým ospravedlňujú svoje správanie. Pritom z povahy chodníka, z charakteru územia, z označenia cyklistického chodníka a z miestnych znalostí je každému jasné, že títo vodiči len zneužívajú absenciu dopravného značenia.

Opakovane som mnoho krát telefonicky hlásil uvedené priamo z miesta, na linku polície 158. Polícia mi opakovane prisľúbila, že zjedná nápravu. Tento stav však len ja pozorujem už viac ako dva roky.

Medzi cyklistami a motoristami tam dochádza už aj k fyzickým konfliktom. Sám som naposledy v sobotu zabránil jednému vodičovi motorového vozidla pokračovať v jazde po cyklistickom chodníku tým, že som sa mu postavil do cesty. Vyhrážal sa mi, že ma autom prejde.

Polícia tvrdí, že o opätovnom umiestnení dopravnej značky nerozhodujú oni, ale že to nahlásia. Príslušný miestny úrad - odbor dopravy nekoná."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Z pohľadu cyklistov musí byť situácie skutočne nepríjemná. V prípade zrážky s autom ťahajú za kratší koniec. Ale ani pre vodičov áut nie je konflikt s cyklistami a chodcami cieľom.

Podľa toho, čo napísal Eduard, problémovým miestom je cestičku pre cyklistov. Tá musí byť označená rovnomenným dopravným značením.

02.jpg"Značka Cestička pre cyklistov (č. C 8) prikazuje cyklistom použiť v predmetnom smere takto označenú cestičku alebo pruh. Cestičku alebo pruh pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na kolieskových korčuliach, lyžiach alebo na obdobnom športovom vybavení, ak tým neobmedzí ani neohrozí cyklistov; cestičku alebo pruh smie použiť aj osoba tlačiaca bicykel. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané," píše sa v definícii značky.

Ak je komunikácia, ktorú spomínal Eduard, označená okrúhlou modrou značkou so symbolom bicykla, dopravná značka Zákaz vjazdu tam umiestnená byť nemusí. Vodiči motorových vozidiel na cestičku pre cyklistov nesmú.

Prečítajte si aj:
Zaparkoval cez 4 miesta

Cestička pre cyklistov alebo účelová komunikácia?

Bez značky C 8 nejde o cestičku pre cyklistov, na ktorú by mali vodiči áut zakázané vojsť. Vjazd im však môže zakázať zákaz vjazdu. V závislosti od použitej značky môže takýto zákaz spôsobiť, že ani cyklisti nesmú na označený úsek.

Ak zákazová značka chýba a vodičovi nezakazuje vjazd na cestu iná skutočnosť, problém nikdy nevyriešite tak, že zoberiete spravodlivosť do vlastných rúk. Vodič pri chýbajúcej zákazovej značke predpisy o zákaze vjazdu nemôže nikdy porušiť.

Len tolerancia a ohľaduplnosť dokáže pomôcť vyriešiť problém. A samozrejme, uvedenie správneho dopravného značenia do pôvodného stavu. Policajti mali pravdu, keď tvrdili, že správca komunikácie musí značenie dať do poriadku. Polícia by to ale mala kontrolovať, ak o probléme vie.

Nové značenie však asi nepomôže, keď ho miestni vodiči znovu "zdemontujú". Pravidelné hliadkovanie policajtov však môže vodičov, ktorí situáciu zneužívajú, odradiť. Policajt smie na danom mieste aj bez dopravnej značky zakázať autám vjazd na spomínanú komunikáciu.

Do chráneného územia autá v podstate nesmú

Z fotografií je zrejmé, že ak nejde o cestičku pre cyklistov, môžme tu hovoriť o účelovej komunikácii. Ak sa takáto cesta nachádza v chránenom území, vodiči na ňu vo väčšine prípadov nesmú vojsť, aj keď nie je označená značkou zakazujúcou vjazd. Podmienkou ale je, aby takéto územie bolo pri komunikácii zreteľne označené.

Cyklisti majú v tomto smere miernejšie obmedzenia. Najprísnejšie z nich je povinnosť držať sa len vyznačených cyklotrás.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 8 442
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 690
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 688
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 213
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 026
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 582
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 340
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 300
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 187
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 929

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

PLUS

Prečo je dobré nájsť si architekta

Len rozumný architekt vymyslí dom, v ktorom budete naozaj šťastní.

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický

Češka bola roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour z motorky.

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Za dva roky dali prácu 80 ľuďom.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.