Vošli do zákazu, na cestičku pre cyklistov alebo na chránené územie?

V chránenom území ťahajú autá za kratší koniec. Kým to niekto kontroluje. V opačnom prípade sú aj cyklisti na cestičke pre cyklistov ohrození.

Na frekventovanom cyklistickom chodníku tiahnucom sa popri rieke Morava cez Nivu rieky Morava, cez Chránenú krajinnú oblasť, cez Chránené vtáčie územie a cez Územie európskeho významu dochádza ku stretom cyklistov s osobnými motorovými vozidlami a motocyklami.

Eduard: "Vodiči áut a motocyklov, najčastejšie miestni rybári alebo „rekreanti“, vchádzajú na cyklistický chodník v blízkosti bývalej posádky pohraničnej stráže nachádzajúcej sa na západ od mesta Stupava. Vozovka končí parkoviskom pri futbalovom ihrisku za chráneným železničným priecestím, pri bývalej posádke pohraničnej stráže, no voľne sa napája práve na uvedený cyklistický chodník. Práve po ňom pokračujú mnohí motoristi a jazdia tak vo vzácnom a chránenom území.

Chodník nemá dostatočnú šírku, má mnoho nepriehľadných zákrut, porasty popri ňom nie sú udržiavané a vznikajú tam nebezpečné situácie. Motorové vozidlá ohrozujú cyklistov, o vplyve na chránené územie nehovoriac.

01.jpg

Problém spočíva v tom, že vjazd na cyklistický chodník nie je nijako označený, niekto odstránil dopravnú značku „Zákaz vjazdu“. Z pohľadu vodičov sa môže zdať, že jazdia po verejnej komunikácii. Mnohí tým ospravedlňujú svoje správanie. Pritom z povahy chodníka, z charakteru územia, z označenia cyklistického chodníka a z miestnych znalostí je každému jasné, že títo vodiči len zneužívajú absenciu dopravného značenia.

Opakovane som mnoho krát telefonicky hlásil uvedené priamo z miesta, na linku polície 158. Polícia mi opakovane prisľúbila, že zjedná nápravu. Tento stav však len ja pozorujem už viac ako dva roky.

Medzi cyklistami a motoristami tam dochádza už aj k fyzickým konfliktom. Sám som naposledy v sobotu zabránil jednému vodičovi motorového vozidla pokračovať v jazde po cyklistickom chodníku tým, že som sa mu postavil do cesty. Vyhrážal sa mi, že ma autom prejde.

Polícia tvrdí, že o opätovnom umiestnení dopravnej značky nerozhodujú oni, ale že to nahlásia. Príslušný miestny úrad - odbor dopravy nekoná."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Z pohľadu cyklistov musí byť situácie skutočne nepríjemná. V prípade zrážky s autom ťahajú za kratší koniec. Ale ani pre vodičov áut nie je konflikt s cyklistami a chodcami cieľom.

Podľa toho, čo napísal Eduard, problémovým miestom je cestičku pre cyklistov. Tá musí byť označená rovnomenným dopravným značením.

02.jpg"Značka Cestička pre cyklistov (č. C 8) prikazuje cyklistom použiť v predmetnom smere takto označenú cestičku alebo pruh. Cestičku alebo pruh pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na kolieskových korčuliach, lyžiach alebo na obdobnom športovom vybavení, ak tým neobmedzí ani neohrozí cyklistov; cestičku alebo pruh smie použiť aj osoba tlačiaca bicykel. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané," píše sa v definícii značky.

Ak je komunikácia, ktorú spomínal Eduard, označená okrúhlou modrou značkou so symbolom bicykla, dopravná značka Zákaz vjazdu tam umiestnená byť nemusí. Vodiči motorových vozidiel na cestičku pre cyklistov nesmú.

Prečítajte si aj:
Zaparkoval cez 4 miesta

Cestička pre cyklistov alebo účelová komunikácia?

Bez značky C 8 nejde o cestičku pre cyklistov, na ktorú by mali vodiči áut zakázané vojsť. Vjazd im však môže zakázať zákaz vjazdu. V závislosti od použitej značky môže takýto zákaz spôsobiť, že ani cyklisti nesmú na označený úsek.

Ak zákazová značka chýba a vodičovi nezakazuje vjazd na cestu iná skutočnosť, problém nikdy nevyriešite tak, že zoberiete spravodlivosť do vlastných rúk. Vodič pri chýbajúcej zákazovej značke predpisy o zákaze vjazdu nemôže nikdy porušiť.

Len tolerancia a ohľaduplnosť dokáže pomôcť vyriešiť problém. A samozrejme, uvedenie správneho dopravného značenia do pôvodného stavu. Policajti mali pravdu, keď tvrdili, že správca komunikácie musí značenie dať do poriadku. Polícia by to ale mala kontrolovať, ak o probléme vie.

Nové značenie však asi nepomôže, keď ho miestni vodiči znovu "zdemontujú". Pravidelné hliadkovanie policajtov však môže vodičov, ktorí situáciu zneužívajú, odradiť. Policajt smie na danom mieste aj bez dopravnej značky zakázať autám vjazd na spomínanú komunikáciu.

Do chráneného územia autá v podstate nesmú

Z fotografií je zrejmé, že ak nejde o cestičku pre cyklistov, môžme tu hovoriť o účelovej komunikácii. Ak sa takáto cesta nachádza v chránenom území, vodiči na ňu vo väčšine prípadov nesmú vojsť, aj keď nie je označená značkou zakazujúcou vjazd. Podmienkou ale je, aby takéto územie bolo pri komunikácii zreteľne označené.

Cyklisti majú v tomto smere miernejšie obmedzenia. Najprísnejšie z nich je povinnosť držať sa len vyznačených cyklotrás.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 727
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 548
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 464
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 444
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 072
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 032
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 658
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 490
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 274
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 222

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.