SME
Streda, 1. február, 2023 | Meniny má Tatiana

Vošli do zákazu, na cestičku pre cyklistov alebo na chránené územie?

V chránenom území ťahajú autá za kratší koniec. Kým to niekto kontroluje. V opačnom prípade sú aj cyklisti na cestičke pre cyklistov ohrození.

Na frekventovanom cyklistickom chodníku tiahnucom sa popri rieke Morava cez Nivu rieky Morava, cez Chránenú krajinnú oblasť, cez Chránené vtáčie územie a cez Územie európskeho významu dochádza ku stretom cyklistov s osobnými motorovými vozidlami a motocyklami.

Eduard: "Vodiči áut a motocyklov, najčastejšie miestni rybári alebo „rekreanti“, vchádzajú na cyklistický chodník v blízkosti bývalej posádky pohraničnej stráže nachádzajúcej sa na západ od mesta Stupava. Vozovka končí parkoviskom pri futbalovom ihrisku za chráneným železničným priecestím, pri bývalej posádke pohraničnej stráže, no voľne sa napája práve na uvedený cyklistický chodník. Práve po ňom pokračujú mnohí motoristi a jazdia tak vo vzácnom a chránenom území.

Chodník nemá dostatočnú šírku, má mnoho nepriehľadných zákrut, porasty popri ňom nie sú udržiavané a vznikajú tam nebezpečné situácie. Motorové vozidlá ohrozujú cyklistov, o vplyve na chránené územie nehovoriac.

01.jpg

Problém spočíva v tom, že vjazd na cyklistický chodník nie je nijako označený, niekto odstránil dopravnú značku „Zákaz vjazdu“. Z pohľadu vodičov sa môže zdať, že jazdia po verejnej komunikácii. Mnohí tým ospravedlňujú svoje správanie. Pritom z povahy chodníka, z charakteru územia, z označenia cyklistického chodníka a z miestnych znalostí je každému jasné, že títo vodiči len zneužívajú absenciu dopravného značenia.

Opakovane som mnoho krát telefonicky hlásil uvedené priamo z miesta, na linku polície 158. Polícia mi opakovane prisľúbila, že zjedná nápravu. Tento stav však len ja pozorujem už viac ako dva roky.

Medzi cyklistami a motoristami tam dochádza už aj k fyzickým konfliktom. Sám som naposledy v sobotu zabránil jednému vodičovi motorového vozidla pokračovať v jazde po cyklistickom chodníku tým, že som sa mu postavil do cesty. Vyhrážal sa mi, že ma autom prejde.

Polícia tvrdí, že o opätovnom umiestnení dopravnej značky nerozhodujú oni, ale že to nahlásia. Príslušný miestny úrad - odbor dopravy nekoná."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Z pohľadu cyklistov musí byť situácie skutočne nepríjemná. V prípade zrážky s autom ťahajú za kratší koniec. Ale ani pre vodičov áut nie je konflikt s cyklistami a chodcami cieľom.

Podľa toho, čo napísal Eduard, problémovým miestom je cestičku pre cyklistov. Tá musí byť označená rovnomenným dopravným značením.

02.jpg"Značka Cestička pre cyklistov (č. C 8) prikazuje cyklistom použiť v predmetnom smere takto označenú cestičku alebo pruh. Cestičku alebo pruh pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na kolieskových korčuliach, lyžiach alebo na obdobnom športovom vybavení, ak tým neobmedzí ani neohrozí cyklistov; cestičku alebo pruh smie použiť aj osoba tlačiaca bicykel. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané," píše sa v definícii značky.

Ak je komunikácia, ktorú spomínal Eduard, označená okrúhlou modrou značkou so symbolom bicykla, dopravná značka Zákaz vjazdu tam umiestnená byť nemusí. Vodiči motorových vozidiel na cestičku pre cyklistov nesmú.

Prečítajte si aj:
Zaparkoval cez 4 miesta

Cestička pre cyklistov alebo účelová komunikácia?

Bez značky C 8 nejde o cestičku pre cyklistov, na ktorú by mali vodiči áut zakázané vojsť. Vjazd im však môže zakázať zákaz vjazdu. V závislosti od použitej značky môže takýto zákaz spôsobiť, že ani cyklisti nesmú na označený úsek.

Ak zákazová značka chýba a vodičovi nezakazuje vjazd na cestu iná skutočnosť, problém nikdy nevyriešite tak, že zoberiete spravodlivosť do vlastných rúk. Vodič pri chýbajúcej zákazovej značke predpisy o zákaze vjazdu nemôže nikdy porušiť.

Len tolerancia a ohľaduplnosť dokáže pomôcť vyriešiť problém. A samozrejme, uvedenie správneho dopravného značenia do pôvodného stavu. Policajti mali pravdu, keď tvrdili, že správca komunikácie musí značenie dať do poriadku. Polícia by to ale mala kontrolovať, ak o probléme vie.

Nové značenie však asi nepomôže, keď ho miestni vodiči znovu "zdemontujú". Pravidelné hliadkovanie policajtov však môže vodičov, ktorí situáciu zneužívajú, odradiť. Policajt smie na danom mieste aj bez dopravnej značky zakázať autám vjazd na spomínanú komunikáciu.

Do chráneného územia autá v podstate nesmú

Z fotografií je zrejmé, že ak nejde o cestičku pre cyklistov, môžme tu hovoriť o účelovej komunikácii. Ak sa takáto cesta nachádza v chránenom území, vodiči na ňu vo väčšine prípadov nesmú vojsť, aj keď nie je označená značkou zakazujúcou vjazd. Podmienkou ale je, aby takéto územie bolo pri komunikácii zreteľne označené.

Cyklisti majú v tomto smere miernejšie obmedzenia. Najprísnejšie z nich je povinnosť držať sa len vyznačených cyklotrás.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  3. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  4. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  5. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  7. Svalovice sa netreba obávať
  8. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 7 251
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 086
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 562
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 458
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 151
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 107
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalá štátna tajomníčka Monika Jankovská v sprievode svojho obhajcu Petra Erdösa.

Dve obžaloby sú už na súde. Na procesy so sudcami sa čaká.


8 h
Ján Budaj sa Košičanom prihovára z balkóna vedeckej knižnice.

V dokumente sa zaviazal, že bude aj donášať.


4 h
Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Parlament rozhodoval medzi májovým, júnovým a septembrovým termínom.


a 3 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


7 h
Ilustračné foto.

Áut so spaľovacími motormi potichu ubúda.


11 h
Toyota RAV4 Adventure

Na výsledku sa podpisuje hmotnosť auta.


30. jan
Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan

Blogy SME

  1. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova?
  2. Anna Miľanová: Kresby prírodným uhlíkom...
  3. Matúš Mathis: Ponuka bytov v Košiciach po prvýkrát od septembra 2022 klesla - Píše Matúš Mathis
  4. Jozef Stasík: Niekto zhasína a niekto myslel dopredu
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Veľké Rovné
  6. Peter Maroncik: Tak už máme v Čechách nového, dobrého prezidenta.
  7. Anna Miľanová: Snívanie... 2022
  8. Irena Šimuneková: Keď sme na SME
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 8 797
  2. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 5 732
  3. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 067
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 694
  5. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 3 706
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 556
  7. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 356
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 229
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu