Prvá jazda: Najrýchlejší Jaguar sme olízali cez sklo

Nechýba mu výkon, presnosť v riadení ani brutálny zvuk. Stabilizačná elektronika je prísna, ale ako chutí super auto, keď je vypnutá, nevieme.

Vyskúšali sme technický skvost Jaguaru. V prenesenom význame má táto šelma okrem rýchlosti a presného ovládania hrozivý rev.(Zdroj: Jaguar)

MALAGA. Predsezónni turisti zobrali aj posledný kus batožiny z pásu na letisku v Malage a naše kufre so statívmi ku kamerám neprišli. Zdĺhavé vypisovanie dokumentov ukrajovalo z času, ktorý sme mali stráviť v spoločnosti najrýchlejšieho Jaguaru všetkých čias.

Predstava nenatočeného videa bola napokon najmenší problém celej cesty.
Jaguar do Malagy doviezol celý rad svojich modelov od XFR až po XJ a vysnívané XKR-S bolo len časťou prezentácie, hoci jediným bodom pozvánky.

Na tri XKR-S určené na filmovanie bolo päť štábov, preto sme odvrhli ponúknutý rýchly sedan XFR a celodennú filmovačku s náhradou vymenili za pár jázd s najrýchlejšou mačkou všetkých čias. Pripojili sme sa ku skupinkám žurnalistov, ktoré nefilmujú ale jazdia.

Naše nadšenie po príchode opadávalo podobným spôsobom ako teraz vám, keď každým riadkom odďaľujeme prvé skutočné dojmy z jazdy. Z pretekárskeho okruhu Ascari dlhého 5425 metrov sme dostali tretinu o od Jaguaru kontrolného spolujazdca. Aby sme svojvoľne nevypli stabilizačný systém.

Jaguar XKR-S prvé dojmy

zmeny prospešné pre jazdu na okruhu
podstatne tuhšia karoséria aj podvozok
výborný zvuk
chýba launch-control na rýchly štart
prísny stabilizačný systém aj po uvoľnení trakcie

Uši nezapchali

Jaguar minulý rok v marci ukázal svetu, že kupé XKR s výkonom 510 koní a charizmatickým zvukom neostane vrcholom ponuky, hoci sme si to najskôr mysleli. Zrazu zarachotil modrý špeciál s prívlastkom S, ktorý postavili pre klientelu obľubujúcu auto na hranici medzi bežným použitím a pretekaním.

Najrýchlejší produkčný Jaguar všetkých čias vyzerá dravšie a širšie ako XKR. V priebehu minulého roka auto s rozšírenými blatníkmi, zväčšenými otvormi pre prívod vzduchu a s vyšším výkonom prišlo o strechu.

kabrio.jpg
Ak by to predsa niekoho zaujímalo, strecha sa skladá alebo rozkladá za 18 sekúnd. Oveľa podstatnejšie je, že XKR-S je najrýchlejšie kabrio značky v histórii.

Teraz je v ponuke okrem kupé aj kabriolet. Prezentácia možno rozprášila predstavy o bezuzdnej jazde kolo za kolom na okruhu, ale pokiaľ ide o zvuk, uši nám nezapchali. Zvuk päťlitrového osemvalca AJ-V8 preniká až do nervového centra mozgu a podľa jeho ostrosti by sme to odhadli na viac, než výkon 550 koní a krútiaci moment 680 Nm.

Nepozná dieru

Okrem zvuku sme naplno siahli aj na výkonové parametre motora a charakteristiku výkonu. Vďaka preplňovaniu kompresorom nenastala v nízkych otáčkach veľká explózia a výkon narastal rovnomerne, takmer ako v atmosférickom motore.

Akurát, že preplňovanie posúva vrchol krútiaceho momentu 680 Nm už k 2500 otáčkam. Motor má všetko, čo má mať: výkonovú špičku, charizmu, zvuk a rýchlu reakciu na plyn. Vieme si predstaviť ako by vďaka prepĺňaniu dokázal odtrhnúť zadnú nápravu do driftu. Automatická prevodovka je rozhodne najjednoduchší spôsob ako zvládnuť štarty s obrovským výkonom.

Modrý zvládol Nurburgring

Šesťstupňový automat radí tak, ako s autom zaobchádzate, čím tvrdšie a surovejšie, tým presvedčivejšie. Nie tak ostro ako Lexus IS-F ale dostatočne rýchlo pre cieľovú skupinu.

K testovaciemu exempláru s rámom a semišovým volantom, ktorý slúžil na nastavovanie na okruhu Nurburgring by pristala manuálna prevodovka. Zvláštne, ako úplne inak vníma šofér konkrétne auto, ktoré odjazdilo kolá na legendárnej slučke, má športové sedadlá a päťbodové pásy.

test.jpg
Modrú uvádzaciu farbu, ktorá XKR-S najviac pristane, mal aj testovací kus z Nurburgringu. Skvelý pocit šoférovať ho.

Vyzerá úplne inak a má pocitovo ostrejší zvuk. Samotné výfukové potrubie od hlavy valcov až po koncovku má hlavný podiel na náraste výkonu. Obe vetvy sú pod podlahou prekrížené v tvare písmena X, čím výrobca obmedzil spätný tlak a zlepšil dýchanie i zvuk.

Zadný tlmič výfuku so štyrmi koncovkami má vo vnútri aktívnu klapku na športový režim a podstatne priechodnejšie vnútro. Jaguar chce novým výfukom dopriať zvuk na okruhu, ale obmedziť dunenie pri bežnej jazde.

Diferenciál reaguje aktívne

Jaguar má od roku 2003 vlastnú vývojovú stanicu pri Nurburgringu a na legendárnom okruhu ladil aj elektroniku a o 10 milimetrov znížený podvozok.

Tuhšie pružiny zosilnené úchyty ramien, odľahčené disky a pneumatiky – to všetko sa podpísalo pod zmenu dynamiky. Jaguar dokonca tvrdí, že zadný diferenciál je „samosvorne“ aktívny.

Elektronikou a senzormi riadený elektromotor s prevodovým mechanizmom a veľkosťou stieračového motorčeka pritláča na lamelovú spojku v diferenciáli a tak riadi svorný účinok.

Jaguar XKR-S hlavné zmeny oproti XKR

znížený podvozok o 10 milimetrov
zosilnená karoséria v krute
výraznejšie použitie hliníka
odľahčené disky aj pneumatiky
tuhšie pružiny (28 percent vpredu, 32 percent vzadu)
tuhšie držiaky pružín
zmenený softvér DSC
znížený aerodynamický vztlak o 26 percent
aktívny diferenciál

Takto by sa malo vytratiť nedotáčavé správanie áut s pevným samosvorom v nízkych rýchlostiach a zlepšiť spätná väzba pri jazde šmykom alebo v rýchlej zákrute.

Bez vypnutého stabilizačného systému to ťažko posúdiť, no pravda je, že pri ostrej a pomalej otočke na okruhu sa Jaguar netlačil nosom vpred.

Elektronika nepustí

Od auta ladeného na Nurburgringu a s danosťami športového podvozka sme čakali benevolentnejší stabilizačný program.

Výrobca oproti XKR menil mapy systému v športovom móde, ktorý sa volí tlačidlom vedľa ovládača prevodovky ale zrejme s ohľadom na často slabé jazdecké schopnosti majetných šoférov.

Systém DSC je aj po vypnutí prvého stupňa ochrany extrémne prísny. Aspoň že citeľne pritvrdí podvozok a otvorí aktívne klapky vo výfuku.

Obrovský rozdiel oproti XKR

Po medzihre s limuzínami XJ v centre bezpečnej jazdy prišli na rad slalomy s celou modelovou paletou radu R.
Až po presadnutí z XKR do XKR-S bolo najviac cítiť, že zvýšenie výkonu o 40 koní a krútiaceho momentu o 55 Nm je vlastne najmenší rozdiel medzi obomi modelmi.

XKR-S podstatne ostrejšie zatáča, je citeľne tuhšie a komunikatívnejšie. Odozva na pokyn vodiča nie je komfortne-luxusná ale rýchla.

kokpit.jpg
Interiér vyzerá vzhľadom na brutálne jazdné výkony civilne. Akurát semišový volant je presne ako má byť - takmer pretekársky.

Samotná prezentácia bola z pohľadu možností vyskúšať nové auto sklamaním, avšak aspoň v nás umocnila túžbu ešte raz sadnúť za volant, lebo s XKR-S sa musí nádherne driftovať. Aj cez rýchle zásahy stabilizačného systému cítiť snahu auta o komunikatívne šantenie.

Zvládne tristovku

Zatiaľ môžeme povedať len toľko, že najrýchlejší sériovo vyrábaný Jaguar (automobilka vynecháva XJ220 z roku 1992) má nádherný zvuk, stovku pokorí za 4,4 sekundy, dosiahne maximálnu rýchlosť 300 kilometrov za hodinu a že tú športovosť nehrá. Ale to ste asi tušili.

My sme sa vrátili s čiarkou v zozname šoférovaných superšportových áut a s predstavou, aké by to bolo. Ale to nie je chyba auta. Na lepšie navodenie atmosféry ponúkame video z testov na Nurburgringu.

Jaguar XKR-S – technické údaje

Motor 5,0 V8
Rozvod 4x DOHC, 4 ventily na valec
Objem (cm3) 5000
Kompresný pomer 9,5:1
Maximálny výkon (kW(k)) 405 (550)
Pri otáčkach (ot./min.) 6000
Maximálny krútiaci moment (Nm) 680
Pri otáčkach (ot./min.) 2500
Prevodovka automatická
Počet stupňov 6
Poháňané kolesá zadné, aktívny diferenciál
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1795
Dĺžka (mm) 4794
Šírka (mm) 1892
Výška (mm) 1312
Rázvor (mm) 2752
Objem palivovej nádrže (l) 71
Pneumatiky vpredu 255/35 R20
Pneumatiky vzadu 295/35 R20
Brzdy vpredu kotúčové, priemer 380 mm, 6-piestikové strmene
Brzdy vzadu kotúčové, priemer 376 mm, 4- piestikové strmene
Pruženie oceľové pružiny, elektron. nastaviteľná char. tlmičov
Maximálna rýchlosť (km/h) 300
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,4
Zrýchlenie z 0 na 160 km/h (s) 8,7
Kilogramový výkon (kg/k) 3,2
Spotreba v meste (l/100km) 18,9
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 8,6
Spotreba priemer (l/100 km) 12,3

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 943
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 213
  3. Od septembra opäť po starom 4 181
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 2 115
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 838
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 715
  7. Ako sme jazdili v socializme 1 457
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 277
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 113
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 089

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

KULTÚRA

Rytmus bude nadávať, orchester hrať

Ľahší primitivizmus a ukáznenosť vraj idú dokopy.

Blog Roberta Redhammera

Vráťme školstvu racionalitu

V utorok bolo 240. výročie vydania nariadenia o reorganizácii školstva na našom území.

Neprehliadnite tiež

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najväčším výrobcom SUV na svete.