SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

TEST: Bratislavský UP! jazdí pod päť litrov

Volkswagen vie robiť malé a jednoduché autá. Vynikajú robustnou konštrukciou, drahou doplnkovou výbavou a jazdnými vlastnosťami.

Vďaka tuhosti karosérie a dobrému podvozku sa ani väčší chlap necíti za volantom ako medveď v detskom autíčku. Volkswagen vždy vedel navrhnúť jednoduché autá.Vďaka tuhosti karosérie a dobrému podvozku sa ani väčší chlap necíti za volantom ako medveď v detskom autíčku. Volkswagen vždy vedel navrhnúť jednoduché autá. (Zdroj: autor)

Dobrý pocit z riadenia a spotreby musí vyvažovať niekoľko výhrad.

BRATISLAVA, BANSKÁ BYSTRICA. Redakčný test začal netradične pri výrobnom páse najväčšieho výrobného závodu automobilov na Slovensku. Kolos s lanovkou jedinou svojho druhu denne produkuje stovky áut diametrálne odlišných kategórií a vďaka minitrojičkám Seat, Škoda a Volkswagen ich bude ešte viac.

V roku 2011 vyrobil bratislavský Volkswagen 210 441 áut a zlomil historické rekordy v produkcii prevodoviek a komponentov. Medziročný nárast výroby áut o takmer 46 percent si vyžiadal rozšírenie počtu zamestnancov na 8400.

Výrobný proces auta, hoc aj triedy mini, by sme dokázali hodiny sledovať s otvorenými ústami. Iste, zamestnanci čo celú smenu stoja na nohách a pracujú na linke, majú iný názor.

Klobúk dole pred ich prácou, ktorej výsledky sme otestovali na našich cestách. Tiež sme sa vrátili o 13 rokov späť, kedy Volkswagen prišiel s trojlitrovým miniautom.

1spolu.jpg
Kvalita spracovania a tuhosť karosérie neprekvapuje, lebo Volkswagen má s výrobou miniáut skúsenosti. Zmenilo sa akurát to, že dnešný Up! je vo vnútri o málo väčší a má skoro takú spotrebu ako Lupo 3L, ktorému pomáhalo odľahčenie hliníkom.

Tvrdosť mu nechýba

Hoci Volkswagen Up! vyzerá oproti konkurentom striedmo, ba až veľmi jednoducho, každým detailom dáva najavo tuhosť a robustnosť. Cítiť to pri zatváraní dverí a držaní madla. Na mnohých trojdverových autách madlá širokých dverí v ruke „pracujú“ a pukajú.

Tu nie a navyše aj vnútorná kovová kľučka vyzerá veľmi seriózne. V zmysle odolnosti proti mestským nástrahám nás trochu prekvapila nižšia svetlosť prednej časti, ktorá má rovnaký talent dotýkať sa retardérov ako Golf IV TDI.

Pri priamom porovnaní so starším Volkswagenom Lupo 3L je jasné, že s dizajnom na malom aute ťažko niečo vymyslieť. Akurát zadné svetlá majú príliš „Škoda dizajn“ a pre VW by sa hodilo niečo iné. V predných svetlách sú len žiarovky H4 avšak vďaka pomerne veľkým parabolám dobre svietia.

1kokpoit.jpg
Nech to neznie urážlivo, ale tento interiér možno umyť aj „vapkou“. Inak účelné, praktické a kvalitne urobené. Auto na život a nie na parádu.

Silnou stránkou v triede bude batožinový priestor s dvojitou podlahou a maximálnym objemom 251 litrov. Posuvné dno možno jednoduchým spôsobom spustiť nižšie alebo nechať vo vyššej polohe, ktorá tvorí rovinu s dnom kufra.

Drobnosti na zamyslenie

Pri zmysle Volkswagenu pre detail nás zarazilo pár detailov, ktoré obmedzujú praktické využitie auta. Kľúč od auta má z jednej strany štýlový kryt s logom Up! a z druhej strany je to Octavia z roku 1999. Navyše kryt kľúča je ako z plastového vajíčka s prekvapením.

Prečnievajúca hrana krytu môže akurát pretrhnúť silónky. Náš Up! mal vo výbave elektrické spúšťanie okien, ale vodič nemôže ovládať spolujazdcove okno. Jedna z riadiacich jednotiek je pod sedadlom vodiča viditeľná a úplne nezakrytá.

1navi.jpg
Prenosný navigačný prístroj spojený s veľmi vydareným informačným systémom a trénerom úspornej jazdy má v podstate len jednu chybu. Že je prenosný a treba ho kvôli zlodejom vyberať. Niečo takéto by sa hodilo v stredovej konzole.

Ak budete mať veľký parkovací priestor, predné dvere otvoríte pod úžasne veľkým uhlom. Akurát, že nastupovanie dozadu sťažujú príliš jednoduché sedadlá.

Dobrým jednoliatym tvarom s opierkou pripomínajú Škodu Rapid alebo Porsche. Ich sklápanie a posúvanie nemá pamäť ani madlo vo vrchnej časti. Na odklopenie treba použiť dve ruky.

Necloní vo výhľade

Ak je kritériom výberu auta do mesta výhľad z miesta vodiča, potom má Up! čo ponúknuť aj napriek robustným stĺpikom. Rozptyľovať nebude ani jednoduchý združený prístroj s malým displejom.

Akurát ak si na displeji navolíte indikáciu denných kilometrov alebo teplotu oleja, po opätovnom naštartovaní ste opäť v celkových kilometroch.

1kamra.jpg
Za doplatok 402 eur môže priestor pred autom strážiť City brake systém, ktorý v prípade hroziacej kolízie zabrzdí namiesto vodiča.

Ani ovládanie základnej klimatizácie a autorádia „made by“ Volkswagen vodiča veľmi neodpúta. O niečo viac pozornosti priťahuje odnímateľný systém maps+more, ktorý ako z názvu vyplýva, ponúka okrem navigačnej mapy niečo navyše.

Ak by vodič zasnene pozeral v šíru diaľ a nereagoval na stojace auto vpredu, príplatkový City brake systém sa v poslednom okamihu rozhodne zabrániť zrážke brzdou.

SME spokojní

robustná konštrukcia podvozka
kvalitne spracovaný interiér
robustné madlá dverí
dobrý tvar sedadiel a pohodlné nastupovanie
prijateľný zvuk trojvalca
slušná spotreba v meste
batožinový priestor s dvojitou podlahou a objemom 251 litrov

Nemusí učiť jazdiť úsporne

Za príplatok 287 eur môže malý Up! ukázať všetko o sebe a ešte naviesť vodiča k cieľu. Presne toľko stojí systém „maps+more“, ktorý má okrem navigácie palubný počítač so všetkými údajmi o prevádzke vozidla a ešte aj funkciu Think Blue trainer schopnú vyhodnocovať ekonomiku jazdy a motivovať šoféra k šetreniu. Zbytočnosť, lebo Up! s litrovým trojvalcom jazdí úsporne.

Multimediálna časť Navigonu zvládne pracovať s SD kartou kapacity 32 GB a obslúži cez Bluetooth aj telefón. Za dané peniaze dokáže systém dosť, ale nie je integrovaný a treba ho vždy brať so sebou. To vyvažuje funkciou pre navigáciu pešieho chodca.

Cenu City brake systému 402 eur možno akceptovať, ale tempomat s palubným počítačom a parkovacími senzormi za 368 eur je drahý. Stabilizačný systém ESP má žiaľ iba najvyššia výbava high Up!.

1riadiaca.jpg
Pri upratovaní auta môže riadiaca jednotka prekážať. Je nechránená a trochu nepochopiteľne vystavená riziku poškodenia pod sedadlom.

Najlacnejší „take Up!“ s trojvalcom a výkonom 60 koní stojí 7990 eur. Strednú výbavu „move Up!“ si možno kúpiť od 8800 eur a s výkonnejšou verziou motora, akú sme testovali, od 9350 eur.

Stačilo pár doplatkov a cena testovacieho auta sa vyšplhala na 10 490 eur. Chvála Bohu, že za dané peniaze nám v podstate v aute nič nechýbalo.

Up! môže mať podstatne viac a štýlových prvkov než je v základe. Napríklad piknikové boxy s praktickými taškami a priehradkami do kufra, ktoré možno výborne využiť v každodennom živote. Vďaka nim toto môže byť pre niekoho jediné plnohodnotné auto.

SME nespokojní

nízky predný spojler a malá svetlá výška na retardéroch
navonok atraktívny obal kľúča nesplnil očakávanie
externú navigáciu treba vyberať
pomerne vysoká základná cena
vodič nevie ovládať spolujazdcove okno zo svojich dverí
zbytočne náročné odklápanie prednej sedačky pri nastupovaní dozadu

Berieme trojvalec

Motory ochudobnené o jeden valec oproti štandardu sú vždy terčom posmeškov a v prípade 1,2 HTP oprávnene. Litrový trojvalec snáď nebude taký poruchový, lebo v praxi má podstatne tichší a vyrovnanejší chod. Technici mu navrhli dobré prevody do mesta a tiež primeraný výkon 55 kW (75k).

Výrobca udáva spotrebu 4,3 litra na sto kilometrov. Pri dvojčlennom obsadení a veľmi triezvej jazde sme dosahovali 4,4 s výrazným podielom mesta. Jazda bez zamýšľania sa nad spotrebou zdvihla priemer na 5,3 litra.

Samozrejme diaľnica vie malý motor vytiahnuť až na 6 litrov, ale prirodzené prostredie auta je niekde úplne inde. Motor bez zbytočných technológií, batérií a iných prvkov jazdí úsporne.

1eco.jpg
Otcom systému štart/stop je Volkswagen. Kým niektoré automobilky s ním prichádzajú teraz, Volkswagen ho používal už v roku 1999 ako súčasť režimo ECO. Akurát vtedy sa ECO režim tlačidlom zapínal, dnes sa vypína.

Pre porovnanie Lupo 3L, ktoré malo naftový trojvalec, hliníkové časti karosérie, odľahčené kolesá, štart stop systém a optimalizovanú aerodynamiku jazdí len o liter úspornejšie.

Up! nie je lacné miniauto a cenou atakuje už aj väčšie Polo, avšak Polo nie je tak malé a šikovné ani také úsporné a niekomu môže ísť práve o to.

Možno pri teste zohrala svoje hrdosť, že práve toto auto sa montuje na Slovensku a patrí značke, ktorá tu už dvadsať rokov zamestnáva ľudí. V malom aute niet priestoru na emócie a dizajnové výstrelky a prvoradý je účel, ktorý má Volkswagen v malíčku. Aj napriek výhradám želáme malej bratislavskej guľke vo veľkom svete všetko dobré.

Kupujem - nekupujem

Jednoduchosť, príjemné ovládanie a jazdné vlastnosti by ma dokázali presvedčiť. V kategórii druhého auta do rodiny má cenových konkurentov ale nie v kvalite jazdy. Preto kupujem.
Rasťo Chvála

Volkswagen Lupo 3L predbiehal dobu

1upo.jpg

Volkswagen v roku 1999 predstavil trojlitrové vozidlo, teda automobil, ktorý mal v priemere dosiahnuť spotrebu pod tri litre. Základom vylepšení bola odľahčená konštrukcia s hliníkovými časťami karosérie ako dvere, kapota, zadné veko a rám sedadiel. Hliník našiel miesto v zavesení kolies a samozrejme v bloku naftového trojvalca 1,2TDI.

Rovnaký motor s prevodovkou Tiptronic používalo aj Audi A2. Lupo 3L s pohotovostnou hmotnosťou len 830 kilogramov malo v štandarde pneumatiky s nízkym valivým odporom a vylepšenú aerodynamiku s koeficientom odporu vzduchu 0,29. Vďaka tomu sa priemerná spotreba vmestila do troch litrov.

Jedno z individuálne dovezených ojazdených modelov jazdí v Banskej Bystrici a okolí. Každý deň absolvuje cestu z vysoko položenej horskej dediny do mesta a späť. Vodička - začiatočníčka s ním dosahuje v zimnom období a na zimných pneumatikách spotrebu okolo štyroch litrov.

K rovnakým hodnotám sa čiastočne približuje aj nový Up! Ale to si vyžaduje úspornú nohu majstra vodiča.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  5. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  8. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 590
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 807
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 805
  4. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 3 910
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 776
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 748
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 688
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 485
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Kuchyňa
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.9. - 6.10.1922)
  3. Jozef Sitko: Náhoda? Či reálne avízo o krádeže mojich blogov?
  4. Miroslav Lukáč: Hyeny útočia vo svorke, tak ako i politici. Aj u nás sme zaznamenali mobilizáciu. Aj psy sa bránia útokom.
  5. Ľubomír Maretta: Samota
  6. Tupou Ceruzou: Ukrajinské referendum
  7. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  8. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 11 471
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 183
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 953
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 514
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 641
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 637
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 548
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 369
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu