SME

TEST: Bratislavský UP! jazdí pod päť litrov

Volkswagen vie robiť malé a jednoduché autá. Vynikajú robustnou konštrukciou, drahou doplnkovou výbavou a jazdnými vlastnosťami.

Vďaka tuhosti karosérie a dobrému podvozku sa ani väčší chlap necíti za volantom ako medveď v detskom autíčku. Volkswagen vždy vedel navrhnúť jednoduché autá.Vďaka tuhosti karosérie a dobrému podvozku sa ani väčší chlap necíti za volantom ako medveď v detskom autíčku. Volkswagen vždy vedel navrhnúť jednoduché autá. (Zdroj: autor)

Dobrý pocit z riadenia a spotreby musí vyvažovať niekoľko výhrad.

BRATISLAVA, BANSKÁ BYSTRICA. Redakčný test začal netradične pri výrobnom páse najväčšieho výrobného závodu automobilov na Slovensku. Kolos s lanovkou jedinou svojho druhu denne produkuje stovky áut diametrálne odlišných kategórií a vďaka minitrojičkám Seat, Škoda a Volkswagen ich bude ešte viac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2011 vyrobil bratislavský Volkswagen 210 441 áut a zlomil historické rekordy v produkcii prevodoviek a komponentov. Medziročný nárast výroby áut o takmer 46 percent si vyžiadal rozšírenie počtu zamestnancov na 8400.

SkryťVypnúť reklamu

Výrobný proces auta, hoc aj triedy mini, by sme dokázali hodiny sledovať s otvorenými ústami. Iste, zamestnanci čo celú smenu stoja na nohách a pracujú na linke, majú iný názor.

Klobúk dole pred ich prácou, ktorej výsledky sme otestovali na našich cestách. Tiež sme sa vrátili o 13 rokov späť, kedy Volkswagen prišiel s trojlitrovým miniautom.

1spolu.jpg
Kvalita spracovania a tuhosť karosérie neprekvapuje, lebo Volkswagen má s výrobou miniáut skúsenosti. Zmenilo sa akurát to, že dnešný Up! je vo vnútri o málo väčší a má skoro takú spotrebu ako Lupo 3L, ktorému pomáhalo odľahčenie hliníkom.

Tvrdosť mu nechýba

Hoci Volkswagen Up! vyzerá oproti konkurentom striedmo, ba až veľmi jednoducho, každým detailom dáva najavo tuhosť a robustnosť. Cítiť to pri zatváraní dverí a držaní madla. Na mnohých trojdverových autách madlá širokých dverí v ruke „pracujú“ a pukajú.

Tu nie a navyše aj vnútorná kovová kľučka vyzerá veľmi seriózne. V zmysle odolnosti proti mestským nástrahám nás trochu prekvapila nižšia svetlosť prednej časti, ktorá má rovnaký talent dotýkať sa retardérov ako Golf IV TDI.

SkryťVypnúť reklamu

Pri priamom porovnaní so starším Volkswagenom Lupo 3L je jasné, že s dizajnom na malom aute ťažko niečo vymyslieť. Akurát zadné svetlá majú príliš „Škoda dizajn“ a pre VW by sa hodilo niečo iné. V predných svetlách sú len žiarovky H4 avšak vďaka pomerne veľkým parabolám dobre svietia.

1kokpoit.jpg
Nech to neznie urážlivo, ale tento interiér možno umyť aj „vapkou“. Inak účelné, praktické a kvalitne urobené. Auto na život a nie na parádu.

Silnou stránkou v triede bude batožinový priestor s dvojitou podlahou a maximálnym objemom 251 litrov. Posuvné dno možno jednoduchým spôsobom spustiť nižšie alebo nechať vo vyššej polohe, ktorá tvorí rovinu s dnom kufra.

Drobnosti na zamyslenie

Pri zmysle Volkswagenu pre detail nás zarazilo pár detailov, ktoré obmedzujú praktické využitie auta. Kľúč od auta má z jednej strany štýlový kryt s logom Up! a z druhej strany je to Octavia z roku 1999. Navyše kryt kľúča je ako z plastového vajíčka s prekvapením.

SkryťVypnúť reklamu

Prečnievajúca hrana krytu môže akurát pretrhnúť silónky. Náš Up! mal vo výbave elektrické spúšťanie okien, ale vodič nemôže ovládať spolujazdcove okno. Jedna z riadiacich jednotiek je pod sedadlom vodiča viditeľná a úplne nezakrytá.

1navi.jpg
Prenosný navigačný prístroj spojený s veľmi vydareným informačným systémom a trénerom úspornej jazdy má v podstate len jednu chybu. Že je prenosný a treba ho kvôli zlodejom vyberať. Niečo takéto by sa hodilo v stredovej konzole.

Ak budete mať veľký parkovací priestor, predné dvere otvoríte pod úžasne veľkým uhlom. Akurát, že nastupovanie dozadu sťažujú príliš jednoduché sedadlá.

Dobrým jednoliatym tvarom s opierkou pripomínajú Škodu Rapid alebo Porsche. Ich sklápanie a posúvanie nemá pamäť ani madlo vo vrchnej časti. Na odklopenie treba použiť dve ruky.

Necloní vo výhľade

Ak je kritériom výberu auta do mesta výhľad z miesta vodiča, potom má Up! čo ponúknuť aj napriek robustným stĺpikom. Rozptyľovať nebude ani jednoduchý združený prístroj s malým displejom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Akurát ak si na displeji navolíte indikáciu denných kilometrov alebo teplotu oleja, po opätovnom naštartovaní ste opäť v celkových kilometroch.

1kamra.jpg
Za doplatok 402 eur môže priestor pred autom strážiť City brake systém, ktorý v prípade hroziacej kolízie zabrzdí namiesto vodiča.

Ani ovládanie základnej klimatizácie a autorádia „made by“ Volkswagen vodiča veľmi neodpúta. O niečo viac pozornosti priťahuje odnímateľný systém maps+more, ktorý ako z názvu vyplýva, ponúka okrem navigačnej mapy niečo navyše.

Ak by vodič zasnene pozeral v šíru diaľ a nereagoval na stojace auto vpredu, príplatkový City brake systém sa v poslednom okamihu rozhodne zabrániť zrážke brzdou.

SME spokojní

robustná konštrukcia podvozka
kvalitne spracovaný interiér
robustné madlá dverí
dobrý tvar sedadiel a pohodlné nastupovanie
prijateľný zvuk trojvalca
slušná spotreba v meste
batožinový priestor s dvojitou podlahou a objemom 251 litrov

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nemusí učiť jazdiť úsporne

Za príplatok 287 eur môže malý Up! ukázať všetko o sebe a ešte naviesť vodiča k cieľu. Presne toľko stojí systém „maps+more“, ktorý má okrem navigácie palubný počítač so všetkými údajmi o prevádzke vozidla a ešte aj funkciu Think Blue trainer schopnú vyhodnocovať ekonomiku jazdy a motivovať šoféra k šetreniu. Zbytočnosť, lebo Up! s litrovým trojvalcom jazdí úsporne.

Multimediálna časť Navigonu zvládne pracovať s SD kartou kapacity 32 GB a obslúži cez Bluetooth aj telefón. Za dané peniaze dokáže systém dosť, ale nie je integrovaný a treba ho vždy brať so sebou. To vyvažuje funkciou pre navigáciu pešieho chodca.

Cenu City brake systému 402 eur možno akceptovať, ale tempomat s palubným počítačom a parkovacími senzormi za 368 eur je drahý. Stabilizačný systém ESP má žiaľ iba najvyššia výbava high Up!.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
1riadiaca.jpg
Pri upratovaní auta môže riadiaca jednotka prekážať. Je nechránená a trochu nepochopiteľne vystavená riziku poškodenia pod sedadlom.

Najlacnejší „take Up!“ s trojvalcom a výkonom 60 koní stojí 7990 eur. Strednú výbavu „move Up!“ si možno kúpiť od 8800 eur a s výkonnejšou verziou motora, akú sme testovali, od 9350 eur.

Stačilo pár doplatkov a cena testovacieho auta sa vyšplhala na 10 490 eur. Chvála Bohu, že za dané peniaze nám v podstate v aute nič nechýbalo.

Up! môže mať podstatne viac a štýlových prvkov než je v základe. Napríklad piknikové boxy s praktickými taškami a priehradkami do kufra, ktoré možno výborne využiť v každodennom živote. Vďaka nim toto môže byť pre niekoho jediné plnohodnotné auto.

SME nespokojní

nízky predný spojler a malá svetlá výška na retardéroch
navonok atraktívny obal kľúča nesplnil očakávanie
externú navigáciu treba vyberať
pomerne vysoká základná cena
vodič nevie ovládať spolujazdcove okno zo svojich dverí
zbytočne náročné odklápanie prednej sedačky pri nastupovaní dozadu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Berieme trojvalec

Motory ochudobnené o jeden valec oproti štandardu sú vždy terčom posmeškov a v prípade 1,2 HTP oprávnene. Litrový trojvalec snáď nebude taký poruchový, lebo v praxi má podstatne tichší a vyrovnanejší chod. Technici mu navrhli dobré prevody do mesta a tiež primeraný výkon 55 kW (75k).

Výrobca udáva spotrebu 4,3 litra na sto kilometrov. Pri dvojčlennom obsadení a veľmi triezvej jazde sme dosahovali 4,4 s výrazným podielom mesta. Jazda bez zamýšľania sa nad spotrebou zdvihla priemer na 5,3 litra.

Samozrejme diaľnica vie malý motor vytiahnuť až na 6 litrov, ale prirodzené prostredie auta je niekde úplne inde. Motor bez zbytočných technológií, batérií a iných prvkov jazdí úsporne.

1eco.jpg
Otcom systému štart/stop je Volkswagen. Kým niektoré automobilky s ním prichádzajú teraz, Volkswagen ho používal už v roku 1999 ako súčasť režimo ECO. Akurát vtedy sa ECO režim tlačidlom zapínal, dnes sa vypína.

Pre porovnanie Lupo 3L, ktoré malo naftový trojvalec, hliníkové časti karosérie, odľahčené kolesá, štart stop systém a optimalizovanú aerodynamiku jazdí len o liter úspornejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Up! nie je lacné miniauto a cenou atakuje už aj väčšie Polo, avšak Polo nie je tak malé a šikovné ani také úsporné a niekomu môže ísť práve o to.

Možno pri teste zohrala svoje hrdosť, že práve toto auto sa montuje na Slovensku a patrí značke, ktorá tu už dvadsať rokov zamestnáva ľudí. V malom aute niet priestoru na emócie a dizajnové výstrelky a prvoradý je účel, ktorý má Volkswagen v malíčku. Aj napriek výhradám želáme malej bratislavskej guľke vo veľkom svete všetko dobré.

Kupujem - nekupujem

Jednoduchosť, príjemné ovládanie a jazdné vlastnosti by ma dokázali presvedčiť. V kategórii druhého auta do rodiny má cenových konkurentov ale nie v kvalite jazdy. Preto kupujem.
Rasťo Chvála

Volkswagen Lupo 3L predbiehal dobu

1upo.jpg

Volkswagen v roku 1999 predstavil trojlitrové vozidlo, teda automobil, ktorý mal v priemere dosiahnuť spotrebu pod tri litre. Základom vylepšení bola odľahčená konštrukcia s hliníkovými časťami karosérie ako dvere, kapota, zadné veko a rám sedadiel. Hliník našiel miesto v zavesení kolies a samozrejme v bloku naftového trojvalca 1,2TDI.

Rovnaký motor s prevodovkou Tiptronic používalo aj Audi A2. Lupo 3L s pohotovostnou hmotnosťou len 830 kilogramov malo v štandarde pneumatiky s nízkym valivým odporom a vylepšenú aerodynamiku s koeficientom odporu vzduchu 0,29. Vďaka tomu sa priemerná spotreba vmestila do troch litrov.

Jedno z individuálne dovezených ojazdených modelov jazdí v Banskej Bystrici a okolí. Každý deň absolvuje cestu z vysoko položenej horskej dediny do mesta a späť. Vodička - začiatočníčka s ním dosahuje v zimnom období a na zimných pneumatikách spotrebu okolo štyroch litrov.

K rovnakým hodnotám sa čiastočne približuje aj nový Up! Ale to si vyžaduje úspornú nohu majstra vodiča.

Autor: Peter Gregorčok

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 542
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 502
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 252
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 807
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 759
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 705
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 891
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 887
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 30 520
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 423
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 841
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 440
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 131
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 130
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 467
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu