TEST: Bratislavský UP! jazdí pod päť litrov

Volkswagen vie robiť malé a jednoduché autá. Vynikajú robustnou konštrukciou, drahou doplnkovou výbavou a jazdnými vlastnosťami.

Vďaka tuhosti karosérie a dobrému podvozku sa ani väčší chlap necíti za volantom ako medveď v detskom autíčku. Volkswagen vždy vedel navrhnúť jednoduché autá.(Zdroj: autor)

Dobrý pocit z riadenia a spotreby musí vyvažovať niekoľko výhrad.

BRATISLAVA, BANSKÁ BYSTRICA. Redakčný test začal netradične pri výrobnom páse najväčšieho výrobného závodu automobilov na Slovensku. Kolos s lanovkou jedinou svojho druhu denne produkuje stovky áut diametrálne odlišných kategórií a vďaka minitrojičkám Seat, Škoda a Volkswagen ich bude ešte viac.

V roku 2011 vyrobil bratislavský Volkswagen 210 441 áut a zlomil historické rekordy v produkcii prevodoviek a komponentov. Medziročný nárast výroby áut o takmer 46 percent si vyžiadal rozšírenie počtu zamestnancov na 8400.

Výrobný proces auta, hoc aj triedy mini, by sme dokázali hodiny sledovať s otvorenými ústami. Iste, zamestnanci čo celú smenu stoja na nohách a pracujú na linke, majú iný názor.

Klobúk dole pred ich prácou, ktorej výsledky sme otestovali na našich cestách. Tiež sme sa vrátili o 13 rokov späť, kedy Volkswagen prišiel s trojlitrovým miniautom.

1spolu.jpg
Kvalita spracovania a tuhosť karosérie neprekvapuje, lebo Volkswagen má s výrobou miniáut skúsenosti. Zmenilo sa akurát to, že dnešný Up! je vo vnútri o málo väčší a má skoro takú spotrebu ako Lupo 3L, ktorému pomáhalo odľahčenie hliníkom.

Tvrdosť mu nechýba

Hoci Volkswagen Up! vyzerá oproti konkurentom striedmo, ba až veľmi jednoducho, každým detailom dáva najavo tuhosť a robustnosť. Cítiť to pri zatváraní dverí a držaní madla. Na mnohých trojdverových autách madlá širokých dverí v ruke „pracujú“ a pukajú.

Tu nie a navyše aj vnútorná kovová kľučka vyzerá veľmi seriózne. V zmysle odolnosti proti mestským nástrahám nás trochu prekvapila nižšia svetlosť prednej časti, ktorá má rovnaký talent dotýkať sa retardérov ako Golf IV TDI.

Pri priamom porovnaní so starším Volkswagenom Lupo 3L je jasné, že s dizajnom na malom aute ťažko niečo vymyslieť. Akurát zadné svetlá majú príliš „Škoda dizajn“ a pre VW by sa hodilo niečo iné. V predných svetlách sú len žiarovky H4 avšak vďaka pomerne veľkým parabolám dobre svietia.

1kokpoit.jpg
Nech to neznie urážlivo, ale tento interiér možno umyť aj „vapkou“. Inak účelné, praktické a kvalitne urobené. Auto na život a nie na parádu.

Silnou stránkou v triede bude batožinový priestor s dvojitou podlahou a maximálnym objemom 251 litrov. Posuvné dno možno jednoduchým spôsobom spustiť nižšie alebo nechať vo vyššej polohe, ktorá tvorí rovinu s dnom kufra.

Drobnosti na zamyslenie

Pri zmysle Volkswagenu pre detail nás zarazilo pár detailov, ktoré obmedzujú praktické využitie auta. Kľúč od auta má z jednej strany štýlový kryt s logom Up! a z druhej strany je to Octavia z roku 1999. Navyše kryt kľúča je ako z plastového vajíčka s prekvapením.

Prečnievajúca hrana krytu môže akurát pretrhnúť silónky. Náš Up! mal vo výbave elektrické spúšťanie okien, ale vodič nemôže ovládať spolujazdcove okno. Jedna z riadiacich jednotiek je pod sedadlom vodiča viditeľná a úplne nezakrytá.

1navi.jpg
Prenosný navigačný prístroj spojený s veľmi vydareným informačným systémom a trénerom úspornej jazdy má v podstate len jednu chybu. Že je prenosný a treba ho kvôli zlodejom vyberať. Niečo takéto by sa hodilo v stredovej konzole.

Ak budete mať veľký parkovací priestor, predné dvere otvoríte pod úžasne veľkým uhlom. Akurát, že nastupovanie dozadu sťažujú príliš jednoduché sedadlá.

Dobrým jednoliatym tvarom s opierkou pripomínajú Škodu Rapid alebo Porsche. Ich sklápanie a posúvanie nemá pamäť ani madlo vo vrchnej časti. Na odklopenie treba použiť dve ruky.

Necloní vo výhľade

Ak je kritériom výberu auta do mesta výhľad z miesta vodiča, potom má Up! čo ponúknuť aj napriek robustným stĺpikom. Rozptyľovať nebude ani jednoduchý združený prístroj s malým displejom.

Akurát ak si na displeji navolíte indikáciu denných kilometrov alebo teplotu oleja, po opätovnom naštartovaní ste opäť v celkových kilometroch.

1kamra.jpg
Za doplatok 402 eur môže priestor pred autom strážiť City brake systém, ktorý v prípade hroziacej kolízie zabrzdí namiesto vodiča.

Ani ovládanie základnej klimatizácie a autorádia „made by“ Volkswagen vodiča veľmi neodpúta. O niečo viac pozornosti priťahuje odnímateľný systém maps+more, ktorý ako z názvu vyplýva, ponúka okrem navigačnej mapy niečo navyše.

Ak by vodič zasnene pozeral v šíru diaľ a nereagoval na stojace auto vpredu, príplatkový City brake systém sa v poslednom okamihu rozhodne zabrániť zrážke brzdou.

SME spokojní

robustná konštrukcia podvozka
kvalitne spracovaný interiér
robustné madlá dverí
dobrý tvar sedadiel a pohodlné nastupovanie
prijateľný zvuk trojvalca
slušná spotreba v meste
batožinový priestor s dvojitou podlahou a objemom 251 litrov

Nemusí učiť jazdiť úsporne

Za príplatok 287 eur môže malý Up! ukázať všetko o sebe a ešte naviesť vodiča k cieľu. Presne toľko stojí systém „maps+more“, ktorý má okrem navigácie palubný počítač so všetkými údajmi o prevádzke vozidla a ešte aj funkciu Think Blue trainer schopnú vyhodnocovať ekonomiku jazdy a motivovať šoféra k šetreniu. Zbytočnosť, lebo Up! s litrovým trojvalcom jazdí úsporne.

Multimediálna časť Navigonu zvládne pracovať s SD kartou kapacity 32 GB a obslúži cez Bluetooth aj telefón. Za dané peniaze dokáže systém dosť, ale nie je integrovaný a treba ho vždy brať so sebou. To vyvažuje funkciou pre navigáciu pešieho chodca.

Cenu City brake systému 402 eur možno akceptovať, ale tempomat s palubným počítačom a parkovacími senzormi za 368 eur je drahý. Stabilizačný systém ESP má žiaľ iba najvyššia výbava high Up!.

1riadiaca.jpg
Pri upratovaní auta môže riadiaca jednotka prekážať. Je nechránená a trochu nepochopiteľne vystavená riziku poškodenia pod sedadlom.

Najlacnejší „take Up!“ s trojvalcom a výkonom 60 koní stojí 7990 eur. Strednú výbavu „move Up!“ si možno kúpiť od 8800 eur a s výkonnejšou verziou motora, akú sme testovali, od 9350 eur.

Stačilo pár doplatkov a cena testovacieho auta sa vyšplhala na 10 490 eur. Chvála Bohu, že za dané peniaze nám v podstate v aute nič nechýbalo.

Up! môže mať podstatne viac a štýlových prvkov než je v základe. Napríklad piknikové boxy s praktickými taškami a priehradkami do kufra, ktoré možno výborne využiť v každodennom živote. Vďaka nim toto môže byť pre niekoho jediné plnohodnotné auto.

SME nespokojní

nízky predný spojler a malá svetlá výška na retardéroch
navonok atraktívny obal kľúča nesplnil očakávanie
externú navigáciu treba vyberať
pomerne vysoká základná cena
vodič nevie ovládať spolujazdcove okno zo svojich dverí
zbytočne náročné odklápanie prednej sedačky pri nastupovaní dozadu

Berieme trojvalec

Motory ochudobnené o jeden valec oproti štandardu sú vždy terčom posmeškov a v prípade 1,2 HTP oprávnene. Litrový trojvalec snáď nebude taký poruchový, lebo v praxi má podstatne tichší a vyrovnanejší chod. Technici mu navrhli dobré prevody do mesta a tiež primeraný výkon 55 kW (75k).

Výrobca udáva spotrebu 4,3 litra na sto kilometrov. Pri dvojčlennom obsadení a veľmi triezvej jazde sme dosahovali 4,4 s výrazným podielom mesta. Jazda bez zamýšľania sa nad spotrebou zdvihla priemer na 5,3 litra.

Samozrejme diaľnica vie malý motor vytiahnuť až na 6 litrov, ale prirodzené prostredie auta je niekde úplne inde. Motor bez zbytočných technológií, batérií a iných prvkov jazdí úsporne.

1eco.jpg
Otcom systému štart/stop je Volkswagen. Kým niektoré automobilky s ním prichádzajú teraz, Volkswagen ho používal už v roku 1999 ako súčasť režimo ECO. Akurát vtedy sa ECO režim tlačidlom zapínal, dnes sa vypína.

Pre porovnanie Lupo 3L, ktoré malo naftový trojvalec, hliníkové časti karosérie, odľahčené kolesá, štart stop systém a optimalizovanú aerodynamiku jazdí len o liter úspornejšie.

Up! nie je lacné miniauto a cenou atakuje už aj väčšie Polo, avšak Polo nie je tak malé a šikovné ani také úsporné a niekomu môže ísť práve o to.

Možno pri teste zohrala svoje hrdosť, že práve toto auto sa montuje na Slovensku a patrí značke, ktorá tu už dvadsať rokov zamestnáva ľudí. V malom aute niet priestoru na emócie a dizajnové výstrelky a prvoradý je účel, ktorý má Volkswagen v malíčku. Aj napriek výhradám želáme malej bratislavskej guľke vo veľkom svete všetko dobré.

Kupujem - nekupujem

Jednoduchosť, príjemné ovládanie a jazdné vlastnosti by ma dokázali presvedčiť. V kategórii druhého auta do rodiny má cenových konkurentov ale nie v kvalite jazdy. Preto kupujem.
Rasťo Chvála

Volkswagen Lupo 3L predbiehal dobu

1upo.jpg

Volkswagen v roku 1999 predstavil trojlitrové vozidlo, teda automobil, ktorý mal v priemere dosiahnuť spotrebu pod tri litre. Základom vylepšení bola odľahčená konštrukcia s hliníkovými časťami karosérie ako dvere, kapota, zadné veko a rám sedadiel. Hliník našiel miesto v zavesení kolies a samozrejme v bloku naftového trojvalca 1,2TDI.

Rovnaký motor s prevodovkou Tiptronic používalo aj Audi A2. Lupo 3L s pohotovostnou hmotnosťou len 830 kilogramov malo v štandarde pneumatiky s nízkym valivým odporom a vylepšenú aerodynamiku s koeficientom odporu vzduchu 0,29. Vďaka tomu sa priemerná spotreba vmestila do troch litrov.

Jedno z individuálne dovezených ojazdených modelov jazdí v Banskej Bystrici a okolí. Každý deň absolvuje cestu z vysoko položenej horskej dediny do mesta a späť. Vodička - začiatočníčka s ním dosahuje v zimnom období a na zimných pneumatikách spotrebu okolo štyroch litrov.

K rovnakým hodnotám sa čiastočne približuje aj nový Up! Ale to si vyžaduje úspornú nohu majstra vodiča.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 557
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 858
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 488
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 118
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 003
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 975
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 517
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 297
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 890

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.