Medzi vodičmi koluje mnoho fám, jedna z nich sa týka prezúvania a o toho, na ktorú nápravu dať lepšie respektíve menej zodraté letné gumy z minulej sezóny.
Vodič má podľa Mariána Čabáka, inštruktora Školy bezpečnej jazdy, tri možnosti:
- lepšie gumy dopredu
- lepšie gumy na hnanú nápravu
- lepšie gumy dozadu
Dve z týchto troch tvrdení sú nesprávne. Môžu byť pre vaše auto a aj pre vás nebezpečné.
Riešenie je len jedno bez ohľadu na to, o aké osobné auto sa jedná, tvrdí Čabák.
"Bez ohľadu na jeho druh pohonu (predokolka, zadokolka, štvorkolka), bez ohľadu na jeho výkon i rozloženie hmotnosti. Správne a bezpečné použitie menej zjazdených plášťov je na zadnej náprave. Vždy," opozornil.
Predné pneumatiky sa ničia viac ako zadné
Inštruktor rezolútne neodporúča použitie pneumatík, ktorých hĺbka dezénu na najviac ojazdenom mieste nedosahuje aspoň 3-4 milimetre. "Takáto pneumatika je pre použitie nebezpečná."
Pohnútky a presvedčenie drvivej väčšiny vodičov, ale aj mechanikov v pneuservisoch, dať menej zodrané plášte na prednú nápravu sú podľa odborníka pochopiteľné.
"Vyše 90 percent áut na našich cestách sú predokolky. Je celkom logické, že po jednej/dvoch sezónach majú viac zjazdené a zodraté predné pneumatiky."
Javy súvisiace s jazdou opotrebúvajú predné kolesá podstatne rýchlejšie než zadné pneumatiky. Zabezpečujú nepomerne väčší prenos brzdných síl. Predná náprava prenáša zhruba 70-90 percent brzdného účinku každého auta, riadenie a prejazd zákrutami.
![]() |
"Ak treba, kúpte len dva nové plášte. Môžu byť aj od iného výrobcu, alebo iný typ, no musia ostať rovnaké na jednej náprave! Nové však patria na zadnú nápravu," tvrdí Marián Čabák. |
"Geometriou väčšiny áut je pohyb pneu voči vozovke definovaný tak, že čím väčšie zatočenie volantu, tým menší kontakt pneu s cestou a teda väčšie opotrebenie. Prirodzená nedotáčavosť, s ktorou sú všetky sériové autá konštruované od výrobcu spôsobujú ďalšie podstatne rýchlejšie opotrebenie predných pneumatík," informuje Čabák.
Aj samotný pohon sa "stará" o ničenie predných pneumatík - prekĺzavanie kolies pri rozbiehaní, neustály sklz hnaných kolies pri jazde vyššími rýchlosťami a odľahčovanie prednej nápravy pri každej prudšej akcelerácii.
"Zadné pneu sa na predokolke po celý čas len vozia v závese a ich opotrebenie je minimálne. Pohnútky dojazdiť zachovalé zadné pneu vpredu sú preto na pohľad logické. Predná náprava predsa brzdí, riadi a poháňa," tvrdí Čabák, no jedným dychom dodal, že je doslova nebezpečné použiť zničené predné pneumatiky na zadnú nápravu.
Hnacia náprava by nemala rozhodovať
Stále väčšia skupina vodičov s autami vybavenými pohonom zadných kolies je podľa inštruktora školy bezpečnej jazdy presvedčená, že lepšie plášte patria na hnaciu nápravu.
"Keď sa baví majiteľ predokolky s majiteľom zadokolky, často dospejú k názoru, že obaja použijú lepšie plášte na tej náprave, ktorá zabezpečuje pohyb," myslí si Čabák.
Obaja podľa neho žijú v omyle, no zadokolkár, aj keď so zlými pohnútkami, urobí správnu vec.
Lepšie plášte na zadnú nápravu
Dôvody, prečo dať lepšie plášte na zadnú nápravu, sú podľa odborníka relatívne jednoduché, no mimoriadne dôležité. "Zadná náprava je zodpovedná za smerovú stabilitu auta."
Čím má auto väčší rázvor, teda vzdialenosť medzi prednou a zadnou nápravou, tým stabilnejšie je vo vyšších rýchlostiach.
"Pretáčavý šmyk je vždy mimoriadne krízová a len veľmi ťažko zvládnuteľná situácia. Kým sa stane v malých rýchlostiach do 30 km/h, následky zväčša nie sú rozsiahle," upozornil Čabák.
V rýchlostiach nad 50 km/h je podľa inštruktora pretáčavý šmyk, teda šmyk zadnej nápravy, mimoriadne nebezpečný aj pre skúsených vodičov. Ak sú na zadnej náprave ktoréhokoľvek auta použité horšie pneumatiky, je zrejmé, že tá bude mať horšiu schopnosť držať stopu a odolať šmyku.
![]() |
Viac zjazdená pneumatika (vľavo) patrí na prednú nápravu. Lepšie plášte treba podľa Čabáka umiestňovať na zadnú nápravu, bez ohľadu na typ auta a druh pohonu. |
"Lepšie plášte na prednej náprave uvedú vodiča do falošného pocitu bezpečia keď auto stále pekne brzdí, zatáča a v prípade predného pohonu aj dobré zaberá a zrýchľuje. Vodič preto bez obáv jazdí vyššími rýchlosťami a veľmi ľahko tak (hlavne na mokrom povrchu) prekročí hranicu schopností a možností zadných zjazdených plášťov. Šmyk zadnej nápravy je prakticky nevyhnutný a jeho riešenie v premávke je veľmi ťažké. Dôsledky a nebezpečie bočného nárazu v porovnaní s čelným nárazom tu iste rozoberať ani netreba," tvrdí Čabák.
Ak sú lepšie pneumatiky použité na zadnej náprave, vodič dostane od horších jazdných vlastností oveľa rýchlejšie signál o tom, že brzdenie a riadenie fungujú horšie a prirodzene bude jazdiť menšími rýchlosťami, najmä na mokrom povrchu.
"Auto bude trpieť väčšou nedotáčavosťou, horšie brzdí a to by malo každého nútiť jazdiť pomalšie. Takto sa k hraniciam možností zadných pneu priblíži oveľa neskôr, alebo vôbec a po celý čas bude oveľa viac v bezpečí. Samozrejme, rovnako to platí aj v zime pre použitie zimných plášťov," uviedol na záver inštruktor školy bezpečnej jazdy.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk