SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Lepšie pneumatiky patria podľa odborníka na zadné kolesá

Rozhodovať sa podľa náhonu nie je správne. Zadná náprava je zodpovedná za smerovú stabilitu auta.

Odborník neodporúča použiť na aute pneumatiku, ktorej dezén na najviac zjazdenom mieste nedosahuje aspoň 3 mm hĺbky.Odborník neodporúča použiť na aute pneumatiku, ktorej dezén na najviac zjazdenom mieste nedosahuje aspoň 3 mm hĺbky. (Zdroj: Škola bezpečnej jazdy SuperDRIVE)

Medzi vodičmi koluje mnoho fám, jedna z nich sa týka prezúvania a o toho, na ktorú nápravu dať lepšie respektíve menej zodraté letné gumy z minulej sezóny.

Vodič má podľa Mariána Čabáka, inštruktora Školy bezpečnej jazdy, tri možnosti:

  • lepšie gumy dopredu
  • lepšie gumy na hnanú nápravu
  • lepšie gumy dozadu

Dve z týchto troch tvrdení sú nesprávne. Môžu byť pre vaše auto a aj pre vás nebezpečné.

Riešenie je len jedno bez ohľadu na to, o aké osobné auto sa jedná, tvrdí Čabák.

"Bez ohľadu na jeho druh pohonu (predokolka, zadokolka, štvorkolka), bez ohľadu na jeho výkon i rozloženie hmotnosti. Správne a bezpečné použitie menej zjazdených plášťov je na zadnej náprave. Vždy," opozornil.

Predné pneumatiky sa ničia viac ako zadné

Inštruktor rezolútne neodporúča použitie pneumatík, ktorých hĺbka dezénu na najviac ojazdenom mieste nedosahuje aspoň 3-4 milimetre. "Takáto pneumatika je pre použitie nebezpečná."

Pohnútky a presvedčenie drvivej väčšiny vodičov, ale aj mechanikov v pneuservisoch, dať menej zodrané plášte na prednú nápravu sú podľa odborníka pochopiteľné.

"Vyše 90 percent áut na našich cestách sú predokolky. Je celkom logické, že po jednej/dvoch sezónach majú viac zjazdené a zodraté predné pneumatiky."

Javy súvisiace s jazdou opotrebúvajú predné kolesá podstatne rýchlejšie než zadné pneumatiky. Zabezpečujú nepomerne väčší prenos brzdných síl. Predná náprava prenáša zhruba 70-90 percent brzdného účinku každého auta, riadenie a prejazd zákrutami.

01_big.jpg
"Ak treba, kúpte len dva nové plášte. Môžu byť aj od iného výrobcu, alebo iný typ, no musia ostať rovnaké na jednej náprave! Nové však patria na zadnú nápravu," tvrdí Marián Čabák.

"Geometriou väčšiny áut je pohyb pneu voči vozovke definovaný tak, že čím väčšie zatočenie volantu, tým menší kontakt pneu s cestou a teda väčšie opotrebenie. Prirodzená nedotáčavosť, s ktorou sú všetky sériové autá konštruované od výrobcu spôsobujú ďalšie podstatne rýchlejšie opotrebenie predných pneumatík," informuje Čabák.

Aj samotný pohon sa "stará" o ničenie predných pneumatík - prekĺzavanie kolies pri rozbiehaní, neustály sklz hnaných kolies pri jazde vyššími rýchlosťami a odľahčovanie prednej nápravy pri každej prudšej akcelerácii.

"Zadné pneu sa na predokolke po celý čas len vozia v závese a ich opotrebenie je minimálne. Pohnútky dojazdiť zachovalé zadné pneu vpredu sú preto na pohľad logické. Predná náprava predsa brzdí, riadi a poháňa," tvrdí Čabák, no jedným dychom dodal, že je doslova nebezpečné použiť zničené predné pneumatiky na zadnú nápravu.

Hnacia náprava by nemala rozhodovať

Stále väčšia skupina vodičov s autami vybavenými pohonom zadných kolies je podľa inštruktora školy bezpečnej jazdy presvedčená, že lepšie plášte patria na hnaciu nápravu.

"Keď sa baví majiteľ predokolky s majiteľom zadokolky, často dospejú k názoru, že obaja použijú lepšie plášte na tej náprave, ktorá zabezpečuje pohyb," myslí si Čabák.

Obaja podľa neho žijú v omyle, no zadokolkár, aj keď so zlými pohnútkami, urobí správnu vec.

Lepšie plášte na zadnú nápravu

Dôvody, prečo dať lepšie plášte na zadnú nápravu, sú podľa odborníka relatívne jednoduché, no mimoriadne dôležité. "Zadná náprava je zodpovedná za smerovú stabilitu auta."

Čím má auto väčší rázvor, teda vzdialenosť medzi prednou a zadnou nápravou, tým stabilnejšie je vo vyšších rýchlostiach.

"Pretáčavý šmyk je vždy mimoriadne krízová a len veľmi ťažko zvládnuteľná situácia. Kým sa stane v malých rýchlostiach do 30 km/h, následky zväčša nie sú rozsiahle," upozornil Čabák.

V rýchlostiach nad 50 km/h je podľa inštruktora pretáčavý šmyk, teda šmyk zadnej nápravy, mimoriadne nebezpečný aj pre skúsených vodičov. Ak sú na zadnej náprave ktoréhokoľvek auta použité horšie pneumatiky, je zrejmé, že tá bude mať horšiu schopnosť držať stopu a odolať šmyku.

02_big.jpg
Viac zjazdená pneumatika (vľavo) patrí na prednú nápravu. Lepšie plášte treba podľa Čabáka umiestňovať na zadnú nápravu, bez ohľadu na typ auta a druh pohonu.

"Lepšie plášte na prednej náprave uvedú vodiča do falošného pocitu bezpečia keď auto stále pekne brzdí, zatáča a v prípade predného pohonu aj dobré zaberá a zrýchľuje. Vodič preto bez obáv jazdí vyššími rýchlosťami a veľmi ľahko tak (hlavne na mokrom povrchu) prekročí hranicu schopností a možností zadných zjazdených plášťov. Šmyk zadnej nápravy je prakticky nevyhnutný a jeho riešenie v premávke je veľmi ťažké. Dôsledky a nebezpečie bočného nárazu v porovnaní s čelným nárazom tu iste rozoberať ani netreba," tvrdí Čabák.

Ak sú lepšie pneumatiky použité na zadnej náprave, vodič dostane od horších jazdných vlastností oveľa rýchlejšie signál o tom, že brzdenie a riadenie fungujú horšie a prirodzene bude jazdiť menšími rýchlosťami, najmä na mokrom povrchu.

"Auto bude trpieť väčšou nedotáčavosťou, horšie brzdí a to by malo každého nútiť jazdiť pomalšie. Takto sa k hraniciam možností zadných pneu priblíži oveľa neskôr, alebo vôbec a po celý čas bude oveľa viac v bezpečí. Samozrejme, rovnako to platí aj v zime pre použitie zimných plášťov," uviedol na záver inštruktor školy bezpečnej jazdy.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 463
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 435
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 018
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 638
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 022
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 921
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 778
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 531
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinskí vojaci v Lymane, na budovách vztyčujú ukrajinské vlajky.

Na pád Lymanu môže doplatiť aj minister obrany Šojgu.


2 h
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Násilnosti na zápase indonézskej prvej futbalovej ligy.

Na štadióne bolo asi o štyritisíc ľudí viac, ako je povolená kapacita.


ČTK 2 h
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


22 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
  2. Jozef Javurek: Dolné Srnie a okolie
  3. Ľubomír Maretta: Die Einsamkeit
  4. Petra Kohútová: Strážna veža Vartovka v Krupine
  5. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  6. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  7. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  8. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 718
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 902
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 165
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 045
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 190
  6. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 940
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 939
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 910
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu