SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Lepšie pneumatiky patria podľa odborníka na zadné kolesá

Rozhodovať sa podľa náhonu nie je správne. Zadná náprava je zodpovedná za smerovú stabilitu auta.

Odborník neodporúča použiť na aute pneumatiku, ktorej dezén na najviac zjazdenom mieste nedosahuje aspoň 3 mm hĺbky.Odborník neodporúča použiť na aute pneumatiku, ktorej dezén na najviac zjazdenom mieste nedosahuje aspoň 3 mm hĺbky. (Zdroj: Škola bezpečnej jazdy SuperDRIVE)

Medzi vodičmi koluje mnoho fám, jedna z nich sa týka prezúvania a o toho, na ktorú nápravu dať lepšie respektíve menej zodraté letné gumy z minulej sezóny.

Vodič má podľa Mariána Čabáka, inštruktora Školy bezpečnej jazdy, tri možnosti:

  • lepšie gumy dopredu
  • lepšie gumy na hnanú nápravu
  • lepšie gumy dozadu

Dve z týchto troch tvrdení sú nesprávne. Môžu byť pre vaše auto a aj pre vás nebezpečné.

Riešenie je len jedno bez ohľadu na to, o aké osobné auto sa jedná, tvrdí Čabák.

"Bez ohľadu na jeho druh pohonu (predokolka, zadokolka, štvorkolka), bez ohľadu na jeho výkon i rozloženie hmotnosti. Správne a bezpečné použitie menej zjazdených plášťov je na zadnej náprave. Vždy," opozornil.

Predné pneumatiky sa ničia viac ako zadné

Inštruktor rezolútne neodporúča použitie pneumatík, ktorých hĺbka dezénu na najviac ojazdenom mieste nedosahuje aspoň 3-4 milimetre. "Takáto pneumatika je pre použitie nebezpečná."

Pohnútky a presvedčenie drvivej väčšiny vodičov, ale aj mechanikov v pneuservisoch, dať menej zodrané plášte na prednú nápravu sú podľa odborníka pochopiteľné.

"Vyše 90 percent áut na našich cestách sú predokolky. Je celkom logické, že po jednej/dvoch sezónach majú viac zjazdené a zodraté predné pneumatiky."

Javy súvisiace s jazdou opotrebúvajú predné kolesá podstatne rýchlejšie než zadné pneumatiky. Zabezpečujú nepomerne väčší prenos brzdných síl. Predná náprava prenáša zhruba 70-90 percent brzdného účinku každého auta, riadenie a prejazd zákrutami.

01_big.jpg
"Ak treba, kúpte len dva nové plášte. Môžu byť aj od iného výrobcu, alebo iný typ, no musia ostať rovnaké na jednej náprave! Nové však patria na zadnú nápravu," tvrdí Marián Čabák.

"Geometriou väčšiny áut je pohyb pneu voči vozovke definovaný tak, že čím väčšie zatočenie volantu, tým menší kontakt pneu s cestou a teda väčšie opotrebenie. Prirodzená nedotáčavosť, s ktorou sú všetky sériové autá konštruované od výrobcu spôsobujú ďalšie podstatne rýchlejšie opotrebenie predných pneumatík," informuje Čabák.

Aj samotný pohon sa "stará" o ničenie predných pneumatík - prekĺzavanie kolies pri rozbiehaní, neustály sklz hnaných kolies pri jazde vyššími rýchlosťami a odľahčovanie prednej nápravy pri každej prudšej akcelerácii.

"Zadné pneu sa na predokolke po celý čas len vozia v závese a ich opotrebenie je minimálne. Pohnútky dojazdiť zachovalé zadné pneu vpredu sú preto na pohľad logické. Predná náprava predsa brzdí, riadi a poháňa," tvrdí Čabák, no jedným dychom dodal, že je doslova nebezpečné použiť zničené predné pneumatiky na zadnú nápravu.

Hnacia náprava by nemala rozhodovať

Stále väčšia skupina vodičov s autami vybavenými pohonom zadných kolies je podľa inštruktora školy bezpečnej jazdy presvedčená, že lepšie plášte patria na hnaciu nápravu.

"Keď sa baví majiteľ predokolky s majiteľom zadokolky, často dospejú k názoru, že obaja použijú lepšie plášte na tej náprave, ktorá zabezpečuje pohyb," myslí si Čabák.

Obaja podľa neho žijú v omyle, no zadokolkár, aj keď so zlými pohnútkami, urobí správnu vec.

Lepšie plášte na zadnú nápravu

Dôvody, prečo dať lepšie plášte na zadnú nápravu, sú podľa odborníka relatívne jednoduché, no mimoriadne dôležité. "Zadná náprava je zodpovedná za smerovú stabilitu auta."

Čím má auto väčší rázvor, teda vzdialenosť medzi prednou a zadnou nápravou, tým stabilnejšie je vo vyšších rýchlostiach.

"Pretáčavý šmyk je vždy mimoriadne krízová a len veľmi ťažko zvládnuteľná situácia. Kým sa stane v malých rýchlostiach do 30 km/h, následky zväčša nie sú rozsiahle," upozornil Čabák.

V rýchlostiach nad 50 km/h je podľa inštruktora pretáčavý šmyk, teda šmyk zadnej nápravy, mimoriadne nebezpečný aj pre skúsených vodičov. Ak sú na zadnej náprave ktoréhokoľvek auta použité horšie pneumatiky, je zrejmé, že tá bude mať horšiu schopnosť držať stopu a odolať šmyku.

02_big.jpg
Viac zjazdená pneumatika (vľavo) patrí na prednú nápravu. Lepšie plášte treba podľa Čabáka umiestňovať na zadnú nápravu, bez ohľadu na typ auta a druh pohonu.

"Lepšie plášte na prednej náprave uvedú vodiča do falošného pocitu bezpečia keď auto stále pekne brzdí, zatáča a v prípade predného pohonu aj dobré zaberá a zrýchľuje. Vodič preto bez obáv jazdí vyššími rýchlosťami a veľmi ľahko tak (hlavne na mokrom povrchu) prekročí hranicu schopností a možností zadných zjazdených plášťov. Šmyk zadnej nápravy je prakticky nevyhnutný a jeho riešenie v premávke je veľmi ťažké. Dôsledky a nebezpečie bočného nárazu v porovnaní s čelným nárazom tu iste rozoberať ani netreba," tvrdí Čabák.

Ak sú lepšie pneumatiky použité na zadnej náprave, vodič dostane od horších jazdných vlastností oveľa rýchlejšie signál o tom, že brzdenie a riadenie fungujú horšie a prirodzene bude jazdiť menšími rýchlosťami, najmä na mokrom povrchu.

"Auto bude trpieť väčšou nedotáčavosťou, horšie brzdí a to by malo každého nútiť jazdiť pomalšie. Takto sa k hraniciam možností zadných pneu priblíži oveľa neskôr, alebo vôbec a po celý čas bude oveľa viac v bezpečí. Samozrejme, rovnako to platí aj v zime pre použitie zimných plášťov," uviedol na záver inštruktor školy bezpečnej jazdy.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 488
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 682
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 966
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 981
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 103
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 618
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 741
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 710
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 584
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 093
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Autorská strana Samuela Marca

Keď príde šialenec a všetko zmení (píše Samo Marec)

Čo všetko je možné, keď ľudia uveria, že možné je všetko.

Marcelo Bielsa.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.