Lepšie pneumatiky patria podľa odborníka na zadné kolesá

Rozhodovať sa podľa náhonu nie je správne. Zadná náprava je zodpovedná za smerovú stabilitu auta.

Odborník neodporúča použiť na aute pneumatiku, ktorej dezén na najviac zjazdenom mieste nedosahuje aspoň 3 mm hĺbky.(Zdroj: Škola bezpečnej jazdy SuperDRIVE)

Medzi vodičmi koluje mnoho fám, jedna z nich sa týka prezúvania a o toho, na ktorú nápravu dať lepšie respektíve menej zodraté letné gumy z minulej sezóny.

Vodič má podľa Mariána Čabáka, inštruktora Školy bezpečnej jazdy, tri možnosti:

  • lepšie gumy dopredu
  • lepšie gumy na hnanú nápravu
  • lepšie gumy dozadu

Dve z týchto troch tvrdení sú nesprávne. Môžu byť pre vaše auto a aj pre vás nebezpečné.

Riešenie je len jedno bez ohľadu na to, o aké osobné auto sa jedná, tvrdí Čabák.

"Bez ohľadu na jeho druh pohonu (predokolka, zadokolka, štvorkolka), bez ohľadu na jeho výkon i rozloženie hmotnosti. Správne a bezpečné použitie menej zjazdených plášťov je na zadnej náprave. Vždy," opozornil.

Predné pneumatiky sa ničia viac ako zadné

Inštruktor rezolútne neodporúča použitie pneumatík, ktorých hĺbka dezénu na najviac ojazdenom mieste nedosahuje aspoň 3-4 milimetre. "Takáto pneumatika je pre použitie nebezpečná."

Pohnútky a presvedčenie drvivej väčšiny vodičov, ale aj mechanikov v pneuservisoch, dať menej zodrané plášte na prednú nápravu sú podľa odborníka pochopiteľné.

"Vyše 90 percent áut na našich cestách sú predokolky. Je celkom logické, že po jednej/dvoch sezónach majú viac zjazdené a zodraté predné pneumatiky."

Javy súvisiace s jazdou opotrebúvajú predné kolesá podstatne rýchlejšie než zadné pneumatiky. Zabezpečujú nepomerne väčší prenos brzdných síl. Predná náprava prenáša zhruba 70-90 percent brzdného účinku každého auta, riadenie a prejazd zákrutami.

01_big.jpg
"Ak treba, kúpte len dva nové plášte. Môžu byť aj od iného výrobcu, alebo iný typ, no musia ostať rovnaké na jednej náprave! Nové však patria na zadnú nápravu," tvrdí Marián Čabák.

"Geometriou väčšiny áut je pohyb pneu voči vozovke definovaný tak, že čím väčšie zatočenie volantu, tým menší kontakt pneu s cestou a teda väčšie opotrebenie. Prirodzená nedotáčavosť, s ktorou sú všetky sériové autá konštruované od výrobcu spôsobujú ďalšie podstatne rýchlejšie opotrebenie predných pneumatík," informuje Čabák.

Aj samotný pohon sa "stará" o ničenie predných pneumatík - prekĺzavanie kolies pri rozbiehaní, neustály sklz hnaných kolies pri jazde vyššími rýchlosťami a odľahčovanie prednej nápravy pri každej prudšej akcelerácii.

"Zadné pneu sa na predokolke po celý čas len vozia v závese a ich opotrebenie je minimálne. Pohnútky dojazdiť zachovalé zadné pneu vpredu sú preto na pohľad logické. Predná náprava predsa brzdí, riadi a poháňa," tvrdí Čabák, no jedným dychom dodal, že je doslova nebezpečné použiť zničené predné pneumatiky na zadnú nápravu.

Hnacia náprava by nemala rozhodovať

Stále väčšia skupina vodičov s autami vybavenými pohonom zadných kolies je podľa inštruktora školy bezpečnej jazdy presvedčená, že lepšie plášte patria na hnaciu nápravu.

"Keď sa baví majiteľ predokolky s majiteľom zadokolky, často dospejú k názoru, že obaja použijú lepšie plášte na tej náprave, ktorá zabezpečuje pohyb," myslí si Čabák.

Obaja podľa neho žijú v omyle, no zadokolkár, aj keď so zlými pohnútkami, urobí správnu vec.

Lepšie plášte na zadnú nápravu

Dôvody, prečo dať lepšie plášte na zadnú nápravu, sú podľa odborníka relatívne jednoduché, no mimoriadne dôležité. "Zadná náprava je zodpovedná za smerovú stabilitu auta."

Čím má auto väčší rázvor, teda vzdialenosť medzi prednou a zadnou nápravou, tým stabilnejšie je vo vyšších rýchlostiach.

"Pretáčavý šmyk je vždy mimoriadne krízová a len veľmi ťažko zvládnuteľná situácia. Kým sa stane v malých rýchlostiach do 30 km/h, následky zväčša nie sú rozsiahle," upozornil Čabák.

V rýchlostiach nad 50 km/h je podľa inštruktora pretáčavý šmyk, teda šmyk zadnej nápravy, mimoriadne nebezpečný aj pre skúsených vodičov. Ak sú na zadnej náprave ktoréhokoľvek auta použité horšie pneumatiky, je zrejmé, že tá bude mať horšiu schopnosť držať stopu a odolať šmyku.

02_big.jpg
Viac zjazdená pneumatika (vľavo) patrí na prednú nápravu. Lepšie plášte treba podľa Čabáka umiestňovať na zadnú nápravu, bez ohľadu na typ auta a druh pohonu.

"Lepšie plášte na prednej náprave uvedú vodiča do falošného pocitu bezpečia keď auto stále pekne brzdí, zatáča a v prípade predného pohonu aj dobré zaberá a zrýchľuje. Vodič preto bez obáv jazdí vyššími rýchlosťami a veľmi ľahko tak (hlavne na mokrom povrchu) prekročí hranicu schopností a možností zadných zjazdených plášťov. Šmyk zadnej nápravy je prakticky nevyhnutný a jeho riešenie v premávke je veľmi ťažké. Dôsledky a nebezpečie bočného nárazu v porovnaní s čelným nárazom tu iste rozoberať ani netreba," tvrdí Čabák.

Ak sú lepšie pneumatiky použité na zadnej náprave, vodič dostane od horších jazdných vlastností oveľa rýchlejšie signál o tom, že brzdenie a riadenie fungujú horšie a prirodzene bude jazdiť menšími rýchlosťami, najmä na mokrom povrchu.

"Auto bude trpieť väčšou nedotáčavosťou, horšie brzdí a to by malo každého nútiť jazdiť pomalšie. Takto sa k hraniciam možností zadných pneu priblíži oveľa neskôr, alebo vôbec a po celý čas bude oveľa viac v bezpečí. Samozrejme, rovnako to platí aj v zime pre použitie zimných plášťov," uviedol na záver inštruktor školy bezpečnej jazdy.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 9 000
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 810
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 111
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 2 494
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 307
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 202
  7. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 1 118
  8. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 031
  9. Ako na refinancovanie hypotéky 1 003
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 992

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Smer opäť prevalcuje župy a opozícia je v pohode

V jednom sa Josif Vissarionovič Džugašvili nemýlil: kádre rozhodujú o všetkom.

SVET

Český komentátor pre SME: Naša demokracia Babiša prežije

Babiš nerozumie demokracii, tvrdí Jindřich Šidlo.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.