SME
Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Opití a unavení vodiči majú veľa spoločného

Vyčerpanosť, nuda, monotónnosť, no aj emócie ovplyvnia vodiča. Ak je unavený, začne nielenže prehliadať dopravné značenie, ale paradoxne aj jazdiť rýchlejšie, ako keď je čerstvý.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Únava vodiča za volantom či upadnutie do mikrospánku môžu mať fatálne dôsledky. Aj keď ste ešte nezaspali, únava sa prejaví na vašich reakciách. „Prejavuje sa zhoršeným vnímaním, zníženou pozornosťou, spomalením, podráždenosťou alebo ospalosťou,“ upozorňuje Karol Kleinmann, dopravný psychológ z pracoviska dopravnej psychológie Salvus .

Unavený vodič nielenže nedokáže predvídať správanie iných vodičov, ale nedokáže dostatočne zhodnotiť dopravné situácie, vraví Daniela Čechová, psychologička Adlerovskej psychoterapeutickej spoločnosti.

Únava pritom neprichádza len ako dôsledok nedostatku odpočinku. Je tiež reakciou na emocionálne vypätie, fyzickú vyčerpanosť, nudu, či monotónnosť napríklad činností.

Zaujímavé ale je, že niektorí vodiči fyzickú vyčerpanosť odstraňujú práve jazdou s motorovým vozidlom alebo motocyklom. „Existujú vodiči, ktorí psychickú únavu po vypätom duševnom sústredení kompenzujú rýchlou adrenalínovou jazdou,“ hovorí Karol Kleinmann.

info
Mikrospánok
  • je to krátky interval zdriemnutia alebo straty vedomia, ktorý sa objavuje, keď človek ignoruje potrebu odpočinku a snaží sa únavu prekonať svojou vôľou,
  • objavuje sa bez zjavného predchádzajúceho varovania,
  • trvá zvyčajne 2 až 30 sekúnd, počas ktorých sa človek buď prebudí alebo úplne zaspí,
  • po prebudení sa sa mikrospánok môže neskôr dostaviť opäť,

Najčastejšie sa vyskytuje nadránom a okolo 14. hodiny popoludní, počas dlhej cesty. Zvyčajne, keď je vozovka monotónna, bez zákrut.

Vodič sa ocitá v smrteľnom riziku, ak prejde časť cesty, po ktorej si uvedomí, že pre mikrospánok si na ňu nepamätá. Počas 4-sekundového mikrospánku vodiča, auto idúce rýchlosťou 100 km za hodinu prejde 110 m úplne mimo kontroly.

Najlepším riešením na mikrospánok je odpočinok. Profesionálni šoféri autobusov a nákladiakov ho majú predpísaný, za nedodržanie povinných prestávok sú vysoké sankcie.

Ako zistiť, že únava nad vami vyhráva

Organizmus podľa Kleinmanna zvyčajne sám signalizuje, že už má toho dosť. „Začne sa nám nepohodlne sedieť, častejšie musíme meniť polohu tela, začneme byť mierne podráždení a prichádzajú situácie, že len tak-tak sme sa vyhli kolíznej situácii.“

Unavení vodiči začnú nielenže prehliadať dopravné značenie, ale paradoxne aj jazdiť rýchlejšie ako keď sú čerství. Zahmlieva sa im videnie, je im zima, aj keby nemusela byť. Začnú pociťovať obavy a úzkosť a budú viac netrpezliví ako obyčajne. Možno budú aj depresívni

Ak vás začnú páliť oči a prichytíte sa pri tom, že vaše predstavy a fantázie vás na niekoľko sekúnd vtiahli do svojho deja, nečakajte, kým sa objaví mikrospánok. Najbližšiu dopravnú situáciu nemusíte zvládnuť.

Únava sa podobá na opitosť

Niektorí prirovnávajú únavu k opitosti. Dá sa to vôbec? „Je to dokonca ešte horšie,“ zdôrazňuje Čechová.

Podľa Kleinmanna dospeli niektoré výskumy v zahraničí k takýmto záverom: Opití aj unavení vodiči majú veľa spoločného. Majú zníženú pozornosť, neskôr reagujú na prekážky na ceste, sú podráždení až agresívni a ich periférne videnie sa výrazne znižuje.

Mierne lepšie, v porovnaní s opitým vodičom, je na tom ten unavený. V kritických situáciách dokáže byť viac realistický. „Napríklad, pri dopravnej nehode neuteká z miesta činu, tak často ako podnapitý vodič. Ten často spanikári a uteká preto, že vie, že pil, i keď nemusí byť na vine,“ vysvetľuje Kleinmann.

Oddych je najlepší liek

Únavu môžete potlačiť len veľmi ťažko, i keď viacerí vodiči majú na to svoje osvedčené recepty.

Kleinmann odporúča situáciu riešiť podľa toho, čo spôsobilo únavu. Ak emocionálne vypätie z nejakého konfliktu alebo nepriaznivej správy, potom je najlepšie sa nechať vymeniť, alebo si chvíľu pospať. Stačí vraj aj niekoľko desiatok minút spánku. „Náš organizmus sa osvieži už aj tým, že zmeníme polohu a vystúpime z auta a poprechádzame sa.“

Cvičenia, ktoré by zabránili únave, či mikrospánku, podľa Čechovej neexistujú. No napríklad žuvanie žuvačiek pomáha vodičovi lepšie sa koncentrovať a byť ostražitý, lebo zvyšujú prietok krvi v tele. „Sladké nápoje a káva spôsobujú na čas zvýšenú bdelosť , avšak následne dochádza k útlmu, preto nie sú také vhodné,“ dodáva psychologička. Pozor dajte na utlmujúce lieky.

Čechová ale neodporúča potláčať veľkú únavu. „Pri veľkej únave to ani pevnou vôľou nedokážeme. Dôležité je pri už prvých príznakoch zastaviť motorové vozidlo, povystierať sa, poprechádzať a vyvetrať sa. Prípadne si pár desiatok minút pospať.“

ico

Čo by ste mali vedieť o únave vodiča

Kritické časy

Približne od druhej do štvrtej ráno by ste je pre šoféra najhorší čas na vedenie motorového vozidla. Dochádza vtedy k útlmu organizmu. Človek pred východom slnka končí jeden fyziologický cyklus a začína nový. Východ slnka radšej prespite, alebo si ho pozrite tak, že zastavíte. U starších vodičov je rizikové aj popoludnie alebo čas pred víkendom.

Vo všeobecnosti je riziko dopravných nehôd v dôsledku únavy 4-krát väčšie v čase medzi 22. a 6. hodinou, kedy je náš organizmus zvyknutý na spánok.

Zvyk na únavu spôsobuje nespavosť

O profesionálnych vodičoch sa hovorí, že lepšie zvládajú čokoľvek za volantom. Aj únavu. Vraj tým, že si na ňu zvyknú. Psychológovia však vystríhajú pred vznikom syndrómu chronickej únavy.

Takíto ľudia sa cítia stále vyčerpaní, trpia poruchou sústredenia, spánok ich neosviežuje, bolí ich často hlava a trpia poruchami krátkodobej pamäte. Neskoršie sa k tomu môže pripojiť úzkosť a depresie.

Tomáš Novotný

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  2. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  5. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  1. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  2. Vážení poslanci, to naozaj?
  3. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  6. Vážení poslanci, to naozaj?
  7. Koniec čakania na kuriéra
  8. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  9. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 9 962
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 647
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 566
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 921
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 4 256
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 462
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 095
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 993
  9. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 838
  10. Crème de la crème po slovensky 2 735
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Poľský premiér Mateusz Morawiecki, slovenský premiér Peter Pellegrini, maďarský premiér Viktor Orbán a český premiér Andrej Babiš počas neformálneho stretnutia premiérov Vyšehradskej štvorky.

Očkovanie na Slovensku spochybňujú aj neradikálne strany.


11 h
Kľúčovou zbraňou proti delta variantu koronavírusu je zaočkovanie obidvoma dávkami vakcíny.

Aktuálne je na Slovensku zaočkovaných 26 percent obyvateľstva.


14 h
Milan Škriniar.

Hodnotíme výkony slovenských futbalistov na EURO 2020.


Juraj Berzedi 4 h

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Pri hybride ponúka aj pohon všetkých kolies.


3 h
Felicia s "novou tvárou" prišla v roku 1998 a modernizácia ju udržala vo výrobe do júna 2001.

Dobre sa predáva aj 18 rokov po ukončení výroby.


26. sep
Peugeot 308 SW

Predĺžený rázvor kolies ponúkne posádke ešte viac miesta.


24 h
Škoda Fabia

Štvorvalcový motor príde neskôr, automat je s najsilnejším trojvalcom.


22. jún