Únava vodiča za volantom či upadnutie do mikrospánku môžu mať fatálne dôsledky. Aj keď ste ešte nezaspali, únava sa prejaví na vašich reakciách. „Prejavuje sa zhoršeným vnímaním, zníženou pozornosťou, spomalením, podráždenosťou alebo ospalosťou,“ upozorňuje Karol Kleinmann, dopravný psychológ z pracoviska dopravnej psychológie Salvus .
Unavený vodič nielenže nedokáže predvídať správanie iných vodičov, ale nedokáže dostatočne zhodnotiť dopravné situácie, vraví Daniela Čechová, psychologička Adlerovskej psychoterapeutickej spoločnosti.
Únava pritom neprichádza len ako dôsledok nedostatku odpočinku. Je tiež reakciou na emocionálne vypätie, fyzickú vyčerpanosť, nudu, či monotónnosť napríklad činností.
Zaujímavé ale je, že niektorí vodiči fyzickú vyčerpanosť odstraňujú práve jazdou s motorovým vozidlom alebo motocyklom. „Existujú vodiči, ktorí psychickú únavu po vypätom duševnom sústredení kompenzujú rýchlou adrenalínovou jazdou,“ hovorí Karol Kleinmann.
Mikrospánok
je to krátky interval zdriemnutia alebo straty vedomia, ktorý sa objavuje, keď človek ignoruje potrebu odpočinku a snaží sa únavu prekonať svojou vôľou,objavuje sa bez zjavného predchádzajúceho varovania,trvá zvyčajne 2 až 30 sekúnd, počas ktorých sa človek buď prebudí alebo úplne zaspí,po prebudení sa sa mikrospánok môže neskôr dostaviť opäť,
Najčastejšie sa vyskytuje nadránom a okolo 14. hodiny popoludní, počas dlhej cesty. Zvyčajne, keď je vozovka monotónna, bez zákrut.
Vodič sa ocitá v smrteľnom riziku, ak prejde časť cesty, po ktorej si uvedomí, že pre mikrospánok si na ňu nepamätá. Počas 4-sekundového mikrospánku vodiča, auto idúce rýchlosťou 100 km za hodinu prejde 110 m úplne mimo kontroly.
Najlepším riešením na mikrospánok je odpočinok. Profesionálni šoféri autobusov a nákladiakov ho majú predpísaný, za nedodržanie povinných prestávok sú vysoké sankcie.
Ako zistiť, že únava nad vami vyhráva
Organizmus podľa Kleinmanna zvyčajne sám signalizuje, že už má toho dosť. „Začne sa nám nepohodlne sedieť, častejšie musíme meniť polohu tela, začneme byť mierne podráždení a prichádzajú situácie, že len tak-tak sme sa vyhli kolíznej situácii.“
Unavení vodiči začnú nielenže prehliadať dopravné značenie, ale paradoxne aj jazdiť rýchlejšie ako keď sú čerství. Zahmlieva sa im videnie, je im zima, aj keby nemusela byť. Začnú pociťovať obavy a úzkosť a budú viac netrpezliví ako obyčajne. Možno budú aj depresívni
Ak vás začnú páliť oči a prichytíte sa pri tom, že vaše predstavy a fantázie vás na niekoľko sekúnd vtiahli do svojho deja, nečakajte, kým sa objaví mikrospánok. Najbližšiu dopravnú situáciu nemusíte zvládnuť.
Únava sa podobá na opitosť
Niektorí prirovnávajú únavu k opitosti. Dá sa to vôbec? „Je to dokonca ešte horšie,“ zdôrazňuje Čechová.
Podľa Kleinmanna dospeli niektoré výskumy v zahraničí k takýmto záverom: Opití aj unavení vodiči majú veľa spoločného. Majú zníženú pozornosť, neskôr reagujú na prekážky na ceste, sú podráždení až agresívni a ich periférne videnie sa výrazne znižuje.
Mierne lepšie, v porovnaní s opitým vodičom, je na tom ten unavený. V kritických situáciách dokáže byť viac realistický. „Napríklad, pri dopravnej nehode neuteká z miesta činu, tak často ako podnapitý vodič. Ten často spanikári a uteká preto, že vie, že pil, i keď nemusí byť na vine,“ vysvetľuje Kleinmann.
Oddych je najlepší liek
Únavu môžete potlačiť len veľmi ťažko, i keď viacerí vodiči majú na to svoje osvedčené recepty.
Kleinmann odporúča situáciu riešiť podľa toho, čo spôsobilo únavu. Ak emocionálne vypätie z nejakého konfliktu alebo nepriaznivej správy, potom je najlepšie sa nechať vymeniť, alebo si chvíľu pospať. Stačí vraj aj niekoľko desiatok minút spánku. „Náš organizmus sa osvieži už aj tým, že zmeníme polohu a vystúpime z auta a poprechádzame sa.“
Cvičenia, ktoré by zabránili únave, či mikrospánku, podľa Čechovej neexistujú. No napríklad žuvanie žuvačiek pomáha vodičovi lepšie sa koncentrovať a byť ostražitý, lebo zvyšujú prietok krvi v tele. „Sladké nápoje a káva spôsobujú na čas zvýšenú bdelosť , avšak následne dochádza k útlmu, preto nie sú také vhodné,“ dodáva psychologička. Pozor dajte na utlmujúce lieky.
Čechová ale neodporúča potláčať veľkú únavu. „Pri veľkej únave to ani pevnou vôľou nedokážeme. Dôležité je pri už prvých príznakoch zastaviť motorové vozidlo, povystierať sa, poprechádzať a vyvetrať sa. Prípadne si pár desiatok minút pospať.“
Prečítajte si aj:
Mestá sú bludiská pre chodcov
Čo by ste mali vedieť o únave vodiča
Kritické časy
Približne od druhej do štvrtej ráno by ste je pre šoféra najhorší čas na vedenie motorového vozidla. Dochádza vtedy k útlmu organizmu. Človek pred východom slnka končí jeden fyziologický cyklus a začína nový. Východ slnka radšej prespite, alebo si ho pozrite tak, že zastavíte. U starších vodičov je rizikové aj popoludnie alebo čas pred víkendom.
Vo všeobecnosti je riziko dopravných nehôd v dôsledku únavy 4-krát väčšie v čase medzi 22. a 6. hodinou, kedy je náš organizmus zvyknutý na spánok.
Zvyk na únavu spôsobuje nespavosť
O profesionálnych vodičoch sa hovorí, že lepšie zvládajú čokoľvek za volantom. Aj únavu. Vraj tým, že si na ňu zvyknú. Psychológovia však vystríhajú pred vznikom syndrómu chronickej únavy.
Takíto ľudia sa cítia stále vyčerpaní, trpia poruchou sústredenia, spánok ich neosviežuje, bolí ich často hlava a trpia poruchami krátkodobej pamäte. Neskoršie sa k tomu môže pripojiť úzkosť a depresie.
Tomáš Novotný