SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Opití a unavení vodiči majú veľa spoločného

Vyčerpanosť, nuda, monotónnosť, no aj emócie ovplyvnia vodiča. Ak je unavený, začne nielenže prehliadať dopravné značenie, ale paradoxne aj jazdiť rýchlejšie, ako keď je čerstvý.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Únava vodiča za volantom či upadnutie do mikrospánku môžu mať fatálne dôsledky. Aj keď ste ešte nezaspali, únava sa prejaví na vašich reakciách. „Prejavuje sa zhoršeným vnímaním, zníženou pozornosťou, spomalením, podráždenosťou alebo ospalosťou,“ upozorňuje Karol Kleinmann, dopravný psychológ z pracoviska dopravnej psychológie Salvus .

Unavený vodič nielenže nedokáže predvídať správanie iných vodičov, ale nedokáže dostatočne zhodnotiť dopravné situácie, vraví Daniela Čechová, psychologička Adlerovskej psychoterapeutickej spoločnosti.

Únava pritom neprichádza len ako dôsledok nedostatku odpočinku. Je tiež reakciou na emocionálne vypätie, fyzickú vyčerpanosť, nudu, či monotónnosť napríklad činností.

Zaujímavé ale je, že niektorí vodiči fyzickú vyčerpanosť odstraňujú práve jazdou s motorovým vozidlom alebo motocyklom. „Existujú vodiči, ktorí psychickú únavu po vypätom duševnom sústredení kompenzujú rýchlou adrenalínovou jazdou,“ hovorí Karol Kleinmann.

info
Mikrospánok
  • je to krátky interval zdriemnutia alebo straty vedomia, ktorý sa objavuje, keď človek ignoruje potrebu odpočinku a snaží sa únavu prekonať svojou vôľou,
  • objavuje sa bez zjavného predchádzajúceho varovania,
  • trvá zvyčajne 2 až 30 sekúnd, počas ktorých sa človek buď prebudí alebo úplne zaspí,
  • po prebudení sa sa mikrospánok môže neskôr dostaviť opäť,

Najčastejšie sa vyskytuje nadránom a okolo 14. hodiny popoludní, počas dlhej cesty. Zvyčajne, keď je vozovka monotónna, bez zákrut.

Vodič sa ocitá v smrteľnom riziku, ak prejde časť cesty, po ktorej si uvedomí, že pre mikrospánok si na ňu nepamätá. Počas 4-sekundového mikrospánku vodiča, auto idúce rýchlosťou 100 km za hodinu prejde 110 m úplne mimo kontroly.

Najlepším riešením na mikrospánok je odpočinok. Profesionálni šoféri autobusov a nákladiakov ho majú predpísaný, za nedodržanie povinných prestávok sú vysoké sankcie.

Ako zistiť, že únava nad vami vyhráva

Organizmus podľa Kleinmanna zvyčajne sám signalizuje, že už má toho dosť. „Začne sa nám nepohodlne sedieť, častejšie musíme meniť polohu tela, začneme byť mierne podráždení a prichádzajú situácie, že len tak-tak sme sa vyhli kolíznej situácii.“

Unavení vodiči začnú nielenže prehliadať dopravné značenie, ale paradoxne aj jazdiť rýchlejšie ako keď sú čerství. Zahmlieva sa im videnie, je im zima, aj keby nemusela byť. Začnú pociťovať obavy a úzkosť a budú viac netrpezliví ako obyčajne. Možno budú aj depresívni

Ak vás začnú páliť oči a prichytíte sa pri tom, že vaše predstavy a fantázie vás na niekoľko sekúnd vtiahli do svojho deja, nečakajte, kým sa objaví mikrospánok. Najbližšiu dopravnú situáciu nemusíte zvládnuť.

Únava sa podobá na opitosť

Niektorí prirovnávajú únavu k opitosti. Dá sa to vôbec? „Je to dokonca ešte horšie,“ zdôrazňuje Čechová.

Podľa Kleinmanna dospeli niektoré výskumy v zahraničí k takýmto záverom: Opití aj unavení vodiči majú veľa spoločného. Majú zníženú pozornosť, neskôr reagujú na prekážky na ceste, sú podráždení až agresívni a ich periférne videnie sa výrazne znižuje.

Mierne lepšie, v porovnaní s opitým vodičom, je na tom ten unavený. V kritických situáciách dokáže byť viac realistický. „Napríklad, pri dopravnej nehode neuteká z miesta činu, tak často ako podnapitý vodič. Ten často spanikári a uteká preto, že vie, že pil, i keď nemusí byť na vine,“ vysvetľuje Kleinmann.

Oddych je najlepší liek

Únavu môžete potlačiť len veľmi ťažko, i keď viacerí vodiči majú na to svoje osvedčené recepty.

Kleinmann odporúča situáciu riešiť podľa toho, čo spôsobilo únavu. Ak emocionálne vypätie z nejakého konfliktu alebo nepriaznivej správy, potom je najlepšie sa nechať vymeniť, alebo si chvíľu pospať. Stačí vraj aj niekoľko desiatok minút spánku. „Náš organizmus sa osvieži už aj tým, že zmeníme polohu a vystúpime z auta a poprechádzame sa.“

Cvičenia, ktoré by zabránili únave, či mikrospánku, podľa Čechovej neexistujú. No napríklad žuvanie žuvačiek pomáha vodičovi lepšie sa koncentrovať a byť ostražitý, lebo zvyšujú prietok krvi v tele. „Sladké nápoje a káva spôsobujú na čas zvýšenú bdelosť , avšak následne dochádza k útlmu, preto nie sú také vhodné,“ dodáva psychologička. Pozor dajte na utlmujúce lieky.

Čechová ale neodporúča potláčať veľkú únavu. „Pri veľkej únave to ani pevnou vôľou nedokážeme. Dôležité je pri už prvých príznakoch zastaviť motorové vozidlo, povystierať sa, poprechádzať a vyvetrať sa. Prípadne si pár desiatok minút pospať.“

ico

Čo by ste mali vedieť o únave vodiča

Kritické časy

Približne od druhej do štvrtej ráno by ste je pre šoféra najhorší čas na vedenie motorového vozidla. Dochádza vtedy k útlmu organizmu. Človek pred východom slnka končí jeden fyziologický cyklus a začína nový. Východ slnka radšej prespite, alebo si ho pozrite tak, že zastavíte. U starších vodičov je rizikové aj popoludnie alebo čas pred víkendom.

Vo všeobecnosti je riziko dopravných nehôd v dôsledku únavy 4-krát väčšie v čase medzi 22. a 6. hodinou, kedy je náš organizmus zvyknutý na spánok.

Zvyk na únavu spôsobuje nespavosť

O profesionálnych vodičoch sa hovorí, že lepšie zvládajú čokoľvek za volantom. Aj únavu. Vraj tým, že si na ňu zvyknú. Psychológovia však vystríhajú pred vznikom syndrómu chronickej únavy.

Takíto ľudia sa cítia stále vyčerpaní, trpia poruchou sústredenia, spánok ich neosviežuje, bolí ich často hlava a trpia poruchami krátkodobej pamäte. Neskoršie sa k tomu môže pripojiť úzkosť a depresie.

Tomáš Novotný

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 980
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 878
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 422
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 672
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 12 402
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 086
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 461
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 413
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 674
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 405
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 1 312 nových prípadov koronavírusu (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Testovanie na nový koronavírus.
Polícia bude naďalej kontrolovať dodržiavanie opatrení.
Dnes píše Nataša Holinová

Sme jednotky. A nuly

Pri tlačovkách nepretržite schytáva občan, ktorý by milerád zabojoval proti šíreniu hnusoby.

Nataša Holinová
V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.
Cynická obluda

Kotleba môže všetko

Keď sa novinári pýtali polície, ako budú riešiť porušenie nariadení Kotlebom, odpoveď bola, že nijako.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR