Správanie vodičov sa mení aj podľa regiónu. Vodiči najviac búrajú v piatok popoludní.
BRATISLAVA. Vodičov aj áut je u nás každý rok viac, nehôd však stále menej, ukazujú čísla polície aj štatistiky poisťovní.
Dvom najväčším - Kooperative a Allianz - Slovenskej poisťovni sa ročne počet nehôd platených z povinného poistenia znižuje o tisíce.
V roku 2008 pripadalo v Kooperative na jednu nehodu dvanásť poistencov, vlani už štrnásť. Komunálna poisťovňa eviduje nehodu na každých takmer trinásť vodičov, v roku 2008 to bolo ešte deväť.
Aj napriek zlepšeniam na cestách vlani zomrelo vyše tristo ľudí.
Autá po šrotovnom
Polícia eviduje podobné počty nehôd ako v šesťdesiatych rokoch, hoci počty áut sú neporovnateľné. V roku 2010 ich bolo evidovaných takmer dva a pol milióna.
Odborníci za znižovaním nehodovosti vidia lepšie a drahšie autá a pomaličky sa zlepšujúce cesty.
„Už sa dá hovoriť o trende. Základom bola novelizácia zákona v roku 2008 a široká diskusia okolo neho,“ povedal Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline.
Policajtom v štatistikách v roku 2009 skokom klesla nehodovosť o viac ako polovicu. Rátajú iba udalosti, pri ktorých sa niekto zraní alebo škoda presiahne 3983 eur.
„Zásadnú úlohu hralo šrotovné, na cestách je viac modernejších áut,“ hovorí Zoltán Bojar, dopravný psychológ. Za výsledkami je podľa neho aj lepšia práca polície.
„Už viac ako rok je naším cieľom znížiť nehodovosť a úmrtnosť na cestách, nie vyberať pokuty,“ hovorí policajný hovorca Michal Slivka.
K najnehodovejším obdobiam napríklad patria prázdniny a sviatky. Najviac mŕtvych bolo vlani cez vianočný týždeň a suverénne najnehodovejším časom je piatok popoludní.
Aj počas Veľkej noci teda policajtov na cestách pribudlo. „Zameriavali sa na dodržiavanie najvyšších povolených rýchlostí a zákazu požívania alkoholu,“ povedala Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.
Vážne dopravné nehody sa podľa Bojara stávajú aj preto, že ľudia sa v premávke naozaj správajú nebezpečne.
Aj to sa však podľa regiónov mení. „Mám osobnú skúsenosť, že napríklad v Novej Bani auto okamžite zastaví, ak sú v blízkosti priechodu chodci.“
Počet moderných ciest sa smerom na východ krajiny znižuje.
Diaľnic je málo
Na diaľnici sa stáva polovica nehôd ako na iných cestách. Na novom úseku R1 pri Nitre sa ich za prvé tri mesiace roku stalo len pätnásť.
Otvorením cesty sa výrazne znížila aj intenzita dopravy v Nitre.
Ešte v roku 2010 hlásili údaje Slovenskej správy ciest viac ako 33tisíc áut denne. Viac ako tretinu ich teraz vzala nová R1.
V najfrekventovanejších dňoch tam narátajú do 14-tisíc áut. Aktuálne merania však ešte nie sú.
Hamar: Služobný preukaz neukážem
Šéfa dopravnej polície policajného prezídia MILANA HAMARA nameral policajný radar. Po diaľnici s rýchlosťou 110 išiel 153.
Výrazne ste prekročili povolenú rýchlosť, prečo?
„Vracal som sa z porady vedenia prezídia Policajného zboru plniť termínované služobné povinnosti. Na diaľnici som preto použil prenosné výstražné zariadenie. Deň vopred som vyžiadal na jeho použitie súhlas nadriadeného. Zákon som určite neporušil.“
Bolo to nevyhnutné?
„Áno, bolo. Išlo o plnenie plánovaných služobných úloh. Porade prezidenta som dal prednosť, ale chcel som sa zúčastniť aj na mnou zvolanej a vopred plánovanej porade. Na ňu boli pozvaní aj mimobratislavskí riaditelia, témou bolo vzdelávanie policajtov a opatrenia v bezpečnosti na cestách v druhom štvrťroku.“
Ako prebehla kontrola?
„Policajti kontrolovali diaľničné nálepky, technický stav, rýchlosť, jazdu v jazdných pruhoch a ďalšie povinnosti vodičov. Policajti to vybavili tým, že si zapísali číslo povolenia. Musím ich pochváliť, úlohy plnili ako mali, bol som s nimi spokojný.“
Nepovažujete svoju rýchlosť za zlý príklad?
„Neporušil som pravidlá, plnil som služobné povinnosti. Mrzí ma, ak to niekto berie ako zlý príklad, nejazdil som v čase voľna, ani na súkromnom vozidle. Na prípady použitia výstražného znamenia policajtom, v služobnom vozidle polície, v prospech plnenia plánovaných a termínovaných úloh, teda na prípad ako bol tento môj, pamätajú interné predpisy a zákon o cestnej premávke. “
Mnoho ľudí to vníma, že polícia môže a oni nie.
„Polícia môže pri plnení služobných úloh. Výstražné znamenia som použil v pracovnom režime v záujme splnenia termínovaných povinností ktoré som mal. Inak rýchlo nejazdím, kto ma pozná vie. Mimo službu predkladám doklady pri kontrole ako každý iný vodič. Nenájdete policajta, ktorý by povedal, že som sa po zastavení legitimoval služobným preukazom. Nechám nech predvedú čo vedia, chcem vedieť ako komunikujú s ľuďmi, ale je to častokrát sťažené mám smolu, že ma dopraváci spoznajú. “
Súkromne by ste si to dovolili?
„Určite takto nejazdím, používam tempomat.“
Budete vyšetrovaný?
„Neviem, dúfam, že nie. Nedopustil som sa priestupku ani iného protiprávneho konania. Možno sa na to ešte niekto spýta, ale považujem to za vysvetlené.“
Odstúpenie z funkcie neplánujete?
„Naozaj som sa ničoho nedopustil. Kto si prečítal znenie zákona musí to vedieť.“
Tomáš Novotný
Kliknite - obrázok zväčšíte.