SME
Nedeľa, 24. september, 2023 | Meniny má Ľuboš, Ľubor
reklama

Nehôd ubúda aj poisťovniam

Policajné štatistiky ovplyvnil zákon, skutočný počet kolízií neklesá tak výrazne.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

Správanie vodičov sa mení aj podľa regiónu. Vodiči najviac búrajú v piatok popoludní.

BRATISLAVA. Vodičov aj áut je u nás každý rok viac, nehôd však stále menej, ukazujú čísla polície aj štatistiky poisťovní.

Dvom najväčším - Kooperative a Allianz - Slovenskej poisťovni sa ročne počet nehôd platených z povinného poistenia znižuje o tisíce.

V roku 2008 pripadalo v Kooperative na jednu nehodu dvanásť poistencov, vlani už štrnásť. Komunálna poisťovňa eviduje nehodu na každých takmer trinásť vodičov, v roku 2008 to bolo ešte deväť.

Aj napriek zlepšeniam na cestách vlani zomrelo vyše tristo ľudí.

Autá po šrotovnom

Polícia eviduje podobné počty nehôd ako v šesťdesiatych rokoch, hoci počty áut sú neporovnateľné. V roku 2010 ich bolo evidovaných takmer dva a pol milióna.

Odborníci za znižovaním nehodovosti vidia lepšie a drahšie autá a pomaličky sa zlepšujúce cesty.

„Už sa dá hovoriť o trende. Základom bola novelizácia zákona v roku 2008 a široká diskusia okolo neho,“ povedal Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Policajtom v štatistikách v roku 2009 skokom klesla nehodovosť o viac ako polovicu. Rátajú iba udalosti, pri ktorých sa niekto zraní alebo škoda presiahne 3983 eur.

„Zásadnú úlohu hralo šrotovné, na cestách je viac modernejších áut,“ hovorí Zoltán Bojar, dopravný psychológ. Za výsledkami je podľa neho aj lepšia práca polície.

„Už viac ako rok je naším cieľom znížiť nehodovosť a úmrtnosť na cestách, nie vyberať pokuty,“ hovorí policajný hovorca Michal Slivka.

K najnehodovejším obdobiam napríklad patria prázdniny a sviatky. Najviac mŕtvych bolo vlani cez vianočný týždeň a suverénne najnehodovejším časom je piatok popoludní.

Aj počas Veľkej noci teda policajtov na cestách pribudlo. „Zameriavali sa na dodržiavanie najvyšších povolených rýchlostí a zákazu požívania alkoholu,“ povedala Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.

Vážne dopravné nehody sa podľa Bojara stávajú aj preto, že ľudia sa v premávke naozaj správajú nebezpečne.

Aj to sa však podľa regiónov mení. „Mám osobnú skúsenosť, že napríklad v Novej Bani auto okamžite zastaví, ak sú v blízkosti priechodu chodci.“

Počet moderných ciest sa smerom na východ krajiny znižuje.

Diaľnic je málo

Na diaľnici sa stáva polovica nehôd ako na iných cestách. Na novom úseku R1 pri Nitre sa ich za prvé tri mesiace roku stalo len pätnásť.

Otvorením cesty sa výrazne znížila aj intenzita dopravy v Nitre.

Ešte v roku 2010 hlásili údaje Slovenskej správy ciest viac ako 33­tisíc áut denne. Viac ako tretinu ich teraz vzala nová R1.

V najfrekventovanejších dňoch tam narátajú do 14-tisíc áut. Aktuálne merania však ešte nie sú.

ico

Hamar: Služobný preukaz neukážem

Šéfa dopravnej polície policajného prezídia MILANA HAMARA nameral policajný radar. Po diaľnici s rýchlosťou 110 išiel 153.

Výrazne ste prekročili povolenú rýchlosť, prečo?

„Vracal som sa z porady vedenia prezídia Policajného zboru plniť termínované služobné povinnosti. Na diaľnici som preto použil prenosné výstražné zariadenie. Deň vopred som vyžiadal na jeho použitie súhlas nadriadeného. Zákon som určite neporušil.“

Bolo to nevyhnutné?

„Áno, bolo. Išlo o plnenie plánovaných služobných úloh. Porade prezidenta som dal prednosť, ale chcel som sa zúčastniť aj na mnou zvolanej a vopred plánovanej porade. Na ňu boli pozvaní aj mimobratislavskí riaditelia, témou bolo vzdelávanie policajtov a opatrenia v bezpečnosti na cestách v druhom štvrťroku.“

Ako prebehla kontrola?

„Policajti kontrolovali diaľničné nálepky, technický stav, rýchlosť, jazdu v jazdných pruhoch a ďalšie povinnosti vodičov. Policajti to vybavili tým, že si zapísali číslo povolenia. Musím ich pochváliť, úlohy plnili ako mali, bol som s nimi spokojný.“

Nepovažujete svoju rýchlosť za zlý príklad?

„Neporušil som pravidlá, plnil som služobné povinnosti. Mrzí ma, ak to niekto berie ako zlý príklad, nejazdil som v čase voľna, ani na súkromnom vozidle. Na prípady použitia výstražného znamenia policajtom, v služobnom vozidle polície, v prospech plnenia plánovaných a termínovaných úloh, teda na prípad ako bol tento môj, pamätajú interné predpisy a zákon o cestnej premávke. “

Mnoho ľudí to vníma, že polícia môže a oni nie.

„Polícia môže pri plnení služobných úloh. Výstražné znamenia som použil v pracovnom režime v záujme splnenia termínovaných povinností ktoré som mal. Inak rýchlo nejazdím, kto ma pozná vie. Mimo službu predkladám doklady pri kontrole ako každý iný vodič. Nenájdete policajta, ktorý by povedal, že som sa po zastavení legitimoval služobným preukazom. Nechám nech predvedú čo vedia, chcem vedieť ako komunikujú s ľuďmi, ale je to častokrát sťažené mám smolu, že ma dopraváci spoznajú. “

Súkromne by ste si to dovolili?

„Určite takto nejazdím, používam tempomat.“

Budete vyšetrovaný?

„Neviem, dúfam, že nie. Nedopustil som sa priestupku ani iného protiprávneho konania. Možno sa na to ešte niekto spýta, ale považujem to za vysvetlené.“

Odstúpenie z funkcie neplánujete?

„Naozaj som sa ničoho nedopustil. Kto si prečítal znenie zákona musí to vedieť.“

Tomáš Novotný

nehody_stredne.jpg

Kliknite - obrázok zväčšíte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Hladinka smeruje do Košíc!
  2. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  3. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  4. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  5. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  6. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  7. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  8. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 12 835
  2. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 562
  3. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 5 880
  4. Hladinka smeruje do Košíc! 5 422
  5. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 4 408
  6. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 764
  7. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 237
  8. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 239
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

SsangYong Torres

Dojem zásadne nekazí ani vyššia spotreba.


4 h
Oldtimer Gallery v Ivanke pri Dunaji.

V nenápadnej hale pri Bratislave vznikol raj veteránov.


23. sep
Majiteľ reštaurácie Sypanec Peter Lenárt, ktorý si na rozvoz jedál kúpil plynovú Daciu Sandero

Auto robí denne rozvozy po zlých cestách.


Oliver Varchol 22. sep
Volkswagen Tiguan

Naposledy má širokú paletu spaľovacích motorov.


21. sep
reklama

Blogy SME

  1. Peter Kollega: Čiernobiele mozgotrasy - Made in Slovensko
  2. Martin Sústrik: Argentína
  3. Martin Škopec Antal: Európa alebo Mečiar (Moc utópii a utópie moci)
  4. Roman Hutira: Študenti je čas ísť opäť za hranice?
  5. Ivan Hejda: Čo sa stane 19. augusta 2026 (variant 1)?
  6. Post Bellum SK: Davová psychóza a pogrom v Topoľčanoch
  7. Roman Kebísek: Štefánik našiel na Tahiti zobrazenie rodinky od Gauguina. Možno jeho ženy a syna
  8. Miro Jankes: September (2023)
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 132
  2. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 31 222
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 29 236
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 24 265
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 964
  6. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 9 913
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 439
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 383
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu