SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Dovoz áut v rámci únie má byť ľahší

Brusel tvrdí, že pri nákupe vozidla z inej krajiny Európskej únie nie je nevyhnutná technická kontrola.

Brusel chce zjednodušiť aj pravidlá pri nákupe ojazdeného auta v inom členskom štáte únie.Brusel chce zjednodušiť aj pravidlá pri nákupe ojazdeného auta v inom členskom štáte únie. (Zdroj: Ilustračné - SME/Ján Krošlák)

Pre reformu, ktorá zjednoduší aj biznis autopožičovní, čelí eurokomisár kritike.

BRATISLAVA. Prevoz áut medzi štátmi Európskej únie sa môže od roku 2014 zjednodušiť. Keď sa s autom odsťahujete do Francúzska, na jeho registráciu podľa tamojších noriem budete mať pol roka.

Reforma, ktorú predstavila Európska komisia, má priniesť úľavu aj podnikateľom.

Maďarská firma tak bude môcť napríklad v Rakúsku dlhodobo používať vozidlá, ktoré má registrované doma.

Zjednodušiť sa má aj biznis autopožičovní. Budú môcť presúvať autá medzi členskými krajinami bez zmeny registrácie. Kým v zime budú autá so švajčiarskou značkou jazdiť v Alpách, v lete sa môžu presunúť na prímorské cesty.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Drahá a dlhá registrácia

Eurokomisár pre podnikanie Antonio Tajani tvrdí, že zmeny z Bruselu môžu ročne ušetriť asi 1,5 miliardy eur.

Brusel vypočítal, že sa ročne prevezie do iného štátu únie 3,5 milióna áut a jedna registrácia stojí asi 400 eur.

Tajaniho návrh ide teraz do europarlamentu. Rokovať o ňom budú aj ministri členských krajín únie.

Reforma počíta aj so zrušením mnohých kontrol pri dovoze áut z inej členskej krajiny. Technická kontrola by mala ostať len pri dovoze áut z krajín mimo únie.

„Všetky technické informácie budú úrady získavať priamo od kolegov z krajiny, kde už je auto zaregistrované,“ hovorí Tajani. Keď však úrady budú mať pochybnosti o technickej spôsobilosti vozidla, môžu o kontrolu požiadať.

Zrušenie technických kontrol problém nepredstavuje. Už dnes majú mať v rámci únie jednotné pravidlá, tvrdí Tomáš Novotný z portálu Natankuj.sme.sk.

Skryť Vypnúť reklamu

„Keby však zrušili aj kontrolu originality, bol by to vážny problém,“ dodal. Vytvorili by sa napríklad možnosti pre obchodovanie s kradnutými autami.

Novinári Tajaniho kritizovali aj preto, že jeho návrh nepočíta so zavedením jednotných evidenčných čísiel Európskej únie. „Nemôžeme vynechať členské krajiny,“ reagoval Tajani.

Pokiaľ by návrh zaviedol jednotné tabuľky, narazil by podľa neho na odpor jednotlivých krajín.

Lobistické tlaky odmieta

České Združenie na ochranu vlastníkov automobilov vidí za reformou lobistické tlaky západoeurópskych automobiliek, ktoré sa snažia o ľahší presun ojazdených áut na východ Európy.

„Zrušenie technických kontrol pri prihlasovaní áut umožní, aby sa k nám dostávali autá v horšom stave a pochybného pôvodu,“ tvrdí šéf združenia Zbyněk Veselý.

Skryť Vypnúť reklamu

„Nikdy som nebol ovplyvnený žiadnym priemyslom,“ odpovedal Tajani podľa portálu EuroActiv.com na otázku, či návrh ovplyvnili jeho blízke vzťahy k automobilkám.

Dodal, že nejde o jeho návrh, ale o tímovú prácu Európskej komisie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 26 192
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 645
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 094
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 264
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 911
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 777
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 931
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 713
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 503
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.
Viliam Turan na archívnej fotografii.
Roman Prymula.

Slovensko otestujú celoplošne cez víkend (minúta po minúte)

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.

v popredí vpravo premiér Igor Matovič, v pozadí sprava minister zdravotníctva Marek Krajčí, minister obrany Jaroslav Naď a náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl Daniel Zmeko na brífingu s novinármi počas prestávky zasadnutia Ústredného krízového štábu.

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.