Dovoz áut v rámci únie má byť ľahší

Brusel tvrdí, že pri nákupe vozidla z inej krajiny Európskej únie nie je nevyhnutná technická kontrola.

Brusel chce zjednodušiť aj pravidlá pri nákupe ojazdeného auta v inom členskom štáte únie.(Zdroj: Ilustračné - SME/Ján Krošlák)

Pre reformu, ktorá zjednoduší aj biznis autopožičovní, čelí eurokomisár kritike.

BRATISLAVA. Prevoz áut medzi štátmi Európskej únie sa môže od roku 2014 zjednodušiť. Keď sa s autom odsťahujete do Francúzska, na jeho registráciu podľa tamojších noriem budete mať pol roka.

Reforma, ktorú predstavila Európska komisia, má priniesť úľavu aj podnikateľom.

Maďarská firma tak bude môcť napríklad v Rakúsku dlhodobo používať vozidlá, ktoré má registrované doma.

Zjednodušiť sa má aj biznis autopožičovní. Budú môcť presúvať autá medzi členskými krajinami bez zmeny registrácie. Kým v zime budú autá so švajčiarskou značkou jazdiť v Alpách, v lete sa môžu presunúť na prímorské cesty.

Drahá a dlhá registrácia

Eurokomisár pre podnikanie Antonio Tajani tvrdí, že zmeny z Bruselu môžu ročne ušetriť asi 1,5 miliardy eur.

Brusel vypočítal, že sa ročne prevezie do iného štátu únie 3,5 milióna áut a jedna registrácia stojí asi 400 eur.

Tajaniho návrh ide teraz do europarlamentu. Rokovať o ňom budú aj ministri členských krajín únie.

Reforma počíta aj so zrušením mnohých kontrol pri dovoze áut z inej členskej krajiny. Technická kontrola by mala ostať len pri dovoze áut z krajín mimo únie.

„Všetky technické informácie budú úrady získavať priamo od kolegov z krajiny, kde už je auto zaregistrované,“ hovorí Tajani. Keď však úrady budú mať pochybnosti o technickej spôsobilosti vozidla, môžu o kontrolu požiadať.

Zrušenie technických kontrol problém nepredstavuje. Už dnes majú mať v rámci únie jednotné pravidlá, tvrdí Tomáš Novotný z portálu Natankuj.sme.sk.

„Keby však zrušili aj kontrolu originality, bol by to vážny problém,“ dodal. Vytvorili by sa napríklad možnosti pre obchodovanie s kradnutými autami.

Novinári Tajaniho kritizovali aj preto, že jeho návrh nepočíta so zavedením jednotných evidenčných čísiel Európskej únie. „Nemôžeme vynechať členské krajiny,“ reagoval Tajani.

Pokiaľ by návrh zaviedol jednotné tabuľky, narazil by podľa neho na odpor jednotlivých krajín.

Lobistické tlaky odmieta

České Združenie na ochranu vlastníkov automobilov vidí za reformou lobistické tlaky západoeurópskych automobiliek, ktoré sa snažia o ľahší presun ojazdených áut na východ Európy.

„Zrušenie technických kontrol pri prihlasovaní áut umožní, aby sa k nám dostávali autá v horšom stave a pochybného pôvodu,“ tvrdí šéf združenia Zbyněk Veselý.

„Nikdy som nebol ovplyvnený žiadnym priemyslom,“ odpovedal Tajani podľa portálu EuroActiv.com na otázku, či návrh ovplyvnili jeho blízke vzťahy k automobilkám.

Dodal, že nejde o jeho návrh, ale o tímovú prácu Európskej komisie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  2. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  3. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  4. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  5. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  6. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  7. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  8. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  9. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  10. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 220
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 326
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 670
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 681
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 440
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 754
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 407
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 398
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 250
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 817

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Pánik potvrdil skvelú formu

Útočník získal v posledných šiestich zápasoch deväť bodov za päť gólov a štyri prihrávky.

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

EKONOMIKA

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

DOMOV

SaS sa vzďaľuje liberalizmu, odchodom Mihála stráca výhodu

Mnohé výrazné osobnosti už v SaS chýbajú.

Neprehliadnite tiež

Autosalón Ženeva 2017: Pozrite si prehľad najočakávanejších noviniek

Vo svetovej premiére sa v Ženeve ukáže Honda Civic Type R, Seat Ibiza, Subaru XV, Suzuki Swift či Volkswagen Arteon.

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop