SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Kto má prednosť pri výjazde z kruháča

Viacpruhové kruhové objazdy robia problémy viacerým vodičom. Nevedia ako, kde a komu dať prednosť v jazde. Takým miestom je aj Rondel v Žiline.

Pri výjazde z neho má vždy prednosť ten, kto sa nachádza v pravom jazdnom pruhu.

Juraj: "Na obrázku som vyznačil plnou červenou čiarou jazdný pruh na kruhovom objazde. V mieste napojenia na objazd A je vytvorený ďalší pruh (modrý) kde vodič prirodzene dáva prednosť vozidlám na kruhovom objazde (upravené značkou Daj prednosť v jazde).

rondel.JPG

Ako sa ale zachovať v prípade že "červený vodič" opúšťa kruhový objazd výjazdom B (červená prerušovaná čiara) a musí sa teda zaradiť do modrého pruhu, zatiaľ čo v modrom pruhu ide vozidlo, ktoré práve prišlo cez vjazd A? Teda, obe vozidlá idú vedľa seba a obe sú už vlastne na kruhovom objazde.

Kto dáva prednosť? Modré vozidlo, pretože má pri vjazde A značku "Daj prednosť" alebo červené vozidlo, pretože modré vozidlo je už vlastne tiež na kruhovom objazde a ide vo svojom pruhu?

Situácia je často kritická. Niekedy vidím, že dá prednosť jeden, niekedy druhý vodič, čas na zaradenie sa do pruhu ktorý opúšťa objazd je krátky (úsek na ktorom sa červený vodič môže zaradiť do modrého pruhu aby opustil objazd je dosť krátky.)"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Kruhový objazd je z hľadiska predpisov súborom viacerých križovatiek, ktoré nasledujú krátko po sebe. Nevylučuje to ani definícia dopravnej značky Kruhový objazd.

"Značka Kruhový objazd (č. C 7) označuje kruhový objazd a prikazuje smer jazdy len v smere vyznačených šípok na značke. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak nie je prednosť v jazde upravená značkami," píše sa vo vyhláške.

Pri vjazde do kruháča má prednosť červený

Pri vjazde do kruháča dáva modrý vodič, tak ako to napísal Juraj, prednosť červenému. Keďže je ale kruháč dvojpruhový, v podstate to znamená, že modrý nesmie náhle ohroziť či obmedziť červeného, ktorý sa chce presunúť z ľavého pruhu do pravého.

Ak červený pokračuje ľavým pruhom pri vjazde do kruhového objazdu, modrý môže plynule a bez obáv vojsť do kruháča. Za hranicou križovatky (vjazdu) už dopravná značka "Daj prednosť v jazde" neplatí. Tam sa vodiči musia orientovať podľa pravidiel jazdy v jazdných pruhoch.

Hranicou križovatky je v danom mieste kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku končí zakrivenie vozovky.

Pri výjazde z kruhového objazdu má prednosť modrý

Pri výjazde z kruhového objazdu musí dať prednosť červený vodič modrému. "Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Červený, ktorý jazdí v ľavom pruhu kruhového objazdu, musí prejsť do pravého, aby mohol opustiť kruháč. Ale to nesmie bez toho, aby dal prednosť modrému. Dať prednosť znamená povinnosť počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  2. Nechajte sa zelektrizovať!
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  7. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  8. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 17 390
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 336
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 258
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 981
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 5 901
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 954
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 334
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský vojak Leonid vztyčuje na opustenom ruskom tanku na predmestí mesta Lyman ukrajinskú vlajku.

Lyman oslobodili krátko po tom, čo ho Putin vyhlásil za ruské územie.


a 3 ďalší 1 h

V minulosti Königsberg, teda Kráľovec, založili križiaci na počesť kráľa Přemysla Otakara II.


2 h

Novelu o predčasných voľbách SaS zrejme podporí.


a 1 ďalší 6 h
Ukrajinskí vojaci strieľajú na frontovej línii v Charkovskej oblasti na Ukrajine.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 18 h

Neprehliadnite tiež

Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


3 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep

Blogy SME

  1. Miriam Studeničová: Kresťanstvo sa v niečom zásadnom mýli! V čom?
  2. Rastislav Profant: Putin, vojnový zločinec, masový vrah a mafián, dal svetu ultimátum: alebo mi dáte Ukrajinu, alebo začnem nukleárnu vojnu.
  3. Jozef Kováč: Keď sa nedarí, ako nezávislej, tak…....... !
  4. Michal Pavlík: Otcovia sa potešia - dva týždne štátom platenej dovolenky po narodení.
  5. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  6. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku
  7. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  8. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 742
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 422
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 124
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 812
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 380
  6. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 2 889
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 772
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 246
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu