SME
Piatok, 22. september, 2023 | Meniny má Móric
reklama

Dobre si rozmyslite, na ako dlho chcete odhlásiť auto

Ak si auto dočasne vyradíte na štyri roky a potom ho budete chcieť vyradiť na ďalšie štyri, zaplatíte o 35 eur viac ako ten, kto auto vyradí rovno na osem rokov. Akoby ste prvý poplatok ani neplatili.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Nikola: "Ak by som odhlásila dočasne, napríklad na dva roky, auto a nepodarilo by sa mi ho dať dovtedy do takého stavu, aby bolo pojazdné, dá sa potom dočasné odhlásenie predĺžiť? Ak na aute neboli od výrobcu namontované vzadu pásy a zobrala by som deti, nedostala by som pokutu za to, že nie sú zapásané? A ako sa dajú odhlásiť autá, keď z nich máme značky, ale už nie je auto niekoľko rokov?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ktokoľvek smie požiadať o vyradenie svojho vozidla z premávky na pozemných komunikáciách. Ak je vozidlo vyradené, zákon vám umožňuje požiadať o predĺženie dočasného vyradenia.

Úrady vyradia vozidlo z premávky najviac na 20 rokov. Za ten čas nesmie byť vozidlo zničené a musí byť kedykoľvek prístupné kontrolným orgánom.

Deti na zadných sedadlách bez pásov

Zákon o cestnej premávke vyžaduje použiť bezpečnostné pásy len na miestach, ktoré sú nimi povinne vybavené. Staršie autá na zadných sedadlách nemali žiadne pásy. Deti do troch rokov sa však na sedadlách bez bezpečnostných pásov nesmú prepravovať. Staršie tam môžu sedieť aj nepripútané.

Za porušenie pravidiel by ste riskovali pokutu do 60 eur. Nepripútané dieťa v aute je výrazne viac ohrozené ako pripútané.

Neexistujúce auto nie je možné legálne vyradiť. Bez potvrdenia o tom, že ste dali auto zošrotovať, alebo že bolo ukradnuté, vám to nikto nespraví.

Dvojitý poplatok za dočasné vyradenie vozidla

Jaroslav: "Rád by som požiadal o predĺženie dočasného vyradenia z evidencie vozidiel. Zaujala ma však jedna veta a neviem si dať rady s jej vysvetlením - pri predĺžení dočasného vyradenia vozidla sa za začiatok lehoty počíta dátum predchádzajúceho vyradenia vozidla z premávky na pozemných komunikáciách.

Naposledy som požiadal o predĺženie dočasného vyradenia v roku 2008 a bolo to na 4 roky. Čiže teraz v r. 2012 mi uplynula lehota. Opäť by som túto lehotu predĺžil o 4 roky a rád by som vedel, koľko bude správny poplatok. Bude to za 35 eur (2-4 roky) alebo za 170 (6-10 rokov)?

Podľa výkladu Poznámky mi to vychádza spolu 8 rokov (4 roky od 2008-2012 a 4 roky od 2012-2016) a poplatok 170 eur. Ale potom vlastne dochádza k duplicitnej platbe, lebo roky 2008-2012 som predsa už raz regulárne zaplatil."

V zákone o správnych poplatkoch sa skutočne píše, že v súvislosti s platením sa za začiatok lehoty počíta dátum predchádzajúceho vyradenia vozidla z premávky.

Na obvodnom úrade dopravy v Bratislave nám potvrdili, že ak si bude vodič chcieť predĺžiť dočasné vyradenie o ďalšie štyri roky, zaplatí taký istý poplatok, ako keby auto dočasne vyraďoval prvýkrát. Prvý poplatok mu však už nikto nevráti.

Na obvodnom úrade dopravy zdôvodnili takýto postup tým, že by ste si mali hneď pri prvom dočasnom odhlásení vozidla dobre rozmyslieť, na aký čas vozidlo odhlasujete.

Zvláštna je aj postupnosť poplatkov za obdobia. Ak si auto odhlásite dva-krát na jeden rok, zaplatíte polovicu z toho, čo za odhlásenie na 1 rok a 1 deň. V niektorých prípadoch tak bude určite výhodnejšie po odhlásení auto prihlásiť a o pár dní na to ho znovu odhlásiť.

Tabuľka poplatkov vyradenia vozidiel z premávky:

dočasné vyradenie vozidla z premávky
  • v lehote do 1 roka
5 eur
  • v lehote od 1 roka do 2 rokov
20 eur
  • v lehote od 2 rokov do 4 rokov
35 eur
  • v lehote od 4 rokov do 6 rokov
70 eur
  • v lehote od 6 rokov do 10 rokov
170 eur
  • v lehote nad 10 rokov
350 eur
opätovné uvedenie vozidla do prevádzky
ešte pred uplynutím skončenia
dočasného vyradenia vozidla z premávky
5 eur
trvalé vyradenie vozidla z evidencie vozidiel 5 eur

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Podpora systému je slabá, je to na jednotlivcoch
  2. Prišli na to, že odpad je cenný
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  7. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Prišli na to, že odpad je cenný
  2. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Autocentrá AURES Holdings obslúžili už 3 milióny zákazníkov
  5. Príďte ochutnať ocenené destiláty
  6. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  7. Politici dobrovoľne posielajú slovenské ženy pod nôž
  8. IT expertka: Iba mobil deťom na učenie naozaj nestačí
  1. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 13 673
  2. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 789
  3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 9 467
  4. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 526
  5. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 215
  6. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 076
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 660
  8. Veľké Karlovice: wellness oáza kúsok od hraníc 2 498
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Peter Kubica: O behoch pri brehoch
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (22. - 28.9.1923)
  3. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali.
  4. Radko Mačuha: Čo je to Liberalizmus?
  5. Rado Surovka: Kto by nás mal zastupovať v parlamente ?
  6. Vladimír Krátky: Do plynu s nimi !
  7. Ivan Mlynár: Progresívne Slovensko – nebojte sa, prestaňte sa báť a dáme to
  8. Peter Kurčík: Existuje čas?
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 61 082
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 508
  3. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 27 949
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 13 048
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 084
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 216
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 6 883
  8. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 5 858
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu