SME
Streda, 18. máj, 2022 | Meniny má Viola

Dobre si rozmyslite, na ako dlho chcete odhlásiť auto

Ak si auto dočasne vyradíte na štyri roky a potom ho budete chcieť vyradiť na ďalšie štyri, zaplatíte o 35 eur viac ako ten, kto auto vyradí rovno na osem rokov. Akoby ste prvý poplatok ani neplatili.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Nikola: "Ak by som odhlásila dočasne, napríklad na dva roky, auto a nepodarilo by sa mi ho dať dovtedy do takého stavu, aby bolo pojazdné, dá sa potom dočasné odhlásenie predĺžiť? Ak na aute neboli od výrobcu namontované vzadu pásy a zobrala by som deti, nedostala by som pokutu za to, že nie sú zapásané? A ako sa dajú odhlásiť autá, keď z nich máme značky, ale už nie je auto niekoľko rokov?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ktokoľvek smie požiadať o vyradenie svojho vozidla z premávky na pozemných komunikáciách. Ak je vozidlo vyradené, zákon vám umožňuje požiadať o predĺženie dočasného vyradenia.

Úrady vyradia vozidlo z premávky najviac na 20 rokov. Za ten čas nesmie byť vozidlo zničené a musí byť kedykoľvek prístupné kontrolným orgánom.

Deti na zadných sedadlách bez pásov

Zákon o cestnej premávke vyžaduje použiť bezpečnostné pásy len na miestach, ktoré sú nimi povinne vybavené. Staršie autá na zadných sedadlách nemali žiadne pásy. Deti do troch rokov sa však na sedadlách bez bezpečnostných pásov nesmú prepravovať. Staršie tam môžu sedieť aj nepripútané.

Za porušenie pravidiel by ste riskovali pokutu do 60 eur. Nepripútané dieťa v aute je výrazne viac ohrozené ako pripútané.

Neexistujúce auto nie je možné legálne vyradiť. Bez potvrdenia o tom, že ste dali auto zošrotovať, alebo že bolo ukradnuté, vám to nikto nespraví.

Dvojitý poplatok za dočasné vyradenie vozidla

Jaroslav: "Rád by som požiadal o predĺženie dočasného vyradenia z evidencie vozidiel. Zaujala ma však jedna veta a neviem si dať rady s jej vysvetlením - pri predĺžení dočasného vyradenia vozidla sa za začiatok lehoty počíta dátum predchádzajúceho vyradenia vozidla z premávky na pozemných komunikáciách.

Naposledy som požiadal o predĺženie dočasného vyradenia v roku 2008 a bolo to na 4 roky. Čiže teraz v r. 2012 mi uplynula lehota. Opäť by som túto lehotu predĺžil o 4 roky a rád by som vedel, koľko bude správny poplatok. Bude to za 35 eur (2-4 roky) alebo za 170 (6-10 rokov)?

Podľa výkladu Poznámky mi to vychádza spolu 8 rokov (4 roky od 2008-2012 a 4 roky od 2012-2016) a poplatok 170 eur. Ale potom vlastne dochádza k duplicitnej platbe, lebo roky 2008-2012 som predsa už raz regulárne zaplatil."

V zákone o správnych poplatkoch sa skutočne píše, že v súvislosti s platením sa za začiatok lehoty počíta dátum predchádzajúceho vyradenia vozidla z premávky.

Na obvodnom úrade dopravy v Bratislave nám potvrdili, že ak si bude vodič chcieť predĺžiť dočasné vyradenie o ďalšie štyri roky, zaplatí taký istý poplatok, ako keby auto dočasne vyraďoval prvýkrát. Prvý poplatok mu však už nikto nevráti.

Na obvodnom úrade dopravy zdôvodnili takýto postup tým, že by ste si mali hneď pri prvom dočasnom odhlásení vozidla dobre rozmyslieť, na aký čas vozidlo odhlasujete.

Zvláštna je aj postupnosť poplatkov za obdobia. Ak si auto odhlásite dva-krát na jeden rok, zaplatíte polovicu z toho, čo za odhlásenie na 1 rok a 1 deň. V niektorých prípadoch tak bude určite výhodnejšie po odhlásení auto prihlásiť a o pár dní na to ho znovu odhlásiť.

Tabuľka poplatkov vyradenia vozidiel z premávky:

dočasné vyradenie vozidla z premávky
  • v lehote do 1 roka
5 eur
  • v lehote od 1 roka do 2 rokov
20 eur
  • v lehote od 2 rokov do 4 rokov
35 eur
  • v lehote od 4 rokov do 6 rokov
70 eur
  • v lehote od 6 rokov do 10 rokov
170 eur
  • v lehote nad 10 rokov
350 eur
opätovné uvedenie vozidla do prevádzky
ešte pred uplynutím skončenia
dočasného vyradenia vozidla z premávky
5 eur
trvalé vyradenie vozidla z evidencie vozidiel 5 eur

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Aké typy cukrovky poznáme?
  2. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  3. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  4. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  5. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  6. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  7. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 414
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 943
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 383
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 2 723
  5. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 037
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 920
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 393
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 197
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lada Granta

Autá budú bez airbagov.


a 1 ďalší 24 h
Lexus ES 300h

Výkon je dostatočný, no zrýchlením nenadchne.


17. máj
Rolls-Royce Ghost Extended

Pod kapotou ostal mohutný dvanásťvalec.


13. máj
Honda ZR-V pre čínsky trh, európska verzia príde v roku 2023.

Využije podvozkovú platformu Civicu.


12. máj

Blogy SME

  1. Jozef Rybár: Ministerstvo hospodárstva nevyvodzuje politické a trestnoprávne dôsledky?
  2. Tupou Ceruzou: Do NATO
  3. Eva Gallova: Názor mladých - byť čestným sa neoplatí
  4. Tomáš Sedílek: Čokoláda, švajčiarske zvonce, syr... náš dnešný súper zo Švajčiarska
  5. Tomáš Vodvářka: Manželské toccaty a fugy - manželství snižuje riziko demence
  6. Štefan Vidlár: Pre pani Remišovú
  7. Miriam Studeničová: Kristus nikdy nemal na mysli cirkev v súčasnej podobe!
  8. Vlasta Žampová: Ján Kuciak by mal dnes 32 rokov nikto z vlády ani jeho kolegovia si na neho ani nespomenuli !!!
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 297
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 044
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 845
  4. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 6 723
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 674
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 4 949
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 738
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 877
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu