SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Opravy výtlkov znamenajú aj viac kamienkov na cestách

Tryskovou metódou je cesta je opravená rýchlo, no iba dočasne. Niekedy posiata kamienkami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Po zimných mesiacoch zostalo na ceste mnoho dier. Je niekoľko spôsobov, ako ich odstrániť. Jednou z nich je dočasná trysková metóda. Cesta je opravená rýchlo, no iba dočasne. Niekedy posiata kamienkami.

"Trysková metóda sa radí medzi provizórne opravy ciest s krytom z asfaltového betónu. Provizórna oprava slúži na dočasné zabezpečenie a udržanie zjazdnosti a bezpečnosti až do definitívnej opravy krytu vozovky," informoval Miloš Zuziak z Výskumného ústavu dopravy.

Podľa Zuziaka sa touto metódou zväčša opravujú lokálne poruchy krytu vozovky. Možno ju použiť pri oprave otvárajúcich sa trhlín a na výtlky menšieho rozsahu.

"Táto metóda sa používa len na plytké výtlky, maximálne do hrúbky 2 centimetrov a na trhliny. Uzatvára sa ňou povrch vozovky," objasnila Iveta Fedorová, zo Slovenskej správy ciest.

Provizórna oprava vydrží aj niekoľko sezón

Trysková metóda sa zvykne používať na menej frekventovaných cestách.

"Využíva sa na cestách s nižšou rýchlosťou a intenzitou dopravy, najmä na cestách II. a III. triedy. V niektorých prípadoch i na cestách I. triedy. Je významným prvkom pre mestá a obce," objasnil Zuziak.

Životnosť takejto opravy závisí najmä od stavu ložnej vrstvy vozovky, dopravného zaťaženia, klimatických podmienok, vysvetlila Viera Hrubá zo Slovenskej správy ciest.

"Životnosť opravy je dočasná, ale môže vydržať aj niekoľko sezón. Je priamo závislá na rozsahu porúch a na intenzite prejazdu vozidiel za 24 hodín na cestnej komunikácii," povedal Zuziak.

Najskôr sa musí výtlk či trhlina prečistiť tlakom vzduchu. Potom sa aplikuje asfaltové spojivo a nastrieka sa kamenivo obalené asfaltovým spojivom. Navrch sa nanesie ešte ďalšie kamenivo.

Nakoniec sa ešte opravovaný úsek vyčistí od zvyškov, ktoré po oprave ostali.

Po oprave zostávajú kamienky na ceste

"Pri tomto druhu opráv výtlkov ostáva určité množstvo kameniva na vozovke. Až do doby očistenia je teda potrebné takýto úsek vyznačiť príslušným dopravným značením," povedala Hrubá.

Problémy podľa Zuziaka môžu nastať pri nedostatočnom vyčistení výtlku a pri zlom splynutí nanášanej asfaltovej emulzie s jeho povrchom. "Vtedy môže vplyvom premávky dôjsť k drveniu alebo odlupovaniu hmoty z výtlku."

Práve zostatkové kamenie po oprave sú podľa niektorých poriadne nebezpečné. Podľa Zamagurského Klubu Motorkárov nie je vždy cesta riadne označená.

"Už dlhší čas sa snažíme poukázať na nebezpečné plátanie výtlkov tryskovou technológiou. Nie každý má štyri kolesá a bez výstrahy napríklad vo forme značky sa aj pri rýchlosti 40-50 kilometrov za hodinu môžeme veľmi ľahko pošmyknúť."

Podľa Zuziaka by k ohrozeniu života dojsť nemalo. "Ak je proces vysprávky zrealizovaný dobre a správnym spôsobom, nehrozí, že sa na ceste budú vyskytovať kamienky. Ak by aj na ceste ostali nejaké kamienky, nebude to až v takom množstve, ktoré by mohlo nejakým spôsobom obmedziť a ohroziť motocyklistov a iných vodičov."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 453
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 381
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 015
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 638
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 108
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 921
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 778
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 530
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinskí vojaci v Lymane, na budovách vztyčujú ukrajinské vlajky.

Na pád Lymanu môže doplatiť aj minister obrany Šojgu.


2 h
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Násilnosti na zápase indonézskej prvej futbalovej ligy.

Na štadióne bolo asi o štyritisíc ľudí viac, ako je povolená kapacita.


ČTK 2 h
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


22 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
  2. Jozef Javurek: Dolné Srnie a okolie
  3. Ľubomír Maretta: Die Einsamkeit
  4. Petra Kohútová: Strážna veža Vartovka v Krupine
  5. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  6. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  7. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  8. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 718
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 902
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 165
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 045
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 190
  6. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 940
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 939
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 910
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu