Po zimných mesiacoch zostalo na ceste mnoho dier. Je niekoľko spôsobov, ako ich odstrániť. Jednou z nich je dočasná trysková metóda. Cesta je opravená rýchlo, no iba dočasne. Niekedy posiata kamienkami.
"Trysková metóda sa radí medzi provizórne opravy ciest s krytom z asfaltového betónu. Provizórna oprava slúži na dočasné zabezpečenie a udržanie zjazdnosti a bezpečnosti až do definitívnej opravy krytu vozovky," informoval Miloš Zuziak z Výskumného ústavu dopravy.
Podľa Zuziaka sa touto metódou zväčša opravujú lokálne poruchy krytu vozovky. Možno ju použiť pri oprave otvárajúcich sa trhlín a na výtlky menšieho rozsahu.
"Táto metóda sa používa len na plytké výtlky, maximálne do hrúbky 2 centimetrov a na trhliny. Uzatvára sa ňou povrch vozovky," objasnila Iveta Fedorová, zo Slovenskej správy ciest.
Provizórna oprava vydrží aj niekoľko sezón
Trysková metóda sa zvykne používať na menej frekventovaných cestách.
"Využíva sa na cestách s nižšou rýchlosťou a intenzitou dopravy, najmä na cestách II. a III. triedy. V niektorých prípadoch i na cestách I. triedy. Je významným prvkom pre mestá a obce," objasnil Zuziak.
Životnosť takejto opravy závisí najmä od stavu ložnej vrstvy vozovky, dopravného zaťaženia, klimatických podmienok, vysvetlila Viera Hrubá zo Slovenskej správy ciest.
"Životnosť opravy je dočasná, ale môže vydržať aj niekoľko sezón. Je priamo závislá na rozsahu porúch a na intenzite prejazdu vozidiel za 24 hodín na cestnej komunikácii," povedal Zuziak.
Najskôr sa musí výtlk či trhlina prečistiť tlakom vzduchu. Potom sa aplikuje asfaltové spojivo a nastrieka sa kamenivo obalené asfaltovým spojivom. Navrch sa nanesie ešte ďalšie kamenivo.
Nakoniec sa ešte opravovaný úsek vyčistí od zvyškov, ktoré po oprave ostali.
Prečítajte si aj:
Vyhrážali sa zadržaním vodičáku za chýbajúcu bielu kartičku
Po oprave zostávajú kamienky na ceste
"Pri tomto druhu opráv výtlkov ostáva určité množstvo kameniva na vozovke. Až do doby očistenia je teda potrebné takýto úsek vyznačiť príslušným dopravným značením," povedala Hrubá.
Problémy podľa Zuziaka môžu nastať pri nedostatočnom vyčistení výtlku a pri zlom splynutí nanášanej asfaltovej emulzie s jeho povrchom. "Vtedy môže vplyvom premávky dôjsť k drveniu alebo odlupovaniu hmoty z výtlku."
Práve zostatkové kamenie po oprave sú podľa niektorých poriadne nebezpečné. Podľa Zamagurského Klubu Motorkárov nie je vždy cesta riadne označená.
"Už dlhší čas sa snažíme poukázať na nebezpečné plátanie výtlkov tryskovou technológiou. Nie každý má štyri kolesá a bez výstrahy napríklad vo forme značky sa aj pri rýchlosti 40-50 kilometrov za hodinu môžeme veľmi ľahko pošmyknúť."
Podľa Zuziaka by k ohrozeniu života dojsť nemalo. "Ak je proces vysprávky zrealizovaný dobre a správnym spôsobom, nehrozí, že sa na ceste budú vyskytovať kamienky. Ak by aj na ceste ostali nejaké kamienky, nebude to až v takom množstve, ktoré by mohlo nejakým spôsobom obmedziť a ohroziť motocyklistov a iných vodičov."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk