Opravy výtlkov znamenajú aj viac kamienkov na cestách

Tryskovou metódou je cesta je opravená rýchlo, no iba dočasne. Niekedy posiata kamienkami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Po zimných mesiacoch zostalo na ceste mnoho dier. Je niekoľko spôsobov, ako ich odstrániť. Jednou z nich je dočasná trysková metóda. Cesta je opravená rýchlo, no iba dočasne. Niekedy posiata kamienkami.

"Trysková metóda sa radí medzi provizórne opravy ciest s krytom z asfaltového betónu. Provizórna oprava slúži na dočasné zabezpečenie a udržanie zjazdnosti a bezpečnosti až do definitívnej opravy krytu vozovky," informoval Miloš Zuziak z Výskumného ústavu dopravy.

Podľa Zuziaka sa touto metódou zväčša opravujú lokálne poruchy krytu vozovky. Možno ju použiť pri oprave otvárajúcich sa trhlín a na výtlky menšieho rozsahu.

"Táto metóda sa používa len na plytké výtlky, maximálne do hrúbky 2 centimetrov a na trhliny. Uzatvára sa ňou povrch vozovky," objasnila Iveta Fedorová, zo Slovenskej správy ciest.

Provizórna oprava vydrží aj niekoľko sezón

Trysková metóda sa zvykne používať na menej frekventovaných cestách.

"Využíva sa na cestách s nižšou rýchlosťou a intenzitou dopravy, najmä na cestách II. a III. triedy. V niektorých prípadoch i na cestách I. triedy. Je významným prvkom pre mestá a obce," objasnil Zuziak.

Životnosť takejto opravy závisí najmä od stavu ložnej vrstvy vozovky, dopravného zaťaženia, klimatických podmienok, vysvetlila Viera Hrubá zo Slovenskej správy ciest.

"Životnosť opravy je dočasná, ale môže vydržať aj niekoľko sezón. Je priamo závislá na rozsahu porúch a na intenzite prejazdu vozidiel za 24 hodín na cestnej komunikácii," povedal Zuziak.

Najskôr sa musí výtlk či trhlina prečistiť tlakom vzduchu. Potom sa aplikuje asfaltové spojivo a nastrieka sa kamenivo obalené asfaltovým spojivom. Navrch sa nanesie ešte ďalšie kamenivo.

Nakoniec sa ešte opravovaný úsek vyčistí od zvyškov, ktoré po oprave ostali.

Po oprave zostávajú kamienky na ceste

"Pri tomto druhu opráv výtlkov ostáva určité množstvo kameniva na vozovke. Až do doby očistenia je teda potrebné takýto úsek vyznačiť príslušným dopravným značením," povedala Hrubá.

Problémy podľa Zuziaka môžu nastať pri nedostatočnom vyčistení výtlku a pri zlom splynutí nanášanej asfaltovej emulzie s jeho povrchom. "Vtedy môže vplyvom premávky dôjsť k drveniu alebo odlupovaniu hmoty z výtlku."

Práve zostatkové kamenie po oprave sú podľa niektorých poriadne nebezpečné. Podľa Zamagurského Klubu Motorkárov nie je vždy cesta riadne označená.

"Už dlhší čas sa snažíme poukázať na nebezpečné plátanie výtlkov tryskovou technológiou. Nie každý má štyri kolesá a bez výstrahy napríklad vo forme značky sa aj pri rýchlosti 40-50 kilometrov za hodinu môžeme veľmi ľahko pošmyknúť."

Podľa Zuziaka by k ohrozeniu života dojsť nemalo. "Ak je proces vysprávky zrealizovaný dobre a správnym spôsobom, nehrozí, že sa na ceste budú vyskytovať kamienky. Ak by aj na ceste ostali nejaké kamienky, nebude to až v takom množstve, ktoré by mohlo nejakým spôsobom obmedziť a ohroziť motocyklistov a iných vodičov."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 7 704
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 424
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 417
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 995
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 262
  6. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 041
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 852
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 788
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 580
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 1 554

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska vymenuje za ústavných sudcov Laššákovú aj Mamojku

Spor o ústavných sudcov sa ťahá už viac ako tri roky. Prezident po rozhodnutí súdu vybral z kandidátov, ktorých zvolil Smer.

KOMENTÁRE

Stretne sa notár s poslankyňou a je z nich Ústavný súd

Kiska si po rozhodnutí Brňáka a spol. povedal, že si doň aspoň utrie topánky.

Neprehliadnite tiež

Vyskúšali sme novinky od BMW: modely 6 GT a X3 M40i

X3 M40i je jedno z najzábavnejších súčasných BMW.

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stáli v dlhých kolónach

Pri ceste do práce bolo zdržanie na vyše 40 minút.

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.