Z celkového počtu usmrtení išlo v šiestich prípadoch o chodcov, pričom jeden z nich spáchal samovraždu. Na majetku Železníc SR (ŽSR) v dôsledku všetkých nehôd vznikla škoda vo výške 22.404 eur a na zariadení dopravcov ďalších 258.850 eur. Škody na cestných vozidlách dosiahli 116.600 eur. Informovala o tom hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
"Hoci všetky železničné priecestia na území SR spĺňajú predpísané normy a pravidelne sa kontrolujú, vodiči na priecestiach hazardujú so svojimi životmi, prechádzajú na červenú alebo, keď sa už zatvárajú závory, mnohí pred priecestím označeným výstražnými krížmi vôbec nezastanú a nepresvedčia sa, či môžu bezpečne cez priecestie prejsť," zdôraznila hovorkyňa.
Medzi najzávažnejšie nehody na železničných priecestiach možno zaradiť zrážku osobného vozidla s osobným vlakom 17. novembra 2011 o 20.07 h. "Vodič Fiata nerešpektoval prebiehajúcu výstrahu na priecestí a vošiel s vozidlom na priecestie v čase, keď tam vchádzal vlak. Keď rušňovodič videl, že vozidlo nezastavuje, zaviedol rýchločinné brzdenie, ale vzhľadom na rýchlosť vlaku a na krátku vzdialenosť vlak zastaviť nedokázal," popísala hovorkyňa železníc. Následkom tejto nehody došlo k usmrteniu troch osôb, ktoré sa nachádzali v aute.
Najväčší počet zrážok za posledných desať rokov bol zaznamenaný v roku 2002, keď ich bolo až 75. Najviac smrteľných nehôd bolo na priecestiach v roku 2009 s 26 obeťami.
ŽSR vlani tiež zaznamenali 197 násilných poškodení priecestných zabezpečovacích zariadení (PZZ). V štatistickom zozname prevládali najmä ich násilné poškodenia užívateľmi priecestí. Najčastejšie bolo opakovane poškodzované zabezpečenie priecestia na štvrtom kilometri trate Čadca Čierne pri Čadci. "Toto priecestie a jeho PZZ bolo v priebehu roka 2011 poškodené 32-krát," spresnila Pavliková.
ŽSR na konci roku 2011 evidovali na území Slovenska celkove 2205 priecestí, z toho 1079 priecestí bolo zabezpečených zabezpečovacími zariadeniami rôzneho typu.