SME

TEST: Modelu i40 pasuje manuálna prevodovka

Automatická prevodovka uľahčuje pohyb v meste, ale nepatrí medzi tie, ktoré sa oplatí vymeniť za manuálne radenie. Výbava Premium predstavuje strop značky v strednej triede.

Sedan i40 vynikne aj v čisto bielej farbe.Sedan i40 vynikne aj v čisto bielej farbe. (Zdroj: TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Automatická prevodovka uľahčuje pohyb v meste, ale nepatrí medzi tie, ktoré sa oplatí vymeniť za manuálne radenie. Výbava premium predstavuje strop značky v strednej triede.

BREZNO. Dva sedany s rovnakým motorom 1,7 CRDi a výbavou Premium sme vyskúšali v tom istom prostredí, ale s rozdielnymi prevodovkami. Novinka strednej triedy prišla na trh s naftovým štvorvalcom, ktorý dáva z objemu 1,7 litra výkon 85 alebo 100 kW. Silnejšia a testovaná verzia dostupná len v dvoch vyšších stupňoch vybavenia môže mať základnú 6-stupňovú manuálnu prevodovku alebo za príplatok 1800 eur 6-stupňovú automatickú a páčky manuálneho radenia pod volantom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Radenie možno potrebovalo viac kilometrov, pretože išlo trochu tvrdo, ale na kulise radenia ako takej si dal výrobca záležať.

Plne vybavená verzia Premium s manuálnou prevodovkou stojí 30 990 eur (OPRAVA: cena platla v čase testu, od 11.apríla stojí 28 990 eur) a keďže okrem metalízy už ani niet veľmi za čo priplatiť, nastáva pre mnohých dilema: Investovať do automatickej prevodovky alebo radšej šetriť? Odpoveď sme hľadali v meste, na diaľnici aj cestách prvej triedy.

Páka išla tvrdšie

Spojka manuálnej prevodovky by mohla zaberať vyššie a páka chodiť o niečo ľahšie, ale už z nového auta bolo cítiť veľkú snahu konštruktérov o precízny chod radiacej páky. Stačí naznačiť pohybom smer a páka sa sama prehupne do zvoleného rýchlostného stupňa. Nie však na jednotke a trojke.
Tam bol chod páky oproti najlepším až príliš tvrdý. Možno testovanému autu chýbali kilometre navyše. Prevodovka však mala veľmi dobre odstupňované prevody k charakteru naftového motora.

SkryťVypnúť reklamu

Volant s hrubým vencom je pýchou auta, pretože má dobrý tvar aj polohu.


Diesel mal síce v spojení s manuálnou prevodovkou pri danej rýchlosti mierne vyššie otáčky, ale automatická prevodovka často prehnane podradila alebo bolo cítiť pre automaty typický sklz meniča. Na diaľnici pri 130 kilometrovej rýchlosti a manuálnej prevodovke boli otáčky motora 2580 za minútu a s automatom 2350. Možno to spôsobilo, že na diaľnici mal Hyundai i40 s automatom spotrebu 6,5 litra , kým v manuálnej kombinácii 6,7 litra nafty na 100 kilometrov. Šiesty stupeň oboch prevodoviek utiahol aj deväťdesiat kilometrovú rýchlosť pri 1750 (manuálna) alebo 1550 otáčkach za minútu
(automatická prevodovka).
V reálnej premávke mesta a mimo mesta však automatická prevodovka častejšie siahla pri rozbehu po nižšom prevodovom stupni a spotreba sa pohybovala okolo 5,6 až 6,2 litra. S manuálom sme dosiahli 5,1 litra.

SkryťVypnúť reklamu

Automat iného neakceptuje

S manuálnou prevodovkou sme využili skutočnosť, že motor akceptoval na udržiavanie rýchlosti 1100 otáčok a dobrým ťahom reagoval už od 1600 otáčok. Automat danosti motora občas neakceptoval a pri danej rýchlosti radenia sú autu páčky manuálneho radenia pod volantom zbytočné.

Indikácia zapnutých diaľkových svetiel na displeji splýva s ostatnými. Ani na ceste zapnuté diaľkové výrazne nevidieť

Ak aj manuálne zaradíte rýchlosť a zošliapnete plyn na podlahu, prevodovka podradí. Rovnako pri vysokých otáčkach nerešpektuje manuálne navolený režim. Pochvalu si zaslúži akurát za jemnosť preraďovania. V meste často drží aj cez 2000 otáčok motora. Mimo mesta sa najčastejšie pohybuje v rozmedzí 1600 až 2000 otáčok za minútu.

Radšej hýbať rukou

Automatická prevodovka je z iného a lepšieho cesta než mal kedysi napríklad Hyundai Sonata, to sa ani nedá porovnať, ale dieslu paradoxne lepšie sadol manuál. Inak povedané za 1800 eur automatika nestojí. Výbava auta za tú cenu však určite.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Navigačný systém s rádiom môžu slúžiť konkurencii ako vzorové ovládanie a ukážka precíznosti.

Prekypuje výbavou

Hyundai v snahe uviesť v dobrom svetle svoj model, nabil verziu Premium výbavou, ku ktorej ťažko ešte niečo chcieť. Výborný je palubný a navigačný systém so zrozumiteľným ovládaním a s minimálnym odpútaním pozornosti od diania na ceste. Kabíne nechýba priestor ani množstvo odkladacích boxov. Prvý krát sme šoférovali i40 v noci a výkon svetiel bol slabý. Namiesto extrémneho dizajnu by reflektorom pristal lepší svetelný výkon. Sedanu, ktorý posunul značku zasa vpred asi najlepšie pasuje označenie „príjemný“.

Hyundai i40 – základné údaje modelov

Verzia

1,7 CRDi MT

1,7 CRDi AT

Výbava

Premium

Premium

Cena skúš. verzie (eur)

28 990*

30 790*

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výkon (kW(k))

100 (136)

100 (136)

Krútiaci moment (Nm)

330

330

Prevodovka

manuálna

automatická

Počet stupňov

6

6

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

10,3

11,6

Spotreba podľa výrobcu (l/100 km)

4,7

5,6

Spotreba v teste (l/100 km)

5,1

6,0

Objem bat. priestoru (l)

525

525

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1557

1576

*OPRAVA: ceny sme upravili podľa nového cenníka, platného od 11.4.2012

kupujem - nekupujem

Klobúk dole pred snahou a zlepšením v strednej triede ale nekupujem.

Rasťo Chvála

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 399
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 474
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 220
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 751
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 747
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 690
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 925
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 32 763
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 849
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 414
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 833
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 410
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 116
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 245
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 202
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu