SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

TEST: Modelu i40 pasuje manuálna prevodovka

Automatická prevodovka uľahčuje pohyb v meste, ale nepatrí medzi tie, ktoré sa oplatí vymeniť za manuálne radenie. Výbava Premium predstavuje strop značky v strednej triede.

Sedan i40 vynikne aj v čisto bielej farbe.Sedan i40 vynikne aj v čisto bielej farbe. (Zdroj: TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Automatická prevodovka uľahčuje pohyb v meste, ale nepatrí medzi tie, ktoré sa oplatí vymeniť za manuálne radenie. Výbava premium predstavuje strop značky v strednej triede.

BREZNO. Dva sedany s rovnakým motorom 1,7 CRDi a výbavou Premium sme vyskúšali v tom istom prostredí, ale s rozdielnymi prevodovkami. Novinka strednej triedy prišla na trh s naftovým štvorvalcom, ktorý dáva z objemu 1,7 litra výkon 85 alebo 100 kW. Silnejšia a testovaná verzia dostupná len v dvoch vyšších stupňoch vybavenia môže mať základnú 6-stupňovú manuálnu prevodovku alebo za príplatok 1800 eur 6-stupňovú automatickú a páčky manuálneho radenia pod volantom.

Radenie možno potrebovalo viac kilometrov, pretože išlo trochu tvrdo, ale na kulise radenia ako takej si dal výrobca záležať.

Plne vybavená verzia Premium s manuálnou prevodovkou stojí 30 990 eur (OPRAVA: cena platla v čase testu, od 11.apríla stojí 28 990 eur) a keďže okrem metalízy už ani niet veľmi za čo priplatiť, nastáva pre mnohých dilema: Investovať do automatickej prevodovky alebo radšej šetriť? Odpoveď sme hľadali v meste, na diaľnici aj cestách prvej triedy.

Páka išla tvrdšie

Spojka manuálnej prevodovky by mohla zaberať vyššie a páka chodiť o niečo ľahšie, ale už z nového auta bolo cítiť veľkú snahu konštruktérov o precízny chod radiacej páky. Stačí naznačiť pohybom smer a páka sa sama prehupne do zvoleného rýchlostného stupňa. Nie však na jednotke a trojke.
Tam bol chod páky oproti najlepším až príliš tvrdý. Možno testovanému autu chýbali kilometre navyše. Prevodovka však mala veľmi dobre odstupňované prevody k charakteru naftového motora.

Volant s hrubým vencom je pýchou auta, pretože má dobrý tvar aj polohu.


Diesel mal síce v spojení s manuálnou prevodovkou pri danej rýchlosti mierne vyššie otáčky, ale automatická prevodovka často prehnane podradila alebo bolo cítiť pre automaty typický sklz meniča. Na diaľnici pri 130 kilometrovej rýchlosti a manuálnej prevodovke boli otáčky motora 2580 za minútu a s automatom 2350. Možno to spôsobilo, že na diaľnici mal Hyundai i40 s automatom spotrebu 6,5 litra , kým v manuálnej kombinácii 6,7 litra nafty na 100 kilometrov. Šiesty stupeň oboch prevodoviek utiahol aj deväťdesiat kilometrovú rýchlosť pri 1750 (manuálna) alebo 1550 otáčkach za minútu
(automatická prevodovka).
V reálnej premávke mesta a mimo mesta však automatická prevodovka častejšie siahla pri rozbehu po nižšom prevodovom stupni a spotreba sa pohybovala okolo 5,6 až 6,2 litra. S manuálom sme dosiahli 5,1 litra.

Automat iného neakceptuje

S manuálnou prevodovkou sme využili skutočnosť, že motor akceptoval na udržiavanie rýchlosti 1100 otáčok a dobrým ťahom reagoval už od 1600 otáčok. Automat danosti motora občas neakceptoval a pri danej rýchlosti radenia sú autu páčky manuálneho radenia pod volantom zbytočné.

Indikácia zapnutých diaľkových svetiel na displeji splýva s ostatnými. Ani na ceste zapnuté diaľkové výrazne nevidieť

Ak aj manuálne zaradíte rýchlosť a zošliapnete plyn na podlahu, prevodovka podradí. Rovnako pri vysokých otáčkach nerešpektuje manuálne navolený režim. Pochvalu si zaslúži akurát za jemnosť preraďovania. V meste často drží aj cez 2000 otáčok motora. Mimo mesta sa najčastejšie pohybuje v rozmedzí 1600 až 2000 otáčok za minútu.

Radšej hýbať rukou

Automatická prevodovka je z iného a lepšieho cesta než mal kedysi napríklad Hyundai Sonata, to sa ani nedá porovnať, ale dieslu paradoxne lepšie sadol manuál. Inak povedané za 1800 eur automatika nestojí. Výbava auta za tú cenu však určite.

Navigačný systém s rádiom môžu slúžiť konkurencii ako vzorové ovládanie a ukážka precíznosti.

Prekypuje výbavou

Hyundai v snahe uviesť v dobrom svetle svoj model, nabil verziu Premium výbavou, ku ktorej ťažko ešte niečo chcieť. Výborný je palubný a navigačný systém so zrozumiteľným ovládaním a s minimálnym odpútaním pozornosti od diania na ceste. Kabíne nechýba priestor ani množstvo odkladacích boxov. Prvý krát sme šoférovali i40 v noci a výkon svetiel bol slabý. Namiesto extrémneho dizajnu by reflektorom pristal lepší svetelný výkon. Sedanu, ktorý posunul značku zasa vpred asi najlepšie pasuje označenie „príjemný“.

Hyundai i40 – základné údaje modelov

Verzia 1,7 CRDi MT 1,7 CRDi AT
Výbava Premium Premium
Cena skúš. verzie (eur) 28 990* 30 790*
Výkon (kW(k)) 100 (136) 100 (136)
Krútiaci moment (Nm) 330 330
Prevodovka manuálna automatická
Počet stupňov 6 6
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 10,3 11,6
Spotreba podľa výrobcu (l/100 km) 4,7 5,6
Spotreba v teste (l/100 km) 5,1 6,0
Objem bat. priestoru (l) 525 525
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1557 1576

*OPRAVA: ceny sme upravili podľa nového cenníka, platného od 11.4.2012

kupujem - nekupujem

Klobúk dole pred snahou a zlepšením v strednej triede ale nekupujem.
Rasťo Chvála
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 557
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 108
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 180
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 862
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 261
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 334
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 879
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 960
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 792
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 770
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Už teraz prišlo viac ľudí ako na voľby, hodnotí testovanie Matovič (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Premiér Igor Matovič na tlačovej konferencii v Námestove.

Boris Kollár mal v Bratislave vážnu dopravnú nehodu

Predseda parlamentu je pri vedomí, previezli ho do nemocnice.

Limuzína, v ktorej sa viezol predseda parlamentu Boris Kollár.
Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.
Luka Modrič strieľa gól v zápase FC Barcelona - Real Madrid.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.