SME
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

TEST: Modelu i40 pasuje manuálna prevodovka

Automatická prevodovka uľahčuje pohyb v meste, ale nepatrí medzi tie, ktoré sa oplatí vymeniť za manuálne radenie. Výbava Premium predstavuje strop značky v strednej triede.

Sedan i40 vynikne aj v čisto bielej farbe.Sedan i40 vynikne aj v čisto bielej farbe. (Zdroj: TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Automatická prevodovka uľahčuje pohyb v meste, ale nepatrí medzi tie, ktoré sa oplatí vymeniť za manuálne radenie. Výbava premium predstavuje strop značky v strednej triede.

BREZNO. Dva sedany s rovnakým motorom 1,7 CRDi a výbavou Premium sme vyskúšali v tom istom prostredí, ale s rozdielnymi prevodovkami. Novinka strednej triedy prišla na trh s naftovým štvorvalcom, ktorý dáva z objemu 1,7 litra výkon 85 alebo 100 kW. Silnejšia a testovaná verzia dostupná len v dvoch vyšších stupňoch vybavenia môže mať základnú 6-stupňovú manuálnu prevodovku alebo za príplatok 1800 eur 6-stupňovú automatickú a páčky manuálneho radenia pod volantom.

Radenie možno potrebovalo viac kilometrov, pretože išlo trochu tvrdo, ale na kulise radenia ako takej si dal výrobca záležať.

Plne vybavená verzia Premium s manuálnou prevodovkou stojí 30 990 eur (OPRAVA: cena platla v čase testu, od 11.apríla stojí 28 990 eur) a keďže okrem metalízy už ani niet veľmi za čo priplatiť, nastáva pre mnohých dilema: Investovať do automatickej prevodovky alebo radšej šetriť? Odpoveď sme hľadali v meste, na diaľnici aj cestách prvej triedy.

Páka išla tvrdšie

Spojka manuálnej prevodovky by mohla zaberať vyššie a páka chodiť o niečo ľahšie, ale už z nového auta bolo cítiť veľkú snahu konštruktérov o precízny chod radiacej páky. Stačí naznačiť pohybom smer a páka sa sama prehupne do zvoleného rýchlostného stupňa. Nie však na jednotke a trojke.
Tam bol chod páky oproti najlepším až príliš tvrdý. Možno testovanému autu chýbali kilometre navyše. Prevodovka však mala veľmi dobre odstupňované prevody k charakteru naftového motora.

Volant s hrubým vencom je pýchou auta, pretože má dobrý tvar aj polohu.


Diesel mal síce v spojení s manuálnou prevodovkou pri danej rýchlosti mierne vyššie otáčky, ale automatická prevodovka často prehnane podradila alebo bolo cítiť pre automaty typický sklz meniča. Na diaľnici pri 130 kilometrovej rýchlosti a manuálnej prevodovke boli otáčky motora 2580 za minútu a s automatom 2350. Možno to spôsobilo, že na diaľnici mal Hyundai i40 s automatom spotrebu 6,5 litra , kým v manuálnej kombinácii 6,7 litra nafty na 100 kilometrov. Šiesty stupeň oboch prevodoviek utiahol aj deväťdesiat kilometrovú rýchlosť pri 1750 (manuálna) alebo 1550 otáčkach za minútu
(automatická prevodovka).
V reálnej premávke mesta a mimo mesta však automatická prevodovka častejšie siahla pri rozbehu po nižšom prevodovom stupni a spotreba sa pohybovala okolo 5,6 až 6,2 litra. S manuálom sme dosiahli 5,1 litra.

Automat iného neakceptuje

S manuálnou prevodovkou sme využili skutočnosť, že motor akceptoval na udržiavanie rýchlosti 1100 otáčok a dobrým ťahom reagoval už od 1600 otáčok. Automat danosti motora občas neakceptoval a pri danej rýchlosti radenia sú autu páčky manuálneho radenia pod volantom zbytočné.

Indikácia zapnutých diaľkových svetiel na displeji splýva s ostatnými. Ani na ceste zapnuté diaľkové výrazne nevidieť

Ak aj manuálne zaradíte rýchlosť a zošliapnete plyn na podlahu, prevodovka podradí. Rovnako pri vysokých otáčkach nerešpektuje manuálne navolený režim. Pochvalu si zaslúži akurát za jemnosť preraďovania. V meste často drží aj cez 2000 otáčok motora. Mimo mesta sa najčastejšie pohybuje v rozmedzí 1600 až 2000 otáčok za minútu.

Radšej hýbať rukou

Automatická prevodovka je z iného a lepšieho cesta než mal kedysi napríklad Hyundai Sonata, to sa ani nedá porovnať, ale dieslu paradoxne lepšie sadol manuál. Inak povedané za 1800 eur automatika nestojí. Výbava auta za tú cenu však určite.

Navigačný systém s rádiom môžu slúžiť konkurencii ako vzorové ovládanie a ukážka precíznosti.

Prekypuje výbavou

Hyundai v snahe uviesť v dobrom svetle svoj model, nabil verziu Premium výbavou, ku ktorej ťažko ešte niečo chcieť. Výborný je palubný a navigačný systém so zrozumiteľným ovládaním a s minimálnym odpútaním pozornosti od diania na ceste. Kabíne nechýba priestor ani množstvo odkladacích boxov. Prvý krát sme šoférovali i40 v noci a výkon svetiel bol slabý. Namiesto extrémneho dizajnu by reflektorom pristal lepší svetelný výkon. Sedanu, ktorý posunul značku zasa vpred asi najlepšie pasuje označenie „príjemný“.

Hyundai i40 – základné údaje modelov

Verzia 1,7 CRDi MT 1,7 CRDi AT
Výbava Premium Premium
Cena skúš. verzie (eur) 28 990* 30 790*
Výkon (kW(k)) 100 (136) 100 (136)
Krútiaci moment (Nm) 330 330
Prevodovka manuálna automatická
Počet stupňov 6 6
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 10,3 11,6
Spotreba podľa výrobcu (l/100 km) 4,7 5,6
Spotreba v teste (l/100 km) 5,1 6,0
Objem bat. priestoru (l) 525 525
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1557 1576

*OPRAVA: ceny sme upravili podľa nového cenníka, platného od 11.4.2012

kupujem - nekupujem

Klobúk dole pred snahou a zlepšením v strednej triede ale nekupujem.
Rasťo Chvála
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  7. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  8. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 463
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 346
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 294
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 833
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 247
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 807
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 403
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 677
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Marian Nanias: Jadrová energia – Neutrónmi do handry z kozmickej lode.
  2. Věra Tepličková: V Škótsku dnes porazili menštruačnú chudobu
  3. Peter Biščo: Akú odmenu dostal Sulík od Fica za ...
  4. Pavol Kadlec: Rozmeňme si Matoviča na drobné.
  5. Imunoblog: Nástup do kolektívu
  6. Unicef Slovensko: Afganistan - rok po...
  7. Martin Pekár: O novom cestovnom poriadku (grafikone)
  8. Soňa Bulbeck: Perličky z Anglicka...
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 344
  2. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 10 246
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 112
  4. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 052
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 890
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 789
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 173
  8. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 3 743
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu