TEST: Modelu i40 pasuje manuálna prevodovka

Automatická prevodovka uľahčuje pohyb v meste, ale nepatrí medzi tie, ktoré sa oplatí vymeniť za manuálne radenie. Výbava Premium predstavuje strop značky v strednej triede.

Sedan i40 vynikne aj v čisto bielej farbe.(Zdroj: TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Automatická prevodovka uľahčuje pohyb v meste, ale nepatrí medzi tie, ktoré sa oplatí vymeniť za manuálne radenie. Výbava premium predstavuje strop značky v strednej triede.

BREZNO. Dva sedany s rovnakým motorom 1,7 CRDi a výbavou Premium sme vyskúšali v tom istom prostredí, ale s rozdielnymi prevodovkami. Novinka strednej triedy prišla na trh s naftovým štvorvalcom, ktorý dáva z objemu 1,7 litra výkon 85 alebo 100 kW. Silnejšia a testovaná verzia dostupná len v dvoch vyšších stupňoch vybavenia môže mať základnú 6-stupňovú manuálnu prevodovku alebo za príplatok 1800 eur 6-stupňovú automatickú a páčky manuálneho radenia pod volantom.

Radenie možno potrebovalo viac kilometrov, pretože išlo trochu tvrdo, ale na kulise radenia ako takej si dal výrobca záležať.

Plne vybavená verzia Premium s manuálnou prevodovkou stojí 30 990 eur (OPRAVA: cena platla v čase testu, od 11.apríla stojí 28 990 eur) a keďže okrem metalízy už ani niet veľmi za čo priplatiť, nastáva pre mnohých dilema: Investovať do automatickej prevodovky alebo radšej šetriť? Odpoveď sme hľadali v meste, na diaľnici aj cestách prvej triedy.

Páka išla tvrdšie

Spojka manuálnej prevodovky by mohla zaberať vyššie a páka chodiť o niečo ľahšie, ale už z nového auta bolo cítiť veľkú snahu konštruktérov o precízny chod radiacej páky. Stačí naznačiť pohybom smer a páka sa sama prehupne do zvoleného rýchlostného stupňa. Nie však na jednotke a trojke.
Tam bol chod páky oproti najlepším až príliš tvrdý. Možno testovanému autu chýbali kilometre navyše. Prevodovka však mala veľmi dobre odstupňované prevody k charakteru naftového motora.

Volant s hrubým vencom je pýchou auta, pretože má dobrý tvar aj polohu.


Diesel mal síce v spojení s manuálnou prevodovkou pri danej rýchlosti mierne vyššie otáčky, ale automatická prevodovka často prehnane podradila alebo bolo cítiť pre automaty typický sklz meniča. Na diaľnici pri 130 kilometrovej rýchlosti a manuálnej prevodovke boli otáčky motora 2580 za minútu a s automatom 2350. Možno to spôsobilo, že na diaľnici mal Hyundai i40 s automatom spotrebu 6,5 litra , kým v manuálnej kombinácii 6,7 litra nafty na 100 kilometrov. Šiesty stupeň oboch prevodoviek utiahol aj deväťdesiat kilometrovú rýchlosť pri 1750 (manuálna) alebo 1550 otáčkach za minútu
(automatická prevodovka).
V reálnej premávke mesta a mimo mesta však automatická prevodovka častejšie siahla pri rozbehu po nižšom prevodovom stupni a spotreba sa pohybovala okolo 5,6 až 6,2 litra. S manuálom sme dosiahli 5,1 litra.

Automat iného neakceptuje

S manuálnou prevodovkou sme využili skutočnosť, že motor akceptoval na udržiavanie rýchlosti 1100 otáčok a dobrým ťahom reagoval už od 1600 otáčok. Automat danosti motora občas neakceptoval a pri danej rýchlosti radenia sú autu páčky manuálneho radenia pod volantom zbytočné.

Indikácia zapnutých diaľkových svetiel na displeji splýva s ostatnými. Ani na ceste zapnuté diaľkové výrazne nevidieť

Ak aj manuálne zaradíte rýchlosť a zošliapnete plyn na podlahu, prevodovka podradí. Rovnako pri vysokých otáčkach nerešpektuje manuálne navolený režim. Pochvalu si zaslúži akurát za jemnosť preraďovania. V meste často drží aj cez 2000 otáčok motora. Mimo mesta sa najčastejšie pohybuje v rozmedzí 1600 až 2000 otáčok za minútu.

Radšej hýbať rukou

Automatická prevodovka je z iného a lepšieho cesta než mal kedysi napríklad Hyundai Sonata, to sa ani nedá porovnať, ale dieslu paradoxne lepšie sadol manuál. Inak povedané za 1800 eur automatika nestojí. Výbava auta za tú cenu však určite.

Navigačný systém s rádiom môžu slúžiť konkurencii ako vzorové ovládanie a ukážka precíznosti.

Prekypuje výbavou

Hyundai v snahe uviesť v dobrom svetle svoj model, nabil verziu Premium výbavou, ku ktorej ťažko ešte niečo chcieť. Výborný je palubný a navigačný systém so zrozumiteľným ovládaním a s minimálnym odpútaním pozornosti od diania na ceste. Kabíne nechýba priestor ani množstvo odkladacích boxov. Prvý krát sme šoférovali i40 v noci a výkon svetiel bol slabý. Namiesto extrémneho dizajnu by reflektorom pristal lepší svetelný výkon. Sedanu, ktorý posunul značku zasa vpred asi najlepšie pasuje označenie „príjemný“.

Hyundai i40 – základné údaje modelov

Verzia 1,7 CRDi MT 1,7 CRDi AT
Výbava Premium Premium
Cena skúš. verzie (eur) 28 990* 30 790*
Výkon (kW(k)) 100 (136) 100 (136)
Krútiaci moment (Nm) 330 330
Prevodovka manuálna automatická
Počet stupňov 6 6
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 10,3 11,6
Spotreba podľa výrobcu (l/100 km) 4,7 5,6
Spotreba v teste (l/100 km) 5,1 6,0
Objem bat. priestoru (l) 525 525
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1557 1576

*OPRAVA: ceny sme upravili podľa nového cenníka, platného od 11.4.2012

kupujem - nekupujem

Klobúk dole pred snahou a zlepšením v strednej triede ale nekupujem.
Rasťo Chvála

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Posledné byty za uvádzacie ceny v úspešnom projekte Adlerova
  3. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  1. Posledné byty za uvádzacie ceny v úspešnom projekte Adlerova
  2. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  3. Naše finančné družstvo - príbeh Mojmíra Begána
  4. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  5. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  6. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  7. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  8. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  9. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  10. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 582
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 14 909
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 961
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 6 394
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 6 175
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 716
  7. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 5 239
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 381
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 3 988
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 816

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bugár: Vyzerám ako nejaká troska? Strane mám čo ponúknuť aj po ďalších voľbách

Až také jednoduché to nebude, hovorí o Ficovej prípadnej kandidatúre na ústavného sudcu.

PLUS

Sardínsky šéfkuchár o Slovákoch: Netušia, čo si objednali

Prišiel na týždeň, no žije tu 16 rokov.

Neprehliadnite tiež

Šéfdizajnér Seatu: Budúci rok nás čaká výrazná zmena

Alejandro Mesonero-Romanos otvoril v Seate novú kapitolu dizajnu a onedlho načne ďalšiu, ale už bez Cupry.

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.