SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Policajt si nesmie pýtať vodičák na kontrolu, keď nie ste vodič

Nie každý človek, ktorý sedí v aute za volantom, je vodič. Ak vozidlo nevediete, nie ste vodičom. Ani ak auto stojí na parkovisku alebo na červenú v križovatke.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vlado: "Chcel by som sa opýtať, za akých okolností je policajt oprávnený odo mňa pýtať doklady od vozidla a vodičský preukaz. Prípadne, môže mi dať fúkať? Ide hlavne o situáciu, keď stojím na parkovisku a sedím v aute, pričom auto nie je v pohybe."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodičský preukaz a doklady od auta si policajt smie pýtať od každého vodiča. Okrem toho aj doklad o uzavretí povinného zmluvného poistenia.

Policajt si smie vypýtať aj občiansky preukaz, no ten nie je pre vodiča dokladom, ktorý by ako šofér musel mať pri sebe. Ak ho nemáte a policajt má problém vás identifikovať, je oprávnený vás zobrať na policajnú stanicu, aby vás mohol identifikovať.

Sedíte za volantom? Nemusíte byť vodič

Podľa zákona o cestnej premávke je vodičom osoba, ktorá vedie vozidlo. Viac to predpisy nešpecifikujú a preto sa treba spoliehať len na význam slov.

Ak iba sedíte v aute, ktoré sa nepohybuje vzhľadom na zem, nie je dôležité, či ste za volantom alebo sedíte na zadnom sedadle. Vodičom nie ste, lebo vozidlo nevediete. Rovnako o tom nerozhoduje ani skutočnosť, že má vozidlo zapnutý motor. Predpisy jednoznačne určujú, že nie ste vodič. A to dokonca ani na križovatke, keď auto stojí na červenú.

Doklady od auta si môžu vypýtať, nie vždy im ich ale musíte dať

Predpisy sú formulované tak, že "policajt je oprávnený požadovať predloženie dokladov ustanovených na vedenie a premávku vozidla a na dopravu osôb a nákladu". Nie je uvedené, od koho to majú požadovať a tak to musí vyplývať zo situácie.

Nie je v poriadku, ak si policajt pýta doklady od človeka, ktorý zjavne nešoféroval a ani sa šoférovať nechystá. Nemôžu vás potrestať za to, že im doklady od stojaceho auta a vodičák nedáte. Nie ste vodič a máte právo nemať takéto dokumenty. Nikto totiž nemôže zabrániť, aby si nevodič s vedomím vlastníka auta sadol za volant, samozrejme s tým, že v aute bude iba sedieť a nešoférovať ho.

Iná situácia ale nastane v prípade, že vás policajti zastavia s tým, že ste auto šoférovali. Aj keď už podľa predpisov nie ste vodič, boli ste ním a pravdepodobne aj budete. Vtedy sa dostanete do problémov, ak budete ignorovať požiadavku policajtov na doklady.

Vodič sa fúkaniu nevyhne

V prípade, že šoférujete auto a policajti vás zastavia, aby zistili, či ste pred jazdou nepili, nepomôže vám argumentácia o tom, že už nie ste vodič. Okrem zákona o cestnej premávke existujú aj iné predpisy, vďaka ktorým sú policajti oprávnení dať vám fúkať.

Ak ste ale nešoférovali, ako nevodičovi by vám policajti nemali dať fúkať, ak nevykonávate činnosť, pri ktorej by ste niekomu mohli ublížiť alebo niečo poškodiť. Šoférovanie však medzi takéto činnosti patrí.

Za istých okolností sú tak oprávnení zisťovať množstvo alkoholu v dychu aj u spolujazdcov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  5. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  6. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 13 574
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 322
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 242
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 940
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 927
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 829
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 084
  8. Dôležitosť duševnej pohody 4 828
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Traja poslanci zo strany Život nehlasovali za Matovičovo odvolanie.

Po hlasovaní o Matovičovi tarabovcom prešli tri návrhy.


a 1 ďalší 5 h
Peter Tkačenko

Čo nevyšlo pri Matovičovi, mohlo by sa podariť s Hegerom.


9 h
Reťazec Nay dlhé roky kraľuje rebríčkom najväčších nepotravinových reťazcov u nás.

Na prvých miestach sú známe mená.


6 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


39m

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


10 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Sama na samote
  2. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  3. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  4. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  5. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  6. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  7. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 729
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 292
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 385
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 050
  5. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 922
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 764
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 017
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 756
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu