Dušan: "V Bratislave, na križovatke ulíc Jarošova-Kukučínova-Račianska, som sa dostal do zaujímavej situácie. Išiel som z Jarošovej na Račiansku smerom do mesta (žltá šípka).
Na križovatke Jarošova - Kukučínova som bol v ľavom pruhu a tesne pred križovatkou som dával znamenie o zmene smeru jazdy, lebo v križovatke Jarošova-Račianska sa cesta rozširuje o odbočovací pruh doľava.
V križovatke som si všimol, že vodič za mnou (čierna šípka) musel prudko zabrzdiť - asi predpokladal že budem pokračovať rovno a rozhodol sa, že ma predbehne cez šikmé rovnobežné čiary (V 13) ktoré sú pred križovatkou s Kukučínovou.
Chcel by som sa opýtať, či by mi v prípade kolízie mohla byť pripísaná spoluvina na dopravnej nehode. Ohrozil on mňa, ja jeho, alebo sme sa nebodaj ohrozili navzájom? Keď som dával smerovku bol vodič vozidla určite za mnou."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Dušan porušil pravidlá, čím sa však zrejme ochránil pred haváriou. Ak by nezapol smerovky, pravdepodobnosť zrážky jeho auta s autom označeným čiernou farbou by bola veľmi vysoká.
Smerovky zapol vľavo ešte v prvej križovatke, hoci šiel rovno a neodbočoval vľavo. Toto drobné porušenie pravidiel prinútilo vodiča druhého auta spozornieť. Dalo by sa povedať, že aj keď Dušan porušil predpisy, zabránil väčšiemu problému a teda sa nedopustil žiadneho priestupku.
Vodič vozidla označeného na mapke čiernou farbou však priestupok spáchal. Jazdil cez vyšrafovanú časť cesty a takmer ohrozil iných účastníkov cestnej premávky.
Ak by Dušan nezapol smerovky vľavo skôr, ako mal, vodič čierneho auta by aj predbiehal v rozpore s predpismi. V obci sa síce nepovažuje za predchádzanie, ak idú vozidlá v jednom jazdnom pruhu rýchlejšie ako v druhom, v tomto prípade však vodič čierneho auta nešiel v jazdnom pruhu. A tak by sa na situáciu vzťahoval predpis, podľa ktorého sa nesmie predchádzať iné vozidlo v križovatke.
Prečítajte si aj:
Problémy s výjazdami z diaľnice D1 vyriešia novým značením
Kto by bol vinníkom nehody?
Keby sa žlté a čierne auto zrazili, na prvý pohľad sa zdá, že by to bola jednoznačne vina vodiča čierneho vozidla. Jazdil tak, že ohrozil vodiča žltého vozidla. Práve preto by sa za žiadnych okolností nemal zbaviť viny.
Svoj podiel viny na nehode by však mohlo mať aj žlté auto. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním, a zároveň musí zvýšiť opatrnosť.
Zákon však myslí aj na vodiča čierneho auta: "Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla."
Dušan by mohol byť spoluvinníkom, najmä, ak by mohol havárii zabrániť a neurobil by tak. Nebezpečnému vodičovi radšej uhnite, ako by ste mali riskovať haváriu, prípadne aj sankcie za možnú spoluvinu.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk