SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Čelný náraz v 80-ke do prekážky zabije vodiča do desatiny sekundy

Pri náraze auta do pevnej prekážky v rýchlosti 50 km/h pôsobí na telo vodiča taká sila, akoby vážil 60-krát viac. Prečítajte si, čo sa stane s vodičom a autom krátko po náraze.

(Zdroj: REPROFOTO - YOUTUBE)

Pri náraze auta do pevnej prekážky v rýchlosti 50 km/h pôsobí na telo vodiča taká sila, akoby vážil 60-krát viac. Napríklad, 90-kilový muž by vážil viac ako 5 ton.

Pri tej istej rýchlosti, by bez použitia bezpečnostných pásov, narazil telom do volantu a predného okna aj najsilnejší muž sveta. Utrpel by veľmi vážne ak nie smrteľné zranenia. Napriek tomu najmä pasažieri na zadných sedadlách na takéto riziko zabúdajú a pásy nepoužívajú.

Bezpečnosť áut sa určuje podľa použitých bezpečnostných prvkov. Pre nepripútaného spolujazdca sa ale aj z auta, ktoré je ohodnotené ako najbezpečnejšie, razom stane rakva na ceste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

"Motoristi a pasažieri v autách by nemali zabúdať ani na to, že kým oni jazdia bezpečne, chybu môže spraviť ten druhý, ale náraz bude rovnako silný. Odporúčame preto využívať všetky možnosti zvýšenia bezpečnosti a nespoliehať sa, že keď jazdím opatrne, tak nemôžem havarovať," hovorí Miroslav Chovan, riaditeľ poisťovne Genertel.

Najzraniteľnejšie sú deti, ktoré nesedia riadne pripútané v detskej sedačke. Často sa stane, že ich drží dospelý v rukách. Aj desaťkilové dieťa pri náraze akoby vážilo aj niekoľko sto kíl. Vtedy ho za žiadnych okolností nikto neudrží.

Načítavam video...

Čo sa stane do 0,1 sekundy po náraze na pevnú prekážku pri rýchlosti 80 km/h(zdroj: Autoklub Slovakia Assistance):

  • 0,026 sekundy po náraze: začína sa deformovať nárazník, na auto pôsobí sila rovnajúca sa tridsaťnásobku hmotnosti automobilu, osoby v priestore kabíny sa pohybujú rýchlosťou 80 km/h,
  • 0,039 sekundy po náraze: vodič sa aj so sedačkou posunie o 15 cm dopredu,
  • 0,044 sekundy po náraze: prudkým nárazom hrudníka dochádza k deštrukcii volantu,
  • 0,050 sekundy po náraze: rýchlosť klesá a na cestujúcich pôsobia sily niekoľkonásobne prevyšujúce ich hmotnosť,
  • 0,068 sekundy po náraze: vodič narazí na prístrojovú dosku, tento náraz môžeme porovnať s dopadom 9-tonového bremena,
  • 0,092 sekundy po náraze: vodič a spolujazdec v jednom okamihu prerazia hlavou čelné sklo a utrpia smrteľné zranenie hlavy,
  • 0,100 sekundy po náraze: spravidla už mŕtve telo vodiča, opreté o volant je vrhnuté naspäť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  7. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  8. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 455
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 300
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 254
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 728
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 349
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 661
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 591
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 469
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. ADRA Slovensko: Ukrajina | Pomoc pre oslobodené mesto Izium a nový projekt humanitárnej pomoci
  2. Jozef Javurek: Kurátor
  3. Anna Miľanová: Nie je myš ako myš...
  4. Štefan Vidlár: O Zhulíčkovi pacholíčkovi
  5. Ľuboš Vodička: České a moravské veterné mlyny: Třebíč
  6. Jan Pražák: Nesahejte mi na prsa, člověče!
  7. Post Bellum SK: Vízie televízie. Inscenácie na obrazovke boli aj kompromisom
  8. Maria Greitzer: Odberatelia plynu z Nord Stream
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 463
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 863
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 143
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 636
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 586
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 484
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 298
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 121
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu