SME

Čelný náraz v 80-ke do prekážky zabije vodiča do desatiny sekundy

Pri náraze auta do pevnej prekážky v rýchlosti 50 km/h pôsobí na telo vodiča taká sila, akoby vážil 60-krát viac. Prečítajte si, čo sa stane s vodičom a autom krátko po náraze.

(Zdroj: REPROFOTO - YOUTUBE)

Pri náraze auta do pevnej prekážky v rýchlosti 50 km/h pôsobí na telo vodiča taká sila, akoby vážil 60-krát viac. Napríklad, 90-kilový muž by vážil viac ako 5 ton.

Pri tej istej rýchlosti, by bez použitia bezpečnostných pásov, narazil telom do volantu a predného okna aj najsilnejší muž sveta. Utrpel by veľmi vážne ak nie smrteľné zranenia. Napriek tomu najmä pasažieri na zadných sedadlách na takéto riziko zabúdajú a pásy nepoužívajú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bezpečnosť áut sa určuje podľa použitých bezpečnostných prvkov. Pre nepripútaného spolujazdca sa ale aj z auta, ktoré je ohodnotené ako najbezpečnejšie, razom stane rakva na ceste.

SkryťVypnúť reklamu

"Motoristi a pasažieri v autách by nemali zabúdať ani na to, že kým oni jazdia bezpečne, chybu môže spraviť ten druhý, ale náraz bude rovnako silný. Odporúčame preto využívať všetky možnosti zvýšenia bezpečnosti a nespoliehať sa, že keď jazdím opatrne, tak nemôžem havarovať," hovorí Miroslav Chovan, riaditeľ poisťovne Genertel.

Najzraniteľnejšie sú deti, ktoré nesedia riadne pripútané v detskej sedačke. Často sa stane, že ich drží dospelý v rukách. Aj desaťkilové dieťa pri náraze akoby vážilo aj niekoľko sto kíl. Vtedy ho za žiadnych okolností nikto neudrží.

Načítavam video...

Čo sa stane do 0,1 sekundy po náraze na pevnú prekážku pri rýchlosti 80 km/h(zdroj: Autoklub Slovakia Assistance):

  • 0,026 sekundy po náraze: začína sa deformovať nárazník, na auto pôsobí sila rovnajúca sa tridsaťnásobku hmotnosti automobilu, osoby v priestore kabíny sa pohybujú rýchlosťou 80 km/h,
  • 0,039 sekundy po náraze: vodič sa aj so sedačkou posunie o 15 cm dopredu,
  • 0,044 sekundy po náraze: prudkým nárazom hrudníka dochádza k deštrukcii volantu,
  • 0,050 sekundy po náraze: rýchlosť klesá a na cestujúcich pôsobia sily niekoľkonásobne prevyšujúce ich hmotnosť,
  • 0,068 sekundy po náraze: vodič narazí na prístrojovú dosku, tento náraz môžeme porovnať s dopadom 9-tonového bremena,
  • 0,092 sekundy po náraze: vodič a spolujazdec v jednom okamihu prerazia hlavou čelné sklo a utrpia smrteľné zranenie hlavy,
  • 0,100 sekundy po náraze: spravidla už mŕtve telo vodiča, opreté o volant je vrhnuté naspäť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  3. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  5. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  7. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  8. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 15 813
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 176
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 357
  4. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 820
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 770
  6. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 761
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 688
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 2 800
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso počas Druhej svetovej vojny. Druhá časť.
  2. Michal Dolňan: Reakcia na článok: Demokrati neprávom obvinili gang Brat za brata z falšovania petície.
  3. Vladimír Krátky: Hrkútanie s Richterom na rádii Expres .
  4. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  5. Martin Turčan: Strategická chyba PS
  6. Jaroslav Liptak: Je toto Test Amerického Experimentu? A čo je vlastne ten Experiment?
  7. Ľuboslava Šusteková: Poctivý domáci kečup
  8. Ján Korček junior: Čo priniesol august v Premier League?
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 312
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 649
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 782
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 009
  5. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 580
  6. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 130
  7. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 027
  8. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 4 998
  1. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  2. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  3. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  4. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  5. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  6. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  7. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  8. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
SkryťZatvoriť reklamu