Pri náraze auta do pevnej prekážky v rýchlosti 50 km/h pôsobí na telo vodiča taká sila, akoby vážil 60-krát viac. Napríklad, 90-kilový muž by vážil viac ako 5 ton.
Pri tej istej rýchlosti, by bez použitia bezpečnostných pásov, narazil telom do volantu a predného okna aj najsilnejší muž sveta. Utrpel by veľmi vážne ak nie smrteľné zranenia. Napriek tomu najmä pasažieri na zadných sedadlách na takéto riziko zabúdajú a pásy nepoužívajú.
Bezpečnosť áut sa určuje podľa použitých bezpečnostných prvkov. Pre nepripútaného spolujazdca sa ale aj z auta, ktoré je ohodnotené ako najbezpečnejšie, razom stane rakva na ceste.
"Motoristi a pasažieri v autách by nemali zabúdať ani na to, že kým oni jazdia bezpečne, chybu môže spraviť ten druhý, ale náraz bude rovnako silný. Odporúčame preto využívať všetky možnosti zvýšenia bezpečnosti a nespoliehať sa, že keď jazdím opatrne, tak nemôžem havarovať," hovorí Miroslav Chovan, riaditeľ poisťovne Genertel.
Najzraniteľnejšie sú deti, ktoré nesedia riadne pripútané v detskej sedačke. Často sa stane, že ich drží dospelý v rukách. Aj desaťkilové dieťa pri náraze akoby vážilo aj niekoľko sto kíl. Vtedy ho za žiadnych okolností nikto neudrží.
Čo sa stane do 0,1 sekundy po náraze na pevnú prekážku pri rýchlosti 80 km/h(zdroj: Autoklub Slovakia Assistance):
- 0,026 sekundy po náraze: začína sa deformovať nárazník, na auto pôsobí sila rovnajúca sa tridsaťnásobku hmotnosti automobilu, osoby v priestore kabíny sa pohybujú rýchlosťou 80 km/h,
- 0,039 sekundy po náraze: vodič sa aj so sedačkou posunie o 15 cm dopredu,
- 0,044 sekundy po náraze: prudkým nárazom hrudníka dochádza k deštrukcii volantu,
- 0,050 sekundy po náraze: rýchlosť klesá a na cestujúcich pôsobia sily niekoľkonásobne prevyšujúce ich hmotnosť,
- 0,068 sekundy po náraze: vodič narazí na prístrojovú dosku, tento náraz môžeme porovnať s dopadom 9-tonového bremena,
- 0,092 sekundy po náraze: vodič a spolujazdec v jednom okamihu prerazia hlavou čelné sklo a utrpia smrteľné zranenie hlavy,
- 0,100 sekundy po náraze: spravidla už mŕtve telo vodiča, opreté o volant je vrhnuté naspäť.