SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Zákaz zastavenia platí aj pre chodník

Na Slovensku je veľmi rozšírený mýtus, že ak vodič zaparkuje na chodníku a chodcom nechá jeden a pol metra, môže parkovať aj za značkou Zákaz zastavenia.

Čitateľ Oto odfotil taxíky na Košickej ulici v Bratislave, ktoré parkujú na chodníku za značkou Zákaz zastavenia.

Jano: "Vzťahuje sa značka Zákaz zastavenia v situácii na obrázku aj na chodník alebo len na cestu? Môžem parkovať celým autom mimo cesty na chodníku, keď zostane pre chodcov ešte dosť voľného miesta?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

chodnik.jpgAk nie je dosť miesta na parkovanie, mnohí vodiči sa spoliehajú, že značka Zákaz zastavenia sa nevzťahuje na chodník. Myslia si, že ak zastavia celým autom na chodníku, predpisy neporušia. Je to však mýtus, čo potvrdili aj na riaditeľstve dopravnej polície.

Vodič nesmie parkovať za značkou Zákaz zastavenia, prípadne Zákaz státia, ani na chodníku.

Aj keď sme sa tejto téme viackrát venovali, pokúsime sa formou argumentov a protiargumentov vysvetliť, prečo je parkovanie, ako predviedli taxikári z fotografií v rozpore s predpismi.

Argumenty za a proti platnosti zákazovej značky na chodníku

Argument: Zákon o cestnej premávke nedovoľuje parkovať za značkou Zákaz zastavenia ani na chodníku.

Protiargument: Vozidlo nestojí na ceste, respektíve vozovke, ale na chodníku.

Argument: Aj chodník je podľa zákona súčasťou cesty ("Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie chodníkom komunikácia alebo časť cesty určená pre chodcov, ktorá je spravidla oddelená od vozovky výškovo alebo iným spôsobom.")

Protiargument: Značka potom platí iba na vozovke.

Argument: V zákone sa píše o vzťahu značky k ceste a nie k vozovke ("Dopravné značky upravujúce zastavenie alebo státie sa umiestňujú na tej strane cesty, na ktorú sa vzťahujú.").

Je chodník miestom pri ceste?

Protiargument: Chodník je v tomto prípade miestom pri ceste, lebo je na ňom umiestnená dopravná značka. ("Miestom pri ceste sa rozumie priestor, v ktorom je umiestnená dopravná značka alebo dopravné zariadenie;")

Argument: Z hľadiska teórie práva, ktorá určuje vzťah medzi jednotlivými predpismi, má prednosť to ustanovenie, ktoré je "špeciálne" a nie to, ktoré je "všeobecné". V tomto prípade je všeobecné to, ktoré hovorí o mieste mimo cesty, špeciálne je to, ktoré hovorí konkrétne o chodníku. Chodník teda nie je nikdy miestom pri ceste.

Ustanovenie o mieste pri ceste tiež netvrdí, že dopravné značky sú umiestnené len na mieste pri ceste. Definuje miesto pri ceste a nie priestor, kde sa značky umiestňujú, a vzniklo preto, aby bolo zrejmé, že ani pri ceste sa nesmú umiestňovať veci, ktoré "by mohli viesť k zámene s dopravnou značkou alebo s dopravným zariadením alebo by ich zakrývali, alebo ktoré by rozptyľovali a upútavali pozornosť účastníka cestnej premávky, alebo ho oslňovali".

Čo hovoria medzinárodné predpisy

Protiargument: Viedenský dohovor, ktorý je ako medzinárodný predpis nadradený nášmu zákonu, vzťahuje platnosť dopravnej značky Zákaz zastavenia len na vozovku.

Argument: Vozovka z hľadiska Viedenského dohovoru neznamená presne to isté ako vozovka podľa nášho zákona.

Podľa Viedenského dohovoru znamená výraz "vozovka" časť cesty, ktorá sa spravidla používa automobilovou, respektíve obdobnou dopravou (“Carriageway” means the part of a road normally used by vehicular traffic;). Keďže sme naším zákonom určili, že na chodníku sa smie parkovať (za určených podmienok), spravidla sa tak aj používa.

Značka Zákaz zastavenia teda podľa Viedenského dohovoru platí na tú časť chodníka, ktorá sa používa na parkovanie.

Neexistuje argument, podľa ktorého by vodiči mohli parkovať vozidlá aj na chodníku za značkou Zákaz zastavenia. Zmeniť to môže len úprava dopravných predpisov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  4. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  5. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  8. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  1. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  7. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  8. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 684
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 598
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 798
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 970
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 256
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 135
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 089
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 581
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


16 h
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Veľké problémy malého Macka Pú. Intro.
  2. Peter Maroncik: Riaditeľské kvóty pre ženy nie sú teda diskrimináciou?
  3. Samuel Ivančák: Gitara, ktorá hrala budúcnosť
  4. Štefan Vidlár: Husárský kúsek
  5. Ľuboš Vodička: Dolní Kounice, kláštor Rosa Coeli, krása Ruže nebeskej v moravskom mestečku
  6. Roland Ondrus: Nemecko, nič sme sa nenaučili
  7. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: November 2022
  8. Dušan Koniar: V roku 2011 odtancoval v súťaži Let’s Dance homosexuálny pár. Čo to v spoločnosti spustilo?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 47 154
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 11 314
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 5 444
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 306
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 262
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 897
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 483
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 172
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu