Čitateľ Oto odfotil taxíky na Košickej ulici v Bratislave, ktoré parkujú na chodníku za značkou Zákaz zastavenia.
Jano: "Vzťahuje sa značka Zákaz zastavenia v situácii na obrázku aj na chodník alebo len na cestu? Môžem parkovať celým autom mimo cesty na chodníku, keď zostane pre chodcov ešte dosť voľného miesta?"
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Ak nie je dosť miesta na parkovanie, mnohí vodiči sa spoliehajú, že značka Zákaz zastavenia sa nevzťahuje na chodník. Myslia si, že ak zastavia celým autom na chodníku, predpisy neporušia. Je to však mýtus, čo potvrdili aj na riaditeľstve dopravnej polície.
Vodič nesmie parkovať za značkou Zákaz zastavenia, prípadne Zákaz státia, ani na chodníku.
Aj keď sme sa tejto téme viackrát venovali, pokúsime sa formou argumentov a protiargumentov vysvetliť, prečo je parkovanie, ako predviedli taxikári z fotografií v rozpore s predpismi.
Argumenty za a proti platnosti zákazovej značky na chodníku
Argument: Zákon o cestnej premávke nedovoľuje parkovať za značkou Zákaz zastavenia ani na chodníku.
Protiargument: Vozidlo nestojí na ceste, respektíve vozovke, ale na chodníku.
Argument: Aj chodník je podľa zákona súčasťou cesty ("Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie chodníkom komunikácia alebo časť cesty určená pre chodcov, ktorá je spravidla oddelená od vozovky výškovo alebo iným spôsobom.")
Protiargument: Značka potom platí iba na vozovke.
Argument: V zákone sa píše o vzťahu značky k ceste a nie k vozovke ("Dopravné značky upravujúce zastavenie alebo státie sa umiestňujú na tej strane cesty, na ktorú sa vzťahujú.").
Je chodník miestom pri ceste?
Protiargument: Chodník je v tomto prípade miestom pri ceste, lebo je na ňom umiestnená dopravná značka. ("Miestom pri ceste sa rozumie priestor, v ktorom je umiestnená dopravná značka alebo dopravné zariadenie;")
Argument: Z hľadiska teórie práva, ktorá určuje vzťah medzi jednotlivými predpismi, má prednosť to ustanovenie, ktoré je "špeciálne" a nie to, ktoré je "všeobecné". V tomto prípade je všeobecné to, ktoré hovorí o mieste mimo cesty, špeciálne je to, ktoré hovorí konkrétne o chodníku. Chodník teda nie je nikdy miestom pri ceste.
Ustanovenie o mieste pri ceste tiež netvrdí, že dopravné značky sú umiestnené len na mieste pri ceste. Definuje miesto pri ceste a nie priestor, kde sa značky umiestňujú, a vzniklo preto, aby bolo zrejmé, že ani pri ceste sa nesmú umiestňovať veci, ktoré "by mohli viesť k zámene s dopravnou značkou alebo s dopravným zariadením alebo by ich zakrývali, alebo ktoré by rozptyľovali a upútavali pozornosť účastníka cestnej premávky, alebo ho oslňovali".
Čo hovoria medzinárodné predpisy
Protiargument: Viedenský dohovor, ktorý je ako medzinárodný predpis nadradený nášmu zákonu, vzťahuje platnosť dopravnej značky Zákaz zastavenia len na vozovku.
Argument: Vozovka z hľadiska Viedenského dohovoru neznamená presne to isté ako vozovka podľa nášho zákona.
Podľa Viedenského dohovoru znamená výraz "vozovka" časť cesty, ktorá sa spravidla používa automobilovou, respektíve obdobnou dopravou (“Carriageway” means the part of a road normally used by vehicular traffic;). Keďže sme naším zákonom určili, že na chodníku sa smie parkovať (za určených podmienok), spravidla sa tak aj používa.
Značka Zákaz zastavenia teda podľa Viedenského dohovoru platí na tú časť chodníka, ktorá sa používa na parkovanie.
Neexistuje argument, podľa ktorého by vodiči mohli parkovať vozidlá aj na chodníku za značkou Zákaz zastavenia. Zmeniť to môže len úprava dopravných predpisov.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk