PREŠOV. Diváci automobilových rely súťaží často ani netušia, čo sa deje v kokpite auta, keď zvonku komentujú dianie na trati. Samozrejme v krízových momentoch je posádke podstatne horúcejšie ako divákom.
Zostrih zaujímavých momentov ukazuje, ako často musí spolujazdec dôrazne upozorniť pilota, že nasleduje „ľavá päť PLUS!“. Navigátor tiež vníma auto a hneď zistí, že niečo vibruje, hoci pilot sa musí sústrediť aj na posledné metre jazdy.
Niektorí kopiloti kričia „bacha“, iní zase zdôraznia jazdu na hrane slovom „márnosť“.
Šofér v rely aute presne vie, ktorý tvrdý úder do kolesa znamená defekt a skôr než by sa tak skutočne stalo, už to predpovedá.
Myslíte si, že niekto sa poučí a na mieste, kde počas dňa nestihol zabrzdiť, to večer zvládne? Nie, bude brzdiť ešte neskôr.
Poháňa vpred
Každý spolujazdec má svoj štýl komentovania pilotovho omylu. Napríklad, ak šofér ešte len rozdýchava chybu, spolujazdec ho už poháňa ďalej. To preto, lebo sa číta dopredu a už mali byť o zákrutu ďalej.
Ak počas tréningu nebol v zákrute štrk, to ešte neznamená, že v pretekoch to bude rovnaké, lebo čo keď: „to Cigáni posypali štrkom“. Niektoré skoky dokážu jazdcov prekvapiť, keď nečakane katapultujú auto.
Stierače štrajkujú len v daždi
Ďalší zas majú problém s tým, že odpadávajú dielce interiéru. Akoby nebolo nečakaných udalostí dosť, začne pršať a stierače štrajkovať. Nie div, že pilot-vodič takmer odlomí páčku pod volantom.
Ak spolujazdec hovorí "nie je dobre", tak to je už skutočne zlý moment v rely. Pre iného okoloidúceho súpera však môže pohľad na havarované auto konkurenta vzbudiť inú emóciu.
Smola nemusí znamenať smolu v zmysle neúspechu ale povrch, ktorý v daždi neskutočne šmýka. Myslíte, že relisti vždy vedia, kde je pravá a ľavá? Namiesto slama – seno si hovoria „odbočujeme na teba“
Autor: rch